Къде ми е товарът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Къде ми е товарът

GPS платформите могат да открият пратки с разлика до 10 м

Къде ми е товарът

Компаниите, предлагащи GPS технологии за управление на автопаркове, продължиха да растат и през кризата

Константин Николов
11651 прочитания

GPS платформите могат да открият пратки с разлика до 10 м

© Reuters


Когато бяхме в казармата, шофьорът на взвода ни редовно пренавиваше километража на допотопната УАЗ-ка, подправяше документацията с мними маршрути и продаваше евтината нафта не само на приятели, но и на щатните военни в поделението. Системата се предаваше от набор на набор и действаше безотказно. И нямаше как иначе: беше изпробвана с успех не само в армията, но и в безброй фирми и учреждения през последните десетилетия. Днес подобна измама става все по-малко възможна, не на последно място и заради въвеждането на GPS технологиите за управление на автопаркове (т.нар. fleet managemеnt), които имат безброй приложения в корпоративния сектор и са нещо далеч повече от дебнене на крадци на гориво. Според проучвания на консултантската компания Global Industry Analysts глобалният пазар на тези услуги ще достигне 11.2 млрд. долара до 2015 г.

Въпреки че има много фирми, които предлагат подобни услуги в България, едва няколко са големите компании, които имат по-професионална насоченост като "Джи Пи Ес България" (на "Мтел"), Euro GPS, "Джи Пи Ес контрол", "Фротком България" и др. "Като цяло се забелязва изкривяване на понятието fleet management", казва Делян Костов, управител на "Фротком България", част от португалската Frotcom International. Според него много от фирмите залагат на следене, а не толкова на управление на автопарк. Те по-скоро предлагат приложения с цел сигурност на юридически и частни лица. Докато компаниите с професионална насоченост предоставят пълен пакет решения за най-различни видове корпоративни клиенти - проследяване, управление на разходи, по-добро планиране на маршрути и др. Повечето доставчици разработват собствен софтуер и хардуер, който могат да настроят според нуждите на клиента, който си заплаща редовен абонамент за всеки следен автомобил.

Например във всеки едни момент може да се види какво прави шофьорът, колко километра е преминал днес, на какви обороти кара, колко гориво е изхарчил. Тези платформи позволяват и въвеждане и променяне на поръчки, постоянна връзка с водача и много други приложения, например следене и променяне на температурата в хладилни камиони или избягване на задръствания.

"Развиваме собствена софтуерна платформа, наречена e-vehicle, която далеч не е само за клиенти, които просто следят дали шофьорите им крадат гориво. Предлагаме 11 продукта с различно приложение за корпоративни и институционални клиенти. Отделно развиваме системи за масовия потребител", казва Драгомир Божков, изпълнителен директор на компанията "Иком", която чрез марката си Euro GPS е един от големите доставчици в България. "Произвеждаме абсолютно всички елементи на тези системи - хардуер, софтуер, фърмуер. Системният и потребителският софтуер се разработват в development центъра ни в София, а производствената база за хардуера е в Пловдив", допълва Божков.

Възвращаемостта от инвестициите в системи с GPS проследяване е голяма. Според хора от бранша една система се изплаща за няколко месеца. За последните почти десет години години с развитието на технологиите цената на предлаганите услуги е паднала около осем пъти. Най-големият бум в използването на тези системи е преди кризата. "Нашият бизнес растеше през 2007-2008 , защото компаниите имаха много пари и инвестираха в системи за управление. Строителството подклаждаше цялата икономика. Впоследствие във време на криза тези инвестиции им се изплатиха с пестене на големи разходи", твърди Божков. Макар и с далеч по-бавни темпове, растежът продължава и при забавянето на икономиката. "Стартирахме във време на криза през 2008 г. Но точно тогава все повече фирми се ориентираха към оптимизиране на разходите и инвестираха в подобни системи", казва Костов от "Фротком България".

Приходите на някои от водещите компании в сектора показват спад през 2010 г. спрямо предишната година. "Иком" е отчела продажби от 2.16 млн. лв. в сравнение с 2.86 млн. през 2009 г., но за сметка на това печалбата на компанията нараства от 212 хил. до 324 хил. лева. "Джи Пи Ес контрол" пък има приходи от 1.53 млн. лева през миналата година, спад от 12% спрямо предишната година. Компанията е на загуба от 70 хил. лв. "Джи Пи Ес България" пък отчита приходи от 3.3 млн. лв. за миналата година спрямо 3.26 млн. през 2009 г. и печалба от 25 хил. лв. за 2010 г.

"Растеж на бизнеса има, но не е драматичен", казва Красимира Димитрова, експерт продажби в друга фирма от бранша - "Джи Пи Ес контрол", част от "Еврохолд". Според нея не може да се говори за разделение между сектори и дейности на фирмите, които ползват тези услуги, тъй като всички те имат ползи от управление на автопарка.

"След бума последва лек спад на растежа, но той въпреки това е забележително голям за условията на криза. От друга страна, ценовите нива спаднаха драстично, тъй като конкуренцията се изостри. Компаниите, които нямат възможност да лавират, изостанаха", казва Драгомир Божков. Фирмите с повече клиенти имат далеч по-голяма възможност да издържат на ценовия натиск и поради тази причина се измъкнаха сравнително "сухи" от забавянето. Но дори след сравнително слабите две години в сектора са единодушни, че потенциалът на предлаганите услуги е огромен.

"Почти всички партньори в Европа изискват подобни системи, докато у нас между 25 и 40% от фирмите в логистичния сектор ги използват. В момента фирми като "Фротком" имат както клиенти със само 2 коли, така и такива с по 400-500 превозни средства, най-вече от транспортния бранш", казва Костов. И според Божков пътят е само нагоре: "На българския пазар няма насищане, напротив, внедрявания на телематични услуги тепърва ще започнат в много сектори." Той дава пример със сметосъбирането, което има голям потенциал, тъй като системите за този бизнес отдавна са готови. В момента EuroGPS обслужва "Екопак", като всеки един контейнер е електронно идентифициран и обслужването му се проследява в реално време. Друг перспективен сектор е интелигентният градски транспорт, в който постепенно се внедрява GPS проследяването. "Имаме внедрени системи за контрол и управление на градския транспорт в Пловдив и Сливен", разкрива Божков.

Без съмнение институционалните клиенти са сред най-апетитните клиенти. Например EuroGPS има договор с Бърза помощ, като обслужва всичките над 500 линейки в цялата страна, "Джи Пи Ес контрол" - с "Български пощи", а "Джи Пи Ес България" - с БДЖ.

Засега все още няма проучвания на пазара на управление на автопаркове в България и никой от сектора не се ангажира с точни числа на колко се оценява този бизнес. "Имаме малко над 10 000 автомобила в България с наши устройства и наша действаща услуга. Смея да твърдя, че сме най-голямата и най-добре позиционирана компания на пазара спрямо големи автопаркове", казва Божков от Euro GPS. От своя страна Делян Костов от "Фротком България" очаква над 250% растеж на следените от компанията му автомобили. "Тепърва този бизнес ще се развива - доскоро нямаше дори подробни проучвания на този сектор", казва Божков и прогнозира, че през следващите години ще се следят събирането на пътни такси, получаване на медицинска помощ, внедряване на системи за активна безопасност в автомобилите и много други нововъведения. Източването на бензин чрез превъртане на километража е останало далеч в миналото.

Когато бяхме в казармата, шофьорът на взвода ни редовно пренавиваше километража на допотопната УАЗ-ка, подправяше документацията с мними маршрути и продаваше евтината нафта не само на приятели, но и на щатните военни в поделението. Системата се предаваше от набор на набор и действаше безотказно. И нямаше как иначе: беше изпробвана с успех не само в армията, но и в безброй фирми и учреждения през последните десетилетия. Днес подобна измама става все по-малко възможна, не на последно място и заради въвеждането на GPS технологиите за управление на автопаркове (т.нар. fleet managemеnt), които имат безброй приложения в корпоративния сектор и са нещо далеч повече от дебнене на крадци на гориво. Според проучвания на консултантската компания Global Industry Analysts глобалният пазар на тези услуги ще достигне 11.2 млрд. долара до 2015 г.

Въпреки че има много фирми, които предлагат подобни услуги в България, едва няколко са големите компании, които имат по-професионална насоченост като "Джи Пи Ес България" (на "Мтел"), Euro GPS, "Джи Пи Ес контрол", "Фротком България" и др. "Като цяло се забелязва изкривяване на понятието fleet management", казва Делян Костов, управител на "Фротком България", част от португалската Frotcom International. Според него много от фирмите залагат на следене, а не толкова на управление на автопарк. Те по-скоро предлагат приложения с цел сигурност на юридически и частни лица. Докато компаниите с професионална насоченост предоставят пълен пакет решения за най-различни видове корпоративни клиенти - проследяване, управление на разходи, по-добро планиране на маршрути и др. Повечето доставчици разработват собствен софтуер и хардуер, който могат да настроят според нуждите на клиента, който си заплаща редовен абонамент за всеки следен автомобил.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK