Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 мар 2009, 11:33, 7297 прочитания

Колебливи бодове

Търсенето се свива, поръчките за ишлеме на дрехи и обувки се бавят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комфортът си отиде. Спокойствието свърши. Добрите стари времена на квоти и споразумения за текстилната индустрия няма да се върнат. Нещо повече - секторът е изправен пред поредно предизвикателство.

Обобщението е на генералния директор на Европейската асоциация за текстил и облекло (EURATEX) Бин Лакин, който бе в България по покана на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).


Националната статистика потвърждава тенденцията и отчете 47% спад в производството на текстил през януари тази година спрямо миналогодишния януари и 23% - при облеклото. Резултатите бяха предвидими. Причината за това намаление е ясна.

Браншът работи преимуществено по поръчка на чужди възложители, а техните заявки осезателно намаляха във време на криза. Част от предприятията в сектора затвориха производства, други съкращават драстично броя на служителите си като "Детелина текстил" - Любимец, "Джени Георгиос" - Сандански, и др.

Надолу, надолу

В Европа търсенето се свива, семейният бюджет загърбва разходите за дрехи и обувки. Затова чуждестранните търговци са изключително предпазливи в заявките си, а сезонът за възлагане закъснява, обобщават собственици на фирми. Това е причината шивашкият бранш да отчита около 20-30% по-малко поръчки за работа на ишлеме в сравнение с миналата година по това време.



"Някои от чуждестранните възложители са резервирали производствени мощности в български фабрики, но все още не се знае кога и колко ще ги натоварят", казва Валерия Жекова, председател на БАПИОТ.

"Намаляват и количествата от вече поръчаното. Ако миналата година по това време искаха от нас изработването на примерно 1000 бройки от едно сако, сега заявяват 600. Паднаха и цените, които ни плащат външните партньори", описва ситуацията Веселин Славчев, управител на "Вени стил" - Пловдив - производител на дамска конфекция.

Бизнесът на производителите на обувки, които също работят предимно на ишлеме, се развива още по-зле. Милко Чавдаров, собственик на "Милвена" и член на ръководството на браншовия съюз, уточнява, че поръчките за сектора са с около 40% по-малко спрямо миналата година по това време.

Българският пазар не прави изключение и също се движи в посока надолу. Според Веселин Славчев продажбите на облекла за есенно-зимния сезон са с 30% по-малко в сравнение с миналата година.

"Продажбите на дребно на обувки са паднали три пъти от средата на януари досега", отчита Иван Колев, собственик на "Колев и Колев" (производител на детски обувки) и заместник-председател на браншовия съюз.

Криза = възможност

Собствениците на компании в двата сектора обаче се опитват да се задържат над водата и да реагират на кризата по формулата "ако ти дадат лимон, направи си лимонада".

Фирмата на Иван Колев например за пръв път получила възможност да наеме щанд и да представи продукцията си на Световния панаир на обувката в Милано в началото на март. "Досега на това изложение от България щанд имаше само "Флавия" - Пловдив. Причината да имаме този шанс и ние се дължи на кризата и на отказа на много други да участват", обяснява Колев. И очаква конкретни оферти след изложението.

Браншовите съюзи прогнозират промяна в бизнес модела при възлагане на поръчки. Обичайно изпълнението на заявените количества за двата сезона, пролет - лято и есен-зима, натоварва фабриките плътно осем месеца в годината. Този път поръчките за следващия есен - зима закъсняват заради темповете, наложени от пазара. Надеждите са, че все пак ще започнат да пристигат в края на март. Това означава, че срокът за изпълнение ще се свие. В същото време по-малко заявените количества ще изискват повторяемост на сериите при интерес от купувачите. При всички случаи ще е нужна бърза реакция от страна на изпълнителите. Затова прогнозите са оптимистични.

"Кратките срокове за изработка и доставка ще ограничат възможностите на европейските възложители да поръчват в далечни страни, като Китай, Индия, Пакистан например. На дневен ред пак ще излязат фабриките от България, Румъния, Македония", коментира Валерия Жекова.

"Очаква се възложителите да се пренасочат обратно при нас, защото става дума за малки серии", предвижда и Иван Колев.

Жекова има още една надежда - че въпреки кризата хората няма да се откажат от "малките удоволствия" и ще продължат да си купуват дрехи. Мартин Йорданов, собственик на "Топ мен" - Русе, производител на мъжки костюми, е още по-смел в очакванията си. "Светът е вървял и без нас. Но сега светът е спрял. Това е шанс да си намерим място по-напред в редичката", обобщава той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Братя татуисти Братя татуисти

Собствениците на студиото за татуировки Smokov Brothers разрастват бизнеса си с бранда за дрехи Snake Legend

29 май 2020, 4172 прочитания

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 7413 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
www.moiat-e-shop.bg

Отварянето на онлайн магазин става все по-достъпно и за малките фирми

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10