Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 юли 2010, 12:48, 13852 прочитания

Нахрани ме

Доставките на обяд в офиса са новата ниша, към която фирмите за кетъринг се ориентират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-голямата част от бизнесите почти замръзнаха заради кризата. Плановете им за развитие са пестеливи, излизането на нови пазари се отлага, а всяко разширяване минава през инвестиции, които или са със спорна възвращаемост, или трудно се финансират.

Е, забравете всичко това. Сега ще ви разкажем за кетъринга - бизнес с много движение и възможности. Не че индустрията не пострада от кризата. Напротив. Свиването на поръчките за обслужване на събития е наполовина, а бюджетите на малкото останали клиенти са намалели с около 70% по данни на представители на фирмите. Въпреки това по-предприемчивите мениджъри намират начини за спасение. Един такъв би могъл да бъде доставката на обяд в офиса. Освен че големите кетъринг компании вече се замислят за нея, на пазара се появяват и много на брой малки фирми, които са специализирани в готвенето на дневно меню и разкарване на храна по офисите. Като прибавим към това доставките, които заведенията правят, личи, че конкуренцията ще бъде жестока.


Печалби от малко

Индустриалният кетъринг е стабилна бизнес ниша поради факта, че в българското законодателство има наредба, която задължава работодателите да осигуряват храна на работници, упражняващи определени професии в по-неблагоприятна среда или условия на труд, като например лекарите и миньорите. По-големите държавни компании, като тецовете например, вече са избрали чрез обществена поръчка своя доставчик, а договорите, които се подписват, са за период от около три години. Договори за доставка на храна се сключват и с компании, които нямат държавно участие, това става по реда, по който се поръчва храна от всяко заведение.

На пазара вече има около 10 по-големи фирми за индустриален кетъринг, а годишният оборот на кетъринг сектора е около 100 млн. лв. по данни на негови представители. Една от тези фирми е Party Food, която осигурява храна на "Мини Марица-изток", "БЕЛЛА България", строителната площадка на АЕЦ "Белене", болници и детски градини. Заетите във фирмата са 300 души, а кухните, кафенетата и машините за напитки са изградени в самите обекти. Въпреки стабилните й позиции от мениджмънта признават, че въздействието на кризата се е усетило заради съкратените работни места и механизацията на голяма част от процесите. Всичко това е рефлектирало и върху оборота и печалбите, най-вече по линия на по-ниските икономии от мащаба.
 
Друг проблем е забавянето на плащания, което принуждава почти всяка фирма да прибягва до оборотни кредити. Ето защо сега стремежът е, освен да се запази пазарният дял на участниците в този пазар, да се потърсят нови клиенти сред по-малките бизнеси и да се доставя храна в офисите. Такива намерения вече имат поне 5 по-големи фирми. "Тропс къщата" вече е започнала да разнася храна на офиси и предприятие.



Възможности има. Сред малките бизнеси, които не са задължени със закон да хранят персонала си, има много, които имат готовност за това. А обядът в офиса има своите безспорни предимства - струва по-евтино заради намалената себестойност, когато се готви в по-големи обеми. Освен това пести време, предлага и разнообразие, което не може да се каже за повечето ресторантчета в близост до бизнес сградите.

Пазарът привлича и големите. През този месец Liberty Food Services направи първа копка на най-голямата кухня на Балканите, която ще обслужва големи заводи, но и по-малките фирми в района на София и околностите. Инвестицията за строежа на кухнята е на стойност 2 млн. лв., отделно от тях ще има и високи разходи за оборудване. Храната ще се доставя със собствен транспорт. Проектът е започнат преди 1 година, а интерес към него е имало и от чужди инвеститори, обясни Винсент Ромбаут, собственик на Liberty Food Services. Компанията беше една от малкото, които през 2009 г. наемаха хора.

Малките играчи в новата ниша

Докато за големите фирми спестяването на средства от обемите е възможно, по-малките и средните нямат това предимство. "Преориентацията към тази дейност няма да доведе до силен икономически ефект за нас, ако фирмата не е наблегнала на готвенето и индустриалния кетъринг от самото начало, няма да оцелее", казва Мартин Георгиев, собственик на VIP catering. Фирмата му доставя храна на предприятия от около 2 години, клиентите са около 10 офиса, но основно се занимава с корпоративни събития. За обяда в офиса се правят седмични менюта, а служителите имат избор какво да поръчат за конкретния ден. По думите на Георгиев обемът на работа е много голям, а приходите от нея са едва 20% от общите в годишния оборот.

Вероятно сред по-малките компании за кетъринг тенденцията ще е именно в специализация към приготвяне на обедно меню. На пазара се появяват много нови такива фирми и има много силна конкуренция. Фирмата "Хитър Петър" съществува от около година. Собственикът й Здравко Ганев опитва да популяризира дейността й не само чрез търговски представители и отпечатване на брошури, но и чрез телемаркетинг. Ганев, който е бил главен готвач в няколко ресторанта, сключва договор да готви в кухнята на заведение в Студентски град и прави доставките си в района и близките квартали с личен автомобил. Менюто за седмицата се качва на електронната страница, като за деня се подготвят по две месни и едно постно ядене. Цената на супа, основно ястие и десерт е около 5 лв. заедно с доставката. Обикновено обядът пристига в часовете между 12 и 13 ч.

Здравков няма за цел да търси договори с компании, предпочита да има гъвкавост и е готов да обслужва и по-малко клиенти. Това според него е сравнително предимство, защото по-големите компании отказват да обслужват офиси с под 50 служители. Засега клиентите показват постоянство, като всеки ден има около 100 души, които поръчват. Фирмата предлага и семеен кетъринг, готви за храна за вкъщи в тавички с по 6 порции, като заявките се приемат по телефона. Сред клиентите на "Хитър Петър" са служителите на голяма банка, но и офиси с около 5 души персонал.

Всъщност именно числеността на заетите в една фирма се очертава да е водещ фактор при насочването на индустриалния кетъринг от предприятието към офиса. Това по естествен начин ще подреди пазара и ще гарантира оборот и на големите, и на малките участници.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2206 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1884 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Второ нареждане

Програмата за развитие на селските райони вече е с нови правила и срокове

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10