Небето като от коприна

Парапланеризмът има потенциал да привлече инвестиции в България, но развитието му засега се дължи на усилията на шепа хора

Да напишеш текст за летене, в който не става дума за летене, а за пари, не е лесна задача. Трудността идва от построяването на моста между свръхидеала на човека да лети и превръщането му в бизнес.

Тези, които го правят, не са много, но срещат сериозни трудности. Клубовете по парапланеризъм в България все още търсят "нулата". Въпреки това в страната има голям потенциал за развиването на този спорт. Първо, заради добрите климатични условия и релеф, второ, заради по-ниските цени и не на последно място заради липсата на рестриктивна нормативна уредба по отношение на безмоторното летене.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    npapazov avatar :-(
    npapazov

    Поздравления за темата!

    Макар, че така е по-лесно не е виновна само държавата. Описаните клубове така и не успяха да се обеденят в асоциация, чрез която да се легитимират и да прокарат законовите норми за дейността им. Ако се случи „летателен инцидент” или застрахователно събитие, кой носи отговорността? В момента масова практира е да се подписва декларация, че се освобождава инструктура, клуба, пилота на тандем от каквата и да е било отговорност.А в България няма система за сертифициране на пилоти, пилоти с пасажер и инструктури. Nice, a? Което колкото и да е притеснително е и удобно, защото всеки „предприемач” може да си сложи титла пилот или инструктор и да развива дейност.
    Затова е необходимо да се въведе законова норма за това:
    - кой има право да лети и какво трябва да направи за да докаже че може.
    - кой има право да обучава
    - кой има право да лети на тандем с пасажер
    - кой ще гарантирира техническа изправност на летателната екипировката.
    - кой има право да продава летателна екипировка
    - на кой местности може да се лети и кога
    - как и кой ще извършва контрол на всичко това (ако може без корупция!!!).

    Как се контролира човека във въздуха, а като е на земята може да излети от Сопот (примерно) и да кацне в Кюстендил (примерно)?

    Всяка инвестиция при тази база е като ловенето на рибата в мътната вода. А тук си говорим и за човешки живот!!!

    Говорим за парапланеризма - наистна най-достъпната и най-масова форма на летене. Ситуацията обаче е валидна с пълна сила за цялата свръх-лека авиация: пара и делта планери,( и моторните им варианти) сръх-леки самолети. Времената вече са такива че може да си поръчаш самолет от и-бей и да го сглобиш в гаража.

    Местата за летете също трябва да подлежат на оценка. Има места, където не трябва да се лети, защото примерно има рядък вид птици и през размножителния им период възприемат парапланера като заплаха и им изпарява „мерака”. Това от своя страна автоматично притеснява всички еколози.

    Цитираната цена на екипировката е завишена. Аналогично твърдение при автомобилите би било, че струват 50-60 000 Е. Има скъпи и евтини марки, има есктри и база, има и вторичен пазар на крила на няколко часа или години.

    Летенето изисква време и отдаденост. Ако си работиш на постоянна работа времето се ограничава до уикендите, при условие че времето позволява . А това може да е съвсем недостатачно, като се има вредвид, че постоянно трябва да се лети за да се поддържа летателната форма, другото си чиста форма туризъм.


    >>”Така че, ако скоро видите парапланерист по пътя си, му благодарете, преди да му се възхитите.”

    Звучи грозно и самовлюбено – нека автората провери кога/къде/от кого и как са се провели първите полети с парапланер в БГ. Поне така за обща култура, не от възхищение и благодарност. И това, че някой е някакъв (парапланерист, анархист, хомосексуалист, учител, хирург, таксиджия и т.н) не го прави автомачитно човек за възхищение и благодарност.

    С пожелания за много и безаварийни полети

  • 2
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#1] от "npapazov":

    Браво бе, брато. На фона на мнението ти статията звучи като мрънкане само :)

  • 3
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    До коментар [#1] от "npapazov":

    Напълно си прав, а БАЛА и останалите прославени играчи във пространството не могат да се организират и да проправят път за необходимите промени.

    ПС: не забравяйте, че полетите Ви в контролираните зони на летищата са абсолютно забранени! По обективни причини.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал