Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Енергийната стойност на 100 грама или 100 милиграма от продукта задължително ще се посочва на етикета. Това няма да важи за алкохола

Чети етикета

ЕС налага общи правила за информацията на опаковките на храните

Зорница Латева
5171 прочитания

Енергийната стойност на 100 грама или 100 милиграма от продукта задължително ще се посочва на етикета. Това няма да важи за алкохола

© Надежда Чипева


Да хапна ли нещо с 500 килокалории на 100 грама или пък друго с 250 на 200 грама? Скоро това може да е екзистенциалният въпрос вместо шоколад или ябълка. Разбира се, ако се загледате в дребния шрифт - 1.2 мм, с който страните в Европейският съюз вече ще изискват да се съобщава енергийната калорийност на храните.

Това са две от изискванията на новия регламент (т.е. закон, който се прилага директно в България) за информацията, която производителите задължително трябва да посочват на опаковките на продуктите гласуван от Европейския парламент тази седмица. Вотът слага край на продължителни дискусии и активно лобиране, като според европарламентаристите и представителите на Европейската комисия резултатът е компромисен. На теория новият регламент трябва да направи информацията за храните по-ясна и пълна за потребителите. Не би трябвало да натовари производителите с излишни разходи. Трябва да им помогне да навлизат на други пазари в ЕС, тъй като вече няма да има нужда да се борят с различните и често объркващи правила в отделните държави в ЕС.

Преброй калориите

Новите правила включват детайли като размера на шрифта на етикетите, задължителното посочване на енергийната стойност на продуктите, подчертаване на алергените. Стигат до по-общи, но не маловажни изисквания като обучение на потребителите за това кое е полезно и кое вредно. "В бъдеще гражданите на ЕС ще получават повече и по-пълна информация за съдържанието на храните", каза германският евродепутат Ренате Зомер, която е докладчик по документа и го защитаваше по време на обсъждането в парламента. Според нея добрите намерения ще бъдат изпълнени със спазването на изискванията за височина на буквите не е по-малка от 1.2 милиметра за етикети с повърхност над 80 кв.см и поне 0.9 милиметра за по-малки.

С този шрифт на всеки етикет трябва да е отпечатана информация за енергийната стойност – калории или килоджаули на 100 грама или 100 милилитра, въглехидрати, белтъчини, мазнини, захар, сол. Целта е потребителите да съобразят покупката на продукта с хранителния си режим и ако са на диета, да не вземат за себе си от сладките в магазина в центъра на Страсбург.

Всъщност задължителното посочване на енергийната стойност е доста смекчен вариант на първоначалното предложение, обсъждано от парламента да се въведе т.нар. система на светофара. Тя предвиждаше етикетите да се оцветяват в зелено, жълто или червено в зависимост от съдържанието на мазнини, захар и сол. Още миналата година обаче светофарната система беше отхвърлена, след като по Европейската конфедерация на производителите на храни и напитки вложи милиони евро в лобиране против нея, включително чрез реклами по телевизията, дебати с евродепутати и препоръки за гласуване към депутатите. Според производителите подобно нарочване на полезни и вредни храни може да изкриви пазара.

Година по-късно в европарламента лайтмотивът вече е, че не трябва да се казва на хората какво да ядат, а да им се даде възможност да получат ясна информация за това, което се крие в опаковките.

Сирене без мляко и вода в месото

"Сирене, произведено не с мляко, а с растителни мазнини." Това трябва да пише отпред на опаковките точно до марката на продукта, ако той не е истински, а имитация. "Ще има стриктни правила за продуктите имитация. На опаковката им трябва ясно да е написано, че не основната съставка в тях е заместена с нещо друго", каза Зомер. В България от една година е задължително млечните храни с растителни мазнини да се разграничават от останалите на щанда в магазина. Сирене без мляко пък не може да се нарича "сирене". След няколко години това трябва да важи за всички страни в ЕС. В приетия от ЕП регламент е записано, че производителите на месо задължително трябва да посочват, ако в него има вода, която е повече от 10% от теглото му.

Доста от предвидените изисквания наподобяват вече приетите в България. Ако обсъжданията за новия регламент за етикирането не бяха започнали преди три години, българският министър на земеделието Мирослав Найденов спокойно можеше да се похвали, че евродепутатите са се вдъхновили именно от неговите инициативи.

Компромиси за някои

Една група производители няма да бъдат засегнати от правилата за етикетите – алкохолните компании. Запознатите с диетите знаят, че алкохолът е калоричен, макар и неясно точно колко, и се изключва от почти всяка диета за отслабване. Някои депутати обясниха компромиса към производителите на алкохол с добре свършената работа на лобито им в европарламента.

"Колко от нас знаят колко калории има в алкохолните напитки, а имаме право на такава информация", каза Карл Шлитер от групата на зелените. "Смятам, че трябва да се посочва енергийната стойност и на алкохола", каза еврокомисарят по здравеопазването и потребителите Джон Дали.

Сериозно бяха смекчени първоначалните намерения на европарламента да въведе задължително изискване за посочването на страната, в която са произведени продукти като месо и мляко, както и храни, в чието съдържание те са над 50%. Беше записано, че Европейската комисия ще направи проучване дали и как да се приложи това правило. Дотогава то ще важи само за прясното месо, меда, зехтина.

"Този въпрос беше един от най-трудните за решаване. Смятам, че мотивацията зад въвеждането на задължителна информация за страната на произход може да е всъщност протекционизъм за местните производители, чиито продукти ще са предпочитани от вносните", смята Ренате Зомер. Според нея, ако се спазват въведените във всички страни изисквания за хигиената при производството, не би трябвало един и същ продукт да е по-добър от друг само защото е произведен в страна с по-добър имидж.

Етикетите и бизнесът

Не се очаква новите правила за външния вид на етикетите да увеличат разходите на бизнеса, а оттам и на стоките. "Ако всичко е разяснено предварително и България не въведе някое допълнително изискване заедно с новите правила, те не би трябвало да са проблем за фирмите", смята Светла Чамова, референт в сектор "Месопреработване" към Българската стопанска камара. Според нея обаче времето от приемането на регламента до прилагането му трябва да се използва за обучение на производители, контролни органи и клиенти, за да има смисъл от правилата.

Според Ренате Зомер новите правила не само няма да са в тежест на производителите, но и ще им помогнат да търгуват в целия ЕС. "В момента правилата в различните държави са доста объркващи и допълнителните национални правила пречат на конкуренцията и са бариера за свободната търговия на общия европейски пазар. Само общи правила могат да решат тези проблеми", каза Зомер.

Общите правила може да се окажат безполезни, ако страните не спазят един от не толкова обсъжданите и доста общи текстове – обучение на гражданите за това кои храни и вещества са полезни и кои не. Каквото и да е написано на етикетите, с какъвто и шрифт да е, ако хората не знаят какво означава 500 килокалории на 100 грама или какви са свойствата на въглехидратите, то няма да има никакъв смисъл. За склонните да четат книги за диети новите правила поне ще им помогнат да спазват хранителния си режим.

Какво трябва да има на етикета?

- Енергийната стойност на 100 грама или 100 милиграма от продукта задължително ще се посочва на етикета. Това няма да важи за алкохола.

- Алергените, ако има такива, трябва да са отбелязани на опаковката и подчертани.

- Използването на заместител на основните съставки на продукти като сирене или кашкавал задължително да се посочва от предната страна на опаковката.

- Задължително ще се посочва количеството вода в месото, ако е над 10% от теглото му.

- Посочването на страната на произход на повече месни и млечни продукти не беше прието. Задължението остава само за прясното месо, меда и зехтина.

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Quartal за улична храна

Quartal за улична храна

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK