// K2: Бизнесът / Предприемач
Ready to ride!
Популяризирането на велосипедния транспорт в България създава добра бизнес среда и за сервизите
Българската Велосипедиада
В България търговията леко се е свила заради финансовата криза, но като цяло тенденцията е всяка година повече хора да се ориентират към покупка на колело. "Само в София от 2007 г. насам магазините за колела са вече над 20, нараснало е дори търсенето на велосипеди втора употреба", разказва Ивайло Якимов, собственик на ателието на бул. "Васил Левски" в София. Сервизът съществува от 1995 г. Той си няма име, но всички го знаят като "При близнаците", защото механиците Ивайло и Радослав Якимови са братя, наследили бизнеса от баща си. Според тях в момента средата е динамична, производителите правят агресивни кампании и промоции, всеки кара колело, а старите велосипеди вече са се амортизирали и се налага по-често да се поправят. Това означава и повече работа за тях.
"Това, което сега се случва, е, че хората вадят велосипеди от таваните си и мазетата и по-често реставрираме стари колелета", казва Любомир Тодоров, механик в сервиза на DRAG. Там се ремонтират велосипеди от всякакви марки, а не само тези с бранда на българската компания. В момента сервизните дейности са в своя пик, защото всеки колоездач се подготвя за сезона. Според Тодоров 70% от хората, които карат, не се грижат сами за велосипедите и разчитат само на сервиз. Клиентите са предимно млади хора, горната граница е 35 години. По-възрастните не са изключение, но са по-скоро рядкост. В по-силни месеци приходите от сервизна дейност на магазина на DRAG на бул. "България" са около 2 хил. лв., като в сервизите, разположен в центъра, са се правели и значително по-големи обороти, по данни на Тодоров.
Гуми, скорости, спирачки
Най-масовата услуга е смяната на спукана гума, около 65%-70% от клиентите в сервиза на DRAG идват за това. Вътрешната гума струва 5 лв., а цената на смяната е 3 лв.
"Мислил съм да взема човек, който да се занимава само с гумите. Нарочно съм сложил цената за работа по смяната малко по-висока, за да избегна масовост при тази услуга. Цените на труда в другите сервизи са около 2 лв.", казва Тодоров.
Другото, което се чупи при велосипедите най-често са скорости и спирачки. "Проблемите варират спрямо партидата на производителя, различни неща се чупят при различните марки", обясняват братята Якимови. Смяната на гума "При близнаците" струва между 6 и 8 лв., а лепенето - 2-3 лв. За нова външна гума цената заедно с труда е 10-15 лв., а за по-високия клас - 45-60 лв. "Сега цените на гумите на едро са двойно по-високи заради поскъпналите суровини", казва Ивайло Якимов. Ако каплата има нужда от изправяне, цената е 10 лв., а времето за работа около - 30 мин.
За останалите ремонти е много трудно да се определи стойност, защото всичко зависи силно индивидуално от модела велосипед и размера на щетата. Работи се и с различни видове части. Якимови дават за пример един обтегач, произведен от една и съща фирма, но в различна държава. Японският е 85 лв., сингапурският – 30 лв., а китайският – 12 лв.
Най-големият производител на части в света е SHIMANO и повечето сервизи работят само с нея. Най-скъпите части за смяна са амортисьорните вилки, има такива, чиято цена е от порядъка на 1500 лв. Верига за велосипед във високия клас струва 100 лв., а иначе цените им започват от 6 лв.
Проблемът в бизнеса е, че няма как да се сложи универсална цена за труда, защото повредите могат да бъдат в различен мащаб, дори и при един и същ модел. Няма как да се сложи еднаква цена на услугите, колкото и да има такова желание. Всичко е твърде индивидуално. "В последно време обмислям да мина на цени на час. Една и съща услуга при различния велосипед отнема различно време", казва Любомир Тодоров.
Другото характерно е, че всички се сещат за ремонта по едно и също време, затова и търсенето е малко непостоянно, варира значително, затова често се случва да има опашки.
Якимови съветват колелото да минава през преглед поне два пъти в годината, а ако се кара всеки ден по софийските улици - и по-често. Най-добре е това да става през октомври-ноември или февруари-март, за да не е настанала суматоха в сервизите и да може да се прегледа всичко внимателно.
.
Направи си тунинг
Не всички сервизни дейности обаче задължително са свързани с проблеми. В последно време е популярно велосипедите да претърпяват всякакви ъпгрейди.
Дойчин Дойчинов е собственик на магазина и сервиза за велосипеди True riders в София. Въпреки че приходите от сервизната дейност са все още незначителен дял от общите, той обяснява, че с нарастването на пазара на велосипеди нараства и търсенето на тази услуга.
"Най-често от ремонт се нуждаят евтините велосипеди (под 500 лв.), а трудът на механика не е адекватно платен", казва Дойчинов. Той се занимава с ъпгрейд и тунинговане на велосипеди от 1989 г. През 90-те вече има собствена работилница, а стремежът му в момента е сервизът да е хай-тек, тоест съсредоточен в дейности по вилките и хидравликата. Според него един пълен ъпгрейд на колелото струва около 500 лв. Това означава смяна на капли и главини, педали и седалка. Идеята за подобренията идва не само от желанието за повече функционалност и удобства, но и поради факта, че при покупка на велосипед много хора не правят правилен избор, и рядко съобразяват целта (каране в градска среда или планина) с модела. Пълна модификация се търси много рядко от клиентите, но все повече от тях сменят капли, защото колкото и да се изправят, вече огънатите не могат да станат като нови. Цената на ъпгрейда на каплите и спиците е около 120 лв. Сред клиентите на True riders има и такива, които идват с чисто нови велосипеди, които след модификация стават или по-бързи или по-лесни за управление чрез замяна на определени части.
Културата на колоездача не трябва да бъде по-различна от тази на човека зад автомобилния волан. А всеки шофьор знае, че за сигурността на пътя умението на шофьора не е по-важно от изправния автомобил. Техническият преглед на велосипеда никога няма да стане задължителен, но личната отговорност ще натежава все повече. Ето защо очакванията са и бизнесът на сервизите да расте в пъти.
Още по темата
Или как добрата пътна инфраструктура в Барселона създава условия за развитие на малки печеливши бизнеси
11 ное 2011Преглед на най-популярните модели, подходящи за каране в града и извън него
13 май 2010
Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство
6 дек 2019, 3586 прочитания

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места
29 ное 2019, 4381 прочитания
12 дек 2019, 2912 прочитания
12 дек 2019, 2561 прочитания
12 дек 2019, 2274 прочитания
12 дек 2019, 2267 прочитания
12 дек 2019, 1816 прочитания
AVA sport произвежда една пета от седалките за парапланеризъм в света