С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 ное 2008, 13:20, 16880 прочитания

Елхи без мирис

Единственият български производител на изкуствени коледни дръвчета увеличава продажбите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Най-важното нещо за мен е коледната елха. Може да е малка и не много украсена, но трябва да я има. Коледа без елха не е истинска Коледа. Откакто се помня, вкъщи винаги е имало елха. Тате я купува, а аз с мама и сестра ми я украсяваме. Първо изваждаме играчките, които са грижливо увити в хартия и поставени в кутии. Аз започвам първа да поставям играчките, защото съм най-малка."

Това е написала третокласничката Тони Димова от гр. Раковски. Копие от нейното писмо със запазен оригинален правопис е поставено в кашон с изкуствена елха. И то не е изключение. Във всеки подобен кашон има по едно детско писмо, избрано след конкурс. От две години този мил жест е запазена марка на единствения български производител на изкуствени елхи - фирма "Грипс ПВС" в гр. Раковски.


"Детските послания са не само част от емоцията след покупката, но и начин да отличим нашите елхи от вносните", обяснява Йонко Земярски, единият от двамата братя, собственици на фабриката.

Всъщност първата изкуствена елха в света е произведена от гъши пера в Германия през далечната 1913 г. Малко след това предприемчива американска фирма за четки започва производството на изкуствени дръвчета от пластмаса. Българските изкуствени елхи имат далеч по-кратка история - произвеждат се едва от четири години.

От обвивка за тетрадка до Коледа

През 1991 г. фирма "Грипс ПВС" започва бизнес с производство на пластмасови канцеларски материали - обвивки за тетрадки, ученически бележници, лични документи и др. Произвежда и ПВС фолио. Успоредно с това внася от Канада и монтира външни винилни облицовки (сайдинг). Същевременно компанията изнася фолио за канадски производители на елхи. Интересите се преплитат и идеята за собствено производство на пластмасови коледни дръвчета идва логично. Преди четири години собствениците инвестират 240 хил. евро и внасят оригинална технология от Канада.
След това в продължение на месец и половина канадски експерт на място обучава българските работници. Седмици наред всички остават във фабриката до 3-4 часа сутринта. Кличеството технологичен брак е повече от очакваното. Единствената добра новина по това време е, че бракуваното фолио може се рециклира и използва отново.



Фабриката стартира с 12 модела и 30 заети. Продажбите тръгват добре, елхичките "подливат вода" на китайския внос. Следващата зима обаче е доста слаба. Заради мекото време предновогодишното суетене закъснява. Отлагат се и очакванията за пазарен удар.
"Започнахме сравнително лесно, тъй като имахме суровината. Но това бе плюс само в началото", разказва Йонко Земярски. И обяснява: "Пазарът на елхи се развива. Моделите се сменят. За да си в крак с модата, трябва да инвестираш отново." Следва реинвестиция от 100 хил. евро в специфични машини, която помага на предприемачите в навечерието на 2007 г. да наложат нов модел - жилкова елха.
На външен вид тя е пълно подобие на естествената. Новото предложение се посреща много добре на пазара и заличава съмненията дали начинанието си струва. Продажбите нарастват с 40%, а китайските елхи свиват драстично пазарния си дял, разказва Земярски. Сега във фабриката за елхи вече работят 40 души, а доставките се командват от три офиса - в София, Варна и Бургас.

От 3 до 40 минути

Изработването на елхите е сезонен бизнес - започва през май и продължава до средата на декември. Но екипът не е сезонен. Другите дейности на фирмата позволяват целогодишна заетост на хората от фабриката за елхи.
Изработката на едно дръвче отнема от 3 до 40 минути. Машините се програмират според модела - елхите са фолийни (по-евтини и непретенциозни) и жилкови. Различни са височината, разстоянието между клончетата, дължината на пластмасовите иглички и др., но всичко това се задава автоматично. Единствено наклонът на връхчетата не може да се командва от машина, казва Йонко Земярски.

По традиция заетите с производството на елхички не планират сериозни семейни ангажименти или отпуски през последните три месеца от годината. Защото тогава са най-заети. "Опитваме се да планираме нещата. Работата е специфична, трябва опит. Но производителността ни се е вдигнала три пъти в сравнение с началото", обяснява Земярски.

Десет процента от продукцията на фабриката е във вид на гирлянди и коледни венци за украса. "В този сегмент обаче конкуренцията е жестока. Вносът е много евтин и трудно се пробива", признава Земярски.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 181 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 309 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Ледена епоха

В бизнеса с ледени пързалки навлизат световни компании и нови технологии

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10