С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 29 апр 2011, 13:33, 9236 прочитания

Ready to ride!

Популяризирането на велосипедния транспорт в България създава добра бизнес среда и за сервизите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
София може и да си няма велоалеи, но на жителите й не липсва ентусиазъм. Дори и при факта, че дупките, бордюрите и мръсотията в столицата могат да се окажат пагубни, велосипедистите стават все повече. В тази враждебна градска среда колоездачите са изправени пред потенциалната заплаха колелото да се амортизира ужасно бързо. А цената от около 500 лв. за ново може да бъде спестена при навременна профилактика и ремонт. Все повече собственици на велосипеди научават това, а заедно и с нарастващия в последните години интерес към велотранспорта нишата за бизнеса на сервизите за велосипеди изглежда привлекателна. Ето защо сервизите стават повече и основното им конкурентно предимство вече не е местонахождението, а качеството и разнообразието на предлаганите услуги.

Българската Велосипедиада


В последните няколко години България се наложи в топ пет на производителите на велосипеди в Европа. Вече се оформиха и три силни бранда – DRAG, CROSS и SPRINT. По данни на представителите на индустрията велосипедите в среден клас, които се произвеждат годишно, са около 120 хил., а бройката на общо произведените достигат 500 хил. през 2008 г. Оттогава тя не се е увеличила драстично въпреки стремежа на производителите към експанзия на европейските пазари. Все пак повечето от велосипедите са предназначени за износ, а стойността на експорта на велосипеди за 2010 г. е 88 млн. лв., по данни на НСИ.

В България търговията леко се е свила заради финансовата криза, но като цяло тенденцията е всяка година повече хора да се ориентират към покупка на колело. "Само в София от 2007 г. насам магазините за колела са вече над 20, нараснало е дори търсенето на велосипеди втора употреба", разказва Ивайло Якимов, собственик на ателието на бул. "Васил Левски" в София. Сервизът съществува от 1995 г. Той си няма име, но всички го знаят като "При близнаците", защото механиците Ивайло и Радослав Якимови са братя, наследили бизнеса от баща си. Според тях в момента средата е динамична, производителите правят агресивни кампании и промоции, всеки кара колело, а старите велосипеди вече са се амортизирали и се налага по-често да се поправят. Това означава и повече работа за тях.

"Това, което сега се случва, е, че хората вадят велосипеди от таваните си и мазетата и по-често реставрираме стари колелета", казва Любомир Тодоров, механик в сервиза на DRAG. Там се ремонтират велосипеди от всякакви марки, а не само тези с бранда на българската компания. В момента сервизните дейности са в своя пик, защото всеки колоездач се подготвя за сезона. Според  Тодоров 70% от хората, които карат, не се грижат сами за велосипедите и разчитат само на сервиз. Клиентите са предимно млади хора, горната граница е 35 години. По-възрастните не са изключение, но са по-скоро рядкост. В по-силни месеци приходите от сервизна дейност на магазина на DRAG на бул. "България" са около 2 хил. лв., като в сервизите, разположен в центъра, са се правели и значително по-големи обороти, по данни на Тодоров.



Гуми, скорости, спирачки

Най-масовата услуга е смяната на спукана гума, около 65%-70% от клиентите в сервиза на DRAG идват за това. Вътрешната гума струва 5 лв., а цената на смяната е 3 лв.
"Мислил съм да взема човек, който да се занимава само с гумите. Нарочно съм сложил цената за работа по смяната малко по-висока, за да избегна масовост при тази услуга. Цените на труда в другите сервизи са около 2 лв.", казва Тодоров.

Другото, което се чупи при велосипедите най-често са скорости и спирачки. "Проблемите варират спрямо партидата на производителя, различни неща се чупят при различните марки", обясняват братята Якимови. Смяната на гума "При близнаците" струва между 6 и 8 лв., а лепенето - 2-3 лв. За нова външна гума цената заедно с труда е 10-15 лв., а за по-високия клас - 45-60 лв. "Сега цените на гумите на едро са двойно по-високи заради поскъпналите суровини", казва Ивайло Якимов. Ако каплата има нужда от изправяне, цената е 10 лв., а времето за работа около - 30 мин.

За останалите ремонти е много трудно да се определи стойност, защото всичко зависи силно индивидуално от модела велосипед и размера на щетата. Работи се и с различни видове части. Якимови дават за пример един обтегач, произведен от една и съща фирма, но в различна държава. Японският е 85 лв., сингапурският – 30 лв., а китайският – 12 лв.
Най-големият производител на части в света е SHIMANO и повечето сервизи работят само с нея. Най-скъпите части за смяна са амортисьорните вилки, има такива, чиято цена е от порядъка на 1500 лв. Верига за велосипед във високия клас струва 100 лв., а иначе цените им започват от 6 лв.
Проблемът в бизнеса е, че няма как да се сложи универсална цена за труда, защото повредите могат да бъдат в различен мащаб, дори и при един и същ модел. Няма как да се сложи еднаква цена на услугите, колкото и да има такова желание. Всичко е твърде индивидуално. "В последно време обмислям да мина на цени на час. Една и съща услуга при различния велосипед отнема различно време", казва Любомир Тодоров.

Другото характерно е, че всички се сещат за ремонта по едно и също време, затова и търсенето е малко непостоянно, варира значително, затова често се случва да има опашки.
Якимови съветват колелото да минава през преглед поне два пъти в годината, а ако се кара всеки ден по софийските улици - и по-често. Най-добре е това да става през октомври-ноември или февруари-март, за да не е настанала суматоха в сервизите и да може да се прегледа всичко внимателно.
.
Направи си тунинг

Не всички сервизни дейности обаче задължително са свързани с проблеми. В последно време е популярно велосипедите да претърпяват всякакви ъпгрейди.

Дойчин Дойчинов е собственик на магазина и сервиза за велосипеди True riders в София. Въпреки че приходите от сервизната дейност са все още незначителен дял от общите, той обяснява, че с нарастването на пазара на велосипеди нараства и търсенето на тази услуга.
"Най-често от ремонт се нуждаят евтините велосипеди (под 500 лв.), а трудът на механика не е адекватно платен", казва Дойчинов. Той се занимава с ъпгрейд и тунинговане на велосипеди от 1989 г. През 90-те вече има собствена работилница, а стремежът му в момента е сервизът да е хай-тек, тоест съсредоточен в дейности по вилките и хидравликата. Според него един пълен ъпгрейд на колелото струва около 500 лв. Това означава смяна на капли и главини, педали и седалка. Идеята за подобренията идва не само от желанието за повече функционалност и удобства, но и поради факта, че при покупка на велосипед много хора не правят правилен избор, и рядко съобразяват целта (каране в градска среда или планина) с модела. Пълна модификация се търси много рядко от клиентите, но все повече от тях сменят капли, защото колкото и да се изправят, вече огънатите не могат да станат като нови. Цената на ъпгрейда на каплите и спиците е около 120 лв. Сред клиентите на True riders има и такива, които идват с чисто нови велосипеди, които след модификация стават или по-бързи или по-лесни за управление чрез замяна на определени части.

Културата на колоездача не трябва да бъде по-различна от тази на човека зад автомобилния волан. А всеки шофьор знае, че за сигурността на пътя умението на шофьора не е по-важно от изправния автомобил. Техническият преглед на велосипеда никога няма да стане задължителен, но личната отговорност ще натежава все повече. Ето защо очакванията са и бизнесът на сервизите да расте в пъти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" 1 Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 3586 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 4381 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Полети насън и наяве

AVA sport произвежда една пета от седалките за парапланеризъм в света

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10