Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 6 авг 2012, 11:09, 10742 прочитания

Данъчни вълнения в туризма

Указанието за облагане с ДДС на финансовото ведомство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Лято е. Туристическият сезон е в разгара си и въпреки някои негативни събития надеждите са той да е успешен.
В допълнение компаниите от сектора вече имат и повече яснота как да прилагат промененото данъчно законодателство. В началото на юли Министерството на финансите публикува очакваното с голям интерес указание за облагане с ДДС на туристическите услуги.
След въвеждането на новите разпоредби през последната година и половина се появиха редица въпроси около практическото им прилагане. А от туристическия сектор нееднократно призоваваха да се внесе повече яснота. Указанието вече е факт. Ето и преглед на най-наболелите въпроси, които намират отговор в документа, както и на тези, за които тепърва ще се чакат разяснения.

9%, но за кои обекти


Важно уточнение е за кои обекти може да се прилага редуцираната ставка в размер на 9%. Според измененията в Закона за ДДС от началото на годината тя се прилага за настаняване в "хотели и подобни заведения", включително и за предоставянето на ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани. Остана обаче неизяснен въпросът какво точно се има предвид под "подобни заведения". Това криеше рискове от различни интерпретации както от страна на данъчната администрация, така и от страна на туристическия бизнес.
В указанието се посочва, че това могат да бъдат категоризираните съгласно Закона за туризма средства за подслон, места за настаняване и туристически хижи, т.е. същите обекти, за които 9% ДДС се прилагаше и до края на 2011 г. Съответно намалената ставка не може да се прилага за некатегоризираните обекти.

А за кои услуги

Един от най-често повдиганите въпроси през последните месеци беше за кои точно услуги може да се прилага редуцираната ДДС ставка за настаняване. В практиката се появиха и необосновани мнения, че по-ниският данък може да се прилага само ако нощувката се предлага в пакет с изхранване. Стигна се дори дотам някои хотелиери задължително да предлагат нощувките със закуски.
В новото указание окончателно се дава отговор на този въпрос, като изрично се посочва, че настаняването може да включва само преспиване, а не задължително и храна. Нощувката обаче е минимално задължителен компонент, т.е. не може да се прилага 9% ДДС за пакет от услуги, в който не е включена и тя.



Нощувка и още нещо

Наличието на нощувка в пакета от услуги, предложен от хотелиера, е задължително, но недостатъчно условие, за да се приложи намалената ставка. Следва да се направи преценка и дали тя се явява основна доставка. Съгласно писмото на Министерството на финансите, въпреки че изхранването и транспортът са основни туристически услуги, те трябва по същество да са тясно свързани с нощувката, т.е. те трябва да бъдат с характер на съпътстващи доставки и да се предлагат на обща цена без оглед на това дали се ползват или не от съответния клиент. Такъв вид доставки могат да бъдат и други услуги като паркинг, басейн, чадър на плажа, шезлонг и др.
Според указанието за съпътстващата доставка следва да се има предвид и друг критерий, а именно делът й в общата цена да не бъде съществен. Ако това условие не е изпълнено, тази доставка следва да има самостоятелно данъчно третиране, т.е. да се облага със стандартната ДДС ставка от 20%. Тук възниква въпросът какъв процент от общата цена следва да се разбира като съществен. Друг важен въпрос е как следва да се подхожда при изчисляването на този дял. Например при настаняване с пълен пансион следва ли цените на закуската, обяда и вечерята да се разглеждат като отделни компоненти в общата цена или като един общ компонент хранене. Във втория случай са възможни интерпретации, че делът на храненето като цяло в общата цена е съществен и оттам да се твърди, че следва да се прилага стандартната ДДС ставка.
Важно е да се има предвид, че съгласно европейския подход цената не следва да е водеща при определянето на основната доставка и е необходимо да се прави преценка за всеки случай поотделно според това кое е водещо в очите на клиента. Поради това е необходимо тези въпроси също да бъдат уточнени.

Туроператори, но не съвсем

Интерес представляват и разясненията на една промяна, която беше обнародвана през март 2011 г., но като че ли досега беше в латентно състояние. Става въпрос за отпадналото изискване (за ДДС цели) специалната схема за облагане на маржа да се прилага само от лица, регистрирани като туроператори съгласно Закона за туризма. При тази схема туроператорите облагат с ДДС само маржа, който получават като разлика между цените на продадените и закупените услуги. Същевременно данъчен кредит не могат да ползват нито те, нито техните клиенти.
Отпадналото изискване е следствие на практиката на Съда на Европейския съюз (СЕС), която акцентира върху характера на предоставяните туроператорски услуги, а не върху формалните белези на лицата, които ги осъществяват. Тук обаче се крият и рискове за противоречия със законодателството в областта на туризма, което също следва да се има предвид. Според указанието в определени случаи хотелиерите също могат да прилагат режима на облагане на маржа. Основният критерий тук е дали те осъществяват услугите със собствени ресурси или ползват услуги/стоки от трети лица. Ако услугите се предоставят самостоятелно, облагането става по общия ред и ако са изпълнени съответните условия, се прилага 9% ДДС.
Ако се ползват услуги от трети лица, са възможни два варианта. В случай че тези услуги са със съпътстващ характер към основната доставка по настаняване и нямат съществен дял в общата цена, за тях се прилага намалената ДДС ставка. Ако тези услуги обаче имат самостоятелен характер, за тях се облага маржът. В случая става въпрос за два коренно различни режима на данъчно третиране и погрешното класифициране на доставките може да доведе до значителни данъчни рискове както за доставчиците на туристическите услуги, така и за техните получатели.
В случаите, когато хотелиерите предлагат услуги както чрез собствени ресурси, така и такива със самостоятелно значение, закупени от трети лица, в указанието е посочено, че за определяне на данъчната основа следва да се прилага методът на направените преки разходи или методът на пазарните цени. Посочените методи са алтернативни и са утвърдени в практиката на СЕС.

Какво става с командировките

В указанието се потвърждава, че получател на обща туристическа услуга може да бъде и работодател, който командирова свои служители. Това е една от разпоредбите, която създава напрежение сред туроператорите. В тези случаи те нямат право на данъчен кредит и съответно поемат като разход ДДС, начислено от доставчиците им. Във фактурите, които туроператорите издават, ДДС не може да бъде включен и съответно правото на данъчен кредит не може да бъде упражнено от клиентите им. Тук попадат разходите, свързани с командировки, пътувания за конгреси, симпозиуми и т.н. Тъй като тези разходи са свързани с икономическата дейност на лицата, е логично те да имат право да приспаднат начисленото ДДС. Същевременно обаче, ако същите тези клиенти закупят настаняване директно от хотелиер, те ще получат фактура с 9%, за което обичайно ще могат да ползват право на данъчен кредит. Така излиза, че в общия случай за бизнес клиентите е най-изгодно да закупуват туристически услуги директно от хотелиерите. Това създава условия на неравнопоставеност между хотелиерите и туроператорите и се нарушава принципът на неутралност на ДДС.
Причина за различното третиране са съществуващите европейски ДДС разпоредби, които страната ни има задължение да въведе. Първоначалният замисъл на специалната схема за облагане на маржа е улесняването на туроператорите, като например отпадане на задължението им за ДДС регистрация във всяка държава, от която закупуват настаняване от хотелиери. Въпреки това прилагането на схемата поражда редица затруднения, като едно от тях е именно задължителното й прилагане при продажба на краен клиент. Предложения за изменения на ДДС директивата има от близо десет години, но все още не е взето окончателно решение за нейната промяна. Въпреки недостатъците към настоящия момент следва да бъдат прилагани действащите правила.
В указанието на Министерството на финансите е посочено, че специалната схема за облагане на маржа се прилага дори и ако туроператор доставя само единична услуга, а не пълен пакет. Тук е необходимо да се направи и едно допълнение. В действителност специалната схема следва да се прилага и в случаите, когато обект на доставка е единична услуга и няма изискване за предоставяне на пълен пакет. Но тази единична услуга трябва да отговаря на определени условия, а именно да има пряко отношение към пътуването. В тази връзка в практиката си СЕС посочва, че ако туроператор предоставя само настаняване, тази услуга има отношение към пътуването и за нея следва да се прилага специалната схема. Ако обаче става въпрос за услуга, която няма пряка връзка с пътуването, за нея следва да се прилага общия режим на облагане. Според СЕС например при продажбата на билети за опера от туристически агент не следва да се прилага специалната схема. Други случаи, в които туроператорите следва да прилагат общите правила за облагане, са при доставки на услуги/стоки със собствени ресурси и при доставки към други туроператори.
Ако трябва да се обобщи, настоящият режим на облагане с ДДС на туристическите услуги в България налага точна преценка на характера на предоставяните услуги както самостоятелно, така и като част от туристически пакети. Отделните подходи при формирането на тези пакети могат да водят до съществени различния в облагането с ДДС, а оттам и в крайната цента. Затова преценката следва да се прави във всеки конкретен случай, тъй като от това до голяма степен зависи конкурентоспособността на туристическия продукт.

Светлин Кръстанов е доктор по икономика и старши данъчен консултант в Ernst & Young
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Братя татуисти Братя татуисти

Собствениците на студиото за татуировки Smokov Brothers разрастват бизнеса си с бранда за дрехи Snake Legend

29 май 2020, 3413 прочитания

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 7387 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
"Главболгарстрой", "Девня трейд" и "Стреза" реновират три болници

По оперативна програма "Регионално развитие" са предвидени общо 148 млн. лв. за ремонт на лечебни заведения

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10