Второ нареждане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Второ нареждане

Второ нареждане

Програмата за развитие на селските райони вече е с нови правила и срокове

Силвия Радославова
7293 прочитания

© Цветелина Ангелова


Работата по усвояването на европейските фондове е трудна и досадна, защото никой не обича бюрокрацията. Но когато става въпрос за разпределяне на парите от Брюксел, създаването на ясна нормативна база, спазването на правилата и добре написаните изисквания към кандидатите са задължителни.

Българските експерти, управляващи и бенефициенти знаят добре това. Знаят и колко е неприятно, веднъж свършена, тази работа да се оцени като слаба. Именно такъв е случаят с Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), към която одитен доклад на Европейската комисия отправи редица забележки. Това стана в началото на годината, а основните препоръки на доклада бяха свързани с лоши процедури и наредби и прехвърляне на грешки от предприсъединителната програма САПАРД, което е причина за редица злоупотреби.

Сега Министерството на земеделието и разплащателната агенция Държавен фонд "Земеделие" коригираха наредбите, така както препоръча европейската комисия (виж карето). Нововъведенията засягат всички бенефициенти - общини, неправителствени организации и предприятия.

И тази промяна обаче беше критикувана. Българската Асоциация на консултантите по европейските програми имаше забележки по две от 8-те вече обнародвани в Държавен вестник наредби и за кратките срокове, в които могат да се подават проекти. През седмицата обаче фондът удължи времето за подаването на проекти по три от мерките до края на август. Това са 121 "Модернизиране на селските стопанства", 123 "Добавяне на стойност към земеделските и горски продукти" и 311 "Разнообразяване към неземеделски дейности".

Друг нерешен проблем, който асоциацията постави, е, че вече входираните проекти, които изчакват одобрение, ще попаднат автоматично под изискванията. От фонда коментираха, че  няма да има компромис за лимитите за подпомагане на свързани фирми, както и по отношение на изкуствените условия за подпомагане, и те ще важат за всички проекти. "Това са изисквания, които са заложени по европейски регламент и винаги са важали, просто при предишното правителство не са били вписани в националното законодателство", обясни директорътна фонда Калина Илиева. Заради нарушаването на тези забрани се стигна до парадокси като с бившия земеделски министър Димитър Пейчев, чиято дъщеря се оказа най-големият бенефициент сред физическите лица с проекти на стойност 700 хил. евро.

"Що се касае до нови чисто технически изменения в наредбите, разбира се, те ще се прилагат само за нови проекти", разказа Илиева.

Новите правила, освен че трябва да отговорят на европейските изисквания, целят и да засилят контрола по възлагането на обществените поръчки. Ако този път администрацията е свършила своята работа добре, словосъчетанията "спрени средства", "блокирани програми" "разследвани лица за злоупотреби" по европейските фондове ще се свързват в по-малка степен с имиджа на България пред Европейския съюз. Но ако наредбите не са добре изработени, това ще е само още един неуспешен опит за администрацията. А такива вече има много и от тях страдат най-вече бенефициентите.

Общи промени

Удължаване на някои срокове за одобрение на проектите от 3-5 месеца.

Отказ да се подпомагат кандидати, за които се е установено, че създават изкуствени условия за финансиране.

Кандидатите ще бъдат разглеждани по смисъла на Закона за малките и средни предприятия, за да не се допусне надвишаване лимита по съответната мярка чрез изкуствено разделяне на дадено юридическо лице. Ще има ограничения за кандидати, които са предприятия партньори или свързани предприятия.

Разходите за оборудване, купено с финансов лизинг, ще се признават от фонда само ако се докаже, че то е купено в срокове, отговарящи на тези на срока на договора с фонда.

При разходи за доставки и услуги на стойност над 15 000 евро се изисква предоставяне на три съпоставими и независими оферти. За типове разходи, за които са определени и референтни цени, ще се изисква една оферта в оригинал с цел съпоставяне с референтните цени. ДФЗ ще публикува списък за разходите, за които има определени и референтни цени.

За проекти, в които има строително-монтажни работи, ще бъде извършвана предварителна проверка на място. Едва след проверката на място кандидатът ще може да започне самото изпълнение.

Прецезират се изискванията по отношение на проверките на Разплащателната агенция.

Корекции в детайлите

От 20% на 50% се увеличават авансовите плащания и по мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия.

По мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства" е включено изискването капацитетът на подпомаганата техника да съответства на размера на земята. Това ще се доказва от кандидата с обосновка в бизнес плана и ще се оценява посредством разработена методика. Това изискване ще бъде приложено за всички предстоящи за обработка проекти. В наредбата е предвидено и финансовата помощ да се увеличи с 10% за няколко вида инвестиции сред директно свързаните с производство на мляко, биогаз (чрез използване на органични отпадъци), за производство на електричество и топлина от биомаса, тези за енергийна ефективност на сгради, за засаждане на бързорастящи храсти и дървесни видове, използвани за производство на биоенерия и др.

По мярка 123 "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти" минималната помощ за микро-, малки и средни предприятия е в размер 60% от общите допустими разходи по проекта, а за междинни предприятия е в размер 35% от общите допустими разходи по проекта за инвестиции в истински мляко и млечни продукти, сгради и оборудване за производство на енергия чрез преработка на биомаса, сгради и оборудване за производство на енергия от ВЕИ за нуждите на предприятието и др.

По двете мерки  - 223 "Първоначално залесяване на неземеделски земи" и 226 "Възстановяване на горския потенциал и въвеждане на превантивни дейности", се увеличават междинните плащания от едно на две. Ще се осъществява по-строг предварителен контрол върху процедури за обществени поръчки.

В наредбата по мярка 322 "Обновяване и развитие на населените места" се отменя изискването проектите за реконструкция на улична мрежа да се подпомагат, при условие че е изградена подземна техническа инфраструктура. Въвежда се изискването след сключване на договора бенефициентите да поемат ангажимент за срок от 5 години да не изграждат подземна техническа инфраструктура.

В наредбата по мярка 321 "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" е предвидено да не се предоставя финансова помощ при проекти за канализационни системи и съоръжения, които не отговарят на изискванията на Закона за водите.

С наредбите по мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" и по мярка 311 "Разнообразяване към неземеделски дейности" се увеличава размерът на финансовото подпомагане с 10% (от 70% на 80%) за инвестиции, свързани с новите предизвикателства пред Общата селскостопанска политика по линия на Европейския план за икономическо възстановяване, а именно за проекти за производство и продажба на енергия от възобновяеми енергийни източници. Предвидено е и увеличение на авансовото плащане от 20% на 50% от размера на субсидията (при наличие на банкова гаранция от 110% в полза на фонда).

Работата по усвояването на европейските фондове е трудна и досадна, защото никой не обича бюрокрацията. Но когато става въпрос за разпределяне на парите от Брюксел, създаването на ясна нормативна база, спазването на правилата и добре написаните изисквания към кандидатите са задължителни.

Българските експерти, управляващи и бенефициенти знаят добре това. Знаят и колко е неприятно, веднъж свършена, тази работа да се оцени като слаба. Именно такъв е случаят с Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), към която одитен доклад на Европейската комисия отправи редица забележки. Това стана в началото на годината, а основните препоръки на доклада бяха свързани с лоши процедури и наредби и прехвърляне на грешки от предприсъединителната програма САПАРД, което е причина за редица злоупотреби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    redor10 avatar :-|
    stog

    Въпреки недостатъците на системата, това са наистина свежи пари и прекрасна възможност за стартиращи фирми на млади хора - по мярка 312, например.
    Повече за възможностите за кандидатстване: "Как да вземете пари от европейските програми. Как сами да си попълните документите"
    http://redor.bg/#/Article/id=716866

  • 2
    ogo avatar :-|
    ogo

    ?!?!?
    Стог, трябва талант с 3 изречения да изречеш 3 глупости!
    1. Много ми е любопитно как пък 312 "свежи пари и прекрасна възможност за стартиращи фирми на млади хора". При такова изказване ми става ясно, че дори не си разгръщал наредбата.
    2. Заради такива като теб, които заблуждават бенефициентите, че като прочетат една статия или като изкарат еднодневен курс ще си попълнят правилно дукументите, има толкова отхвърлени проекти.
    Да, възможно е човек сам да се справи, но трябва мнооого четене и работа.
    3. Като искаш да си правиш реклама на изданието, си има съответните форми, а не да спамиш по форумите!

  • 3
    redor10 avatar :-|
    stog

    Отговор на #2:
    Целта на изданието (и на посланието) е да убеди повече хора и фирми да кандидатстват за европейските пари.
    Да, вярно е, че документацията е (леко) сложна, вярно е, че събирането и попълването й, не са приятна работа, но това не означава да се откажем. Колкото повече кандидатствания, толкова повече усвоени пари.
    Достатъчно е да има желание, останалото се прави. Със съвместни усилия. С мрънкане и негативизъм не става, става със желание и оптимизъм.
    Това е и нашата цел.
    А колкото до "рекламата" тук - да, просто една възможност, която използваме.
    "Не давай гръб на нито една възможност" - принцип в работата ни.
    Както при програмите, ако се плашим от наредбите, няма да вземем нищо.
    Не трябва да даваме гръб на европейските пари - те са за това - да кандидатстваме и да ги усвояваме.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK