Една идея лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една идея лято

"Бързай бавно", казва Стоян Стоев (вляво)

Една идея лято

Българската "Делфина" продава зад граница бански костюми под своя марка

Мара Георгиева
14780 прочитания

"Бързай бавно", казва Стоян Стоев (вляво)

© Надежда Чипева


Навън е ужасен студ и едва ли на някого му идва наум за бански костюми. Но в шивашкия цех на софийската фирма "Делфина" моделите висят по закачалките, а рекламните плакати стоят леко абсурдно на фона на ледените тротоари.

И макар че е средата на  януари, компанията е натоварена максимално. Такъв е графикът за всички, които произвеждат бански костюми – през зимата се приготвят колекциите за лятото на 2013.

Машинка за шнурчета

Фамилията Стоеви, собственик на "Делфина", започва да се занимава с производство през 1989 г., когато действа Указ 56, разрешаващ на частници да извършват стопанска дейност по време на социализма. Фирмата по това време се нарича "Ссани". "Започнахме с баща ми, текстилен инженер, да произвеждаме разноцветни връзки за обувки", разказва Стоян Стоев, съсобственик. В основата на идеята е дипломната разработка на бащата - машинка за шнурчета. Това е времето на празните магазини и опашките, когато всичко произведено се купува от раз. Връзките за обувки също се търсели много, но постепенно интересът към тях позамрял. Тогава Стоян Стоев и съпругата му Милена решили да произвеждат вратовръзки. Към бизнеса се присъединил и братът Антон Стоев.

"Жена ми можеше да шие. Важно беше все пак някой да може да шие", смее се Стоев. Купували платове от български магазини, а дизайнът бил дело на Милена. Започнали с 20-30 бройки на ден, които разнасяли за продажба на консигнация.

Стоян Стоев е завършил математика, Милена Стоева е учила архитектура, но е дипломиран икономист, а Антон Стоев е инженер по съобщителна техника. Обединило ги това, че искат да се занимават с производство. Постепенно фамилният бизнес се разраствал. Направили кроялна и започнали да възлагат шиенето на вратовръзки като надомна работа. После наели кроячка и три шивачки и в една гарсониера под наем оборудвали малък цех.

"В началото на 90-те времената бяха мафиотски. Нямаше работа на ишлеме. Чужденците не смееха да си помислят дори, че може да поверят бизнеса си в България", спомня си Стоян Стоев. И уточнява, че тяхната фирма по това време съществувала безпроблемно, тъй като били прекалено малки и безинтересни за рекетьорите.

Постепенно изоставили вратовръзките и се захванали с производство на бельо и бански костюми. Вече купували платове от гръцки магазини, а по-късно, когато бизнесът потръгнал - директно от фабрики за платове в Италия, Франция, Испания. "И до днес работим с тях", казва Стоев.

Сменили няколко помещения, а от 2001 г. имат собствена производствена база, за която теглили банков кредит.

Ново начало

В първите години продавали под няколко различни марки – за дамските серии бельо, за мъжките, за банските костюми. Решили обаче, че това не е добре за бизнеса и се обединили около името "Делфина". Това наложило отказ от "Ссани", регистрация на "Делфина" ООД и ново начало.

С марката "Делфина" са известни в страната, но тъй като не успели да я защитят зад граница, в Европа продават бански Flirt. Заради различните брандове всяка година подготвят два каталога - за България и за чужбина, с еднакви собствени модели и колекции, но с две различни корици. Дизайнерите на дружеството посещават изложения и дефилета, следят тенденциите и създават фирмените предложения.

"Делфина" продава в средния ценови клас, но от 2005 г. развива и онлайн търговия. Стоев смята, че за успеха на продажбите им по интернет най-важно е доверието на клиента и увереността му, че може да върне покупката, без да е нужно да обяснява защо го прави.

До Лион и обратно

През 2002 г. участието на "Делфина" в панаир в Лион отворя много врати. Оттам дошли първите поръчки за продажба на собствени колекции бански във Франция и Англия. Последвали и други задграничи изложения, които разширили присъствието на фирмените изделия и в Чехия, Полша, Малта, скандинавските държави.

С годините дошли и поръчки на ишлеме. Първият им възложител бил от Гърция, а сегашните ("готини и дългогодишни партньори") са от Италия и Холандия.

"Шивашкият бизнес е сезонен – четири месеца през зимата имаш много работа и даже отказваш поръчки, а след това – през лятото, натоварването е по-малко", обяснява Стоян Стоев. Заетите в "Делфина" са 45 и за да изпълни договореното на ишлеме, фирмата работи с подизпълнители. "Ние правим само много трудни и къси серии, останалото го възлагаме на шест цеха в страната", уточнява Стоев. Това позволява на софийската компания да е гъвкава и да не отказва работа."Само един от партньорите ни например иска по 150 хил. бански на сезон."

"В момента не търсим нови възложители, защото не виждам бъдеще в работата на ишлеме. Факт е, че прехвърлят поръчки от Унгария и от Южна Италия към нас, защото сме по-надеждни и по-евтини. Но цената на работната сила ще продължава да се вдига. И след някоя и друга година ишлемето ще спре", убеден е съсобственикът на "Делфина".

Бързай бавно

На Стоян Стоев му е трудно да посочва точно годините, които бележат някакви поврати в развитието на фирмата. Казва, че всичко се случвало постепенно, на принципа "бързай бавно", без драматизъм. Обновили производството, изплатили кредита за производствената сграда. Не са кандидатствали за европейски пари, но въпреки това успели да си купят машини, които им позволяват да изпълняват по-специфични шивашки операции.

Имали съдружие в търговски вериги, но се отказали. "Не разбираме от търговия на дребно. Осъзнахме, че е по-добре да правим това, от което разбираме."

Завличали са ги клиенти, но това също е част от уроците. "Ако фалира търговски обект, няма кой да ти плати стоката. Тогава пиеш една студена вода и продължаваш. Защото е важно да се научиш и да губиш", казва Стоев.

В началото на кризата съкратили десетина души. "Шашнахме се, защото пазарът изведнъж се срина", обяснява съсобственикът. Противно на очакванията обаче  поръчките от чужбина се увеличили. Въпреки това не върнали хората на работа, защото не искали да се връщат към грешно мениджърско решение. "Тези, които съкратихме, бяха от т.нар. втора смяна – от 16.30 до 22.30 ч. И без това беше трудно да намерим кандидати за такова работно време", спомня си Стоев.

Съдружие с американците

Най-новото развитие на дружеството е свързано с поръчки на бански за отбори по плуване, водна топка и други спортове. От една година "Делфина" е партньор на американската Finis и изработва костюмите за клиенти на щатската компания от цял свят.

Американците преместили дистрибуционния си център от Германия в София и направили "Делфина" свой съдружник във Finis Europe. Така българското предприятие се грижи директно за обслужването на дилърската мрежа на Finis по света.

"Делфина" не просто шие бански по поръчка, тя изработва дизайна, след като отборът представи своето лого, цвят и други изисквания. С тази дейност са заети четирима дизайнери, както и целият екип от шивачки.

За случайностите

Стоян Стоев казва, че повечето хубави неща в развитието на компанията са станали случайно. "Добри случайности има, но те не са достатъчни. Случайно можеш да срещнеш клиент, но случайно не можеш да го задържиш", убеден е той.

После обобщава опита на "Делфина". "Вече не се плашим дори от свръхпретенциозни клиенти като японците например. Защото се научихме да работим по стандартите на нашите чуждестранни партньори. Научихме се да спазваме простички правила – да си точен в уговорките, планиранията, сроковете, качеството, комуникациите. Да си отговаряш на имейлите в рамките на работния ден или до 24 часа. Когато имаш проблем, да информираш максимално рано."

И сравнява с времето назад. "През 90-те нещата се случваха лесно и с малко пари. Провървя им на всички, които започнаха тогава, дори и на тези, които започнаха с джобни. Някои после се сринаха, но това беше главно от лакомия. В началото нямаше машини и материали, но имаше пазар. А сега вече няма пазарни луфтове, конкуренцията е огромна, търсенето се свива", обобщава Стоев.

Въпреки трудната пазарна среда обаче приходите от продажби на "Делфина" растат - за 2010 г. (според Търговския регистър) те са 1.390 млн. лв. срещу 833 хил. лв. през 2009 г.

"Работата ме кефи. Затова не си броя работните часове, не се отегчавам", обяснява Стоев. И тегли чертата. "Не станахме световна марка. Най-вероятно няма и да станем. И не защото нещо ни е пречело. Проблемът не е в парите или маркетинга, а в идеите. Всичко е вътре в нас. Останалото са оправдания", убеден е съсобственикът на "Делфина".

Навън е ужасен студ и едва ли на някого му идва наум за бански костюми. Но в шивашкия цех на софийската фирма "Делфина" моделите висят по закачалките, а рекламните плакати стоят леко абсурдно на фона на ледените тротоари.

И макар че е средата на  януари, компанията е натоварена максимално. Такъв е графикът за всички, които произвеждат бански костюми – през зимата се приготвят колекциите за лятото на 2013.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Чудесна марка, много харесвам продукцията им. Пожелавам им успех!

    Препоръчвам онлайн магазина им - и без това е трудно да намериш продукцията им по магазините. Само бих препоръчала да добавят повече информация за материалите - особено по отношение на бельото.

  • 2
    mapto avatar :-|
    mapto

    Да поддържаш две марки - една за България и една за чужбина е грешка. Просто защото с времето тази за България излиза много по-нерентабилна и възвращаемостта е несравнимо малка. Това обезсмисля допълнителното усилие по издаването на отделен каталог за българския пазар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK