Колебливи бодове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колебливи бодове

Продажбите на дребно на обувки са паднали с около една трета от януари досега <br />

Колебливи бодове

Търсенето се свива, поръчките за ишлеме на дрехи и обувки се бавят

Мара ГЕОРГИЕВА
7400 прочитания

Продажбите на дребно на обувки са паднали с около една трета от януари досега <br />

© Цветелина Ангелова


Комфортът си отиде. Спокойствието свърши. Добрите стари времена на квоти и споразумения за текстилната индустрия няма да се върнат. Нещо повече - секторът е изправен пред поредно предизвикателство.

Обобщението е на генералния директор на Европейската асоциация за текстил и облекло (EURATEX) Бин Лакин, който бе в България по покана на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).

Националната статистика потвърждава тенденцията и отчете 47% спад в производството на текстил през януари тази година спрямо миналогодишния януари и 23% - при облеклото. Резултатите бяха предвидими. Причината за това намаление е ясна.

Браншът работи преимуществено по поръчка на чужди възложители, а техните заявки осезателно намаляха във време на криза. Част от предприятията в сектора затвориха производства, други съкращават драстично броя на служителите си като "Детелина текстил" - Любимец, "Джени Георгиос" - Сандански, и др.

Надолу, надолу

В Европа търсенето се свива, семейният бюджет загърбва разходите за дрехи и обувки. Затова чуждестранните търговци са изключително предпазливи в заявките си, а сезонът за възлагане закъснява, обобщават собственици на фирми. Това е причината шивашкият бранш да отчита около 20-30% по-малко поръчки за работа на ишлеме в сравнение с миналата година по това време.

"Някои от чуждестранните възложители са резервирали производствени мощности в български фабрики, но все още не се знае кога и колко ще ги натоварят", казва Валерия Жекова, председател на БАПИОТ.

"Намаляват и количествата от вече поръчаното. Ако миналата година по това време искаха от нас изработването на примерно 1000 бройки от едно сако, сега заявяват 600. Паднаха и цените, които ни плащат външните партньори", описва ситуацията Веселин Славчев, управител на "Вени стил" - Пловдив - производител на дамска конфекция.

Бизнесът на производителите на обувки, които също работят предимно на ишлеме, се развива още по-зле. Милко Чавдаров, собственик на "Милвена" и член на ръководството на браншовия съюз, уточнява, че поръчките за сектора са с около 40% по-малко спрямо миналата година по това време.

Българският пазар не прави изключение и също се движи в посока надолу. Според Веселин Славчев продажбите на облекла за есенно-зимния сезон са с 30% по-малко в сравнение с миналата година.

"Продажбите на дребно на обувки са паднали три пъти от средата на януари досега", отчита Иван Колев, собственик на "Колев и Колев" (производител на детски обувки) и заместник-председател на браншовия съюз.

Криза = възможност

Собствениците на компании в двата сектора обаче се опитват да се задържат над водата и да реагират на кризата по формулата "ако ти дадат лимон, направи си лимонада".

Фирмата на Иван Колев например за пръв път получила възможност да наеме щанд и да представи продукцията си на Световния панаир на обувката в Милано в началото на март. "Досега на това изложение от България щанд имаше само "Флавия" - Пловдив. Причината да имаме този шанс и ние се дължи на кризата и на отказа на много други да участват", обяснява Колев. И очаква конкретни оферти след изложението.

Браншовите съюзи прогнозират промяна в бизнес модела при възлагане на поръчки. Обичайно изпълнението на заявените количества за двата сезона, пролет - лято и есен-зима, натоварва фабриките плътно осем месеца в годината. Този път поръчките за следващия есен - зима закъсняват заради темповете, наложени от пазара. Надеждите са, че все пак ще започнат да пристигат в края на март. Това означава, че срокът за изпълнение ще се свие. В същото време по-малко заявените количества ще изискват повторяемост на сериите при интерес от купувачите. При всички случаи ще е нужна бърза реакция от страна на изпълнителите. Затова прогнозите са оптимистични.

"Кратките срокове за изработка и доставка ще ограничат възможностите на европейските възложители да поръчват в далечни страни, като Китай, Индия, Пакистан например. На дневен ред пак ще излязат фабриките от България, Румъния, Македония", коментира Валерия Жекова.

"Очаква се възложителите да се пренасочат обратно при нас, защото става дума за малки серии", предвижда и Иван Колев.

Жекова има още една надежда - че въпреки кризата хората няма да се откажат от "малките удоволствия" и ще продължат да си купуват дрехи. Мартин Йорданов, собственик на "Топ мен" - Русе, производител на мъжки костюми, е още по-смел в очакванията си. "Светът е вървял и без нас. Но сега светът е спрял. Това е шанс да си намерим място по-напред в редичката", обобщава той.

Комфортът си отиде. Спокойствието свърши. Добрите стари времена на квоти и споразумения за текстилната индустрия няма да се върнат. Нещо повече - секторът е изправен пред поредно предизвикателство.

Обобщението е на генералния директор на Европейската асоциация за текстил и облекло (EURATEX) Бин Лакин, който бе в България по покана на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    Моля запознайте се с клиента

    Дотук лицето на клиента бе в бройки
    Сега ще трябва да го намерите и да го питате какво иска
    Вие и останалите, дето търсят същия клиент
    Успех


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK