Низ от шарени идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Низ от шарени идеи

В някои магазини се предлагат около 2 хиляди вида мъниста

Низ от шарени идеи

Търговията с мъниста и направени от тях бижута вече не е нов бизнес за България. Предстои развитие в няколко посоки

Силвия Радославова
23275 прочитания

В някои магазини се предлагат около 2 хиляди вида мъниста

© Цветелина Белутова


"Най-трудното нещо в нашия бизнес е ревизията", шегува се Пламен Спиров, собственик на веригата магазинчета за мъниста и бижута "Умбопо". И не е нужно да ни убеждава в това. Вероятно вече всички сме виждали подобни магазини. В някои от тях има над 2 хил. вида мъниста, в стотици различни цветове и форми. Най-мъничките стъклени струват 1 ст. Те са толкова дребни, че е наистина трудно да си представиш как някои е седнал и ги е броил. Да, за това със сигурност са необходими дни.

Всъщност търговията с мъниста вече премина своя бум и сега се е установила в спокойна ниша, където вече има и лоялните си клиенти. Бизнесът е достатъчен за всички предприемачи. Доказателство за това е, че броят на магазинчетата се увеличава, а конкуренцията между собствениците започва да се води на ниво предлагани услуги и уникалност на дизайна при готовите вече нанизани бижута. Новото е, че феновете на тези аксесоари все по-често ще могат да купуват бижута от онлайн бутиците на фирмите, които търгуват с тях.

Общото между магазинчетата е в някаква степен асортиментът им. Основната част от мънистата идват от гръцката фабрика "Керамос", която е базирана в България. За да разнообразяват предлаганите стоки, предприемачите импровизират с различни неща. Някои от тях пътуват и зареждат от различни екзотични точки на света, а други директно са се захванали със собствено производство.

По-надолу ще ви разкажем за двама души, решили да се занимават с този бизнес.

За Лили Иванова, една болонка и шоуто Survivor

Общото между тези три неща е веригата магазинчета "Умбопо". Кръстена е на името на кучето на собственика - порода болонка. Самият Пламен Спиров, след като дълги години се занимава с продажба на бижута от сребро (любими на певицата Лили Иванова), решава да започне да продава мъниста и бижута, направени от тях. Така няколко години по-късно той вече има четири магазина. А с марката "Умбопо" са герданите, които носят участниците в шоуто Survivor.

"Не мога да си спомня какъв беше размерът на инвестицията, която направих в началото, но недейте да се смеете, ако ви покажа първия ми бизнес план", обяснява Пламен. След това носи няколко листа, хванати с телбод. Бизнес планът му подсеща, че той е актьор по професия. Въпреки това всички разходи са сериозно описани. В първа точка фигурират двата наема по 640 лв. После идва ред на кованото желязо, оборудването и щендерите, заплащане на художник и дърводелец. Разходната част включва и покупка на пожарогасител на стойност 50 лв.

Общата сума е няколко хиляди и с нея през 2003 г. е отворен първият семеен магазин на ул. "Хан Крум" в центъра на София. В бизнеса е ангажирана жената на Пламен и тъща му. "В годините сме достигали и до 20 души персонал, но сега заради кризата сме почти наполовина по-малко", казва Спиров и съветва всички да работят със семействата си, защото това е гаранция за успех. И нищо чудно, че само за две години се появяват още три магазина. Два от тях (единият само за сребро) на бул. "Скобелев" 44 и още един на "Аксаков" 30. През лятото търговията се мести в Созопол. Всеки спечелен лев се инвестира обратно в бизнеса.

Първото зареждане, което Спиров прави през 2003 г., е изцяло с мъниста от гръцката фабрика "Керамос". И сега той продължавам да работя с нея, въпреки че мениджмънтът й има други приоритети като износ за Русия и някои балкански държави. Понеже е единствен доставчик за местния пазар, може често да вдига цените.

Понеже тази среда е малко ограничаваща, предприемачът веднъж годишно пътува до Индонезия и внася контейнер с мъниста и сувенири. "Когато избираме сувенири, търсим такива, които ги няма в България", разказва той.

Основното, което се продава, са мънистата, украшенията, наргилета и тютюни. Сувенирите вървят по-малко. Освен това оборотът на фирмата намалява драстично заради кризата. Ако допреди две години са били възможни продажби в порядъка на над 100 хил. лв., сега можем да говорим за свиване от около 3 пъти (или с около 65%).

Асортиментът е един и същ във всеки магазин с името "Умбопо" - около вида 2000 мъниста от 500 цвята. Средните цени са от около 0.50 лв., като най-евтините са по 0.04 лв., а най-скъпите посребрени и позлатени - 5 лв. Те са и по-масивни и имат много други приложения – висулки за чанти, ключодържатели и др. Основата (носачът), на която се ниже гердан или гривна, може да е кожа, канап или корда. "Спряхме да работим със силикон, защото се къса лесно", разказва Спиров.

Цените на герданите се определят според това от колко и какви мъниста са изработени. Има гердани от 8 лв. и 10 лв., по-пищните са по-скъпи. Гривните са около 5 лв., обеците - около 3 лв. За около 20 лв. може да се направи един много семпъл комплект.

По думите на собственика през зимните месеци 50% от оборота идва от герданите и 50% от сувенирите, докато лятото се продават основно бижута.

Грешно е да се мисли, че клиентите са само жени. Напротив, пазаруват и мъже, и деца. "Идвали са и рокери да си правят амулети и възрастни жени да им поправяме старите гердани", разказва Спиров. И допълва: "Минавали са хора и да си нанижат комплекти само за вечерта според костюма, с който са облечени."

Хубавото е, че всеки може да си направи бижуто сам, може да събере мъниста, които му допадат, и да каже какво да му бъде изработено, може дори да направи нещо, без да го купи.

Той – инженер, тя – еколог

Звездан Ранев и Драгомира Калфина решават, че магазините от веригата, на която са собственици, трябва да носи "безименно" име. Кръщават я No name. И това не е, защото страдат от липса на въображение и не могат да измислят друго название. Даже напротив.

Семейството започва търговията с мъниста през 2002 г. Първият им търговски обект, който съществува и до днес, е в София на улица "Кърниградска" 14. За бизнеса Ранев казва, че не се печели супермного, но парите стигат да се издържа семейството с две деца.

Първоначалната инвестиция е около 2400 евро. С тази сума са покрити разходите за наема, депозита и ремонта на помещението. Оборудването и щендерите са собствена изработка, а някои от стоките - взети на изплащане. Така е било в началото, но сега според изчисленията на Звездан да си направиш магазинче струва между 10 и 15 хил. лв. Може и с по-малко пари, но ще бъде много по-трудно, добавя той. Най-голямото перо от разходите са наемите и заплатите.

Иначе собствениците на No name вече имат четири магазина в столицата, по един във Велико Търново и Русе, а през лятото работят и в Несебър. Откакто са започнали бизнеса, цените никога не са променяни. И сега са, както в началото - мъниста има и по 0.10 лв., и по 0.20 лв., и по 1 лв., 2 лв.

Асортиментът е богат, има хиляди видове, дори и доста метални. Причината е, че Ранев дълги години се е занимавал с обработка на метал.

Постепенно в магазините започват да се предлагат и собствени модели керамични мъниста. Някои от тях се правят ръчно, други - с машина. "Сега се опитваме да си създадем собствена машина за кръгли керамични мъниста, като копираме една, с която се прави захранка за риби", разказва собственикът. Той обяснява също така, че технологията за правене на едно мънисто не е много проста. Формата става бързо - за около 1 мин., но после се чака половин-един час то да изсъхне. Едва след това в мънистото се пробива дупчицата. После пак се чака да изсъхне, преди да бъде изпечено първи път. Когато се извади от пещта, мънистото се върти в барабан, за да се заглади. После пак съхне, защото се е намокрило в барабана. Накрая се глазира. "Все повече ще опитаме да свържем търговията с ателието и да предлагаме свои неща", разказва Ранев.

Новият проект на семейството също е интересен. Идеята е в магазинчето на ъгъла улиците "Шишман" и "Юрий Венелин" в София да има отделено помещение, където клиентите сами ще могат да изработват нещата си. На място ще могат да се правят и самите мъниста. Това ще е нещо като ателие. Към него ще е интегрирана и технологията силвър клей - бижутерия, базирана на нанотехнологиите. При нея пластична сребърна маса се обработва подобно на моделина и пластелина. След като си направиш формичката, я изпичаш в пещ при нужната температура. Всичко става готово за около час, а след изпичането остава 99% сребро. В момента тази техника е много популярна на Запад, твърдят собствениците на No name.

Все още не ясно как силвър клей ще бъде приет от българската публика. Знае се обаче, че в момента клиентите на No name търсят поравно готовите неща и мънистата. Сред тях има и някои вечни модели. А при цветовете модно е лилавото, както и комбинацията от кафяво и светлосиньо. Най-много се купуват обеци. Бижутата на Ранев и Калфина се продават в няколко малки галерии и сайтове за онлайн търговия. Имало е единични поръчки на нанизи, предназначени за аксесоари към бански костюми за Гърция и Холандия.

През лятото, когато работи в Несебър, семейството често среща чужденци, които се учудват, че само трябва да избират материалите, а продавачът им прави бижуто, като в цената се калкулират само използваните мъниста. Това по думите на Ранев трябва да е идеалният бизнес модел. И вероятно е прав, защото магазинчетата за мъниста и бижута трябва да се конкурират именно чрез продажбата на въображение. Което означава добри модели за всички, от всеки пол и възраст.

Откъде купуват всички

Пионерите в бизнеса с мънистата са испанците, защото първи са пренесли ноу-хау от индианците в Америка. Една от най-големите компании, които в момента работи на пазара в Европа, обаче е гръцка. Повечето търговци купуват продуктите си от Keramos D.A., която има асортимент от керамични, метални и стъклени мъниста. От няколко години фирмата  произвежда и в България, в близост до софийския квартал "Кремиковци". Регистрираното в страната дружество се управлява от Димитриос Андрейкос. През 2009 г. нетните приходи от продажби са били 639 хил. лв., а само година по рано 868 хил. лв. Кризата явно е започнала да се отрава, защото през 2009 г. предприятието е отчело загуба от 33 хил. лв., за сметка на печалба от 91 хил. през предходната година.

"Най-трудното нещо в нашия бизнес е ревизията", шегува се Пламен Спиров, собственик на веригата магазинчета за мъниста и бижута "Умбопо". И не е нужно да ни убеждава в това. Вероятно вече всички сме виждали подобни магазини. В някои от тях има над 2 хил. вида мъниста, в стотици различни цветове и форми. Най-мъничките стъклени струват 1 ст. Те са толкова дребни, че е наистина трудно да си представиш как някои е седнал и ги е броил. Да, за това със сигурност са необходими дни.

Всъщност търговията с мъниста вече премина своя бум и сега се е установила в спокойна ниша, където вече има и лоялните си клиенти. Бизнесът е достатъчен за всички предприемачи. Доказателство за това е, че броят на магазинчетата се увеличава, а конкуренцията между собствениците започва да се води на ниво предлагани услуги и уникалност на дизайна при готовите вече нанизани бижута. Новото е, че феновете на тези аксесоари все по-често ще могат да купуват бижута от онлайн бутиците на фирмите, които търгуват с тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блокчейн туристи

Блокчейн туристи

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.