Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 ное 2010, 12:07, 8740 прочитания

Те работят, вие се забавлявате

Местата за корпоративни събития и купони стават повече и по-интересни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако мислите, че думите фирмено събитие или коледен купон звучат зловещо по време на криза, бъркате. Те са просто абсолютно табу за частния сектор. Само най-смелите мениджъри говорят за това пред финансовите си директори с молба за отпускане на средства. Най-често отговорът, дори да е положителен, пак не е удовлетворяващ, защото за подобни събития се отделят бюджети с поне 40-50% по-малки тези, които бяха отпускани преди кризата. Същото, но в още по-нищожни финансови измерения, важи и за парите, които домакинствата дават за отбелязване на семейни празници.

Заедно с това обаче все повече места за празнуването на специални поводи или провеждането на корпоративни събития започнаха да се отдават под наем. Те вече включват не само ресторанти, барове и хотели, но и фабрики, подлези, паркове, басейни и въобще навсякъде, където е възможно. Причината на този бум в предлагането при иначе свитото търсене е проста. Всеки се стреми да използва мястото, което има за да получи допълнителен доход. От това печелят най-вече наемателите на тези пространства, а за собствениците трябва да е ясно, че специализацията и доброто таргетиране на техните обекти ще е единственото, което ще донесе печалби. Следващите три бизнес модела са именно такива. Предприемачите, които стоят зад тях, са избрали подход за намиране на по-тясна пазарна ниша, свързана с нещо уникално.


Карнавалната къща

Собственичката на карнавална къща "Маджикленд" Маги Иванова се занимава с дизайн на карнавални костюми и отдаването им под наем вече 15 години. Ателието на фирмата в началото е едва 12 кв.м, а инвестицията в бизнеса - 5000 лв. С помощта на уникалните (няма два еднакви) авторски костюми бизнесът бързо се разраства, а печалбата от него се реинвестира всяка година. Променят се и услугите, които фирмата предлага на своите клиенти. Днес в гардероба има всичко, за каквото се досетите -  от приказни герои, през исторически личности до национални носии. Аксесоарите към тях са задължителни и също уникални. Наемът на голям костюм е около 50 лв. на ден, на детски - около 35 лв. на ден. Фирмата предлага и услугите на фризьори и гримьори.
С увеличаването на гардероба старият апартамент в "Белите брези" се оказва тесен и се налага да се закупи нов, и то на по-красиво място, а именно в центъра на София - една стара градска къща. В нея има всички удобства както за гардероба на "Меджикленд", така и за уюта на тържествата на техните клиенти.

"Имаме славата на един от най-добрите детски парти центрове благодарение на форуми като BG-mamma и други, но това не е класически детски парти център, таргет групата ни са зрели хора, които искат нещо по-уютно и незабравимо от ресторант, в който да направят своя празник", разказва Маги Иванова. Шейсет кв.м е използваемата площ на залата на втория етаж на къщата, има сцена, мултимедия, бар, камина, сепарета, а ако искат, клиентите могат да наемат и диджей, и водещи за своето тържество. "Ако се организира вечеря, тази зала може да побере 35 човека на ниски маси, толкова побира и зимната градината, в която има и барбекю. По думите й всяка от залите може да побере и 70 човека, когато са подготвени за коктейл, а на младежка дискотека са виждали и 120 човека на същата тази площ. "В къщата има отлична климатизация и звукоизолация, добра мултимедия и озвучаване, разходите ни не са малки, така че цената е около 100 лв. на час за наем на залата. Тя се редуцира с нарастването на часовете и услугите, които предлагаме. Едно прекрасно парти може да се случи за около 500 лв. с много екстри или 700-800 лв. с още повече екстри", обяснява собственичката.



Концепцията на фирмата е да няма различни групи за партита едновременно, защото уютът на пространството трябва да позволи всеки сам да си посреща гостите, да бъде истински домакин като в своята къща.

"Меджикленд" прави декорация и доставя кетъринг, но клиентът може се обърне към фирма, която познава и уважава, и сам да си достави кетеринга. "Най-доброто обслужване е невидимото обслужване", вярва Маги Иванова.
Разходите й са се свили заради кризата, което е довело до съкращения на персонал и по-голяма гъвкавост при предлагането на услуги, но със същия ентусиазъм и фантазия.

Алтернативен подход в "Складът"

"Складът" е отворен от март, след като помещението е ползвано за изложби в рамките на събитието Sofia design week. Помещението с площ от 500 кв.м оживява, след като Кристина Драгижева, Галина Дзаннато, Татяна Глебова–Цонкова и Екатерина Тенева решават, че такова място  просто е необходимо за градската среда в столицата. "Още не се знае какво
 сме, очакваме да разберем напълно скоро", смее се директорът Галя Дзаннато. Пространството има за цел да отговори на културните нужди на града, където автори да представят своите неща и идеи. Все повече обаче помещението се търси от частни лица за празнуване на различни поводи.

"Приблизително еднакъв процент заетост на помещенията се реализира от частни и корпоративни събития и изложби. Корпоративните намаляха леко напоследък, но това се дължи най-вече на кризата. Сега очакваме да преобладават частните лица", споделя Дзаннато.

Инвестицията на дамите е около 100 хил. лв. Те са направили реконструкция и адаптиране на в "Складът", снабдили са го с мултимедия и озвучителна система. Сега около пет души персонал се грижат за организацията на събитията. За частните партита таксата е на ден. Средната цена е между 1000 и 2000 лв. и зависи от степента, в която екипът участва в подготовката. Ако се наема за вечер, цената е между 500 и 1000 лв. В тези случаи обаче се разчита на бара, цените на напитките са нормални. Едно малко уиски струва 5.50 лв., но има само марков алкохол. "Предлагаме по-селектирани неща, по-евтините алкохоли ги смятаме за вредни питиета", казва директорът.

За кетъринга също има предложения, но е желателно поне две седмици по-рано да се заявят събитията, защото всяка седмица идва по нещо ново.
"Досега авторите на изложби не плащаха наем, ако плащаха, размерът му беше съвсем символичен, но това е грешна практика. Разчитахме на консумацията от бара по време на откриването на изложбата, но само с това и помощ от обществени фондове мястото няма да оцелее", смята Дзаннато. Тя и съдружниците й все още нямат завършена първа финансова година, но дори тя да не е успешна, мястото ще съществува. "Благодарение на частните партита можем да правим изложби", заключва тя.

Lux only

Залата за шампанско на Farenah Concept е неразделна част от едноименния бутик на ул. "Съборна" 1 в центъра на София. Събитията за представяне на продуктите в магазина са популяризирали  мястото. Капацитетът на помещението е 60-80 души, а площта - 120 кв.м. "Концепцията за залата беше заложена още с концепцията за магазина, и двата обекта бяха открити едновременно преди две около години", разказва Надя Генчева, административен директор на Farenah Concept. Собственичката Антоанета Дюнгелян винаги се е занимавала с висок клас мода, което личи и от интериорните решения, софт блоковете, които позволяват да се преобразува бързо и лесно цялата площ, включително да се направят прегради. По-висок е и класът на кетиринга, това предполага една по-различна таргет група.

Залата се наема за един цял ден, защото дори събитието да е само един час, подготовката му също отнема време. Цената е 1000 лв. без ДДС. "Нямаме проблем с местата за паркиране, въпреки че мястото е централно. Повечето събития са вечерни", обяснява административният директор. Наемателите на залата за шампанско най-често правят презентации на продукти, това са събития от типа на пресконференции и конференции, а вечер на почит пред шумните партита са коктейлите. В момента тече една инициатива, наречена "Без граници", това са поредица от джаз концерти, които са стартирали през септември. До края на годината те ще са седем, като идеята е хората да влизат с вход. Тук таргетът е по-свободен, може да влезе всеки.

"Имаме възможност да ползваме и пространството пред магазина за събития, случвало се е да изкарваме маси на тротоара. За тези две години сме правили съвсем леки ремонти, козметични", казва Генчева.

Но дори и залите да се амортизират бързо и да се налага собствениците да правят повече ремонти, този бизнес има потенциала да печели. И трите модела показват това.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2206 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1884 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Големи пари за малки фирми

Програмата за развитие на селските райони отпуска субсидии и за неземеделски бизнес

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10