Призраци в офиса - 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Призраци в офиса - 1

Капитал Daily

Призраци в офиса - 1

Или когато колегите ти са "някъде там"

Слави Стоев
7243 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Слави Стоев е партньор в "ИнМениджмънт", работеща в областта на управленското консултиране. Работил е по проекти за повишаване ефективността на екипи, описание и оптимизация на процеси, организационно структуриране и описание на роли в екипите. Обучен коуч и сертифициран практикуващ на мотивационно интервюиране в бизнес среда. В поредица от три текста той ще представи темата за виртуалните екипи. Вторият, който ще публикуваме на 7 декември, ще разгледа основните процеси в един дистанционен екип и как да се управляват така, че да се използват максимално предимствата на този тип организация на работата.  

Той е мениджър, отговарящ за доставките на покупки от електронен магазин до клиентите. Седи на работното си място в центъра на София. Сам.

Трима от хората в екипа му са в склада в Горубляне и обработват поръчките, двама живеят в Студентския град и следят от къщи целия процес от заявка до доставка, един работи в офиса на куриерската фирма, за да може да гарантира качество и да реагира при проблеми, финансите се проследяват от човек, нает от друга фирма и работещ в офиса й, а шефът му е във Варна, защото си е оттам и не желае да се мести в София. Всички те са един екип и бизнесът им върви доста добре.

По света вече има много анализатори и стратези, които твърдят, че това е бъдещето на организационния живот – екипи, в които хората са заедно, без да са един до друг физически. Общата им работа се гарантира от качествени комуникационни практики, ясно разписани процеси на работа и общо разбиране за това, че са група.

Един от наложените термини за описание на този тип организация на работата е

виртуални екипи

Според всички автори, описващи тези структури, основната характеристика, определяща един екип като виртуален, е физическата разпръснатост на членовете му и използването на телекомуникационни канали за осъществяване на основния обмен на информация между тях. Поради това този вид екипи се наричат още дистанционни или разпръснати.

Основната причина за все по-честото им срещане в бизнеса е напредването на телекомуникационните технологии, увеличаване на мащаба на функциониране на компаниите, усложняване на процесите, които се случват в тях, и търсенето на максимална ефективност на вложените средства.

Предимствата

на организираната по този начин работа са:

Гъвкавост – намиране на работната сила там, където ти трябва, и привличането й в организацията без разместване на административната структура, промяна на работното пространство и други съпътстващи усложнения при географски центрираните екипи. Свързването на хората директно според задачите им, а не според наличните на място организационни ресурси.

Продуктивност – осигуряването на достъп до ресурси, които иначе не би могъл да достигнеш, както и възможност за глобалните компании по задачите да се работи 24/7, без да се ангажират хората извън дневния цикъл на работа.

Трансфер на знания – международните виртуални екипи са източник на директен достъп до информация, практики и идеи, които иначе не биха били възможни или биха били много по-скъпи.Бизнесът търси възможности да се възползва от тези предимства, но дистанционният метод все още е много нов и често

дава дефекти,

които не се срещат при обичайния начин на работа:

Замърсяване на комуникацията – колкото и да сме свикнали вече с използването на дистанционни средства за предаване на информация, мисловните ни модели все още са настроени към директното живо общуване. Това често води до недоразбиране на посланията, комуникирани чрез индиректни носители – телефон, скайп, мейл и др.

Намалено влияние на ръководителя – липсата на непосредствен и постоянен контакт между ръководителя и ангажираните специалисти често води до намаляване на качеството, неангажираност и липса на доверие, рефлектиращи върху цялостния резултат на екипа.

Поддържане на компетентността – въпреки че виртуалните екипи позволяват да се наемат висококвалифицирани специалисти там, където са те, обучението и налагането на стандарти на работа често са препъникамъни в осигуряване на необходимите резултати.

Типове виртуални екипи

Функционални – когато членовете на екипа са част от една организационна структура, но с цел оптимизация на процесите, опростяване на управленската структура или поради други фактори, са географски раздалечени. Такива най-често са екипи в големи организации, които поддържат офиси в различни точки, но работещите в тях са подчинени на функционален мениджър, разположен в централата на организацията.

Често международните компании избират този начин на работа, което може да доведе до ситуация прекият ръководител на маркетинг мениджър на автомобилна компания в България да е позициониран в Берлин. Тогава маркетинг мениджърът де факто не е подчинен на изпълнителния директор на представителството, с когото работи в един офис.

Функционалните виртуални екипи се срещат много често в областта на обслужването на клиенти, като понякога се прилага принципът "следване на слънчевата светлина" – т.е. членове на екипа се активират в различни точки на земното кълбо, в зависимост от придвижването на границата на деня, за да могат да гарантират 24/7 достъпност на услугата, която трябва да предоставя екипът им.

Проектни – най-често се създават с цел постигане на конкретен резултат и се разпадат след завършване на работата по проекта. Членовете им принадлежат трайно към други екипи в организацията, но за определен момент от работния си живот са прикачени към проектния екип и стават част от две структури. Към проектни екипи е често срещана практика да се прикачат хора, които не са част от организацията и които също трябва да бъдат интегрирани в работата по начин, който позволява максималното използване на ресурсите им.

По този начин се организира работата при разработване на продукти и услуги, изграждане на вътрешни системи в организацията, въвеждане на промени или постигане на друг резултат, който има ясни параметри за завършеност и срок за реализация. Този начин на организация на работа може да е основният за компанията, особено когато дейността й е структурирана на проектен принцип (ИТ, консултантски, маркетинг и рекламни и др. компании).

Слави Стоев е партньор в "ИнМениджмънт", работеща в областта на управленското консултиране. Работил е по проекти за повишаване ефективността на екипи, описание и оптимизация на процеси, организационно структуриране и описание на роли в екипите. Обучен коуч и сертифициран практикуващ на мотивационно интервюиране в бизнес среда. В поредица от три текста той ще представи темата за виртуалните екипи. Вторият, който ще публикуваме на 7 декември, ще разгледа основните процеси в един дистанционен екип и как да се управляват така, че да се използват максимално предимствата на този тип организация на работата.  

Той е мениджър, отговарящ за доставките на покупки от електронен магазин до клиентите. Седи на работното си място в центъра на София. Сам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22


    "...прекият ръководител на маркетинг мениджър на автомобилна компания в България да е позициониран в Берлин..."
    Колко са назад горките. Още по комунистическо, ние имахме такава порода прасета — главите им в България, а телата(месото) позиционирани в СССР.

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Това работи от години в големите компании. Няма никакъв проблем и е много евтино благодарение на интернет! Единствения проблем е часовата разлика. В края на последната ми видеоконферентна среща (meeting, как се казва?) с контрактор, базиран в Монте Карло (след като всичко бе уточнено) зададох въпроса: "Robin (British guy), is the Grand Casino still operational? Do I still have my parking lot for free there?" Човекът отсреща мига за секунди, но все пак ме разбра и последва такъв, истински Британски смях, че колегите от Франкфурт и тези от Ню Йорк онемяха! Никога не съм ходил в Монте Карло, за съжаление, но имам едно от най-ценните неща там for free - parking lot and a hundred dollar chip! Уважавайте партнерите си и ще имате успехи в бизнеса!

  • 3
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Дали реално виртуалните групи са екипи или твърде често са функционални образования в които всеки върши своята работа сам?
    Атомизирането също е фактор.

  • 4
    bratdomingo avatar :-|
    bratdomingo

    Убеден съм, че това е бъдещето. В един момент офисите ще станат излишни, защото всеки ще си работи от вкъщи. Така ще изчезнат и задръстванията, защото отпада пътуването до работа. Съгласен съм, че към момента технологиите не са достатъчно добри за да заместят живото общуване с онлайн такова, но с времето този проблем ще се реши

  • 5
    troika avatar :-|
    troi

    Да... ще си седим вкъщи, няма да излизаме никъде, аеророботи ще ни доставят храната която сме си поръчали по нета. Вече започнах да се чувствам като голямо морско свинче. И не в къща, а в апартамент ще седят хората. Кутийки. А за физически тонус ще се натоварваме с крос тренажора.
    Правил съм го всичко това, без аеророботите - с обикновени доставчици на храна и не съм очарован. Сега си търся нещо по-различно, някоя планинка да изкача, футбол да играя, да побягам, да се разходя.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK