С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 мар 2010, 16:09, 6885 прочитания

Излагаме ли се?

Агенцията за малките и средните предприятия не заведе бизнеса на международни изложения в първите месеци на 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма втори шанс да направиш първо впечатление. Това важи в еднаква степен и за хората, и за компаниите, а сега, в кризата, малкият бизнес има дори още по-голяма нужда от добър имидж и нови пазари. Такъв пък се създава най-лесно по време на изложения и панаири.

Важните за продажбите участия обаче струват скъпо, особено ако са в чужбина. Затова малкият бинзес разчита на Изпълнителната агенция за подпомагане на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
 
В момент обаче, в който кризата принуди много фирми да потърсят нови пазари и партньори, ведомството остана без пари за изложения. Средствата от бюджета на ИАНМСП за тази дейност, които и без това тази година са били малко, са били  изчерпани предварително. Традиционното от предните години пък отпускане на допълнителни пари от Министерството на икономката, енергетика и туризма (МИЕТ) така и не се случило, просто защото кризата сви държавните разходи. Не е дошъл и аванс за спечелен проект на агенцията по оперативна програма "Конкурентоспособност". Заявките и плащанията за участия в панаирите, които се провеждат в началото на 2010 г., обаче е трябвало да бъдат направени в края на миналата година. Резултатът е, че през първото тримесечие на 2010 г. малкият и средният бизнес (с персонал до 250 души и оборот до 50 млн. евро) си остана в България.
Директорът Станимир Бързашки беше освободен от поста през ноември

Фотограф: Надежда Чипева

Към всичко това трябва да се прибавят и кадровите проблеми в агенцията. След смяната на предишния директор Станимир Бързашки (отговорен за нескопосано направения бюджет за 2010 г.) заради проблемите с усвояването на средства по оперативна програма "Конкурентоспособност", където агенцията е междинно звено, презноември, ведомството беше поето от Марияна Велкова, която веднага излезе в продължителен болничен.


Панаири, панаири

Помощта на държавата за фирмите, участващи в изложения зад граница, е важна. Агенцията през последните осем години наема площи, организира щандове и поема 85% от разходите за представянето. Приоритетите й се определят всяка година след срещи с бизнеса. Това е една от основните й задачи заедно с функцията й на междинно звено по оперативна програма "Конкурентоспособност". Интересът на бизнеса също е голям - през 2007 г. броят на фирмите, посетили изложения, е 284, а задграничните панаири - 42. Почти същата е статистиката и за 2008 г., а през миналата година са организирани 21 международни посещения с над 185 участници.

През 2010 г. обаче вече е различно. Петричката семейна фирма "Рива 21", производител на столове и маси от дърво, например от 2001 г. до миналата година участва в Международния мебелен панаир в Кьолн. Тази година за пръв път компанията пропуска изложението, защото български щанд не е организиран. "Всички клиенти, които имаме, дължим на изложението в Кьолн", казва Ваня Йовчева, представител на собствениците. "За нас е важно да присъстваме, защото там виждаме докъде сме стигнали, на какво ниво сме и къде са останалите. Резултатите от участието в едно изложение не идват веднага. Трябва да си постоянен, година, две, три, за да се утвърдиш и да видят, че си сериозен", обобщава опита на фирмата Йовчева. И признава, че макар и да е важно, за компанията е невъзможно да участва със самостоятелен щанд на панаира, защото е твърде скъпо. Особено по време на криза, когато поръчките намаляват, а работещите в компанията от 100 са останали 50. Затова колективният щанд би бил добро решение в кризисни времена.



Български колективен щанд, организиран от държавата, липсва и на световното изложение за биологични продукти BioFach в Нюрнберг, Германия, през февруари. Така бе прекъсната традиция от 2001 г. Фирмите обаче сами се организирали и наели общ щанд, за който си платили със собствени средства, обясни Мичо Чипев, директор "Панаири" в Германско-българската индустриално-търговска камара. Според него липсата на колективен щанд в случая е помогнала на компаниите да си изяснят ползата от изложението. "Очевидно панаирът BioFach им е полезен и те знаят, че отсъствието от него ще им донесе загуби", обясни Чипев.

На Световното технологично изложение CеBIT в Хановер в началото на март също нямаше щанд, организиран от държавата. "Причината е, че няма пари и че програмите на "малката агенция", както наричаме Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия, закъсняха безвъзвратно", казва Георги Брашнаров, председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Това е лошо за малките фирми, които се нуждаят от подкрепа при първоначалните си изяви на изложения зад граница, за да натрупат опит и след това да се представят със самостоятелни щандове. Тази година обаче колективният щанд, който е основата на пирамидата, липсва", казва Брашнаров.

На кого да се сърдим

Грешки в мениджмънта и лоша бюджетна процедура очевидно са ключовите фактори, довели до ситуацията фирмите да пропуснат изложения в началото на 2010 г. Бюджетът си агенцията получава от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Справка в разходите по него показва, че за интернационализацията на малкия и средния бизнес (посещения на изложения) са изхарчени съответно 2.2 млн. лв. през 2008 г. и 1.7 млн. лв. през 2009 г.

В последните години практиката в ИАНМСП обаче е била да се залагат малки суми за изложения, когато бюджетът се подава за одобрение към МИЕТ. Бившият директор на агенцията Станимир Бързашки разказва, че обикновено са заявявани около 700 хил. лв. за тези цели. Това винаги е ставало с презумпцията, че бюджетът на самото министерство ще претърпи известни корекции и на ИАНМСП ще бъдат допълнително отпуснати още средства. По думите му така се случвало почти всяка година. Заявките за началото на 2010 г. не са направени и от предпазливост поради факта, че ако едно участие бъде договорено, без да се плати, неустойката е в голям размер, обяснява той. България тази година е единствената държава, която няма щандове в ключови международни изложения, твърди Бързашки.

Средства за изложения във второто полугодие може би ще има, защото като бенефициент ИАНМСП е спечелила проект по ОП "Конкурентоспособност" за насърчаване на интернационализацията на малкия и среден бизнес. Стойността му е 27.4 млн. лв., които трябва да бъдат усвоени до 2013 г. Договорът е подписан още през месец септември миналата година, но авансът в размер на 20% е получен едва през февруари, което не е позволило да се платят участията в изложенията в началото на 2010 г. Сега започва подготовката за бъдещите изложения.

Планираните разходи за първата проектна година (периода март 2010 г. - март 2011 г.) са 6.1 млн. лв., като 3.2 от тях са за международни изложения, според информация на новия директор на ИАНМСП Марияна Велкова. Сега важното е в лабиринта от административни процедури те да не бъдат изгубени.

Трябва да побързаме


Предвидените участия в панаири в рамките на първия проектен период са 20, но реално възможности за участие ще има чак след май.

Времето, за което се организира едно представяне, отнема между 2 и 6 месеца по данни на фирми изложители. Това е така, защото се налага обсъждане на концепция, визия на щанда, набиране на участници и т.н. Освен всичко останало за всяка дейнсост се възлагат обществени поръчки, а както опитът досега е показал,  процедурите са бавни и тромави. Все пак има шанс. "Годината не е изгубена, защото сега, когато започнем възлагането на обществените поръчки за организирането на дейностите, максимално бързо ще подадем заявки за изложенията, които ще са след май месец", обяснява Марияна Велкова.

Агенцията вече е приключила работните срещи с представители на браншовите организации и е уточнила концепция за представяне на изложенията. Дейностите по проекта са обвързани в строга логическа последователност, което включва не само задгранично участие. Една от първоначалните задачи е изработването на експортни секторни стратегии, визия за всеки отделен бранш и съобразяването с най-подходящите панаири. "За постигане на по-голям ефект от представянето допълнително са предвидени средства за реклама на българското участие на всяко изложение, както и за съпътстващи мероприятия по време на провеждането му, което ще даде възможност да се фокусира вниманието на изложители и посетители", казва Велкова.

Проблемите, изглежда, са на път да намерят своето разрешение, всичко зависи от една адекватна политика на институциите. Дано да я има.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 831 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 706 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Гарантирани приходи в кризата

По кампанията за директни плащания за 2010 г. земеделските стопани могат да получат 1.1 млрд. лв.

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10