С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 25 фев 2011, 14:45, 12034 прочитания

Tutti frutti по поръчка

Няколко фирми вече завладяват нишата да доставят кошници с плодове по офиси или партита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато си говорим аз храни, плодовете са тотален евъргрийн, защото са не само вкусни, но и полезни. А когато си говорим за бизнеси, при които има постоянно търсене, не можем да пропуснем бизнеса с подаръците, защото хората няма да спрат да проявяват жестове на внимание един към друг. Сега остава само да съберем плодовете и подаръците. Бизнесът с доставката на кошници с плодове в офиса като личен или корпоративен подарък или за кетъринг и парти е познат в България едва от няколко години. Фирмите, които са се специализирали в тази сфера, са се ориентирали към определени сегменти, но търсене има във всеки от тях.

Скандинавски опит


Марек Мареков е живял 20 години в чужбина - в Америка, Италия и Холандия, но най-много, 12 от тях - в Швеция. Там заедно със свой съдружник управлява фирма за разнасяне на кошници с плодове в офисите. Това е много популярно в страната, където по думите му хората държат на здравословното хранене. "Имаше силна конкуренция между фирмите, които се занимават с тази дейност, но все пак достатъчно работа за всички. Нашата компания обслужваше 3 хил. клиента и имаше 60 служители", разказва предприемачът.


През 2007 г. Мареков създава "Фруктмикс", която пренася същия модел в България. Идеята е да се доставят свежи плодове в офиса, като с клиентите се сключва абонамент. Чрез такъв в по-силните години компанията обслужва около 25 фирми, а  освен това кошници се поръчват и за подаръци. В началото нещата с бизнеса не тръгват добре, повече от половин година "Фруктмикс" работи на минус, а собственикът си дава срок от още шест месеца, в които да инвестира и после да спре. Скоро обаче се появява първият голям клиент, а после и вторият. Мареков е инвестирал между 15-20 хил. лв. в бизнеса си, а най-високи са били разходите за консумативи и персонал. В най-силните години служителите са достигали до 5 души.

Бизнес моделът не е сложен - обикновено кошниците се доставят в офисите до обед. Мареков зарежда плодовете основно от борсата в Слатина, като винаги търси качество, а в кошниците не е задължително да има само продукти от сезона. Според това колко са заетите в обслужваната компанията се нагласява и размерът на кошницата. Има такива от 3 кг, 5 кг и 7 кг за по-малките фирми и такива по 10 кг за по-големите, но не е проблем да се излезе от тези граници за по-голям или по-малък офис. Най-често е предвидено количествата да стигат на служителите за няколко дни.

Клиентите могат да преценят дали да поръчват веднъж седмично, през ден или всеки работен ден. Цените за абонати са 20 лв. за 3 кг кошница, 25 лв. за 5 кг и 40 лв. за 10 кг. Тези суми са за единичната доставка, в рамките на абонамента, като за инцидентни поръчки цените са по-високи. За по-големи клиенти и количества цената може да се договори. Доставката за София е включена тук, както и за всеки продукт, който може да се поръча от електронната страница и доставя като подарък.



Най-търсена при абонаментите е кошницата от 5 кг. Интересно е да се каже, че 90% от клиентите на "Фруктмикс" са от IT бранша. "Тези хора седят на бюро по цял ден пред компютъра и определено им трябва плодова енергия от време на време", обяснява Мареков.

По думите му в България работодателите не са свикнали да се грижат много за служителите си, затова 99% от тези фирми са чуждестранни или представителства на чуждестранни компании в страната. В началото собственикът се е срещал с всеки мениджър, за да промотира дейността си.

Сега оборотът от абонатите е около 80% от общия за "Фруктмикс", а останалите 20% идват от доставка на кошници за подаръци. Приходите на компанията за 2009 г., когато е бил пикът на бизнеса, са били около 200 хил. лв., но с идването на кризата са се свили с около 35%, обяснява Мареков. "Сега се надявам с развитието на IT сектора, който е основният ни клиент, нещата да се стабилизират и да тръгнем пак нагоре", разказва той. По време на кризата му се наложило да съкрати хора и в момента работи сам, но е категоричен, че ако дойде като клиент компания, в която има 3 хил. заети, ще може да реагира бързо и да се справи с обслужването й и че няма конкуренция при абонаментите.

Що се отнася до подаръците, пиковете в този сегмент са покрай Коледа, Великден и Св. Валентин. Около половината клиенти са корпоративни, а другата половина - частни лица. "Не притесняваме хората да плащат в аванс или веднага, когато правим доставка на кошница за подарък", казва Мареков. Иначе това е възможно да стане през системата PayPal.

Основният начин, по които клиентите ни намират, е чрез интернет. Сайтът стартира още от първия ден заедно с бизнеса, като има опция за поръчка и през интернет. "Фруктмикс" вече има много клиенти, които са разбрали за кошниците от свои познати. "Правих и рекламна кампания с радиореклама и билбордове, те не докараха нито един клиент", казва предприемачът.

Цъфнал букет от плодове


Визуланият ефект, който една храна може да окаже върху апетита на хората, въобще не е фактор, който трябва да се подценява. Ето защо много често хората остават стъписани, когато за първи път видят кошници на Христина Павлова и Юлиана Апостолова от "Фрутиер". Кошниците са подредени като букет, но от плодове, а не от цветя. За целта всеки плод е изрязан в различна форма и поставен на точно определено място. Нарязването и декорацията на плодовете често отнемат много време, за изработката на всеки букет са необходими поне четири часа.

Двете дами започват бизнеса през 2008 г., а идеята идва по време на пътуване на Христина Павлова до Америка, където в самолета тя вижда в списание снимки на плодов букет. Хрумва й, че такова нещо може да бъде направено в България и ще е страхотна иновация. По време на едномесечния й престой в САЩ, тя започва проучване за всичко – как се правят букетите, откъде могат да се намерят формички за изрязване на плодовете в определена форма. Когато тя решила да създаде фирмата, имала идея с нея да има човек, които има някакъв опит с подобен бизнес. Така общ познат от счетоводната фирма, която в момента обслужва "Фрутиер", я среща с Юлиана Апостолова, която е декоратор на цветя. Този познат им оставя офиса си за един ден и те разпускат въображението. Оттогава започват да взимат решения заедно, инвестират около 10 хил. лв., а техни приятели им изпращат от Америка техниката, с която се правят плодовите букети.

Днес двете съдружнички разпределят поравно отговорностите, а Юлиана се занимава с обучение на служителите. В момента заетите във фирмата са шест души.

Първите стъпки в промотирането на плодовите букети са били изграждане на уебсайт и разпространение на рекламни материали, но съдружничките са разчитали най-много на свои собствени контакти, за да информират за дейността си. Не са участвали в изложения.

Асортиментът включва около 15 кошници, а средната цена е около 100 лв. Има два вида кошници – от 3 кг, която е подходяща за около 5 души, и 5 кг, подходяща за 10 човека. Най-често плодовите букети се поръчват за корпоративни събития или за подарък на бизнес партньори. Ако например става въпрос за поръчка за голям коктейл, в цената може да се договори отстъпка.

Най-търсените кошници са "Цветна градина" и "Вълшебен дар", те са на една съща цена: малката е 80 лв., а голямата - 135 лв. Въпреки големите си клиенти Павлова и Апостолова не връщат и по-малки поръчки на частни клиенти, например случва се да правят кошница за двама души. Тя е на различна цена, около 40-50 лв. Двете са изработвали и модели, които не са в каталога, а се правят за специален повод. Най-нестандартната поръчка е била за "плодов самолет".

"Големите ни кошници са така направени, че колкото и хора да се съберат да могат да опитат от всеки плод. Те са балансирани с приблизително равни парчета от всичко", казва Апостолова. До този момент най-голямата поръчка на фирмата е била за 50 броя кошници за едно събитие. "Сега преговаряме за няколко пъти повече. В такива случаи работим без почивка, всички сме на крак, оглеждаме всеки детайл", споделя тя. Кошниците се доставят със собствен транспорт, а цената е между 8 лв. и 15 лв. според района на София.

За двете години, в които работят, дамите не са отчели някакъв пик на бизнеса, по-скоро има постоянна заетост, а добрата новина е, че кризата не е оказала влияние с отрицателен знак. Личното наблюдение на Павлова е, че през лятото кошниците са като че ли по-търсени, но като цяло, който е видял продуктът веднъж и го е опитал, винаги когато има повод си го поръчва, и то не защото е модерно, а защото просто се харесва.

Собственичките не разкриват подробности около финансовите си успехи, но се шегуват, че го правят, за да не ги копират. Въпреки че и двете са лаконични, че това ще е трудно, защото трябва ноу-хау и въображение. В този контекст те почти нямат конкуренция, защото повечето кошници на пазара в момента са с цели плодове, а кетърингови фирми не се занимават с производство, а поръчват готови плодови букети.

Иначе "Фрутиер" купува от различни доставчици според сезона. Практиката е да се зареждат количествата, които ще удовлетворят поръчките за седмицата. Някои от плодовете трябва да са свежи, но други позволяват съхранение в хладилник за известно време. Най-лошото е, че при направата на една кошница има много фира. "За един букет трябват два пъти повече плодове, отколкото слагаме", разказва Павлова.

Също така плодовите букети имат кратък живот, препоръчително е консумацията да е до 10 часа след приготвянето, но ако се наложи, могат да издържат и до 18 часа в хладилник. Хубаво е поръчката да се направи предварително или поне един ден по-рано. По-различно ще бъде, ако двете дами успеят да реализират плановете си за откриване на магазин, в който всичко да бъде показано и да се прави на място. Защото е факт, че хората обичат да виждат какво купуват, както е факт и че красотата продава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 2952 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Държавна тайна

Регистрите за отпуснатите субсидии са скрити. Заради погазване на закона или нежелание за повече публичност

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10