С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 2 юли 2010, 13:21, 13691 прочитания

Spice girls*

Две предприемчиви дами експериментират с първите бутикови магазини за подправки в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Истинската ванилия не е бял прах, а гарваново черна шушулка, от чиито семена се извлича есенция, подходяща за сладкиши, разказва Лиляна Христова, собственик на магазин за подправки в центъра на София. Ако искате да си приготвите есенцията в домашни условия, семената трябва да преседят 8 седмици в 100 мл водка. Дори една капка от нея е достатъчна, за да даде много силен аромат на храната", допълва тя.

Подобно вероятно би протекъл и вашият разговор, ако влезете в нейния Cilandroo и попитате за някоя екзотична подправка. А след няколко посещения вероятно ще си разменяте рецепти. Причината е, че там няма да искат да ви продадат грамаж, а услуга. Доста учудващо, но Лиляна Христова не е сама, като подобна идея реализира и Михаела Лазарова - две жени независимо една от друга решават да започнат еднакви екзотични бизнес начинания. Моделът не е популярен в България, а е по-скоро характерен за държави като САЩ и Канада и не е ясно дали ще привлече интерес. По-голямата част от продуктите са внос. Но наред до нестандартнните чуждестранни подправки и миксове в магазините можете да намерите и традиционните за страната, които са приблизително на цените, на които се срещат и на пазара.


В търсене на модела
 
За да се измери финансовата полза от начинанието, ще трябва да мине поне една година, а двата магазина са твърде млади. Все още не са изкристализирали нито параметрите на търсенето на подправките, нито възможните пазарни заплахи. Потребителското търсене и планирането на количества за внос са все още на ниво проба - грешка. За да се създаде култура към качествените подправки, трябва да мине време. Засега само отдадените кулинари разбират, че купуването на подправки не трябва да се различава от избора на парфюм.

А при този вид бизнес най-важното е именно това, че поправките не са в целофанови пликчета, можеш да ги пипнеш, да се насладиш на различните аромати и да избереш най-подходящия за себе си. На това разчитат и собствениците в отговор на конкуренцията от страна на големите производители и вносители. Другите им сравнителни предимства са, че внасят редки подправки директно от свои дистрибутори в различни държави от няколко континента, а такъв богат асортимент не може да се намери дори на Женския пазар, твърдят собствениците на магазинчетата. Освен това подправките се продават на грамаж, тоест може да се вземе и по-малко количество.
В процес на подготовка са сайтовете на двете магазинчета, което ще позволи на клиенти от цялата страна да правят поръчките си онлайн, ако са доволни продуктите.

От финансите към подправките



Лиляна Христова и съпругът й решават да открият магазина за подправки Cilandroo и регистрират фирма през март т.г. Преди това Христова е била главен счетоводител и финансов директор в две големи компании. Идеята за този бизнес е дошла, защото нишата в България все още не е заета и няма много на брой такива бутици. Те избират тихата уличка "Св. Иван Рилски" 22 в района на 5-те кьошета в София.

За първото зареждане на магазина са били необходими около 30 хил. лв. Асортиментът му сега включва 70 вида подправки, но стремежът е да бъде увеличен до 100. "Засега не може да се каже какво се търси най-много, но моите наблюдения са, че българите използват не повече от 10 вида. Не очакваме голямо развитие на бизнеса веднага, културата към подправките ще се изгражда с годините", обяснява тя. Средната цена е около 70 ст. за 10 г подправка, като за някои по-редки видове или миксове стигат до 8 лв. С по-нестандартните неща обаче има по-висок риск, затова от тях се зареждат по-малки количества, по-скоро се експериментира, за да се види как пазарът ще реагира. Христова казва, че на конкуренцията от страна на подправките в търговските вериги магазинът й реагира с качество. Всички продукти са био, а това прави ароматът им силен и траен. "Подправките, които предлагаме, са органични, не можем да купуваме директно от производителите им, тъй като те са от много различни държави, затова ползваме дистрибутори от Европа и САЩ", обяснява тя.
Разширение на бизнеса ще се търси в посока откриване на още магазинчета, но по думите й сключването на договори с големите търговски вериги не е приоритет.

А именно защото вкусовете на всички са различни, всеки трябва да намери своето. "Много важно е хората да знаят, че ако не им допадне ароматът, просто не трябва да го слагат в храната си. Клиентите се различават, ако питат за ванилия или канела, ще харесат европейски подправки, ако питат за чили, ще търсят индийски подправки. Аз ги наричам сладки и солени хора", казва Христова.

От хобито към работата

За да изпълнят своите функции, магазините за подправки трябва да са близо до централните места. Локацията, а и начинът, по който изглеждат, са ключови за привличането на клиенти. Михаела Лазарова е избрала да наеме място за целта на ул. "Иван Асен II" 9. В магазина за подправки, който скоро ще се казва "Бахара" (защото Бахара означава магазин за подправки на всички езици), се продават и други кулинарни добавки, като например различни видове масла (орехово, кленово масло и от авокадо или трюфел), които могат да заместят зехтина, готварски вина и шоколади, варива и домашни конфитюри, сушени плодове и зеленчуци.

Михаела Лазарова и приятелят й са любители на добрата храна и защото рядко успявали да си намерят каквото им трябва, решили да започнат този бизнес. Финансирането станало чрез кредити, а най-високите разходи са били за наеми и оборудване. На първото зареждане се е наложило да изхвърлят около 50% от подправките, защото не са били достатъчно качествени. Сега вече дистрибуторите са подбрани прецизно, а магазинерката е пътувала до Иран, за да избере лично листата от къри и лайм, боба танка и шафрана, които ще продава. Последните две подправки са доста редки и цените им са по-високи. Бобът танка е подобен на ванилията, а цената му е 4 лв. за 5 г, шафранът (на тичинки), който е известен като еквивалент на златото сред подправките, е 7 лв. за грам.

"Пътят на подправките не е утъпкан и понякога поръчките, които правим през интернет, се бавят много, това е едно от трудните неща в бизнеса", разказва Лазарова. Сега плановете й са насочени към създаване на собствено производство, тоест култивиране на български видове, а в момента се водят преговори за зареждане на някои вериги за хранене.
Клиентите, които идват в магазина, са научили за него от уста на уста, много помогнали и готварските форми в интернет, идват да пазаруват и хората от квартала. "Нашата целева група са хората, които готвят и които няма да отидат на Женския пазар, за да пазаруват", казва тя.

Успехът на този бизнес ще зависи малко и от готовността на повече готвещи хора да експериментират.

*Буквално името на британската поп група е съставено от английските думи за подправка и момичета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българска кухня от "Космоса" Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

23 май 2019, 216 прочитания

Да опазиш облака Да опазиш облака

Българската софтуерна компания "Мнемоника" започва бизнеса си със съхранение на данни преди десет години

17 май 2019, 2241 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
191 бизнес проекта се борят за наградата Empower

Бизнес плановете в областта на ИТ технологии са най-многобройни

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък