www.moiat-e-shop.bg
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

www.moiat-e-shop.bg

Георги Мирчев: Не сме измислили онлайн търговията, но предлагаме бърз и евтин старт в нея<br />

www.moiat-e-shop.bg

Отварянето на онлайн магазин става все по-достъпно и за малките фирми

Бойчо Попов
15982 прочитания

Георги Мирчев: Не сме измислили онлайн търговията, но предлагаме бърз и евтин старт в нея<br />

© Цветелина Ангелова


"Искам да имам магазин, който: 1. да е много посещаван; 2. да работи нонстоп и 3. да не ми струва много пари!"

Това е мечтата на почти всеки търговец. И всъщност тя става все по-лесно осъществима заради възможностите, които дава онлайн търговията. Доскоро създаването на електронен магазин беше скъпо начинание. Днес обаче предприемачите имат все повече алтернативи за бързо и сравнително евтино навлизане в този бизнес.

Обем



5.49 млн. лв. в общо 224 448 транзакции са дадени за покупки онлайн през миналата година за разплащания, извършени чрез системата за плащане с банкови карти и микросметки ePay.bg. Над 90% от плащанията обаче се извършват кеш.

Wordpress*, но за търговци

"Малките и средните фирми ще бъдат истинският двигател за развитието на онлайн търговията. След като създадат собствен онлайн магазин, те се превръщат в пълноценни конкуренти на всяка голяма верига и получават бърз и лесен достъп до потребителите в страната и чужбина", казва Георги Мирчев, изпълнителен директор на софтуерната компания "Мирчев айдиас" - единствената българска фирма, която предлага готово решение за бързо стартиране на онлайн магазин - платформата Summer Cart. Това всъщност е готов софтуер, който предприемачите получават срещу заплащане на лиценза от 528 лв. с ДДС. Към лиценза има и безплатна тримесечна поддръжка. Освен това клиентите могат да се абонират и за едно от трите нива на платена поддръжка, което включва и автоматично получаване на всички бъдещи версии на софтуера. В Summer Cart включва продуктов каталог, отстъпки, онлайн поръчки, административна част, вградена многоезичност (засега включени в цената са версиите на български и английски), интеграция с най-популярните системи за разплащане.

Версията на английски език на Summer Cart е на пазара от август. Няколко месеца по-късно се появява и българската версия. Досега компанията вече е успяла да продаде само в България 60 лиценза. По продукта година и половина е работил екип от петима разработчици и трима дизайнери. Мирчев очаква първоначалната инвестиция в разработването на софтуера да се възвърне в рамките на следващата година.

В Западна Европа и САЩ има стотици подобни на Summer Cart решения. Нито едно от тях обаче не е пригодено за българския пазар - не е преведено на български, нито поддържа българската валута или възможност за разплащане чрез е-pay.

Алтернативите

Едно от другите възможни решения за отваряне на електронен магазин е индивидуално решение по поръчка на самия търговец. То обаче би струвало няколко хиляди евро и може да няма толкова богата функционалност.

Има, разбира се, и безплатни решения на базата на софтуер с отворен код като Os commerce или Joomla. Те разполагат като възможности със система за запазване на данните за клиентите и поръчките, сметки на доставчиците, изпращане на уведомления по електронната поща. За да се ползва подобен пакет обаче, са необходими поне основни познания по изграждане и поддръжка на web страници. Освен това всеки подобен сайт се нуждае от преработка, подмяна на логото и на имената на главните бутони и други, като всичко това се заплаща. Така безплатният вариант всъщност се оказва не съвсем без пари и в повечето случаи "разкрасяването" на подобно решение излиза поне 1000 евро.

Не съвсем виртуален

Търговската площ в интернет се отличава от физически съществуващ магазин (например бакалия или книжарница). Пълноценното функциониране и на двата бизнеса обаче изисква много общи неща - поддържане на счетоводство, маркетинг, поне един продавач, наличие на касов апарат и др. Отделно от това при отваряне на интернет магазин трябва да има и канал за доставки (външна компания или собствена служба). Разбира се, има нужда и от офис. Той няма да изпълнява представителни функции, така че може и да не е от най-висока категория. Главното е в него да има необходимите комуникации - телефонни линии и бърза връзка с интернет. Въпреки всичко разходите за онлайн магазин са доста по-ниски от тези за поддържане на класически търговски обект.

Съществува и тенденция да се отварят магазини за електронна търговия, обслужващи основния офлайн бизнес. Всяка голяма търговска компания, ориентирана към продажбата на масови стоки, се нуждае от сайт. Но интернет потребителите едва ли ще го отворят само за да прочетат историята на фирмата. Ето защо в такъв сайт задължително трябва да присъства каталог на продукцията, формиран от база данни, с илюстрации и описания. А от динамичния каталог на стоките до електронния магазин има само една крачка. Достатъчно е просто да се добавят средствата за оформяне на поръчката и няколко специфични за магазините за електронна търговия функции. Често магазинът за електронна търговия струва малко повече от обикновен сайт с каталог, тоест разноските са почти същите, но пък се появява допълнителен търговски елемент.

Особености на националната онлайн търговия

По последни данни три милиона българи ползват интернет, като средната възраст на тези потребителите е 29-30 години. Много малка част от тях обаче ползват мрежата, за да пазаруват онлайн. "Ако преди известно време като основна причина за ниския ръст на електронната търговия в България се считаше липсата на платежни средства (дебитни и кредитни карти), сега този въпрос не стои на дневен ред. Въпреки това ръстът е много нисък", коментира Иван Иванов, изпълнителен директор на софтуерната компания Zed digital Cybermark. "Необяснимо за мен е защо онлайн магазините почти винаги продават на същите цени, както и офлайн магазините", продължава Иванов. Липсата на разходи за търговски и складови площи, значително по-малкото количество персонал за обслужване на онлайн магазина и други подобни фактори би трябвало да формират значително по-ниска цена на продуктите, купувани онлайн, спрямо тези в традиционните магазини.

Освен това много от българските електронни магазини са просто прекупвачи. Потребителят купува от тях, те купуват от офлайн магазина и му го доставят. Често пък дадена стока може да бъде купена онлайн от магазин в друга държава и независимо от допълнителните разноски - доставка, евентуално мито или ДДС, тя пак е значително по-евтина от същата стока, купена от български онлайн магазин.

Тайната на успеха на всеки онлайн магазин всъщност е в отговора на главния въпрос - какво се предлага. Ако стоката се търси на пазара и няма силна конкуренция, магазинът за електронна търговия не е много високо разходна форма за начало на търговски бизнес. Ако не се вземе предвид това условие, даже най-авангардната форма на организация на търговията няма да доведе начинанието до успех.

* Wordpress е безплатна система по управление на съдържанието за блогове

Онлайн пазаруването в Европа остава недоразвито

Триста милиона души в Европейския съюз (ЕС) използват интернет. Сто и петдесет милиона от тях вече го използват и за пазаруване. Шестдесет процента от гражданите на ЕС използват интернет, за да сравняват цени и доставчици и да получават информация в реално време за характеристиките на продуктите.

Очакванията са през 2008 г. приходите от електронна търговия да достигнат 128 милиарда евро в рамките на Европейския съюз. Статистиците очакват тези приходи да се увеличат с 230% в рамките на следващите пет години и да достигнат 291 милиарда евро през 2013 г. Но това ще стане факт само ако има подходящи условия. Същевременно само един на всеки пет души, които пазаруват по интернет, се осмелява да купува извън границите на собствената си държава. Въпреки че се касае за внушителните 30 милиона души, това прави само 7% от възрастното население на EС. Много хора просто не са наясно с възможностите, въпреки че те съществуват. В същото време предприемачите се сблъскват с реални бариери да продават в други страни, а на 8% от трансграничните купувачи им е отказана сделка поради факта, че живеят в чужбина.

Към момента само един на всеки пет търговци на дребно в ЕС извършва трансгранични продажби, което означава, че 80% от търговците не се възползват от многомилионен потенциален пазар. По-големите търговци често извършват продажби в рамките на целия ЕС, но съобразено с националните условия. Някои използват съществуването на граници с предлагане на едни и същи стоки на различни цени.

"Искам да имам магазин, който: 1. да е много посещаван; 2. да работи нонстоп и 3. да не ми струва много пари!"

Това е мечтата на почти всеки търговец. И всъщност тя става все по-лесно осъществима заради възможностите, които дава онлайн търговията. Доскоро създаването на електронен магазин беше скъпо начинание. Днес обаче предприемачите имат все повече алтернативи за бързо и сравнително евтино навлизане в този бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    Иван

    "...Едно от другите възможни решения за отваряне на електронен магазин е индивидуално решение по поръчка на самия търговец. То обаче би струвало няколко хиляди евро и може да няма толкова богата функционалност...."
    "... Това всъщност е готов софтуер, който предприемачите получават срещу заплащане на лиценза от 528 лв. с ДДС...."

    Как ви звучи сравняване на програма за 528 лв с такава за няколко хиляди и тези за хиляди да нямат фунцкионалността на евтината. Коя фирма би рискувала да продава подобни безмислено скъпи продукти в днешната конкуренция?

    Работя в софтуерния бранш. Цената от 528 лв изглежда абсурдно смешна. Помислете за разходите, които една нормална софтуерна компания има за лицензи, заплати, осигуровки и как тези разходи се покриват 528 лв единичен лиценз.
    Оставям Ви всеки сам да си прецени колко е реална тази статия.

  • 3
    Avatar :-|
    до неутрално

    До @Неутрално

    не всеки е роден да се бъхти с howtos etc... за такива хора има такива оферти от 528 лева.

    не че ми е работа да адвокатствам на фирмата, ама това че си направил примерно два онлайн магазина с Оскомерс не ти дава право да се надсмиваш над "ограничеността" на другите.

  • 4
    Avatar :-|
    До Иван

    "Помислете за разходите, които една нормална софтуерна компания има за лицензи, заплати, осигуровки и как тези разходи се покриват 528 лв единичен лиценз"

    Ами то е ясно. На него му е все едно дали ще продаде един или милион лизенца. Разликата за разходи за това са стотинки, но той печели. Затова с лицензи си избива големите разходи по разработката. Като Майкрософт и Уиндоус, майна, да не би Гейтс да си избива разходите за новата Виста или Седем само от един потребител??

  • 5
    Avatar :-|
    Коментар

    #3, прозира, че не си обиковен читател - вижда се, че #2 не се надсмива над потенциалноте потребители, а по-скоро им е дал идея как да останат независими от обвързващи оферти, които после излизат през носа на потребителите на proprietary системи - понеже после е трудно са switch-нат на избран от тях support от друга фирма. когато станеш зависим от софтуер, които може да бъде модифициран/поддържан/притежаваан само от 1 компания - толкова по-уязвим си.

    представи си банка, чийсто софтуер е разработен специално за нея от конкретна фирма; банката е работила с него 3 години и междувременно е изградила хиляди plug-ins, процеси, аналитични модели и т.н. свързано с него - на кратко - станала е толкова, завсисима, че и е по-евтино да бъде изнудвана от произдовителя за support & extensions отколкото да switch-не на друга система...

    н.з. де, развивайте се...

  • 6
    Avatar :-|
    Stanislav

    Поздравления за младия български предприемач! Повече хора като Мирчев ни трябват в БГ, ама май се броят на пръстите на двете ми ръце.

    Аз също съм в софуерния бранш и дори в уеб разработките. Първоначално ползвах само безплатни софтуери - като OSCommerce и други, но от няколко години неща да чуя за нищо безплатно. Предпочитам да си платя (малка сума) и да получа не само софтуера, но и безплатна поддръжка към него.... и да има на кой да се обадя когато нещата се объркат.

    Евтиното излиза скъпо, а безплатното е още по-скъпо :-)

    Ако някой клиент го спират 500 лева, за изграждане на онлайн магазин, по-добре да не се захваща изобщо, защото след като отвори магазина си разходите му за реклама ще се десетки пъти повече и то всеки месец.

  • 7
    Avatar :-|
    osc

    Много шум около тоя Summer Cart напоследък... Използвам OsCommerce от три години, и мога да кажа че има доста трески за дялане -- няма допълнителни картинки, намаления на класове продукти, динамични title тагове и др. Тези неща се оправят със съответните Addons. От друга страна Summercart тези неща си ги има, а също и факта че след време можеш да добавиш custom финкционалност на (предполагам) приемливи цени, също е плюс.

    Проблемът в онлайн търговията не е платформата, а мързелът и болната илюзия, че да се продава в интернет е лесно. Много хора от моя бранш тръгнаха да правят е-магазини, които сега са сайтове-мъртъвци. Защото се оказа че това онлайн търговията също искало много работа.

    Иначе summer cart изглежда читава платформа, на почти смешна цена. Thumbs up.

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Причината, за която ползвам и препоръчвам отворен код е дългосрочната независимост. Ако утре Георги реши да се захване с отглеждането на щрауси, клиентите му могат да забравят за поддръжка, ъпгрейд и промени по сайтовете си. Докато уърдпрес и джумла със сигурност ще са с нас в следващото десетилетие и програмистите за тях са сравнително взаимозаменяеми.

    Освен това по продукта на Георги работят макс няколко десетки души. По приложенията с отворен код работят десетки хиляди души по цял свят, а продуктите им се тестват от десетки хиляди сайтове и потребители. Колкото и да са добри служителите на Георги, няма как да се съревновават в подобна армия от разработчици.

    Да, добре направен магазин на отворен код ще струва поне двойно повече от решението на Георги - но както казаха горе, евтиното излиза скъпо.

  • 9
    Avatar :-|
    за революция

    Само с една платформа за БГ е-магазин далеч няма да стигнем. Егати бизнеса.

  • 10
    lpetrov2 avatar :-|
    lpetrov2

    @gradinko: Това че, дадено open source решение го човърка всеки е, както плюс така и минус. Перфектният пример е Joomla. Другия проблем, които грози доста от open source решенията базирани на PHP е самата поддръжка на кода за различните версия и това как самите продукти "си изпатиха" заради PHP4->PHP5. До ден днешен голяма част от кодовете, въпреки че вече уж поддържат само 5, съдържат доста нелогични неща в тях, присъщи само за версията която е на няколко години. Да не се впускам в подробности, но много малко от продуктите писани на PHP поддържат error reporting на E_STRICT, което е смешно.

    Правихме едно проучване и се оказа, че в България разликата в цената за "написан софтуер" (custom) електронен магазин в сравнение с open source решение е много малка. Това е странно, но истина.
    От там си мисля, че може би:
    "Необяснимо за мен е защо онлайн магазините почти винаги продават на същите цени, както и офлайн магазините", продължава Иванов
    Това се дължи на не чак толкова евтините варианти за създаване на електронен магазин и от друга страна заради прекупвачите.
    Повечето магазини в интернет, както сами можете да видите, са инсталирани open source решения, без никаква поддрържка и са вече "мъртви" и дори съдържат вируси.
    До като, е-търговията не се стимулира, цените ще си бъдат такива, а за да се стимулира трябва нещо иновативно и достъпно, а след това и самата култура при търговците.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK