Ready to ride!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ready to ride!

В момента е пиковият сезон за ремонтите на велосипеди

Ready to ride!

Популяризирането на велосипедния транспорт в България създава добра бизнес среда и за сервизите

Силвия Радославова
10661 прочитания

В момента е пиковият сезон за ремонтите на велосипеди

© Надежда Чипева


София може и да си няма велоалеи, но на жителите й не липсва ентусиазъм. Дори и при факта, че дупките, бордюрите и мръсотията в столицата могат да се окажат пагубни, велосипедистите стават все повече. В тази враждебна градска среда колоездачите са изправени пред потенциалната заплаха колелото да се амортизира ужасно бързо. А цената от около 500 лв. за ново може да бъде спестена при навременна профилактика и ремонт. Все повече собственици на велосипеди научават това, а заедно и с нарастващия в последните години интерес към велотранспорта нишата за бизнеса на сервизите за велосипеди изглежда привлекателна. Ето защо сервизите стават повече и основното им конкурентно предимство вече не е местонахождението, а качеството и разнообразието на предлаганите услуги.

Българската Велосипедиада

В последните няколко години България се наложи в топ пет на производителите на велосипеди в Европа. Вече се оформиха и три силни бранда – DRAG, CROSS и SPRINT. По данни на представителите на индустрията велосипедите в среден клас, които се произвеждат годишно, са около 120 хил., а бройката на общо произведените достигат 500 хил. през 2008 г. Оттогава тя не се е увеличила драстично въпреки стремежа на производителите към експанзия на европейските пазари. Все пак повечето от велосипедите са предназначени за износ, а стойността на експорта на велосипеди за 2010 г. е 88 млн. лв., по данни на НСИ.

В България търговията леко се е свила заради финансовата криза, но като цяло тенденцията е всяка година повече хора да се ориентират към покупка на колело. "Само в София от 2007 г. насам магазините за колела са вече над 20, нараснало е дори търсенето на велосипеди втора употреба", разказва Ивайло Якимов, собственик на ателието на бул. "Васил Левски" в София. Сервизът съществува от 1995 г. Той си няма име, но всички го знаят като "При близнаците", защото механиците Ивайло и Радослав Якимови са братя, наследили бизнеса от баща си. Според тях в момента средата е динамична, производителите правят агресивни кампании и промоции, всеки кара колело, а старите велосипеди вече са се амортизирали и се налага по-често да се поправят. Това означава и повече работа за тях.

"Това, което сега се случва, е, че хората вадят велосипеди от таваните си и мазетата и по-често реставрираме стари колелета", казва Любомир Тодоров, механик в сервиза на DRAG. Там се ремонтират велосипеди от всякакви марки, а не само тези с бранда на българската компания. В момента сервизните дейности са в своя пик, защото всеки колоездач се подготвя за сезона. Според  Тодоров 70% от хората, които карат, не се грижат сами за велосипедите и разчитат само на сервиз. Клиентите са предимно млади хора, горната граница е 35 години. По-възрастните не са изключение, но са по-скоро рядкост. В по-силни месеци приходите от сервизна дейност на магазина на DRAG на бул. "България" са около 2 хил. лв., като в сервизите, разположен в центъра, са се правели и значително по-големи обороти, по данни на Тодоров.

Гуми, скорости, спирачки

Най-масовата услуга е смяната на спукана гума, около 65%-70% от клиентите в сервиза на DRAG идват за това. Вътрешната гума струва 5 лв., а цената на смяната е 3 лв.

"Мислил съм да взема човек, който да се занимава само с гумите. Нарочно съм сложил цената за работа по смяната малко по-висока, за да избегна масовост при тази услуга. Цените на труда в другите сервизи са около 2 лв.", казва Тодоров.

Другото, което се чупи при велосипедите най-често са скорости и спирачки. "Проблемите варират спрямо партидата на производителя, различни неща се чупят при различните марки", обясняват братята Якимови. Смяната на гума "При близнаците" струва между 6 и 8 лв., а лепенето - 2-3 лв. За нова външна гума цената заедно с труда е 10-15 лв., а за по-високия клас - 45-60 лв. "Сега цените на гумите на едро са двойно по-високи заради поскъпналите суровини", казва Ивайло Якимов. Ако каплата има нужда от изправяне, цената е 10 лв., а времето за работа около - 30 мин.

За останалите ремонти е много трудно да се определи стойност, защото всичко зависи силно индивидуално от модела велосипед и размера на щетата. Работи се и с различни видове части. Якимови дават за пример един обтегач, произведен от една и съща фирма, но в различна държава. Японският е 85 лв., сингапурският – 30 лв., а китайският – 12 лв.

Най-големият производител на части в света е SHIMANO и повечето сервизи работят само с нея. Най-скъпите части за смяна са амортисьорните вилки, има такива, чиято цена е от порядъка на 1500 лв. Верига за велосипед във високия клас струва 100 лв., а иначе цените им започват от 6 лв.

Проблемът в бизнеса е, че няма как да се сложи универсална цена за труда, защото повредите могат да бъдат в различен мащаб, дори и при един и същ модел. Няма как да се сложи еднаква цена на услугите, колкото и да има такова желание. Всичко е твърде индивидуално. "В последно време обмислям да мина на цени на час. Една и съща услуга при различния велосипед отнема различно време", казва Любомир Тодоров.

Другото характерно е, че всички се сещат за ремонта по едно и също време, затова и търсенето е малко непостоянно, варира значително, затова често се случва да има опашки.

Якимови съветват колелото да минава през преглед поне два пъти в годината, а ако се кара всеки ден по софийските улици - и по-често. Най-добре е това да става през октомври-ноември или февруари-март, за да не е настанала суматоха в сервизите и да може да се прегледа всичко внимателно.
.

Направи си тунинг

Не всички сервизни дейности обаче задължително са свързани с проблеми. В последно време е популярно велосипедите да претърпяват всякакви ъпгрейди.

Дойчин Дойчинов е собственик на магазина и сервиза за велосипеди True riders в София. Въпреки че приходите от сервизната дейност са все още незначителен дял от общите, той обяснява, че с нарастването на пазара на велосипеди нараства и търсенето на тази услуга.

"Най-често от ремонт се нуждаят евтините велосипеди (под 500 лв.), а трудът на механика не е адекватно платен", казва Дойчинов. Той се занимава с ъпгрейд и тунинговане на велосипеди от 1989 г. През 90-те вече има собствена работилница, а стремежът му в момента е сервизът да е хай-тек, тоест съсредоточен в дейности по вилките и хидравликата. Според него един пълен ъпгрейд на колелото струва около 500 лв. Това означава смяна на капли и главини, педали и седалка. Идеята за подобренията идва не само от желанието за повече функционалност и удобства, но и поради факта, че при покупка на велосипед много хора не правят правилен избор, и рядко съобразяват целта (каране в градска среда или планина) с модела. Пълна модификация се търси много рядко от клиентите, но все повече от тях сменят капли, защото колкото и да се изправят, вече огънатите не могат да станат като нови. Цената на ъпгрейда на каплите и спиците е около 120 лв. Сред клиентите на True riders има и такива, които идват с чисто нови велосипеди, които след модификация стават или по-бързи или по-лесни за управление чрез замяна на определени части.

Културата на колоездача не трябва да бъде по-различна от тази на човека зад автомобилния волан. А всеки шофьор знае, че за сигурността на пътя умението на шофьора не е по-важно от изправния автомобил. Техническият преглед на велосипеда никога няма да стане задължителен, но личната отговорност ще натежава все повече. Ето защо очакванията са и бизнесът на сервизите да расте в пъти.

София може и да си няма велоалеи, но на жителите й не липсва ентусиазъм. Дори и при факта, че дупките, бордюрите и мръсотията в столицата могат да се окажат пагубни, велосипедистите стават все повече. В тази враждебна градска среда колоездачите са изправени пред потенциалната заплаха колелото да се амортизира ужасно бързо. А цената от около 500 лв. за ново може да бъде спестена при навременна профилактика и ремонт. Все повече собственици на велосипеди научават това, а заедно и с нарастващия в последните години интерес към велотранспорта нишата за бизнеса на сервизите за велосипеди изглежда привлекателна. Ето защо сервизите стават повече и основното им конкурентно предимство вече не е местонахождението, а качеството и разнообразието на предлаганите услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Ха дано повече велосипеди и по-малко автомобили на пътя! Нека повече хора изпитат удоволствието от движението и удобството хем да не зависиш от градски транспорт, хем да се придвижваш бързо. Пък може да дочакаме да почнат да слагат стойки за колелета пред моловете.

    И въпрос: Може ли да се намери някъде списък с велоателиетата в София? И в другите градове, разбира се.

  • 2
    brilqntin avatar :-|
    Диана

    ха-ха, списък с велоалеите в софия? ами те са 2-3, няма какво толкова да се включва в списъка...

    време е някой радикално да реши проблема - движението по софийските улици ЛЕСНО и БЪРЗО ще бъде разтоварено, ако се изгради мрежа от велоалеи и се регулира движението на атомобилите с ясната мисъл, че има и велосипедисти!!!

  • 3
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Подкрепям статията и горните коментари. Велодвижението в града е символ на цивилизация в наше време, в европейски мащаб (нека не се сравняваме с Щатите, където властва културата на автомобила и цялата урбанизирана територия е съобразена с това, макар че и там велосипедистите имат своите възможности).

    За София конкретно бих изброил следните проблеми пред ентусиастите: наличие на отграничени от пътното платно и тротоарите велоалеи, по-малко прах, липса на бездомни кучета, толеранс от страна на автомобилните водачи, по-малко автомобили и по-чист въздух (по-малко смог, тоест повече алтернативни придвижвания, вкл. и на колело). Така, както е в момента положението, е доста висок риска за здравето, за сметка на бързото придвижване.

  • 4
    kalnik avatar :-|
    Калник

    До коментар [#2] от "brilqntin":

    Имах предвид велоателиетата - тоест работилниците, където ремонтират колелета. Предполагам, че както с толкова много други неща в България, не е лесно да попаднеш на хора, които разбират от работата си и я вършат с желание. За да намериш такива хора, трябва някой друг да ти го каже - някой който го е изпитал на гърба си и е останал доволен от някого. Та затова и питам, а не търся в Гугъл.

    А велоалеите, поне в София, са такава смешка, че чак не е смешно. Това е коментирано нееднократно във форумите на Дневник и Капитал.

  • 5
    sunlight_bg avatar :-|
    sunlight

    До коментар [#4] от "Калник":

    Напълно те подкрепям за списъка, много би било полезно да се знае къде в квартала ти има сервиз, защото в Гугъл не излиза нищо, а малко трудно ще ми бъде да довлача колелото ми със счупени скорости от Дружба до бул. "България".....

  • 6
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    движението с колело е хубаво нещо. има няколко неща обаче, които се забравят при сравнение с холандия/германия. при нас вали сняг зимно време и нямаме гълфстрийм (голфщрьом за немско говорящите). имаме и планини. а и сибир е доста по-близо. т.е. за разлика от дания не можем да караме колелата при -15°С. наскоро едни руснаци смеейки се ми показаха часовник casiо, който, според рекламата, работел добре дори при -10°C. при нас е по-прашно - не само поради антропогенни ф-ри (те не са малки, разбира се), но е доста неприятно да се кара колело при прахоляк. и последното - колела карат масово (дори в германия) homo sapiens на възраст до към 40-45 години, и то ако са бездетни. трудно караш децата си на детска градина/училище с колело, особено при зимни температури, характерни за нашия регион.

  • 7
    minimala avatar :-|
    minimala

    До коментар [#6] от "512":

    Освен това, зависи какво работиш и къде отиваш. Не можеш да отидеш на някаква костюмирана среща, запъхтян от колелото...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Веселите пивовари

Веселите пивовари

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK