С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 27 мар 2009, 13:35, 12853 прочитания

Онлайн наддаване с малки стъпки

Е-аукционите разрастват бизнеса си дори и в свития български пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В Ориента да се пазариш е част от удоволствието на покупката. Същото може да се пренесе към един от форматите на онлайн търговията  - аукционите. Само този, които е проверявал в странни часове на нощта как върви наддаването за желания предмет, може да разбере какво точно прави интернет търговете уникални. Само през последната година броят на онлайн аукционите в страната нарасна въпреки факта, че едва 4% от българите засега пазаруват онлайн. Как и защо тогава електронните търгове, които са по-екзотична и често по-рискова форма на електронната търговия, са интересно и перспективно бизнес начинание?

Модерно тържище


За предприемачите нишата е интересна, защото, за да създадеш като техническа платформа подобен сайт, не е толкова скъпо. Друг е въпросът, че трябва финансиране за поддръжка, популяризиране на услугата и постоянна оптимизация на подреждането на артикулите. За сметка на това при онлайн аукционите липсват разходи за закупуване на стока и логистика. Това е най-вече посреднически бизнес, чийто най-ценен ресурс е потребителското доверие.

Най-общо и по света, и в България са разпространени две форми на онлайн търгове. Единият вид са т.нар. цент аукциони, в които потребителите единствено наддават, а самият сайт осигурява всички налични нови стоки (виж карето). Другата разпространена форма на онлайн търговете са сайтовете, които предлагат платформа за взаимодействие между продавачи и купувачи. Последните наддават за предложените вещи в определен срок по английския аукционен модел, т.е. с увеличаване на офертите. Сред българските подобни сайтове са  auction.bg и koe-kak.com. Най-големият онлайн аукцион (с 60 000 регистрирани потребители) е Aukro.bg. Сайтът е собственост на полската онлайн компания Allegro, която работи в 12 държави от Централна и Източна Европа. Интернет аукционите в България са сравнително ново явление - koe-kak.com и aukro.bg са започнали дейността си през лятото на 2007 г., а auction.bg - през 2005 г.

Повечето подобни сайтове печелят от таксите за продавачите. Всеки, решил да търгува онлайн, плаща за регистрирането си, както и допълнителна такса според предлагания брой стоки. В повечето случаи има начисляване на процент от печалбата при успешна сделка. Еbay например печели около 5% от стойността на всяка стока.



Най-търсените стоки в аукционите са колекционерски предмети, книги втора ръка, дрехи и обувки. Според Иван Димитров от auction.bg по отношение на някои специфични сегменти като автомобилни части, които са една от най-търгуваните по този начин стоки в световен мащаб, лидери са портали за обяви като mobile.bg. Сделките между частни лица в сайтовете за безплатни обяви са близки по форма до онлайн аукционите и също са доста популярни.

Продавачи на надежда

Потребителска стойност е цялостното удовлетворение, което човек получава от покупка на стока или услуга. Печеливши са тези бизнес решения, които дават на клиентите си изгода извън самата стока било чрез марка, обслужване или бързина. Именно в подобни детайли е силата на онлайн аукционите. По принцип във виртуалните търгове е най-вероятно да попаднете на изгодна сделка или да намерите рядък артикул. Богатството на избора и ниските цени са ключът към сърцето и на над 270 милиона регистрирани потребители на най-големия световен аукцион eBay.

Другото, което привлича хората към онлайн търгове, е интересният формат на сделка. Да наддаваш е своеобразна хазартна игра, но такава, която е рационално контролирана от вас. Уебпотребителите искат да комуникират помежду си. Около подобни сайтове често възникват цели виртуални общества, а във форуми се разнищват хитринки за пазаруване. Онлайн аукционите ви дават възможност и да спечелите малко пари, като разчистите ненужните си вещи. Над 40 000 души в САЩ се издържат изцяло или частично благодарение на споменатия лидер в сектора - eBay.

Неизвестни или некоректни

Онлайн предприемачите от сектора обаче признават, че срещат много трудности при популяризирането на интернет търговете сред крайните клиенти. Това води след себе дефицит на потребители. По-малко продавачи означава беден избор, по-малко купувачи, а оттам и слаб интерес към платформата посредник. Също толкова трудна се оказва и връзката с търговски компании.

Глобална тенденция е аукционите да привличат малки и средни магазини за партньори. "Изхождахме от факта, че във всеки магазин има стоки, които са залежали [...], трудно продаваеми на стандартни цени и биха могли да бъдат реализиран именно чрез подобни на нашия сайт аукциони", разказва Павлин Иванов от koe-kak.com. Само че компаниите, които желаят да участват в подобни нови форми на търговия, не са много. Проблемите според онлайн аукционите отново са същите - незнание, липса на инициатива и опит в сферата. Григор Петков от големия интернет магазин get.bg обаче смята, че предлагането на нови стоки на аукционни търгове не е възможно при малките надценки, с които работи в момента онлайн търговията.

Според Иван Димитров от auction.bg ръстът в сключените чрез сайта сделки на годишна база за първите два месеца на 2009 г. е 86%. Въпреки бързите темпове на растеж прогнозите за добра възвращаемост са по-скоро средно- и дългосрочни. Браншът ще се раздвижи, но на клиентите им трябва време. Трябват и сериозни усилия за утвърждаване на сигурни и популярни платформи, които да са най-богатият по възможности пазар в мрежата, а не просто битак.

Най-ценното


В този сектор, както и при цялата онлайн търговия, доверието на клиентите е най-важната и трудна за постигане предпоставка за успех. Единственият начин да се привлекат достатъчно потребители е те да възприемат сайта като безопасно място. Скорошно изследване на Европейската комисия по проблемите на онлайн търговията отчете две основни притеснения на хората - за качеството на купената стока (58%) и за изпращането на банкова информация (38%). Българските онлайн аукциони действат изключително на национално ниво, затова и интернет разплащанията не са толкова популярни. "В България измамите са изключително малко поради една наша особеност - офлайн плащането. На запад се плаща 90% с кредитни карти предварително, а в България 90% на куриер с наложен платеж", коментира Павлин Иванов.

Според Тод Коен от eBay случаите на измами в тяхната практика са много малко - 0.01%, но този резултат е плод на сериозни усилия - налагане на една платежна система, препращане на повече клиенти към надеждните продавачи и не на последно място практика да се гарантира за някои от стоките от страна на аукциона. Подобен подход са възприели и в България, чрез системи за оценяване на продавачите може да се следи доколко надеждни са те, същото се отнася и за купувачите.

Друг метод за привличане и задържане на клиентите са различните промоции на самите онлайн предприемачи. Така например в kupisega.com (виж карето) всеки потребител, който спечели 3 търга на ден, получава безплатно 150 кредита бонус, които иначе биха му стрували около 150 лв.

Добра идея за подобни сайтове е да поддържат модерирана социална мрежа около сайта - форум и подробни профили на потребителите. Важно е и добрата архитектура на сайта, чрез която лесно да се достига до различните категории продукти. Надеждните продавачи могат да се промотират сред потребителите, както и да получават отстъпки в таксуването. Въпреки че подобни сайтове не носят отговорност за продаваните стоки, както може да видите от договора, с който се съгласявате при регистрация, големите аукциони обезщетяват купувачите при некоректност за особено скъпи покупки. Това обаче е мярка, която е трудно постижима у нас, защото по принцип се случва на следващия еволюционен етап от развитие на аукционите, когато имат достатъчно ресурс за подобни гаранции.

Начин да се потвърди легитимността и сигурността на онлайн аукционите е сътрудничеството им с държавните и европейските институции. В момента Европейската комисия подготвя промени в регулационната рамка за онлайн търговията - еднакви срокове за доставка на стоки, както и подобен формат на подписваните договорни взаимоотношения. А това, че в България само 4% от потребителите използват интернет за покупки, ще се промени. Още повече че онлайн аукционите са едни от малкото сектори, при които криза означава повече потребителски интерес.

Цент аукциони

Онлайн аукциони, в които потребителите единствено наддават, а самият сайт осигурява всички налични (нови) стоки, се наричат цент аукциони. При такива разигравания е обичайно крайната цена на стоката да е до 1/10 или по-ниска от тази в традиционен магазин. Как се постигат по-ниски цени? Нека си представим, че това е своеобразна лотария, в която имате относителен контрол. Регистрираните потребители си купуват кредити - разплащателната единица за действия в сайта. Да речем, 10 кредита са 5 лева, 40 са 25 и т.н. За всяка стъпка от наддаването потребителят плаща 1 кредит. Важно е да се знае, че сумите, с които се покачва цената на стоката, са предварително фиксирани, както и времето на търга. Tака, ако за един артикул играят продължително много хора, от малките начисления за всяко наддаване се достига печалба. За щастливеца, с който завършва търгът, крайната цена е нищожна. Такива в България са stotinkovauction.bg, kupi-spesti.com, както и KupiSega.com. Последните двата сайта са започнали дейността си в края на 2008 г. Проблем за предприемачите е некоректност от страна на клиентите - игра от няколко регистрации или въпреки наложения лимит от 7 успешни покупки в рамките на 28 дни, коментира Андрей Басат от KupiSega.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фасулска работа Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

15 ное 2019, 6079 прочитания

Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си

Предприемачът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

11 ное 2019, 1144 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Една маса от Китай, моля!

Вносното обзавеждане преобладава, производители на мебели свиват обемите си

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10