С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 25 сеп 2009, 12:18, 4548 прочитания

Бързай бавно

Или как 23-годишен българин достигна до номинация в престижно международно състезание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Играй и учи

Студентски учебни компании правят генерална репетиция за големия бизнес

10 юни 2011

Как се печелят прoекти за младежки бизнес

Два пъти в годината "Джуниър ачийвмънт" финансира идеи на предприемачи до 29 години

23 май 2007
Георги Дичев, 23-годишен. Студент по бизнес икономика в УНСС. Основател на фирмата Future Media. Номиниран в категория "Иновации" в състезанието "Предприемач на годината" на международната организация Youth Business International, основана от принц Чарлс.

Това е кратко представяне на момчето, получило признание в конкурс, в който страната ни участва за първи път. Отговорник за изпращането на кандидатури от България е "Джуниър ачийвмънт". От софийския офис на международната неправителствена организация изпратили две предложения. Условието за участие е младите предприемачи да са получили вече подкрепа от програмата "Младежки бизнес" на "Джуниър ачийвмънт" и да са стартирали собствен бизнес.

До финалния етап на състезанието достигат 200 души, предложени от офисите на организацията в целия свят. Международно жури номинира 13 финалисти в четири категории: иновации, пътя към предприемачеството, жени предприемачи, екологичен и устойчив бизнес. Дичев е един от 13-те.

Следва вътрешно гласуване по интернет, при което всяка страна може да оцени кандидатите, но без право да гласува за своя представител. В резултат на тази процедура са определени четирима финалисти. За тях вече всеки може да даде своя глас. Победителят ще бъде обявен за "Предприемач на годината" на специална церемония в Лондон през ноември и ще получи парична награда за развитие на своя бизнес.

Макар да не е сред четиримата крайни финалисти, Георги Дичев има с какво да се гордее.



Бърз растеж

През 2006 г. Георги, едва 20-годишен, получава с конкурс финансиране от програмата "Младежки бизнес" на "Джуниър ачийвмънт България" - кредит от 4 хил. долара при твърде изгодни финансови условия. Заедно с двама свои приятели от Варна регистрира IT компанията Future Media, която първоначално се занимава със създаването на уебсайтове. "Джуниър ачийвмънт България" предоставя на младите хора и друг вид подкрепа - осигурява им първите клиенти плюс действащи бизнесмени в ролята на ментори.

През същата година екипът печели първа награда от 6 хил. долара в конкурса "Най-добър млад предприемач" на Българско-американския инвестиционен фонд (БАИФ). Компанията разширява предлагането на специализирани компютърни услуги - изготвя 3D визуализации и анимации, насочва се към уебмаркетинг и онлайн търговия. Фирмата купува модерна техника и увеличава екипа си до 8 души – всички около 20-годишни, с хъс и компютърни познания.

"Стартът беше много бърз. Намерихме постоянни клиенти, разширихме екипа си", разказва Георги Дичев.

В средата на 2008 г. обаче търсенето спада. Принудени са да съкратят трима от наетите. "Причина за тази стъпка беше не само глобалната финансова криза. Оказа се, че имаме погрешна преценка. Избързахме с растежа, не бяхме готови за това", преценява самокритично Дичев.

Step by step

В международното състезание компанията получава номинация в категория "Иновации". Причината е в различните нововъведения, които момчетата въвеждат в своята работа или предлагат на клиентите си. За да пестят време, използват новаторска технология, която не е популярна в България. "Тя е гъвкава и позволява да автоматизираме процеса по създаване на сайтове за крайни клиенти. Това ни спестява до 80% от времето за разработка", обяснява Дичев. И твърди, че са иновативни, но в рамките на страната. Според него повечето IT фирми предпочитат да заложат на стандартните разработки. Причината е, че да се правят нововъведения "е рисково занимание. То изисква много време, а резултатът не е гарантиран".

Future Media притежава собствена технология, която позволява изготвяне и продажба на интерактивни триизмерни презентации. "Този начин на представяне е интересен и помага за по-добра реклама на продукта. Той е подходящ за демонстрация на нови автомобили, недвижими имоти, техника например. Но за съжаление тази година кризата принуди компаниите да затегнат коланите и да свият разходите си. Надяваме се технологията да бъде хит през 2010 г.", казва Дичев.

Младежите са гордеят и с нова собствена разработка, наречена "библиотека за мебели". Търговците получават безплатно софтуера, но трябва да платят символична цена за изработването на триизмерни модели на мебели, предлагани в съответния обект. Така на сайта на веригата всеки клиент би могъл сам да разиграва различни варианти за подредба на своя дом.

По идея на един от членовете на екипа Future Media е готова с прототип на устройство (set-top box), което позволява да се гледат на телевизора филми, доставяни от интернет. "Така игнорираме посредничеството на компютъра", обяснява Георги Дичев. "Нямаме проблем със софтуера, но цената на продукта е по-висока от средната за пазара, който сега се доминира от DVD устройствата. Затова търсим начин да се намали крайната цена на изделието и преговаряме с потенциален инвеститор за производство в малки серии", допълва той.

На 15 септември Future Media статира и нов проект – уебпортал (2study.bg)- с безплатни обяви за продажба на употребявани учебници и книги. Продавачите плащат с SMS, ако публикуват повече от пет обяви.

Момчетата имат и други новаторски идеи, но невинаги успяват да ги реализират. "Причината е, че сме млади и имаме проблем с доверието", казва Георги. После разказва как преди година и половина водили преговори с фонд за рисково финансиране. За да го намерят, отишли на специален форум в Атина. "Разработихме концепция за виртуален свят за запознанства. Има много сайтове за запознанства, но ние решихме да отидем на по-горно ниво – триизмерна симулация на реалността. Комуникацията в този случай е по-жива, има възможност за гласово общуване. Това е проект, който не е насочен към България", разказва той. Открили технология, с която могат да изпреварят конкурентите си. Бизнес моделът им предвиждал да печелят от скрита реклама - на различни модели коли, телефони, дрехи и др, които ще използват участниците във виртуалния свят.

"Това е нова ниша. Но подобна разработка изисква поне година и половина работа с най-малко десет души. Затова потърсихме външно финансиране."

В Атина четири фонда изявили интерес да преговарят с тях. С едната водили преговори в продължение на три месеца. В същото време обаче се появил готов продукт като техния, но не за компютри, а за конзоли. "Google вече разработи свой виртуален свят Lively. Microsoft също има подобни амбиции. Шансовете ни започнаха да намаляват", преценява Дичев.

"Основната причина за неуспеха е, че сме млади и нямаме достатъчно проекти, за да ни се доверят за подобна инвестиция. Това е твърде амбициозно начинание. Затова сега вървим с по-малки крачки и трупаме опит", обобщава Дичев.

За него пътят на фирмата дотук "не е въпрос на късмет, а на доста усилия". Той знае с какво се е нагърбил като мениджър. "Една грешка с финансите, която зависи от мен, се плаща от целия екип. Затова не мога да си позволя да почивам. Дейността ни не може да гарантира постоянни приходи. Понякога се получава финансова дупка. Рисковано е, но засега се справяме."

Дичев и съдружникът му Цветан Светославов вече са теглили краткосрочен фирмен кредит. Готвят се да кандидатстват за нов. И дa продължават да работят, засега бързайки бавно.
"Младежки бизнес"
Програмата "Младежки бизнес" на "Джуниър ачийвмънт" стартира за първи път в България през 2006 г., но е позната от 20 години в света. Реализира се в партньорство с Balkan Children and Youth Foundation и Youth Business International.

"Младежки бизнес" набира проекти целогодишно, но класира кандидатите два пъти в годината. Победителите получават своите чекове на специална церемония. В инициативата могат да се включат млади хора на възраст между 18 и 29 години. Не е нужно кандидатите да имат регистрирана фирма. Достатъчно е да имат добра идея за започване на собствен бизнес и да докажат нейната приложимост. За да участват в конкурса, те представят бизнес план. В "Младежки бизнес" могат да се включат и млади предприемачи с вече стартирал бизнес, който е в процес на развитие.

Отличените получават кредити на стойност от 1000 до 5000 долара със срок на възстановяване до три години, с 6-месечен гратисен период, с 3-месечни вноски и с годишна лихва до 5%. Условията на заема се уточняват конкретно с всеки от одобрените кандидати в зависимост от характера на проекта. Погасителните планове са индивидуални. Спечелилите могат да разчитат на експертна помощ и консултации при осъществяването на идеята.

Младите хора, получили кредит, изплащат задълженията си директно във финансов фонд към програмата, от който бъдещи предприемачи ще получат своите кредити.

Най-успешните проекти, финансирани досега от "Младежки бизнес", са в сферата на високите технологии, туризма и услугите.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 4699 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 44311 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Свободни професии...но не съвсем

Силният контрол над адвокати и нотариуси ограничава конкуренцията на пазара

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете