Камера? Работи. Клапа? Снимаме!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камера? Работи. Клапа? Снимаме!

Двамата от &bdquo;Кламер&ldquo;: екипът е търсен за по-странни поръчки и кампании с по-<br /> различно послание

Камера? Работи. Клапа? Снимаме!

Поръчките на студиата за аудио- и видеообработка нарастват

Бойчо Попов
14532 прочитания

Двамата от &bdquo;Кламер&ldquo;: екипът е търсен за по-странни поръчки и кампании с по-<br /> различно послание

© Надежда Чипева


Премиерата на екшъна "Умирай трудно 3" в България преди 13 години съвпада с европейската. Рекламата за нея тече повече от месец, първото излъчване трябва да е на 20 ноември. Остава един ден, но лентата още не е дошла в страната, а премиерата е пред провал. В крайна сметка оригиналът идва в 18 часа вечерта на предния ден. Чакат го трима преводачи и дузина актьори, които предварително са си разпределили работата. За пет часа преводът е готов, а до седем сутринта озвучаването е приключило. Така вечерта готовата лента без проблеми се излъчва в киносалоните.

Зад този инфарктен случай стоят хората от видеостудио "Доли медиа студио", основано преди 17 години от предприемача Добромир Чочов. Първоначално Чочов, който е инженер по професия, започва да тиражира видеокасети на процъфтяващите по онова време частни видеотеки. Техническите му познания му осигуряват конкурентни предимства и студиото му започва да работи с големите разпространители - "Ади видео" и "Александра видео".

С годините бизнесът на кварталните видеотеки замира, идва бумът на кабелните телевизии. Работата на Чочов нараства в пъти. Студиото му, за което тогава ползва собствения си апартамент в "Лозенец", е все по-търсено и за различни продукции на БНТ, bTV... Днес фирмата му има 27 служители, а през 2007 г. оборотът на компанията е минал 3 млн. лева.

За да отговори на все по-големите поръчки и нови изисквания към услугите, преди две години Чочов изтегля заем от ПИБ в размер на 1.1 млн. евро, с който финансира строежа на собствен медиен комплекс с аудио-, видео- и Dolby студиа и апаратна зала. Предприемачът предвижда да открие студиото си в средата на годината. Като една от грешките си отчита нежеланието си в началото на кариерата да обработва и превежда реклами.

С подобна дейност се занимават обаче други подобни компании. Като например основаната преди 15 години медийна компания "Графити студио". Според изпълнителния му директор Стефан Ковачев тъкмо преводът и адаптирането на реклами е най-големият източник на приходи за студиото, тъй като "тези продукти изискват висока добавена стойност към тях".

Бизнес моделът е прост: офисът на компанията е под наем, под наем ползва и студиата на "Балкантон", които според Ковачев все още предлагат най-добри условия в България. "Графити" предпочита наема, тъй като насочва инвестициите си в подобряване на самата база. "Най-голямото перо в разходите ни е подновяването на техниката в студиата, с които работим, и нейната профилактика. Когато искаш да си най-добрият в бранша, просто трябва да инвестираш в техника", казва Ковачев.

Бизнес моделът на "Кламер дизайн студио", което не се занимава с адаптиране на филми и реклами, а със самото им заснемане, пък е обърнат на 180 градуса. Двамата съсобственици Георги Манов и Гани Георгиев ръководят бизнеса си от малък офис. И смятат, че най-много пари си струва да инвестират не в модерна техника, а в изпълнителите. "Най-важното в този бизнес е да имаш хора, на които да разчиташ. Не можеш да поемеш сериозен ангажимент, ако няма гръб, на който да се облегнеш - ако нямаш технически персонал, актьори, режисьори", казва Георгиев. И твърди, че дори клиентите са по-склонни да дадат повече пари за наем на техника и студио, отколкото за хонорари. Затова "Кламер дизайн

студио" се опитва да бъде алтернативно видеостудио и да гарантира качество, като предпочита да извърши не само заснемането, но и цялостната обработка на видеата.

Годишно компанията заснема около 15 клипа, по всеки от които се работи по около 10-15 дни, а самото заснемане е в рамките на 20 часа. "Това е най-ефективното решение и за нас, и за клиентите", твърди Манов. Според тях рекламите, заснети в България, струват между 50 и 100 хиляди лева, някои достигат дори цената от 150 хиляди лева. А тяхната услуга е от по-скъпия ценови клас.

Предприемачите са убедени, че в следващите години обемът на поръчките им ще расте. От една страна, виновна за това ще е цифровизацията на телевизиите. "Няма канал, който да не се нуждае от обработка на продукцията", казва Чочов. От друга страна, точно във времена на стагнация и икономическа криза повече телевизии ще заложат на преводни програми, а това е добре добре дошло за студиата за видео- и аудиообработка.

Премиерата на екшъна "Умирай трудно 3" в България преди 13 години съвпада с европейската. Рекламата за нея тече повече от месец, първото излъчване трябва да е на 20 ноември. Остава един ден, но лентата още не е дошла в страната, а премиерата е пред провал. В крайна сметка оригиналът идва в 18 часа вечерта на предния ден. Чакат го трима преводачи и дузина актьори, които предварително са си разпределили работата. За пет часа преводът е готов, а до седем сутринта озвучаването е приключило. Така вечерта готовата лента без проблеми се излъчва в киносалоните.

Зад този инфарктен случай стоят хората от видеостудио "Доли медиа студио", основано преди 17 години от предприемача Добромир Чочов. Първоначално Чочов, който е инженер по професия, започва да тиражира видеокасети на процъфтяващите по онова време частни видеотеки. Техническите му познания му осигуряват конкурентни предимства и студиото му започва да работи с големите разпространители - "Ади видео" и "Александра видео".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    супътъ

    "преди две години Чочов изтегля заем от ПИБ"
    и
    "преди две години Чочов изтегля заем"
    имат два съвсем ралични смисъла. Втория случай е напълно обективен и доставя само нужната за читателя информация,а при първия случай вие много добре си знаете каква информация давате на читателя. Ама поне като ще правите реклама на определена двойка бизнесмени, то поне дано ви плащат а не да го правите на добра воля.
    Шото ако(като) закъса ПЧБ/то, пардона ПИБа,ша духати супътъ.

  • 2
    Avatar :-|
    До супътъ

    ти явно не си никак в час и те гони яка параноя. Каква реклама на двойка бизнесмени те гони, като за тях има три параграфа в цялата статия. Ама така, наизуст да критикуваме, е най-лесно. И каква реклама на ПИБ има тук...

    ПС: Вземи научи правописа малко, като си тръгнал да критикуваш, че нито с пълните и кратките членове си в час, нито с пунктоацията...

  • 3
    Avatar :-|
    *2

    Абе какво му обръщаш внимание, не си струва дори

  • 4
    Avatar :-|
    супътъ

    @2
    Абе мой човек когато се научиш да пишеш думата "ПУНКТУАЦИЯ" правилно, тогава ще ме критикуваш за правописа ми. Иначе дотогава само ще ме караш да се смея на безмозъчното, да не кажем, стадното ти поведение.
    Иначе факт е че не си способен да проумееш какво искам да кажа , тъй че ще обясня накратко: статията съвсем леко се отклонява от обективната журналистика: това откъде хората са теглили кредит за своя успешен бизнес ( разбира се, пожелавам им и занапред успех) няма абсолютно нищо общо с темата. А въпроса за рекламата го повдигам тъй като и преди ми е правило впечателение благосклонното отношение на вестник Капитал към разни президенти на разни спортни федерации, понастоящем и собственици на въпросната банка...
    Ако кредита беше от Корпоративна търговска банка или ЦКБ щеше ли този факт да бъде тъй гордо подчертан в текста?

  • 5
    Avatar :-|
    Ах

    А на мен ми се струва, че тъкмо в Капитал нямаше добро отношениое към тази банка, нали имаше преди време и корица за нея ;)

  • 6
    Avatar :-|
    Читател

    Ето така се прави бизнес.Постепенно,с ум и коректност.Има и други като тях.Време е псевдобизнесмените да понамалеят,за да се превърнем в читава държава.

  • 7
    Avatar :-|
    петьо

    последното нещо, което ще расте в усовията на глобална рецесия е оборотът на студийца за рекламки. и разни пиар услуги. големите концерни масово съкращават заетите в маркетинга, а вие говорите как една реклама струва 150 хил. лева. да, но скоро ще паднат до 15 хил. :) :)

  • 8
    Avatar :-|
    Вуте

    Петьо,става дума не само за реклами,а за мултимедийно ориентиран бизнес.За рекламите се обърни към Краси Гергов.

  • 9
    Avatar :-|
    петьо

    Вуте, то бизнеса дето генерира преки материални блага издъхна, ти за мулти-медиен бизнес говориш. Току що четох статията в Дневник за Сони, които ще съкратят 16 000 души (!!) и ще си намалят принудително цената на играчката. На това му викам аз срив на мулти-медийния безнес.

  • 10
    Avatar :-|
    Вуте

    Петьо,чети внимателно.Мултимедийният бизнес включва предимно услуги на високо технологично ниво.Фирмите производителки на т.н.материална база са друга тема.Свиването на пазара на продукцията на "Сони" е както при пазара на фирмата "Дженерал Мотърс".Но хората да са спрели да карат автомобили.И Формула 1 още диша.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK