С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
84 16 окт 2009, 10:46, 25558 прочитания

Малка статия за Боян Бенев

...или уроците за бизнес на един от най-успешните млади предприемачи на Великобритания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 18 октомври в неделя Боян Бенев ще навърши 25 години. Той никога не се е явявал на интервю за работа. Никога не е имал началник. Но вече има зад гърба си 13 (словом тринадесет) години трудов опит и отличието "Най-успешен млад предприемач на Великобритания" за 2007 г. на списанието за бизнес и икономика Start Your Business Magazine. И една "малка книга".

Младият български предприемач, израснал във Великобритания, минава през редица собствени начинания, за да натрупа достатъчно опит и хъс и да напише своята "Малка книга за бизнеса". Изданието с 25 афористични глави за предприемачеството, риска и усилията да се прави бизнес излезе само преди две седмици. А интересът към писането на Боян идва още


От училищния вестник

Бенев е шестгодишен, когато заедно с родителите си - счетоводители, заминава за Великобритания. На 12 години вече печели – от училищния вестник в Лийдс, който списва и продава.

На 16 регистрира първата си фирма - Critica Marketing Limited. И започва да работи като консултант при подготовката на материали за училищата, в които се изучава предприемачество. Големи компании плащат, за да бъдат включени с добрите си практики в пакета от учебни помагала.



Свобода от рутината

През 2003 г. Бенев вече е студент по икономика в University College London. И пак работи за себе си. Трудно е да се изброят всичките му проекти. Това, което ги свърза, са любопитството и желанието да опита. Удоволствието, че върши нещо, което му е интересно. И свободата, която явно много цени. Затова в глава 20 на "Малка книга за бизнеса" е написал: "Един от даровете на предприемачеството е свободата. Свобода от рутината, свобода от нормите, финансова или друг вид свобода. Винаги трябва да сте наясно с личните си цели. Помнете тези цели и правете така, че бизнесът ви да не работи срещу тях, а да ги подкрепя."

Бенев е наясно с личните си цели и продължава да се занимава с маркетинг. Една от дейностите му е продажбата на персонализирани бутилки с вино за специални поводи.

В някакъв момент от времето продава и презервативи на едро и консултира търговците как да ги предлагат на по-видими места, а не дискретно, каквато е обичайната практика. Търгува с диаманти и дори има свой брокер в Индия. "Продавах ги на няколко бижутери в Лийдс, които ги използваха при поправката на бижута. Но истината е, че няма много купувачи на диаманти, нито пък се купуват големи количества. Този проект не беше голям, но пък беше интересен", разказва Бенев.

Разработва и поддържа различни уебсайтове, повечето от които с благотворителна цел. Издава онлайн списание за популяризиране на млади художници и техните творби. Сайтът представя "творец на деня" и "творец на седмицата". Над 130 художници от цял свят излизат на светло. Идеята е два дни от седмицата да бъдат за български творци. Но не се получило. Разсъхнала се връзката между хората, които трябвало да информират младите автори за възможностите на сайта. Боян разказва, че все още продължава да получава кратки автобиографии и рисунки на художници от цял свят, но не и от България. "Онлайн списанието беше проста идея, без велики намерения. Но това е, което аз можех да отделя като време и усилия", прави равносметка той.

Провалил се подобен проект, който възнамерявал да осъществи с някои институции в България. Идеята на Бенев била един кожен скицник да се разпраща на 25 художници, всеки от които в продължение на седмица да нарисува нещо в него. После рисунките да се покажат в галерия, а преди Коледа да се продадат благотворително на търг. "Имах нужда от списък на художници, които си струва да поканим за проекта. Беше ми казано буквално: "А аз какво ще спечеля", разказва Бенев. И с това обяснява защо в повечето случаи, когато измисля ново начинание, предпочита да е за нещо, което може да реализира от начало до край сам.

Малко финансиране и много контакти

Бизнесът, който подхваща в края на 2006 г. обаче, изисква чужда помощ. Тогава Боян регистрира Benev Limited. "Беше време, когато много хора започнаха да се интересуват от пазара на имоти в България. Някои от тях – спекулативно, други – със сериозни инвеститорски намерения. Те имаха нужда не от мазен агент на недвижими имоти, който да ги убеждава да купят нещо на всяка цена, а от независима оценка на външен консултант", разказва той. И обяснява, че в този момент се нуждаел от "малко финансиране и много контакти".

Както сам пише в книгата си: "Важно е не колко пари имате, а до колко имате достъп. А в основата на достъпа до пари стои контактът с хора. Независимо дали действате спонтанно, като се облягате на приятелства и познанства, или разчитате на добре планирани действия, създаването и поддържането на контакти осигурява повече средства, повече клиенти и повече публичност на това, което правите."

Трима англичани приветстват проекта и решават да инвестират в него. Бенев влага всичките си спестявания. Изгражда успешна компания. И получава отличието на Start Your Business Magazine.

"Заради глобалната криза пазарът на имоти в България вече не е атрактивен за английските инвеститори, но пък се купуват имоти в Англия", казва Бенев. И е убеден, че "винаги има интерес за купуване, ако цената е правилна".

Опитът на годините

Любимата му тема е рискът. На нея е посветил глава 7 в книгата, защото 7 е любимото му число. Никога не е теглил кредит и казва, че не обича да говори за пари. Твърди, че може да се захване с всичко, дори да е много рисково, защото "няма товар – няма семейство, няма финансови задължения".

"Никога не ми е било трудно да работя, защото винаги ми е било много интересно", казва Бенев. По въпроса за неуспеха има твърда позиция. "Всеки, който се захваща с бизнес, вярва, че идеите му ще проработят. Иначе изобщо не би започвал. Напълно е възможно обаче да не успеем от първи път. Най-важното в случай на несполука е да можем да се възползваме от нея. Ако извлечем поуки, а с тях развием нови идеи, ще излезем от затрудненията по-силни и по-можещи", пише в глава 4 на "Малка книга за бизнеса".

Бенев дава пример как направили списание в Лондон, което рекламирало промоции и намаления в клубове, ресторанти, магазини – с информация по дни, с рекламни карета в различен цвят според вида на продукта или услугата в промоция. Издали го в 12-хиляден тираж, който шест наети на работа момичета раздали за три дни. От обектите, които предлагат намаленията, платили предварително. Това изисквало от Бенев и колегите му доста тичане и време – да обяснят, да убедят, да уточнят срока и дизайна на рекламното каре и пр.

"Списанието беше много успешно, но ние заложихме на грешен модел, по който да събираме парите", разказва Боян и обяснява: "На практика приходите дойдоха още преди да направим разходи по отпечатване и разпространение на изданието. Но направихме елементарна грешка – взехме пари за един брой. На партньора ми предложиха работа в Кения. Останах сам. Изискваше огромни усилия да повторя всичко по събирането на сумите отначало", казва Бенев. И вярва, че пак ще подхвана този проект, но вече "с поука".

Глътка въздух

Боян признава, че е на кръстопът. Така се ражда "Малка книга за бизнеса". Написана е на английски. Издателство "Жанет 45" застава зад проекта, илюстриран от Райчо Станев. Изискванията към художника били да "допише" визуално книгата, и то по начин, който изключва каквито и да било препратки към националната ни култура. Идеята е изданието да изглежда универсално, както и звучи. Очакват се "Малка книга за реалността" и "Малка книга за промяната".

Боян твърди, че това не е предприемаческо начинание, а глътка отдих. Все още се колебае в какъв бизнес ще вложи усилия. Продължава да се интересува от валутни пазари. Обича математиката и статистиката, емоцията на числата го вдъхновява. Приятно му е да изследва механизми и взаимовръзки.

Вълнува се и от начина, по който се прави благотворителност в България. "Да подпишеш чек, да изпратиш сума е еднократен жест, който не е достатъчен", смята той. Затова иска да даде "структура на проект, с който да се осигуряват не просто средства за порция храна, а дългосрочни ангажименти".

С най-добрия си приятел от детството – Деймиан Полард, вече са основали нова компания за видеопродукция. Деймиан има опит с фармацевтични фирми, за които извършва видеонаблюдения за вътрешнофирмено ползване, когато се изпитва ново лекарство например.

Боян се горещи по темата как да се промотира България в чужбина. Казва, че има идеи, но му трябва време, за да ги реализира. Твърди, че винаги и навсякъде започва разговорите си с това, че е българин. И е убеден, че "Пътят от замисъла на една идея до превръщането й в успешен бизнес е нещо много лично. Всеки от нас търси свой собствен стил при постигането на целите си. Съществуват многобройни фактори, с които трябва да се съобразяваме. Добрият предприемач разбира взаимоотношенията между отделните части и ги управлява в своя полза, като е готов да се учи по пътя." (глава 25 на "Малка книга за бизнеса").
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2050 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 16706 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Дай един съвет

Фермери и собственици на гори ще получат субисидии за консултантски услуги

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма