Да създадеш санаториум легенда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да създадеш санаториум легенда

Да създадеш санаториум легенда

Френският фармацевтичен концерн Pierre Fabre открива центрове за лечение на кожни заболявания в България

Десислава Николова
13769 прочитания

През 1736 г. конят на маркиз дьо Рукозел от Южна Франция се спънал в минерален извор, намокрил се и пил от водата, а впоследствие екземите по тялото му изчезнали. След това славата на високопланинското селце Авен се разнесла из Франция, през 1826 г. водата била обявена за благоприятна за кожата, през 1871 г. в селцето пристигнали обгорени от пожар в Чикаго пациенти, които се възстановили, а през 1874 г. с министерски декрет водата била обявена за лечебна.

Такъв документ се получава трудно, защото много термални води имат благоприятни качества и са подходящи за употреба и за СПА центрове, но малко от тях са лечебни. Такава накратко е легендата за един от четирите световноизвестни термални извора във Франция, които имат лечебно въздействие върху кожата - Avene. Впрочем това е само един от митовете за създаването на този лечебен център. Клиниките и центровете на компанията в Тулуза и други райони на Южна Франция са разположени на пътя на поклонниците към Сантяго де Компостела, чиито символ са обърнатите мидени черупки.

Собственикът на извора - фармацевтичният концерн Pierre Fabre, разполага с дългогодишна практика и клинични проучвания за въздействието на термалната вода върху лечението на кожните заболявания и планира през следващата година да отвори в България три болнични центъра за консултация и лечение на атопичен дерматит (най-разпространеният вид кожна екзема). Кабинетите ще се намират в кожните клиники на три университетски болници - Александровска болница, болница "Токуда" и в клиниката в Плевен, съобщи пред "Капитал" генералният директор на Pierre Fabre - България, Нели Николова. През миналата година Pierre Fabre купи българския си дистрибутор. Подобно придобиване френската компания е правила само в още 19 от общо 130 държави, в които присъства. От фирмата установили бум на някои тежки кожни заболявания в България и решили да пренесат своето ноу-хау за лечението им. Продуктите от тази марка са предназначени за пациенти с екземи, псориазис, изгаряния и свърхчувствителна кожа. В Авен компанията има уникален модел на лечение на пациентите си с термална вода и продукти, в които тя е директно вложена. Във Франция лечението се покрива от здравната каса, но в България засега ще се приемат само частни пациенти.

Как се прави балнеолечение

Във Франция има общо 105 термални извора и 12 медицински области, които годишно се посещават от около 500 хиляди туристи. Според директора на термалната станция Авен Мариан Мартенсик термализмът (използването на минералните води за лечебни и възстановителни цели) във Франция постига истински ренесанс в края на XIX век, а през ХХ век замира заради войните. Използването на изворите се възобновява след края на войните, когато правителството решава, че трябва да лекува ранените и инвалидите и отделя специални фондове за тази цел. Вълната обаче подминава труднодостъпния район на Авен. Освен това базата там е прекалено малка - процедури могат да правят около 15 души наведнъж и изворът е популярен само в региона.

След покупката през 1975 г. от Pierre Fabre започват 15-годишни клинични изпитвания, които да докажат, че водата е с постоянен състав и как тя въздейства върху кожните заболявания. През 1990 г. е построена фабриката за минерална вода, тъй като собственикът държи тя да не се обогатява допълнително и да се бутилира на място, за да не изгуби свойствата си.

Преди 2000 г. броят на пациентите, които могат да се лекуват там, е 350 годишно, след това достига 2300, а през 2004 г. е построен изцяло нов център за лечебни процедури. Въпреки това като собственик на земята в околността Pierre Fabre поддържа само хотела до извора и не застроява региона, за да пази природата. Вместо това посетителите се насърчават да ползват стаи под наем в селцето с около 100 къщи, като така осигуряват допълнителни приходи на живеещите там.

"В Авен лекуваме само дерматологични проблеми, целта никога не е била той да бъде превърнат в СПА дестинация или масов курорт. През последните 250 години посетителите са идвали само за такова лечение", казва директорът на термалната станция Мариан Мартенсик.

Вероятно си мислите, че цените на лечението там са изключително високи. За най-дългата триседмична програма при атопичен дерматит, изгаряния, псориазис обаче се оказва, че процедурите струват най-много 450-600 евро. Те зависят от възрастта на пациента и заболяването, но обикновено са около 4-5 на ден с продължителност поне час и половина. Най-малките пациенти са на три месеца и страдат от атопичен дерматит - заболяване, при което кожата се зачервява, подува и силно сърби. Ако не се лекува, води до тежки инфекции и астма. Тъй като се проявява във всяка възраст, 50% от пациентите са с тази диагноза. Другото заболяване, което се повлиява от лечебната вода, е псориазис. Лекуват се и повечето сериозни кожни проблеми. Тъй като клиничните изпитвания върху 4322 души с атопичен дерматит и над 2000 с други заболявания са доказали въздействието си и ефекта си в продължение на месеци и години след това, здравните каси във Франция покриват 65% от стойността на лечението по лекарско предписание. Социално слабите и децата се настаняват и транспортират безплатно.

Центърът е осеян с рисунки на деца и благодарствени писма от пациентите. Най-посещаван обаче е кабинетът за медицински грим, който е изобретение на компанията. Продуктите са хипералергенни (с нулева или минимална опасност да предизвикат алергична реакция) и напълно покриват белези от операции, петна, проблемни участъци.

"Нашата цел е да спрем проблемите с разчесването и да накараме пациентите да се възприемат. Обикновено хората с кожни проблеми мразят огледалата и имат непоносимост не само към кремовете, но и към това да ги докосват", отбелязват в центъра.

Регионален патриотизъм

Историята на самата фармацевтична компания и нейните инвестиции в Южна Франция е много показателна за начина на правене на бизнес. През 1960 г. роденият в градчето Кастър фармацевт Пиер Фабр изобретява от диво растение най-популярното и до днес във Франция лекарство срещу венозна недостатъчност. Впоследствие ученият придобива земите около родния си град и с получените от продажбите на лекарството си пари започва да изследва усилено лечебните свойства на растенията и изобретява популярно лекарство срещу рак. През 1965 г. той купува от свой приятел компанията за растителни грижи за косата Klorane, а след това и друга известна компания за грижи за косата - Rene Furterer.

Пиер Фабр и неговите компании изобретяват първите масажни гъби при целулит, революционни формули за грижа за тялото, хранителни добавки и оргинални медикаменти на растителна основа (резултат на собствени научни разработки). Изискването на собственика е неговите 6000 служители да работят и живеят в Южна Франция, за да се слеят с лечебния дух на местността и растенията. Затова той дори премества от Париж централите на някои свои компании. Фирмата достига милиардни обороти в евро, а в Тулуза и околните райони са построени или реновирани центрове за клинични изпитвания, клиники за лечение, ботанически градини. Компанията финансира обучението на хората от региона, за да не се обезлюдява той, и финансира опазването на природата. През последните години, когато възрастта на основателя напредва, служителите получават 10% от акциите на компанията, която има оборот от 1.6 млрд. евро годишно.

"Работниците и висшите мениджъри имат право да придобият еднакъв дял, като с предимство се ползват само онези, които имат стаж във фирмата над 10 години. Средната възраст на служителите ни е 40 години, а средният стаж в компанията е над 10 години", отбелязва Мартин Бюто.

През 1975 г. Пиер Фабр купува минералния извор край селцето Авен и започва 15-годишни проучвания за свойствата на водата. През 2000 г. в резултат на изследванията напълно реновира местните минерални бани, които съществуват от 1743 г., и започва производството на козметична серия продукти.

Кой как лекува

Смята се, че 154 млн. души в света имат чувствителна кожа в резултат на алергии, индустриалното замърсяване, тютюнопушене, наследствени заболявания и изгаряния. Именно те са потенциалните клиенти на дермокозметичните компании. Бумът в производството и продажбите на такива продукти настъпи през последните пет-шест години, след като компаниите вложиха солидни средства в клинични проучвания и разработка на продукти, които да помагат на пациенти с подобни проблеми.

Приликите между трите най-големи конкурента в световен план в този сегмент са само две - всички те са френски, а продуктите им се продават в аптеките, в повечето случаи по лекарско предписание или след консултация с доктор, фармацевт или специално обучен консултант.

Разликите, разбира се, са много - изворите им се намират в различни области на Франция, повечето помагат не само за дерматологични заболявания, а и за бъбречни и ревматологични проблеми, някои са превърнати в СПА центрове. Собствеността, оборотите и политиките на компаниите също са различни - Vichy и La Roсhe-Posаy са брандове на козметичния гигант L`Oreal с годишни продажби над 22 млрд. долара и производства на декоративна козметика, парфюми и кремове във всички ценови класове. Като цяло марката Vichy е на първо място по продажби в множество държави по света, а в родината на лечебната козметика я изпреварва нейният пряк конкурент - Avene. Марката е единствената в Европа, произвеждана от фармацевтична компания - Pierre Fabre и е специализирана за лечение на кожни заболявания. Произвежда се и с лекарствен сертификат на американската агенция за лекарствата и храните и в САЩ част от продуктите се продават с рецепта.

"Нашата компания се развива в три направления - производство на оргинални лекарства, дермокозметика и продукти за грижа за тялото. Най-интересният феномен обаче настъпи преди четири години, когато продажбите на продуктите за чувствителна кожа надминаха тези на лекарствата", отбелязва Мартин Бюто, международен мениджър комуникации на Pierre Fabre.

През 1736 г. конят на маркиз дьо Рукозел от Южна Франция се спънал в минерален извор, намокрил се и пил от водата, а впоследствие екземите по тялото му изчезнали. След това славата на високопланинското селце Авен се разнесла из Франция, през 1826 г. водата била обявена за благоприятна за кожата, през 1871 г. в селцето пристигнали обгорени от пожар в Чикаго пациенти, които се възстановили, а през 1874 г. с министерски декрет водата била обявена за лечебна.

Такъв документ се получава трудно, защото много термални води имат благоприятни качества и са подходящи за употреба и за СПА центрове, но малко от тях са лечебни. Такава накратко е легендата за един от четирите световноизвестни термални извора във Франция, които имат лечебно въздействие върху кожата - Avene. Впрочем това е само един от митовете за създаването на този лечебен център. Клиниките и центровете на компанията в Тулуза и други райони на Южна Франция са разположени на пътя на поклонниците към Сантяго де Компостела, чиито символ са обърнатите мидени черупки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zeifod avatar :-|
    zeifod

    Хубава статия!

  • 2
    Avatar :-|
    N

    А, има и лошо - как така може да се лекува човек 3 седмици за 600 евро, тези какво си въобразяват, какво е това, правили го били научно. У нас подобни работи струват 6000 евро, може ли така да подбиват цените :-) Като гледам какво отношение имат хората към нещата и какви традиции, и как си ги пазят, ме е срам за нашите минерални бани. Желая им успех на хората тук.

  • 3
    Avatar :-?
    Sam

    Бива ли така? Уж компетентни автори, уж образовани, уж редактори и коректори четат и изведнаж "ХИПЕРалергенни" се оказа неалергизиращи???

  • 4
    Avatar :-P
    почитател на продуктите на Пиер Фабр

    Какво сте се разядосали вместода се радвате че моеже да си направите лечение във Франция на супер достъпна цена. Може само да се ядосвате че при нас няма такива центрове на такива цени. Но дано го направят по скоро и lв България такова местенце че да е достъпно до повече българи.

  • 5
    Avatar :-|
    анна

    продуктите им са боклуци!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.