// K2: Бизнесът / Предприемач
Не био, а просто вкусно
Магазините "Хляб и сирене за приятели" и "Хляб и вино за приятели" не искат да са "зелени", а да предлагат стойностни местни продукти
Можем да перифразираме популярната мисъл: "Днес знаем цената на храната, но не и стойността й." И наистина насред наредените на рафтовете в супермаркета продукти с етикетчета с цени човек трудно може да се ориентира в качеството им. Но все повече хора опитват да търсят стойностни храни, а все повече предприемачи са заинтересовани да я създават. Този бум на био производството, търговията и потреблението на био стоки постепенно се преселва от Западна Европа и в България и създава нови нишови възможности за предприемачи.
Една такава е търговията с продукти, произведени от малки ферми или стопанства, които не са сертифицирани като био, но отговарят на високи стандарти за качество. Тони Владимиров е управител на два магазина, които залагат на този модел. "Хляб и сирене за приятели" и "Вино и сирене за приятели" съществуват от по-малко от година, но смело намират мястото на пазара въпреки конкуренцията на големите вериги и бутиковите магазини за храна. Защо?
Първият магазин "Хляб и сирене за приятели" в София (на ъгъла на ул. "Парчевич" и ул. "Цар Асен") скоро ще навърши една година от откриването му, а вторият (на ъгъла ул. "Цар Иван Асен II" и ул. "Ракитин") "Вино и сирене за приятели" е открит малко след него.
Концепцията е да се предлагат качествени стоки на малки производители, които не могат да намерят място на щандовете на големите вериги, защото се оскъпяват многократно заради плащането на входни и други такси. "Продукти като киселото мляко и сиренето, което продаваме тук, във веригите ще имат толкова високи цени, че ще бъдат непродаваеми", казва собственикът и управител на магазините Тони Владимиров. "Стоките са бутикови, но заради качеството им, а не заради цената. Когато хората си купуват сирене рокфор, то струва точно колкото трябва да струва сирене рокфор заради стойността му", допълва той.
Както и името на магазините подсказва, сиренето и други млечни продукти дават лицето на бранда. Това обаче не означава, че там се продават само такива стоки. Тони постоянно се запознава с нови и нови продукти благодарение на клиентите си, които питат и се интересуват от определени храни. Но не задължително био. "Много се злоупотреби с това зелено, био и т.н. в България. Мога дори да ви кажа, че клиентите имат резерви, защото много се надценяваха нещата", обяснява Тони.
Според мнението му се получава така, че всеки хубав продукт се продава с голяма надценка било заради вноса, или заради таксите на веригите, или защото е био. "Ние опитваме да вървим в обратната посока, нямаме допълнителни тежести, искаме разумни цени", казва той.
Освен това целта е хората да могат да се запознават с нещата, с които се хранят, да задават своите въпроси, да получават информация, която търсят. Това практически е невъзможно в големите вериги. Магазините "Хляб и сирене за приятели" и "Хляб и вино за приятели" спокойно могат да се наредят до магазините за деликатеси, какъвто е "Дар от боговете", но те не са пряка конкуренция. "Залагаме на българска стока, а ако е вносна, гледаме да не е надценена. Това е разликата. Ние работим в съвсем друга ниша", казва Владимиров.
Изберете местното
Владимиров разказва, че около две години той и партньорите му обмисляли каква да бъде формулата, добрият баланс за бизнеса. Идеята е магазинът да не е за суперлуксозни стоки, да не е само за ценители, а за всеки, който просто иска качество. Решението е да се работи с голям процент български стоки. "Искаме, ако има български добър продукт, било вино, сирене или месо, да присъства на щанда. Това ни различава от другите магазини в нашия клас. Те разчитат основно на внос", споделя той.
Това помага и цените на да се запазват на поносими нива, няма допълнителни разходи за импорт, освен това е много по-лесно да се намери историята на една стока, а после са бъде разказана на клиента.
Българските марки сега са 60-70% от асортимента. Много се разчита на виното. "Първоначално го мислехме като добавка към сиренето, но всъщност то си намери самостоятелно място", констатира Тони.
Сиренето и млечните продукти са от мандрата "Добрев". Тони е работил там 7-8 години и е на мнение, че реално това са продуктите с най-високо качество на пазара в момента. Навсякъде наричат Антон Владимиров Тони Добрев, защото неизменно го свързват с мандрата. Там той се е занимавал с търговското представяне на продуктите. Други партньори са производителят на хлебчета и кроасани "Кю енд бред къмпани" винарските изби "Мараж" и "Загрей", колбасите са от свинекомплекс в село Голямо Враново.
Владимиров моли всички български малки производители да се свържат с него. "Има семейства, които живеят в села и квартали и правят там мляко, хляб, масло или друго. Избрали са такъв живот. Всеки от тях може да предложи продуктите си, искаме магазинът да стане лице на продуктите на малки производители. Така ще им подадем ръка, защото много често те не могат да намерят място за реализация", смята той. Тук обаче е редно да се спомене, че в концепцията на магазините "...за приятели" не се вписва сивият сектор. "Ще дадем път на производителите, които си плащат данъците", допълва Владимиров.
Още по темата
Руските магазини Берёзка в България вече са 13, а собствениците на марката не се притесняват да мислят за нови обекти. Защо?
2 мар 2012Търговците на биопродукти разширяват и разнообразяват бизнеса си, заради нарасналото търсене
13 май 2011Тази седмица ще ви разкажем за бизнес модела на специализираните магазини за месо. Споделете впечатления
5 окт 2010Гръцката Salonica fish планира да открие 10 магазина за прясна риба в България
13 авг 2010
Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство
6 дек 2019, 1660 прочитания

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места
29 ное 2019, 3858 прочитания
7 дек 2019, 2872 прочитания
7 дек 2019, 2438 прочитания
7 дек 2019, 1339 прочитания
7 дек 2019, 1250 прочитания
7 дек 2019, 1091 прочитания
Разрешение за участие в първични публични предлагания също е част от предложенията за промени в Кодекса за социално осигуряване