O, Tannenbaum!*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

O, Tannenbaum!*

O, Tannenbaum!*

Продавачите на коледни дръвчета очакват високо търсене във всички сегменти

Силвия Радославова
11482 прочитания

© Надежда Чипева


Докато за някои Коледа е най-семейният празник, за други тя е отлична възможност за повече бизнес. Например предприемачите, които продават елхи.

Дръвчето е символ на Коледа и повечето домакинства ще отделят част от бюджета си за такава покупка. Макар и сезонно, търсенето винаги е голямо, а и алтернативите са няколко – от рязана елха през живо дърво в контейнер до изкуствена.

Горски дарове

Схващането, че купуването на отрязана елха е вредно за околната среда, невинаги е вярно. Добиването на такива елхи се осъществява след получаване на специално разрешително от държавните горски и ловни стопанства. "Около пътищата и просеките е необходимо периодично да се разчиства, това се нарича санитарна сеч и не противоречи по никакъв начин на принципите на устойчивото управление на горите. Това са елхичките, които достигат до пазара", разказва Петър Дойчинов, който за първа година е в бизнеса с коледните дръвчета. "Купувачите трябва да са внимателни, когато избират такива дръвчета, защото има и много бракониери. Печатът на стопанствата е гаранция, че дръвчето е отсечено, без това да вреди на околната среда от сертифицирана фирма", казва Дойчинов.

Основната дейност на фирмата му Bio PDES Co. е свързана с проектиране, доставка, монтаж и пускане в експлоатация на възобновими енергийни източници. Първоначално идеята му е да предлага елхите на едро, а планирането започва през ноември. Опитите му да продава на едро не са били много сполучливи. Голяма част от запитванията са дошли от Варна, Шумен и Добрич, но по-високите транспортни разходи (8 лв. на дръвче до Варна) са отказали търговците. В крайна сметка Дойчинов решава да продава сам.

Целта, която си е поставил, е да продаде 1000 дръвчета в шестте пункта в столицата, разположени в района на квартал "Младост" – до метростанцията, до бившия районен универсален магазин и на пазарчето на Окръжна болница. В следващите дни се очаква търсенето да е най-силно, а на мода ще са елхите между 1 и 1,20 м. Цените, на които могат да се купят отсечени елхички, са между 10 и 20 лв., според тяхната височина. Дойчинов ще продава най-много смърчове. Тези дръвчета могат да издържат на стайна температура (между 20˚ и 29˚) около месец.

Разходите, които се правят в този бизнес, не са високи. Таксите, които предприемачът плаща на стопанството в Гърмен, са 2,50 за елха до 1 метър, 3 лв. за елха между 1 м и 2 м и 4,50 за дръвче над 3 м. В участъка, в който той е получил разрешение за сеч, има около 5-6 хиляди дръвчета, но около 4 хиляди не стават за експлоатация. Транспортният разход на една елхичка по думите му е около 1 лв., 1,20 е разходът за сеч и товаро-разтоварителни дейности, който се плаща на работниците, отделно заплати получават и продавачите в София.

Най-трудното по думите на Дойчинов е да се предвиди пазарът. Предните две години например почти не са се търсили рязани елхи. Инвестицията, която той е направил тази година, е около 6 хил. лв., а очакванията му са за 100% възвращаемост. Осигурява и сезонна заетост за около 10 души.

Елха в контейнер

През последните няколко години зеленото мислене оказва все по-голямо влияние върху всеки бизнес, включително и по Коледа. Елхите, които се продават заедно с корена си в саксия и могат да бъдат засадени отново след празниците, стават все по-популярни. Те се добиват в български разсадници, в зоните, разрешени от държавните стопанства, или се внасят от Холандия, Австрия и някои скандинавски държави. Българските разсадници имат готовност да пуснат на пазара десетки хиляди дръвчета, които са извадени с корена. Тези дръвчета достигат до потребителите през откритите пазари на цени между 15 и 30 лв.

Все повече вериги също се включват в екологични инициативи чрез продажбите на такива дръвчета. В България жива елха в контейнер може да се намери във веригите Pro Market, Baumax и Mr. Bricolage, както и в някои цветарски магазини. Последната продава целогодишно вечнозелените дръвчета, но специално за Коледа това става с отстъпка от цената. Тази практика е популярна в цял свят. Например веригата IKEA в Белгия продава дръвчетата зa 19, 95 евро, като за всяка върната след празника елха клиентът получава ваучер за покупка от 15 евро. Дръвчето се поема от горския фонд Natururpunt за залесяване на градските гори, а IKEA дава на фонда 2,50 евро от продажбата, за да се покрият разходите по засаждането.

В България засега такава инициатива няма. Все пак Mr. Bricolage е пуснала промоционални цени за дръвчетата. Откакто започва да предлага елхички в контейнер през 2002 г., веригата отчита постоянен годишен ръст в търсенето от около 15%-20%. "Пикът в продажбите е през 2008 г., но 2009 г. имахме спад с около 40%. Тази година очакваме повече обем от 2009 г.", разказва Васил Василев, директор "Покупки" във веригата. По неговите думи в най-силните години са продавани около 3 хиляди дръвчета.

Предлаганите елхи в контейнер са извадени по точно определен начин, така че да се запази цялата им коренова система, за целта доставчиците са внимателно подбрани. Това са български фирми, които внасят от чужбина и имат сертификати за качество. Понякога се случва при ваденото на дръвчето коренът да се разруши и след поставянето му в саксия и връщането му в природата то да не може да се захване.

Във всичките магазини на веригата има пет размера елхи, а най-популярните са високи между 80 - 100 см и 100 - 125 см. Цените са между 25 лв. и 30 лв.

"Очакваме пикът на кампанията да е този уикенд, последния преди Коледа, защото всички купуват в последния момент. Можем да предложим транспортиране на дръвчетата", обяснява Василев. Той разказва още, че търсенето на изкуствените елхи, които също се предлагат в магазина, е около 4-5 пъти по-високо, но към живите елхи вече се ориентират не само младите хора, които мислят по-екологично, но и по-възрастните хора, които искат да имат такова дръвче. Не е  задължително купувачите да са сред най-платежоспособните. Напоследък става популярно подаряването на жива елха като корпоративен подарък.

От Mr. Bricolage съветват живото дърво да не остава вкъщи на стайна температура повече от месец. За да достигне своята зрялост и да е пласирано на пазара, дръвчето трябва да е отглеждано около 7 години.

Зелени завинаги

Българската фирма "Грипс ПВЦ", която се занимава с производство на изкуствени коледни елхи от 90-те години, бележи в последните две години ръст на търсенето на дръвчета с около 10-12%. Преди това той е бил около 40%. Фирмата се управлява от братята Йонко и Любомир Земярски, а дръвчетата се изработват във фабриката в град Раковски. Освен елхички компанията прави и коледна украса. Приходите на "Грипс ПВЦ" са 2009 г. са близо 1,8 млн. лв., а през предходната година са били 1,3 млн. лв. Печалбата обаче не расте с тези бързи темпове, защото и разходите са високи. Тя е била 52 хил. лв. през миналата година, спрямо 46 хил. лв. през 2008 г. Това не пречи за последните две години да са назначени 55 души персонал, сега служителите са 85.

"Хората все повече се ориентират към покупка на изкуствена елха, защото стават по-отговорни към околната среда. Всички нови модели, които фирмата е пуснала на пазара, все повече наподобяват естествените елхи", обяснява Йонко Земярски. Жилковите елхи, които се предлагат, са седем модела височини, най-ниската е 80 см, а най-високата 2,5 м.

Тенденцията сега е да се търсят по-високи елхи, по-близки до истинските, например със заснежени връхчета, увеличило се е и търсенето на декорациите. Тази година най-продаваните елхи са 1,5 и 1,8 м, разказва собственикът на фирмата. Те са съответно по 51,50 лв. и 80 лв., а ако връхчетата на елхата са разцепени или има имитация на навалял сняг, цената е малко по-висока. "Тази година има леко повишаване на цените, с около 4-5% за някои модели. Това се дължи на инвестиции в подсилване на опаковката, сега се работи с петпластови кашони", разказва собственикът.

"Грипс ПВЦ" работи с няколко по-големи вериги, сред които Metro, Office one Superstore и "Пикадили". Елхичките се доставят със собствена логистика, а бизнесът се управлява от три регионални офиса в България. На електронната страница на фирмата има опция за поръчка през интернет. Цената на доставката е 16,50 лв., а срокът три работни дни.

Земярски не пожела да разкрие колко са произведените и продадени елхи за този сезон, но обясни, че пазарът е стабилен през годината. Компанията е разширила присъствието си в Сърбия и Румъния, там се търсят по-големите елхи, т.нар. гиганти по 12 м. Те са подходящи за търговски центрове и открити пространства. Плановете на собствениците са през 2011 г. фирмата да има своя централа в Букурещ. И въпреки че на пазара на изкуствени елхи в България основен конкурент са по-евтините китайски стоки, "Грипс ПВЦ" не само изнася за Китай, но в последните години се увеличават количествата. "Ръстът на износа за Китай е около 8 - 10%", казва Земярски.

Сред българските купувачи преобладават домакинствата, но има и големи корпоративни клиенти, например един от мобилните оператори е купил 10 хиляди малки елхички за служителите си през тази година.

Дори да не е най-печелившото начинание, бизнесът с коледните дръвчета със сигурност радва потребителите. Затова трябва да признаем на предприемачите, че и те правят Коледата хубава.

* - Коледно дърво, името на известна коледна песен

Докато за някои Коледа е най-семейният празник, за други тя е отлична възможност за повече бизнес. Например предприемачите, които продават елхи.

Дръвчето е символ на Коледа и повечето домакинства ще отделят част от бюджета си за такава покупка. Макар и сезонно, търсенето винаги е голямо, а и алтернативите са няколко – от рязана елха през живо дърво в контейнер до изкуствена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    petrof avatar :-|
    petrof

    Грипс била изнасяла за Китай????????
    Това сигурно е подранила първоаприлска шега.

  • 2
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    ми кво... в китай... българските изкуствени елхи... сигурно минават за западняшка стока... :)

  • 3
    jerry72 avatar :-|
    jerry72

    Холандия, Австрия и други...скандинавски държави! :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK