С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 13 май 2011, 13:00, 21841 прочитания

Чиста работа

Търговците на биопродукти разширяват и разнообразяват бизнеса си, заради нарасналото търсене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Не био, а просто вкусно

Магазините "Хляб и сирене за приятели" и "Хляб и вино за приятели" не искат да са "зелени", а да предлагат стойностни местни продукти

17 фев 2012

Да посееш инвестиции

Земеделието и производството на биохрани са с потенциал, но все още не успяват да привлекат много чужди капитали

27 май 2011

Биомаг 3

София

14 окт 2010

Грижа от природата

Пазарът на биокозметика достигна 7-8 млн. лв. през 2009 г.

23 юли 2010

Баничка на диета

Чинията на българина си има нови приятели. По-добри и по-свежи

11 дек 2009

Магазини с физиономия и философия

Веригата супермаркети Tegut залага на нестандартни методи за производство и управление

24 апр 2009

Свежи пари

Продажбите на здравословни храни и напитки в България растат с между 10 и 20% годишно

20 юни 2008
Само допреди няколко години биомагазините за хранителни продукти бяха екзотичен елемент в градската среда. Днес те може и да не са нещо обичайно, но и не са непознато. Само в София са 10. Което пак си е малко, ако се има предвид, че в два пъти по-малкия Солун те са 54. Необичаен е и начинът, по който еволюират, като се има предвид, че освен "био"-то няма никакъв друг оригинален елемент в концепциите им. Те вече се намират в мола, в подобни на аптеки малки магазини или в квартални кокетни семейни магазинчета.

Семейната работилница за здраве

Ако имате късмет да влезете в магазина My Organic Market на ул. "Парчевич" 48 точно когато биокурабийките са изпечени, вероятността да останете пленени от аромата е огромна. Възможно е и да видите там мъничката засмяна Зоар, която все още не ходи на училище, но ще ви впечатли с енциклопедичните си познанията за храните и полезните им свойства. Тя е по-голямата дъщеря на собствениците Калин и Анита Класанови, които сами управляват магазина от 2006 г. Днес търговските обекти с името My Organic Market вече са два (вторият е на ул. "Янтра"). Сега собствениците се насочват към нови идеи - като приготвянето на курабийки и други печива на място. "Когато започнахме, на пазара имаше малко биостоки. Първите ни биопродукти бяха мед, билки и конфитюри, приготвени в България от диворастящи плодове. После се появи един вносител на биостоки от Гърция, с който започнахме да работим, а след известно време и още един от Германия и така постепенно увеличихме асортимента си. В момента има всичко, за което човек може да си помисли, всичко, което се продава в другите държави", разказва Калин Класанов.

2009 г. и 2010 г. са били по-добрите години за бизнеса на семейството, защото в началото е било трудно да представят не само нови продукти, но и нов тип култура към храненето. "От 2007 г. досега оборотите ни са се увеличили три пъти", обяснява Калин.

Отначало, докато пазарът и търсенето още са били в експериментална фаза, без да се откроява ясна тенденция в това коя стока ще върви и коя не, Калин и Анита решават да опитват от всичко. Слагат по рафтовете и щандовете всяка стока, която им се струва интересна, която сами биха консумирали, а с времето клиентите започват да отсяват. "Не мога да кажа, че съм типът предприемач, който е смятал като по учебник колко икономически ефективно ще е да правя този бизнес. Експериментирахме през по-голямата част от времето в началото, мотивирани от желанието да намерим добра храна за нас и нашето семейство", обяснява той.



My Organic Market има различен бизнес модел, не е нито супермаркет за биопродукти, нито магазин в класическия смисъл. "Ние залагаме повече на идеята човек сам да си приготви храната от суровини. Предлагаме голямо разнообразие от зърнени култури, безплатно смиламе брашно на място, даваме консултации за употребата на всеки продукт", казва собственикът.

Магазините им изглеждат като пазар с отворените чували със зърна, семена и ядки, където клиентът може да си избере всичко сам. Освен това My Organic Market са вегетариански магазин и предлага богат избор за веганите (хората, които не ядат никакви животински продукти).

 С първостепенна важност обаче е инициатива за продажба на едро и дребно на зърнени култури. По-малък, но много успешен проект е магазинът за онлайн пазаруване. "За биомагазина във виртуалното пространство смея да твърдя, че сме първите или едни от първите с тази идея", казва Калин. Собственикът е доволен от оборотите, които минават през него. Доставката за София е безплатна. Той работи добре и поради факта, че биомагазините в страната са малко. 50% от доставките са за други градове.

"Не предлагаме целия асортимент, който имат супермаркетите, имаме по-малко неща, но сме насочени към определени групи продукти. Имаме към 1200 продукта", разказва Калин. Най-много се търсят пълнозърнестите брашна, лещата, киноа, елда. Цените на варивата са между 3 и 8 лв. В този ценови диапазон са и предлаганите пълнозърнести брашна.

Плодовете и зеленчуците, които идват от чужбина, са с много високи цени. Затова My Оrganic Мarket работи с малки български производители, които са сертифицирани като био. Така, ако разликата в цените между био и конвенционалните плодове и зеленчуци, които са внос, е 4-5 пъти (на изложението "Зелени дни", което се проведе пред Народния театър "Иван Вазов" преди десетина дни килограм банани струваше 8.49 лв.), то цените на българските биохрани са около два пъти по-високи. Има и такива, които са само 20-30% по-скъпи. "Ако има повече вътрешно производство на биохрани, цените ще паднат, ще могат дори да се изнасят. Почти всички продукти могат да се отглеждат в България", смята Калин.

Той не може да каже точния размер на инвестицията, която е направил за бизнеса си, защото всичко се случвало на етапи във времето. "Бизнесът през тези пет години винаги е искал още и още реинвестиция заради растящия пазар. Сега търсим бизнес партньор, с когото да осъществим поредната стъпка от това развитие, с оглед на факта, че се е увеличила групата на клиентите, и увеличаваме постоянно не само номенклатурата, но и количеството стоки", обяснява собственикът.

От производството до търговската мрежа

"Биомаг" на площад "Журналист" в София съществува от април 2008 г. Случил се е малко случайно, а идеята е била да се покаже, че има пазар на биопродукти, според собственика Любомир Ноков. Той е повече известен около активностите му в популяризирането на всякакви зелени инициативи. Ноков е и председател на Асоциацията на биотърговците. Магазинът започва с асортимент от 400 продукта. "Имаше рафт, който беше само с един продукт, като в развития социализъм", смее се той. Сега вече магазините му са три. Традицията повелява всяка година да се появява по един нов. Местата за създаването на новите обекти са кварталите, а асортиментът вече е от повече от 2000 продукта, тоест нараснал е пет пъти за малкото години, в които веригата съществува.

"Биомаг" се маркетира като специализиран квартален магазин, който предлага селекция от биопродукти. Има и български, но не са много. Най-често се внасят от Гърция, Австрия и Германия. "Когато правим селекцията, избираме марката, важно е да е такава, която се представя добре и може да се продава. Ако е само био, не е достатъчно", коментира Ноков.

Всъщност първо е производството."Имаме наша марка - "Хармоника", за био кисело мляко, сирене и кашкавал, а сега правим проби и за производство на биобоза. Продажбите имат 37% годишен ръст, но не може да се каже дали това е реакция на пазара, или защото се увеличават магазините на фирмата", казва той. Цената на биосиренето е 8.33 лв., а киселото мляко се продава за 1.89 лв. Това е в "Биомаг". Отделно от това в магазините има бебешки и зърнени храни, плодове и зеленчуци. Килограм биокартофи струва 5.82 лв. При търговията с биохрани има риск да останат непродадени количества, но той може да бъде минимализиран. "Научили сме се да работим с малки количества, да поръчваме толкова, колкото се очаква да се търси, обяснява Ноков. Повечето са редовни клиенти, от квартала, знаят какво търсят, познават продавачите. В топ пет на продаваните продукти са яйцата, сиренето и млякото. "Когато продавахме памперси едно време, те бяха в топ 10, което е малко любопитно", казва Ноков. Препаратите за почистване и козметиката са нови продукти и има интерес към тях. Българските продукти обаче са най-търсени.

"Най-голямото перо от разходите за започване на такъв бизнес е първото зареждане със стока, оборудването не е по-различно от това за всеки магазин. В момента в магазина има стока за около 50 хил. лв., а той е най-малкият от трите – 40 кв.м, другите са по 75 кв.м", твърди собственикът на "Биомаг". Всеки магазин има управител, а заетите са по 3-4 души екип. "Мисля, че имаме малко повече хора, отколкото са необходими за три магазина, но това е, защото искаме да се развиваме", допълва той.

Прогнозата му е, че ще се появяват все повече биомагазини, че повече хора ще започнат да произвеждат биопродукти в България.

За "Биомаг" казва, че ще отваря по един магазин от време на време. Питам го до колко и докога. "Не знам...", прави кратка пауза, после допълва през смях: "Примерно пет."

Биокорпорация

"Правя по-скоро корпоративен бизнес", казва собственикът на веригата "Балев био маркет" Димитър Балев. Първият биосупермаркет е открит през миналата година в софийския The Mall, а по-късно са отворени магазини в Пловдив и Варна. Инвестицията, която е направил собственикът в трите магазина, е около 1 млн. лв. Най-голямото перо от тези разходи е било обзавеждането.

Концепцията от начало беше за супермаркет, където може да бъде намерено всичко. "На мен и сега магазинът в София ми е малък като представа за магазин, но достатъчен за оборотите, които правим. Бих го направил двойно или тройно по-голям, но това е въпрос и на потребление", казва той.

Асортиментът е около 4-5 хил. артикула, но трудностите обаче идват от това, че много от нещата ги няма на българския пазар, а вносът изисква големи обеми. Най-трудно е с плодовете и зеленчуците. "Тук е малко като предлагане, доставяме основно от Холандия, плащаме високи транспортни разходи, потреблението е ниско, а това означава голям разход на единица и по-високи цени и непродадени количества", казва Балев.

Софийският магазин е в пъти по-успешен от тези в другите градове, но все още е рано да се говори за финансовите резултати от бизнеса, тъй като скоро е навършена първата година от създаването му. "Аз съм доволен, макар и да не сме излезли на печалба", обяснява Балев. Той е и вносител на биопродукти през друга своя фирма, от която зареждат част от биотърговците.

Продуктите в "Балев био маркет" са точно такива, каквито могат да се намерят във всички хранителни магазини - сирена, млека, захар. Именно към тези традиционни стоки търсенето е най-голямо според собственика.

"Да, мога да кажа, че потребителите се влияят при избора си и от цените. За много малък кръг хора "колкото по-скъпо, толкова по-добре" е максима, но има и такива. Като цяло обаче не сме в този сегмент, който разчита на тях", казва той. Биопродуктите са между 2 и 4 пъти по скъпи от конвенционалните.

Месо от щастливи животни

В най-високия ценови клас попада месото. В супермаркетите на Балев работят с три вида месо и, да, то се купува. От Германия идват свинското, пуешкото и биокаймата, а от Гърция пилешкото. Килограмът варира от 30 лв. до 70 лв. Чисто пилешко филе е 70 лв.

Продуктите се различават по това, че животните не са третирани с антибиотици и други лекарства и са хранени с чиста биологична храна, която не е химически третирана.

"Най-малкото, което е плюс за човека, е, че не се приемат хормони, химикали", обяснява Балев.
В магазина му има и няколко продукта със собствен бранд. Това са яйца, един вид сурови десерти и сушени ябълки. В началото си мислех, че е добре да имам повече собствени продукти, но в процеса на работа установих, че е по-добре производителят да застава сам с името си", разказва той.

Засега няма точно определен план за развитието на магазините "Балев био маркет". "Ще се развиваме в движение според интереса и това, което пазарът ни покаже. Не бих тръгнал да правя магазин само заради самия магазин", казва той. Личната му прогноза за покачването на общото потребление на биопродукти е за около 10%. На мнение е, че кризата не е повлияла на ръстовете в търсенето на биохрани, а без нея ръстът би бил дори по-голям.

Всичко показва, че на пазара има място за развитие и растеж на търговците, но и за отваряне на още нови обекти. "Смятам, че появата на нови магазини ще развие сектора, ще увеличи пазара и ще намали цените", съгласява се и председателят на Асоциацията на биотърговците Любомир Ноков.

Пазарът в числа и факти

Българският пазар на биопродукти се оценява на 16 млн. лв. Оборотът на всичките специализирани биомагазини в България е малко под 2.5 млн. лв. за 2010 г. по данни на Асоциацията на биотърговците. От 2008 г. насам пазарът расте с около 20% годишно.

В България има няколко сертифициращи органа. Към момента на търговци, преработвали и производители са издадени 469 сертификата. Законът не прави разлика между био, еко, органик или продукт от екологичен район. Потреблението на биостоки е под един процент в България при средно за Европа 4%. Общата характеристика на клиентите на биомагазините е това, че са образовани, но пазаруват и по-младите, и по-старите, както и хора с различни доходи. Членовете на Асоциацията на биотърговците в България в момента са 27.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яке за двама Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

17 авг 2018, 10897 прочитания

Тигърът има нужда от пространство Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

10 авг 2018, 8123 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Можело значи

Иновативните фирми в България срещат много държавна подкрепа, но често тя остава само на хартия

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

Когато улицата изкрещя "Стига!"

Опитите на управляващите за овладяване на правосъдната система и цялата държава вече будят опасения, че Румъния върви по стъпките на Унгария и Полша

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

20 въпроса: Ирена Иванова (Рене Карабаш)

Възможно е да я познавате в различни превъплъщения и под различни имена

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Ралица Агайн вече не е в КФН, стартът на Търговския регистър е отложен

Емисия

DAILY @7PM // 21.08.2018 Прочетете