С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 фев 2009, 12:20, 12268 прочитания

Бизнес под чадър в трудни времена

Компаниите не отчитат спад в интереса към франчайзинга, но действат по-предпазливо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Наричат работата на франчайз "бизнес под чадър". За някои този чадър се оказва устойчив във време на глобална криза. За други той е недостатъчно условие, за да оцелеят, показа емпирично проучване на "Капитал" сред франчайзингови партньори.

Има спад, няма спад

Експанзията на франчайз обекти, в които се приготвят замразени закуски от тесто, бе особено осезаема през миналата година. Кризата обаче удари част от продажбите. От "Лакис" например отчитат около 20% спад в потреблението през последните месеци.


"Това са наблюдения и на преки конкуренти, и на кетърингови фирми", уточнява Илона Станева, управител на "Лакис Франчайзинг". Компанията има 113 работещи обекти в цялата страна.

Лидия Пенева, маркетинг директор на Vitta Foods, също признава, че има намаление на оборотите в обектите с марка "Чичо Хранко". Но смята, че това е свързано "както с кризата, така и с месеците януари и февруари, които традиционно са слаби за всеки бизнес". "Чичо Хранко" има над 200 сключени франчайз договора.

Падащите продажби обаче не влияят на отношението към бизнес модела, твърдят държатели на франчайз права. "Форнетти" работи с 334 партньора и отчита повишен интерес към откриване на нови търговски обекти в последните три месеца. "Причината е, че франчайзът е добро решение по време на криза за малки самостоятелни търговци в бранша. Нещо повече - в много случаи това е единственият начин за оцеляването на някои от тях. Защото този модел им позволява да станат част от финансово силна мрежа, с иновации и модерни технологии", обяснява Мартин Удварев, управител на "Форнетти България". Той е убеден, че "една голяма структура винаги ще е по-ефективна в сравнение с единично положените усилия".



Не всички в сектора на храните страдат от намалено търсене. Георги Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", твърди, че заведенията на веригата са пълни. "Първоначалният ефект от кризата е увеличение на оборотите. Това е резултат от повече свободно време на съкратените от работа, които финансово са все още добре", обяснява Минчев. "Неделя" има 22 сладкарници на франчайз в страната и предвижда да отвори най-малко три нови до края на годината. Според Минчев това е реалистично, защото "грамотни икономически хора с ресурси от строителството се насочат към друг бизнес. Те знаят за предимствата на франчайзинга като модел и търсят да се впишат точно в такава схема".

Иван Тодоров от Варна потвърждава наблюденията на Минчев за засилен интерес от страна на строители и вносители на строителна техника към бизнес на франчайз. Тодоров държи правата за ресторантите Subway за България. "Кризата работи в наша полза. Много хора искат да вложат парите си в сферата на храненето и услугите. При това, без да откриват топлата вода". Този месец компанията Subway е подписала три договора за франчайз обекти в България - два в София и един в Пловдив, и води преговори за други два - в Плевен и Бургас, посочва Тодоров.

Още ентусиасти

Не само хранителният бранш е ухажван от потенциални получатели на франчайз права. Деница Божинова, оперативен мениджър на фитнес веригата Curves за България, казва, че запитванията за бизнес по този модел не само не са стихнали, но сега се разгарят. Компанията стъпи в България през септември миналата година. Заедно с кризата. Но вече е сключила три договора за франчайз обекти - в София, Варна и Пловдив. И преговоря за финализиране на четвърти. Божинова обяснява търсенето на алтернативни модели на бизнес с факта, че "много хора се чувстват застрашени на работното си място, а други вече са били в бранш, пострадал от кризата, и искат да се захванат с нещо ново". Плановете на Curves са до две години фитнес обектите да станат 15-20.

Дори в силно засегнат от кризата сектор като недвижимите имоти не отчитат, или поне не признават, спад в търсенето на партньори. Веселин Венев, директор франчайз на "Адрес недвижими имоти", посочва, че на 15 януари компанията подписала нов договор в Ловеч. И преговаря за франчайз в Добрич и Велико Търново.

Инж. Любка Коларова, председател на Българската франчайзингова асоциация, дава за пример русенска агенция за недвижими имоти, работеща на франчайз. Тъкмо този модел на работа позволил на фирмата да получи информация и да осъществи голяма сделка за индустриални площи по време на кризата.

Преди дни от компанията за декоративни и строителни материали "Декор Център" съобщиха, че отдават на франчайз един от магазините си в столицата. Според собственика Росен Добрев тази стъпка и кризата са само съвпадение. "Не сме планирали кризата, а франчайзингът е част от нашата стратегия", казва Добрев. И уточнява, че първият магазин, даден на франчайз, е разработен и носи печалби, така че "рискът на франчайзополучателя е силно минимализиран".

Русенската модна къща "Аристон С" също обяви намерението си да работи на франчайз с търговски обекти, в които се предлага облекла само с нейната марка. В началото на март фирмата възнамерява да отвори монобранд магазин, за да посочи модела, който ще налага на франчайз партньорите. Планираме големи инвестиции за подкрепа на проекта - главно за обучение и дизайн, казват от "Аристон С" и възнамеряват да открият 50 обекта на франчайз за следващите две години.

А Валентин Кръстев, маркетинг директор на Българската франчайзингова асоциация, очаква експанзия от големи международни компании, "защото за тях франчайзингът е начин за развитие и противодействие на кризата".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 1473 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1012 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Данъчен равнис по Европа

Какви са новостите в облагането на печалбата на фирмите

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10