Офис за хората, които не работят в офис
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Офис за хората, които не работят в офис

Сашовците, Михайлов (вляво) и Китов (вдясно) нямат проблем да превърнат една концепция в марка

Офис за хората, които не работят в офис

Александър Михайлов и Александър Китов създават betahaus - алтернативно пространство, където да се срещат креативни професии

Силвия Радославова
14884 прочитания

Сашовците, Михайлов (вляво) и Китов (вдясно) нямат проблем да превърнат една концепция в марка

© Цветелина Белутова


Известни са като двамата Сашовци. И с това, че кипят от енергия и идеи и намират пътища за реализацията им. А, да! Другото общо между тях е, че са завършили висшето си образование в Германия (написаха го много медии). Но това е по-скучната част. Хората от България, които работят в рекламната индустрия, неправителствения и IT сектора, блогват или пишат активно, четат много и са фенове на Twitter, ако не познават Сашо и Сашо, поне са чували за тях. За останалите съвсем скоро Александър Михайлов и Александър Китов ще бъдат разпознавани като собственици на betahaus, който е "офис за хората, които не работят в офис", както предприемачите сами са го описали на сайта си.

Но истината е, че дори много да прилича, betahaus няма нищо общо с модела на отдаване на офиси под наем за краткосрочен период, защото те работят основно с бизнес клиенти, а beta къщата ще предлага много повече от просто офис. Тайната съставка се нарича coworking, или взаимодействие на работещите на едно и също място. betahaus иска да е социална среда със собствена атмосфера, която да насърчава креативното мислене и предприемачеството. "Пространството е за хората, които упражняват творчески професии и класически изкуства, но и изкуства, които добавят стойност, като архитектура, фотография, IT сектора, мултимедията, реклама и PR, разработка на видеоигри", обясняват собствениците. Но, разбира се, ако някой друг си търси място да поработи, няма да бъде върнат.

В началото бе нуждата

"Идеята за betahaus се роди от нуждата, най-общо казано", казва Александър Михайлов. По времето, когато той следва в Берлин, работи за неправителствената организация Politikfabrik. В един момент се оказва, че помещението, което организацията ползва е много малко и трябва да се намери по-голямо. Цените обаче са високи. Естествено има място за импровизация и така се ражда идеята за обединение с други по-малки компании, които да делят разходите за офиса. В конкретния случай това са IT фирма и рекламна агенция. Следва двегодишно партньорство и хармонично съжителство. "Ние вече знаехме, че ако дойде проект, на съседната врата вече има някой, който може да ни програмира сайта, а в другата стая са хората, които да ни помогнат с рекламата", обяснява Михайлов.

Преломна се оказва 2007 г. Пространството вече се разширява и в Берлин с е създаден първия betahaus. Михайлов участва в процеса. "Това стана място за всички, които имат нужда от добра творческа и работна атмосфера, от професионални и социални контакти в различни сфери", обяснява той.

Постепенно концепцията се превръща в марка, в следващите години betahaus са създадени в Хамбург и Кьолн, Барселона и Лисабон (в тестова фаза) но берлинската остава един от най-големите в света. "Най-активните екипи сега са в Барселона и Цюрих, в момента се работи по изграждане на пространство във Виена. Не търсим хора, които да правят betahaus, а точно обратното. Те идват при нас, защото обикновено са били на някое пространство и познават идеята", казва Александър Михайлов. Все пак е трудно е да се предвиди къде са добрите места за подобни пространства. "Много е различно, в Лондон тези пространства са направо бизнес хъбове, в Берлин са по-креативно насочени, в Барселона пък процесите вътре протичат доста по-непринудено", обяснява Сашо. Градовете обаче не е задължително да са големи въпреки повечето динамика в тях. Подобни пространства могат да съществуват навсякъде, но в по-малки мащаби. "Има дори в Алпите, където работят по 5-6 човека. В Киев е много силно развита тази култура, което изключва стереотипа, че в Източна Европа е може би рано за такива места", споделя още той.

Вече и в София

Българският betahaus в момента е в предстартова треска. 1020 кв. метра на ул. "Крум Попов" 56-58 в София преминават през тотално преобразяване. На площ от 400 кв.м ще бъдат разположени 65 работни места. betahaus ще си има и зала за събития и партита (за около 150 човека), две малки конферентни зали и собствено кафене на партера. Ремонтът трябва да приключи до месец, в същото време екипът разпределя отговорностите и дейностите. Зад българския проект освен Сашовците стоят още трима души. Това а Ивайло Спасов, Ирина Попова и Елена Стоянова. Те имат зад гърба си сериозен опит в организацията на хора и събития. Екипът иска откриването на betahaus да е мащабно. "Идеята е пространството да се ползва две седмици безплатно от всички. Ще има голямо парти за старта", казва Александър Китов. Ние със сигурно ще отидем, но полюбопитствахме отсега как ще изглежда betahaus.

"Между пространствата по света има общи белези, стремежът е именно да има еднакви неща, за да може марката да се изгради и да се запази. Но пък има и място за собствена идентичност. Това е готиното на betahaus, че може да съществува различна на различни места", обяснява Сашо Михайлов. Като немски възпитаници те са избрали функционалността, а не лукса. Цветовете на офиса ще са графитено и бяло, навсякъде има големи прозорци и висящи осветителни тела, което си е идея на двамата. Бюрата в почти всички betahaus по света са едни и същи. "Ползваме шперплат, поставен върху магарешки подпори", казва Михайлов с цялата сериозност на света. После Китов допълва, че кофражният талашит идва от "Лесоцентър" ООД, а 140 магарета - от IKEA. "От Берлин насам пък пътува един ТИР със столове, изработени от приятел, който е правил столовете и на немските офиси", смеят се двамата. Не на шега за интериорните решения са помагали архитектите от Don't DIY (Don't do it yourself). Това са млади хора, учили извън България.

В betahaus ще има цялото необходимо офис оборудване и услуги (свободен интернет, VoIP, скенер, принтер, проектори и т .н.), но без настолни компютри. По презумпция следва хората да идват с личния си лаптоп. "Разбира се, да имаме и компютри не е изключено, ако нуждата покаже. Затова се казваме betahaus, защото сме в бета-фаза непрекъснато", казва Михайлов.

beta бизнес

Въпреки че betahaus в София все още не е отворила врати, вече има 44 резервации, за които се очаква да бъдат подписани договори. Сред клиентите са дигиталният номад Крис Георгиев, предприемачът Максим Гървиц и издателство за зъболекарска литература Dental Tribune.

"Отсега се появяват и такива хора, които имат офис, но заявяват, че биха идвали да поработят за една седмица при нас просто да се разнообразят", казва Китов. Тарифите за наем са гъвкави. Дневният престой на посетител струва 19 лв., но това е повече от един стандартен работен ден, защото betahaus ще отваря в 9 ч. и ще затваря в 20 ч. 5-дневен абонамент е 79 лв., а 10 дневен - 139 лв. Месечните наеми зависят от това дали ще бъде фиксирано работното място или не. В първия случай е цената е 279 лв., а във втория - 229 лв. на човек. Във всички цени са включени ползването на техника, консумативи, както и конферентната зала (за определен брой часове). За дългосрочни договори (3, 6, 9 или 12 месеца) могат да бъдат договорени отстъпки.

"Инвестицията при цените в момента трябва да се върне до 2-2.5 години", обяснява Александър Китов. "А ако местата са 50% заети, ние вече ще имаме позитивен финансов резултат", допълва той. Според разказа му инвестицията до момента е освен много лично време, в материално измерение ще достигне около 80 хил. лв. 10 хил. са вече изразходвани, но предстои да бъдат направени по-големите разходи за обзавеждане и оборудване. Намирането на финансиране е било трудно, но не повече от намирането на помещение. Все пак още в началото Сашо и Сашо са приели правило като златно правило да не теглят никакви кредити за проекта. И са го спазили. Открили са инвеститор, но предпочитат да не вдигат шум около него преди откриването betahaus София.

Изчисленията показват, че оперативните разходи (най-голям от които наемът) могат да бъдат обслужвани, дори да има малко или никаква работа. Това обаче ще е възможно само за около шест месеца. "Дори да се наложи периодът да е по-дълъг, ще намери начин betahaus да оцелее", спокоен е Китов.

Още преди официалното откриване на новото работно пространство на София то вече е спечелило много приятели (1500 в социалната мрежа facebook). Сашовците пък са неуморно заети около проекта и ако енергията и ентусиазмът са наистина заразни, betahaus наистина има потенциала да се превърне в среда, където промяната в начина на работа за креативните професии е факт.

Корпоративен офис за ден

За класическа конкуренция между betahaus и компаниите, които предлагат офиси под наем за ден, седмица или месец, не може да става въпрос. Разликата идва не само от таргет групата, в която едните и другите се целят, но и в предназначението на пространството. Корпоративните клиенти, които наемат офис за кратък период, не делят мястото с други фирми или самонаети лица. Най-често такава услуга ползват чуждестранни компании, които се подготвят за дебют на българския пазар, или компании, работещи в няколко различни държави, или локални фирми, които нямат нужда от постоянен офис. В България има няколко по-големи компании, които предлагат временно ползване на помещения, оборудване и специализирани услуги. Сред тях са Regus group и SofiaOffices. Цените, на които те сключват договори, са индивидуални и се определят според нуждите и пакета, който ще ползва клиентът.
Така приблизително ще изглежда betahaus, когато отвори врати след около месец
Фотограф: DDIY
Фотограф: DDIY

Известни са като двамата Сашовци. И с това, че кипят от енергия и идеи и намират пътища за реализацията им. А, да! Другото общо между тях е, че са завършили висшето си образование в Германия (написаха го много медии). Но това е по-скучната част. Хората от България, които работят в рекламната индустрия, неправителствения и IT сектора, блогват или пишат активно, четат много и са фенове на Twitter, ако не познават Сашо и Сашо, поне са чували за тях. За останалите съвсем скоро Александър Михайлов и Александър Китов ще бъдат разпознавани като собственици на betahaus, който е "офис за хората, които не работят в офис", както предприемачите сами са го описали на сайта си.

Но истината е, че дори много да прилича, betahaus няма нищо общо с модела на отдаване на офиси под наем за краткосрочен период, защото те работят основно с бизнес клиенти, а beta къщата ще предлага много повече от просто офис. Тайната съставка се нарича coworking, или взаимодействие на работещите на едно и също място. betahaus иска да е социална среда със собствена атмосфера, която да насърчава креативното мислене и предприемачеството. "Пространството е за хората, които упражняват творчески професии и класически изкуства, но и изкуства, които добавят стойност, като архитектура, фотография, IT сектора, мултимедията, реклама и PR, разработка на видеоигри", обясняват собствениците. Но, разбира се, ако някой друг си търси място да поработи, няма да бъде върнат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    black_dragon avatar :-(
    Black Dragon

    Абе пишете поне "РЕКЛАМА"... жълта преса такава!

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Определено не разбирам идеята - във всяко интернет кафе може да си направиш срещата, има интернет и ако поръчваш, няма да те изгонят. Е, няма проектори и принтери, но пък има атмосфера.

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    А иначе поздравления за решението да не се теглят кредити - очевидно хората са наясно, че с инвеститор е по-лесно да се разбереш, отколкото с банка....

  • 4
    jeg_er avatar :-P
    Тя

    Идеята е невероятна. Браво и успех :-)

  • 5
    sves avatar :-|
    Све

    Сашовците са готини и идеята е супер и истински се надявам да има успех на нашите географски ширини, където повчето хора страдат от "бациликус териториаликус".
    Статията обаче наистина звучи доста рекламно, малко повечко труд можеше да се вложи в изследване на други подобни модели по света, а защо не и в България.
    Нали едно от правилата на добрата журналистика е да има винаги повече от една гледна точка.

  • 6
    kamelia.la avatar :-|
    kamelia.la

    Идеята е прекрасна, но защо такива цени? Далеч не е достъпно за всеки, което ме кара да се чудя защо (по дяволите) в България продължават да никнат подобни интересни места подходящи единствено за хора с висок стандарт на живот. Така де, близо 300лв на месец за едното бюро и място, на което да си занесеш лаптопа някак не ми се струват приемливи за широката публика. Пък очевидно има и такива, за които това си е напълно приемлива сума. Плашещо - колко голяма става разликата между бедни и богати.

  • 7
    kamelia.la avatar :-|
    kamelia.la

    Намерих наистина чудесна алтернатива срещу скромните 30лв на месец. Ако някой някога има подобни на моите терзания и попадне на това, заповядай: http://initlab.org


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK