С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 17 авг 2012, 13:21, 13515 прочитания

Втора нежна майка

Историята на "Пиа матер" - една млада компания, която запълва пропастта отворена от некачествните публични социални грижи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Къна е на 82. Достолепна, вдъхваща още на прага на дома си благородство и уважение бивша учителка. Краката и обаче вече не е я слушат много и затова има нужда от допълнително внимание. Отгледала е три деца, радва се и на много внуци. Всеки от тях обаче е зает с ежедневни задачи. Когато дъщеря й заминава да припечелва в чужбина, решава, че не може да остави майка си без ежедневна грижа и й наема личен асистент. За целта обаче не се обръща към общинска или държавна институция, а ползва услугите на наскоро стартиралата компания "Пиа матер". Това, с което тя се занимава, се нарича домашен социален патронаж или в превод те намират на Къна нова приятелка - Гергана. Грижи се за нея по няколко часа на ден - помага в разтребването на дома, ходи на пазар, плаща сметките, носи топла храна и - най-важното - е сладкодумен събеседник.

Да правиш нещата, както трябва


От такива приятелства има нужда почти всяко семейство в България. Първо, защото по-младите, забързани в ежедневието си, трудно намират достатъчно време да се погрижат за родителите си. И второ, защото публичната система за грижи за възрастни и за хора в неравностойно положение ги превръща повече в тегло, отколкото в улеснение за близките и нуждаещите се.

Всъщност има огромна пропаст между между търсенето и предлагането на подобни социални услуги. Видели тази пропаст съвсем отблизо благодарение на опита си в здравната и социалната система, Нина Димитрова (33 г.) и Марко Ганчев (31) решават, че трябва да я запълнят. Двигател да задействат идеята си се оказва конкурсът за млади предприемачи Empower, организиран от фондация Empower United през есента на 2010 г. Явяват се и печелят трета награда, която тогава е 40 хил. лв. С тях в началото на 2011 г. стартират компанията си "Пиа матер" ООД (от лат. Pia Mater, или нежна майка). Година и половина по-късно вече имат близо 30 асистенти и и за момента месечно обслужват над 30 клиенти. Бизнесът им се самоиздържа още на първата година, а само до май 2012 г. приходите им вече са колкото за цялата 2011 г., т.е. около 50 хил. лв.

"Фактът, че имахме отвътре информация как функционира секторът, аз от социалния, а Марко от здравния, ни помогна да обосновем проекта като бизнес ниша, която все още не е заета", разказва Нина. Първоначалната им идея е да предлагат главно превантивни услуги, свързани с периодично посещение на социален асистент/работник в дома на клиента и помощ в пазаруване, плащане на сметки, придружаване до институция и др. Впоследствие обаче се оказва, че когато се търси услуга за грижа за възрастен в България, става въпрос за много по-тежки случаи. В същото време обществената услуга много рядко отговаряне на нуждите им.



"В България почти нищо не работи както трябва", допълва я Марко. "Има редица структури, които по форма и по задачи уж са натоварени да вършат някакви дейности, но по една или друга причина не го правят. И както за много други неща, трябва да плащаме по два пъти. Веднъж сме си платили здравните вноски, след това, като отидеш на лекар, плащаш. Платил си си данъците, но плащаш два пъти повече за ремонт на колата, защото караш по пътища с дупки. По същия начин е и със социалните услуги", аргументира се Марко. "Ако сумираме броя на хората, които са ангажирани в социалния сектор – като се започне от общински патронаж, Агенция за социално подпомагане, Агенция за хората с увреждания… ще се окаже, че само в София има поне 20 хил. души, които се занимават с тази дейност. Когато влезеш там, ще се окаже, че това са най-озеленените места, защото персоналът е ангажиран повече с отглеждане на цветя и подобни, отколкото с работа на терен и директно предоставяне на социални услуги, т.е. те си представят социалните дейности като административна работата, където някой е подал молба за помощ за отопление и те му я придвижват", продължава обяснението си Марко. "Ние имаме 30 асистенти и само аз и Нина управляваме компанията, т.е. съотношението е 1:15. Ако обаче има двама души от тези 20 хил. души в София, които ходят по домовете да сменят някой памперс, това ще ме учуди. Така че това е рецептата за бизнес. Избираш който и да било сектор и решаваш, че ще правиш нещата както трябва, за да не трябва хората да плащат за нещо по два пъти", обобщава той.

Да познаваш клиентите си лично


Както и да го погледнем, именно социалната грижа има най-малкото административен характер. Двете словосъчетания дори не бива дори да се споменават в едно изречение. Именно директният контакт с нуждаещия се е ключов. По тази причина бизнесът на Нина и Марко се развива толкова бързо. Нина се среща с всеки от клиентите на "Пиа матер" индивидуално, познава случаите им в детайли, така че при нужда екипът им да може да отреагира, ако нещо не е наред. За човек, който трябва да управлява целия процес по предоставянето на услугата, всичките тези индивидуални срещи са значителен ангажимент, но на практика немалка част от успехът на "Пиа матер" се дължи именно на тази първа среща с главните лица на компанията. Тази първа среща е ключова да се спечели доверието на клиента, на което реално се базира и смисълът на предоставянето на подобна услуга.

Това, разбира се, има както своите плюсове, така и своите минуси. От една страна, индивидуалният подход печели клиентите много по-бързо. От друга страна обаче, поставя развитието на компанията под зависимостта от уменията на Нина да печели доверието на клиентите с любовта към работата си и най-вече с човечността, с която подхожда към всекиго.

Двамата с Марко обаче ясно осъзнават този ефект. Казват, че им е трудно да се доверят на много други хора, защото работата изисква изключителна отдаденост и любов към това истински да помагаш на хората. Въпреки това с времето са успели да дестилират какво могат само те двамата да правят и какво асистентите им или допълнителен персонал, за което са изработили стандартизирани процедури. Освен това още със стартирането на компанията си са помислили за начин да облекчат административната част по управлението на бизнеса. Година и половина вече започват да прилагат идеята си за оптимизиране на управлението на процеса чрез съвременните технологии.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Миза Лукич: Допускането на грешки е нещо позитивно Миза Лукич: Допускането на грешки е нещо позитивно

Консултантът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

22 окт 2019, 1323 прочитания

Земеделецът, който не оре 2 Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

18 окт 2019, 6870 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бъди лидер - промени България

Summer Entrepreneurship Program дава възможност на млади българи да учат предприемачество в САЩ, за да помагат на страната си

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10