С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 15 апр 2011, 13:02, 7329 прочитания

Млади роботохолици

За една година през школата по роботика Robopartans вече са преминали 170 - 180 деца

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди пет месеца ви разказахме за пръв път за носителите на наградата "EMPOWER за изключителни млади предприемачи" Кирил Митов и Екатерина Аначкова, които спечелиха 60 хил. лв. за реализация на бизнес идеята си за училище по роботика. Вероятно много от вас тогава са се усъмнили в шанса това начинание да се окаже успешно. Сега няма да бързаме да тушираме скептицизма, защото още е твърде рано да се говори за дългосрочни добри резултати. Но началото изглежда обещаващо.

За първата година от съществуването на училището през поне едно от нивата по роботика са преминали 170 - 180 деца, по данни на съоснователя й, 25-годишния Кирил Митов. Това е довело и до задоволителни финансови резултати. Приходите на Robopartans за 2010 г. са 29 хил. лв., показва справка в Търговския регистър. И въпреки че все още няма отчетена печалба, заради първоначалната инвестиция и високите оперативни разходи предприемачите имат основание да са оптимисти, защото предлагат наистина уникална услуга.


Учи, докато се забавляваш

Аначкова и Митов са специалисти по информационни технологии, но винаги са били увлечени от реализация на добри образователни идеи. Решават да използват комплектите за роботика на LEGO, които са в най-високия клас – Mindstorms, за да предават чрез тях знания в някои не чак толкова атрактивни за децата области като математика, физика и IT. Роботите освен това могат да се програмират да вземат самостоятелни решения.

"Искахме да структурираме знания, които да предадем на учениците, сглобяването на роботчетата не е крайна цел, а средство да се учи, да се поддържа интерес към ученето", разказва Митов. Според него сравнителното предимство на тяхната школа пред конкурентите (езикови школи, уроци по математика и други извънкласни занимания) е именно в подхода и методологията на специално разработената програма. В Robopartans децата не се учат на класическа математика, не ги карат да доказват синусовата теорема или да търсят еднакви триъгълници. По-скоро идеята е да видят на практика какво се случва чисто математически в процеса на конструиране. "Методологията, по която работим, е да даваме на децата проблеми, а не решения. В повечето случаи им предоставяме някакви инструкции как да ги решат, защото все пак трябва да ги научим на нещо. Даваме им например задача – направете този робот и го програмирайте да вземе нещо и да го донесе. Обикновено ги оставяме да си помислят хубаво и дълго – 10, 15, 20 мин., да сбъркат няколко пъти, което е много важно, след което може да им подскажем", споделя Митов.



По света подобен модел съществува, но учениците ходят и сглобяват роботи в рамките на турнири.

Junior инженер

В Robopartans програмата е за различни възрастови групи. "Бяхме учудени, защото в началото си представяхме, че към тази материя ще изпитват любопитство по-големи ученици от среден курс, но големият интерес дойде от по-малките ученици", казва Митов. Сега курсовете са направени за ученици в три възрастови групи – 1-2 клас, 3 - 7 клас и 8 - 12 клас. Във всяко занятие (2 или 3 астрономически часа) учениците конструират и програмират роботче, като в групата участват между 8 и 10 деца. "Това, което направихме, е да определим нива, едно ниво е 7 седмици. Успяваме да разкажем нещо цяло като материя, в същото време за децата не е много изморително и отегчително", обяснява предприемачът.

Цените за курсовете са 136 лв. за по-големите ученици и 98 лв. за по-малките.
"Първата поставена цел при изчислението на цената е най-голям брой ученици да могат да взимат участие в занятията. След това започнахме да анализираме пазара на извънкласни дейности и разходите, които родителите правят за тях. На база на тази информация формирахме нашата цена, която мога да кажа, е много по-ниска от тези за уроци по математика или китара например", казва той.

В началното ниво на курса децата се учат как се работи с тези роботчета, те трябва не само да се конструират, но и да се програмират. В по-късни нива от обучението задачите за програмиране и конструкциите стават по-трудни. "Във второ ниво не само правим роботите да се движат, но разглеждаме правилата за тяхното движение. В третото ниво вече правим животни", разказва съоснователят на Robopartans.

Целият курс може да приключи за около две години. "Нормално е някои деца да се отказват, да дойдат и да видят, че не им е суперинтересно и биха правили нещо друго, но повечето деца искат да продължат", казва Митов. "Един комплект LEGO е като ненареден пъзел, с който може да се направят безкрайно много конструкции, всичко е въпрос на въображение", добавя той.

Първите стъпки са трудни


"Инвестирали сме, аз и Екатерина, и време, и средства, и труд. След това ни помогнаха Empower United и сега на тях разчитаме за разрастване, за поемане на повече ученици", обяснява Кирил.
По-голямата част от инвестицията вече е направена, школата разполага с 24 комплекта Mindstorms, цената на всеки от които се движи между 1000 и 1200 лв. Купени са още лаптопи и софтуер за програмиране на роботите. Важно е да се каже, че има и амортизация на роботите, защото все пак с тях се занимават деца. Един от учителите във фирмата се занимава с тяхната поддръжка, а някои от загубените или счупени части могат да бъдат поръчани през интернет и доставени в България.

Сега сред оперативните разходи най-високи са тези за работни заплати, по думите на Митев. В момента учителите на Robopartans са девет. "Можем да се издържаме в някаква степен, да покриваме разходите си, но инвестицията ни не се е върнала. Надявам се това да стане, но всичко ще зависи от доверието на хората в такъв тип обучение", размишлява той. "Нашата цел е не да затваряме школата само в София, а повече деца от България да вземат участие. Има възможност броят на учениците да се увеличи", казва още Митев.

Първи сериозни изводи на тренда при търсенето се очакват есента, защото обикновено тогава хората планират всички занимания на децата през учебната година. През останалата част на годината обикновено учениците вече си имат програма, от която не мърдат много.

Добър шанс за популяризиране на дейността на школата е първото състезание по роботика за деца в България, което тя ще организира през ноември тази година. То ще е част от световен турнир, където победителят ще представя страната. "Спонсор на състезанието ще е SAP Labs Bulgaria. Желанието ни е в локалния кръг да се включат поне 100 деца", разказва Митев.

Ако то се сбъдне, това може и да е една малка крачка към по-голямата мечта. Българските деца няма да надминат никога японските по отношение на знания за роботиката, но е достатъчно поне няколко от тях да прихванат от робо искрата. Защото роботите вече не само заменят човека при някои ежедневни дейности, издирват оцелели хора след природни катаклизми, но и навлизат в области като медицината и астронавтиката, където постижения тепърва ще има. Хубаво би било някой ден до подобни открития да се нареди и българско име.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Земеделецът, който не оре 2 Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

18 окт 2019, 6526 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнес, който води до пристрастяване

Четири различни истории за удоволствието и трудностите да имаш хостел

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10