С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 11 ное 2011, 13:16, 7111 прочитания

200 километра възможности

Или как добрата пътна инфраструктура в Барселона създава условия за развитие на малки печеливши бизнеси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В Барселона има около 200 км велосипедни алеи според данни на общинската администрация. Това е повече от разстоянието между София и Пловдив (и десет пъти повече от наличното в българската столица), но размерът в случая няма значение.

Най-големият плюс на това число се крие във възможността хората да се придвижват бързо, икономично и здравословно. Скрита полза от добрата инфраструктура намират и няколко десетки предприемачи, за които същите 200 км са отлична възможност за развиване на бизнес с отдаване на велосипеди и различни алтернативни транспортни средства под наем. В най-масовия случай за туристически обиколки. Този бизнес е печеливш и все още далеч от фазата на насищане на търсенето. Повече и повече хора предпочитат да практикуват градски туризъм на колело, с рикша, скутер или дори ролери, за целта обаче трябва подходяща инфраструктура. Колкото по-бързо такава бъде изградена и в София, толкова повече се доближаваме до вероятността да чуваме за успешни предприемачески истории като следващите две, макар че в столицата подобен бизнес би могъл да се развива само около 8-9 месеца в годината.


Оранжево небето

"Ето такъв тип обслужване никога не бих допуснал в моя бизнес", казва Алард Калферкамп, когато след приключване на интервюто се каним да си платим сметката в кафенето, в което сме седнали, но се оказва, че сервитьорите нямат дребни. Калферкамп е холандец, но в последните години живее в Барселона. Тук той ръководи бизнес с отдаването на велосипеди под наем за туристически обиколки. Типично по холандски колелета на Budget Bikes са оранжеви, а една от често срещаните гледки са групи от чужденци, които прехвърчат из центъра с тях, спирайки тук и там, за да получат информация от своя гид за забележителностите. Холандец е не само управителят, но и собственикът, и велосипедите, и въобще целият бизнес модел.

Веригата Budget Bikes в Барселона съществува от около 5 години, но бързо се разширява от един до четири гаража за отдаване на велосипеди под наем, а скоро плановете са да има и пети. Броят на велосипедите е 400, всичките от марката Azor. Мениджърът разказва, че са избрали да работят с холандската марка заради качеството. Срокът за амортизация е около 4-5 години. "Работим с градски, а не със спортни велосипеди. Цената на един е около 600 евро, съвсем нормална за Холандия, където да караш колело не е забавление, а традиционен начин за придвижване", разказва Алард.



В случая обаче не става въпрос нито за забавление, нито за транспорт, а бизнес, който е печеливш. "Според информацията, с която разполагам, всяка година в Барселона идват около 6-7 млн. туристи. Пазарът на велосипеди пък расте с около 30% годишно, въпреки че икономиката е в рецесия", казва Калферкамп. "Реинвестираме всяка година печалбата си, търсенето се качва с популяризирането на велосипедния транспорт, и за нас е необходимо да растем бързо", допълва той. През миналата година клиентите на Budget Bikes са били около 35 хил. души, а тази година вече са с близо 10 хил. повече. Цената за наем на велосипед за два часа без гид е 6 евро, за ден - 16 евро, а специалните обиколки, като например Gaudi tour, Hard rock tour или Tapas tour са на цени между 22 и 30 евро. Приходите на компанията през текущата година са най-малко 500 хил. евро.

Маркетинг на спиците

Фирмата измисля все по-нови и атрактивни начини да се маркетира. Pink tour e обиколка с велосипед през популярните гей места, барове и дискотеки, магазини и културни мероприятия. Обиколката завършва някъде под дъгата. Иначе групите за всеки от туровете могат да са от три до сто човека. Пролетта и есента са най-силните сезони, защото през лятото градският туризъм отстъпва място на плажния. Най-популярни винаги са били Gaudi и Daily туровете, а най-много сред клиентите на Budget Bikes са холандци, германци и французи. "Предимството на обиколката с велосипед е, че можеш да видиш задължителните забележителности на Барселона за около три-четири часа, и то усещайки атмосферата на града. Метрото те вози под земята, а така не е интересно", обяснява Алард.

"Хората разбират за нас от най-често от интернет и чрез флайери, които оставяме в някои хотели. Най-важното е, че голяма част от клиенти ни препоръчват туровете на свои познати", разказва той. Управителят смята, че в нишата те са най-големите, най-забележимите и затова вече опитват да ги копират. Според него обаче това е безкрайно глупаво, защото винаги е по-печелившо, когато измислиш и развиеш своя идея.

На пазара в момента има около 5 подобни компании. Конкуренцията за Калферкамп е хубаво нещо, само чрез появата на повече такива бизнеси според него ще се създаде доверие в услугата, но и в правителството на Каталуния, което трябва да създаде организация и правила за този вид транспорт. Например доскоро е нямало глоба за пресичане на червено с велосипед, както в страни като Холандия или Германия. От около година тя вече е 100 евро. 

В регистрираната в Барселона компания са наети 15 човека, освен тях има и около 15-20 гида. Във фирмата работят много малко испанци. "Наемаме само хора, които говорят поне два-три чужди езика, защото работим основно с туристи", казва Алард. Към момента туристически обиколки се правят на английски, немски, френски, италиански, холандски и испански (за туристите от други градове, които идват на екскурзия в Барселона). 

Разбира се, в малката компания работят и техници, но дейността им е по-скоро козметична, защото "по-високият клас велосипеди създава по-малко проблеми", коментира управителят на Budget Bikes. Предизвикателство пред компанията е да намери хубави, централни места за офисите си. Наемите заедно с работните заплати, които по думите на Алард са над средните за Барселона, са най-големите разходи.

За бъдещото той е категоричен – разширяване на бизнеса в града. Вече има и няколко запитвания за франчайз.

Внимание, гаджетомобил

Сегуей е онова нещо, което прилича малко на тротинетка и малко на скутер, но не е нито едното, нито другото. Това е транспортно средство, което става все по-популярно в последните години най-вече в Америка и Западна Европа. Зарежда се с електричество директно от контакта и развива максимална скорост от 20 км/час, което налага поведение на управляващия по-близко до това на пешеходеца. Хората "шофират" изправени и не правят никакви усилия с крака, само завиват с наклон на тялото. Сегуей е скъпо удоволствие, цената на нова машинка е около 6700 евро.

Ето защо компанията Segwaycat в Барселона отдавайки сегуей под наем, задоволява едновременно любопитството към причудливото транспортно средство и към забележителностите на града.

Фирмата е създадена преди 5 години в Жирона, а от три предлага турове и в Барселона. "Сегуей проблемът в Каталуния е, че не можеш да караш навсякъде. Туровете са разрешени в една определена зона около Монджуик. Новото местно правителство е по-отворено да разреши активирането в целия град и в момента текат преговори в тази посока", обяснява Серджи Бердехо, мениджър на Barcelona Segway Tours. Тя е част от компанията Segwaycat, която има три основни направления – турове, продажба на сегуей и рекламни събития. Фирмата е собственост на Луис Утсет и Хулиан Сантана. Единият от двамата приятели е луд фен на Apple и по време на конференция на Apple във Валенсия, където има организиран сегуей тур за първи път той се среща със странната машинка. Решава, че от това може да излезе страхотен бизнес. И го прави. Мениджърът Бердехо започва като гид на туровете, но бързо израства в компанията.

Израства и самата фирма. В активите й вече има 20 сегуейчета, а около 350 посетители правят турове всеки месец, 60% от тях са чужденци. През периода ноември - април, когато потокът на туристи е по-слаб, компанията организира тим билдинг турове за служителите на големи компании в Каталуния.

Цената на една обиколка от около два часа е 59 евро. Групата може да е от двама души, но не и твърде голяма, защото става по-трудно да се синхронизира. Случвало се е, когато има много желаещи, Barcelona Segway Tours да наеме машинки от други конкурентни компании. "Веднъж имахме група от 50 души. Доктори от Полша. Беше истинско изпитание, затова вече никога", разказва Бердехо. В Барселона има три компании, които предлагат тази услуга, и всички те си помагат. "Тортата е поравно разпределена", казва управителят. Велосипедите и скутерите не са преки конкуренти. "Трагетът ни е много специфичен", допълва той.

Нетната печалба на компанията от отдаване на сегуей под наем е 150 хил. през миналата година, а най-големият разход според Серджи Бердехо са данъците. "В Барселона плащаме 18% данък печалба", обяснява той. Заетите във фирмата са около 10 души.

Бавно, но сигурно

Клиентите, които искат да наемат сегуей, трябва да са между 35 и 130 кг. Това е единственото ограничение, заедно с това за бременни жени и хора, които се придвижват с чужда помощ. В цената на тура е включена застраховка. Нощните обиколки също са възможни. А туровете се правят на седем различни езика. И винаги се провежда инструктаж, защото е важно да се спазват техники на безопасност и за управляващия и за машината. Само една батерия за сегуей струва 1000 евро, а той се движи с две. С пълна батерия може да се кара около 40 км, или 8 часа.

Компанията работи с три модела сегуей – висок и среден клас. По-старите модели са по-здрави по думите на управителя. И само един се е счупил досега, което е добра новина. Иначе интересните истории от "шофирането" на клиентите не липсват – имало е и падащи и такива, които се забиват в стени. "Най-често това се случва, когато някой дойде с предварителна идея какво да прави. Хората мислят, че трябва да пазят равновесие, но сегуей сам пази равновесие", обяснява Бардехо.

Равновесие ще се опита да запази и самата компания в бъдеще. Плановете й са да разработи специални турове, както и да излезе на пазарите в други градове. Ще го прави бавно. С не повече от 20 км в час.

 

Алеите в София

В столицата има 22 км велоалеи, пресмята Иво Делин от "Велоеволюция". Те са по бул. "Евлоги Георгиев", "Цар Борис" III, "Ломско шосе", в "Младост" и около НДК. Според Генералния план за организацията на движението (все още не приет) до края 2012 г. трябва да се изградят 6 км алеи по бул. "България", "Македония", "Стамболийски" и "Янко Сакъзов". До 2020 г. в София те би трябвало да станат 118 км според плана.

В София също има няколко фирми, които отдават велосипеди, основно в парковете, тъй като в града просто няма инфраструктура за нещо повече.
Общината като предприемач

В Барселона, както в доста от по-големите западноевропейски градове, общината предлага публичен градски велотранспорт. Услугата се казва Bicing и е предназначена само за местни жители. Те купуват абонаментна карта, която им позволява да ползват велосипед, но не за да уплътняват свободното си време, а за да се придвижват от точка до точка 24 часа в денонощието. Около 6000 велосипеда са разположени на 419 места в центъра и кварталите на града, в близост до метростанции, обществени сгради и автомобилни паркинги.

Цената за абонамента е 35 евро за месец. Клиентите ползват велосипеда безплатно през първите 30 мин., а след това плащат 60 цента за всеки следващ половин час. След втория час цената вече е 3 евро за всеки следващ.

За четирите години, откакто услугата съществува, тя е ползвана повече от 38 млн. пъти, а броят на абонатите е достигнал 121 хил. Половината клиенти са между 26 и 35-годишни, а 57% от пътуванията са с цел – отиване на работа.

За да насърчи придвижването с велосипеди, общината преобразява в зелени площи или прави платени все повече паркинги. От таксите за паркиране тя финансира популяризирането на кампанията Bicing.  
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" 1 Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 2945 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 4076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Как се отразява кризата върху финансовата отчетност

Основен въпрос е оценката на активите и представянето в отчетите

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10