Размерът има значение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Размерът има значение

shutterstock

Размерът има значение

Първият български специализиран онлайн магазин за презервативи Condomania.bg залага на избор от 55 различни размера

Асен Георгиев
11337 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Ако сте страстен защитник на максимата, че размерът няма значение, можете да поспорите по въпроса със създателите на първия специализиран магазин за презервативи в България, наречен Condomania.bg. Николай Стайков и Искра Георгиева са убедени, че горното твърдение е напълно погрешно, особено когато става въпрос за избора на средства за безопасен секс. И че този факт създава една до момента незаета бизнес ниша. Статистика също потвърждава тезата им, макар че отнася най-вече за САЩ, защото в България не са правени подобни изследвания. Та сухите цифри сочат, че около 25% от мъжете имат пениси с размер до 12.7 см, 50% са с дължина около 15.24 см и 25% са по-дълги от 15.24 см. Разлики съществуват и по отношение на диаметъра, което води след себе си логичен проблем: стандартните презервативи очевидно няма как да пасват добре на всички.

"Около 30% от хората не се чувства комфортно със стандартните презервативи, а 2- 3% въобще не могат да ги ползва", коментира Николай Стайков, съдружник и консултант в проекта. Движени от тази очевидна необходимост, двамата предприемачи решават да направят магазин за презервативи с висок асортимент от размери. Идеята идва на Николай преди около година. Следва период на анализи, проучвания и свързване с ключови партньори, който продължава няколко месеца. Самата работа по сайта и стартирането на онлайн магазина отнема още около половин година.

Грабваща идея

Искра Георгиева, която е съдружник и управител, разказва, че не е било трудно да се запали по идеята. "Като една жена направих аналогия с дрехите, които използваме, и си дадох сметка за съществуващата необходимост", коментира пред "Капитал" тя. Нейният брат и бизнес партньор Николай Стайков има предишен опит в онлайн търговията и се заема с разработването на бизнес частта на проекта. Той прави необходимите анализи на пазара и се свързва с американската компания, която притежава сайта Condomania.com и е производител на презервативите с марка Coripa. Американският собственик на компанията откликва на интереса и оказва голяма помощ с ноу-хау, статистики по темата и напътствия на базата на бизнес опита си през последните двадесет години. Всъщност Condomania е първият магазин в САЩ, специализиран в продажбата на презервативи, който отваря врати през далечната 1991 г.

Българските предприемачи и американският производител нямат договор за франчайз, но локалният партньор има изричното одобрение да използват бранда Condomania и получава екслузивни права за разпространението на презервативите Coripa в България. Освен тях компанията внася и марката My.Size, която се произвежда в Германия.

Първоначалната инвестиция

до момента е в рамките на 50 – 60 хил. лв. Средствата са вложени в стока, разработване на интернет сайт, заплати за екипа, който се състои от четирима души на пълен работен ден и четирима на половин работен ден. Сред тях има ИТ специалист, сексолог и търговец.

Искра Георгиева разказва, че до отварянето на магазина не е имало кой знае какви пречки. "Нямаше изненади до самото стартиране. Получаваме страхотна подкрепа от самия производител, който притежава и condomania.com. Разполагаме с огромна база от данни, съвети и инструкции какво да правим и какво да очакваме", споделя тя. И въпреки гладкия старт е убедена, че "трудностите ще дойдат след пускането, защото продуктът е нов".

Всъщност проблемите пред този бизнес са няколко. На първо място е "малкият български пазар и недоверието към интернет търговците", разсъждава Георгиева. Според нея доверието към чуждестранния търговец е по-голямо, отколкото към българския. Освен това мениджърите на Condomania трябва да докажат, че техният магазин е по-различен от стандартния сексшоп. "Ние сме по-скоро специализиран модерен магазин, а не сексшоп", казва Георгиева. И споделя: "Това, което ни различава, е наличието на богата информация, както и достъп до експерт сексолог, който потребителите на Condomania.bg получават през сайта."

Добър потенциал

Пазарът на презервативи в България расте всяка година и вече може да се приеме за сравнително развит. През последните 7-8 години обемът на продажбите се повишава драстично - от около 8 млн. бройки през 2004 г. до около 19 млн. през 2009 г. През 2009 г. се реализират продажби на стойност около 12 млн. лв., сочат данни на агенцията за пазарни проучвани MEMRB. По този критерий България се нарежда на 2-о място по потребление на брой презервативи на глава от населението (мъже 15 – 45 г.) за Европа след Полша. Причините за тези резултати могат да се търсят в леко подобрената сексуална култура на българския потребител, честите разяснителни кампании в различни медии, както и засиленото рекламно присъствие на продуктите от категорията. Водещите производители на презервативи на пазара са компании, притежаващи най-популярните марки в света, сред които Ansel (производител на презервативите Kama Sutra, Life Styles и Pleasure), Kros M (Sportex), R&S (Vitalis) и SSL (Durex).

Данните показват, че сексуалната култура на българите се подобрява с всяка изминала година, което увеличава и ползваемостта на предпазни средства. Пред собствениците на Condomania обаче остава решаването на един ключов въпрос. "Основният проблем е свързан с доверието, което трябва да изградим между клиентите и нас", коментира Николай Стайков. За целта стартиращата компания решава да разработи система за анонимни поръчки. "Единственият начин да защитим 100% данните на нашите клиенти е да не им ги взимаме", казват от Condomania.bg.

Подобни решения съществуват в Европа и САЩ. В момента екипът на Condomania разработва български вариант в партньорство с куриерската фирма Rapido. Идеята е потребителите да заплащат своята поръчка в сайта, където са длъжни да оставят своите лични данни, защото извършват плащане. След това да могат да взимат своите поръчки от офиси на куриера, без да съобщават своите имена, а чрез код, оставайки напълно анонимни.

Притеснение и интерес

За момента потребителите проявяват голям интерес към новия онлайн магазин, но също така и високо ниво на притеснителност. Смущава ги фактът, че поръчват презервативи с различни размери и дали информацията от тяхната поръчка няма да се използва в дадена статистика или по някакъв начин няма да стигне до трети лица. Въпреки това за момента интересът към сайта е висок, твърдят създателите му. Средно по няколкостотин души го отварят дневно. Все още се експериментира и с различни кампании за реклама в Google, Facebook и на други места. В дните, когато има кампания или публикация в медии, посещаемостта се покачва до към 2 хил. души, казват създателите на онлайн магазина. За момента най-продавани са презервативите с различни размери. Инструментите, с които потенциалният клиент може да определи какви презервативи ще му паснат най-точно, пък са сваляни над 4 хил. пъти. Проблемът с тях е, че много хора изтеглят файла, докато са на работа, и се притесняват да го принтират, казват от Condomania.bg.

Плановете на Искра Георгиева и Николай Стайков са свързани и с навлизане в търговската мрежа в началото на следващата година. Междувременно обаче най-големият приоритет пред предприемачите е изграждане на доверие в техните клиенти. "Това е от огромно значение за този бизнес", казва Искра Георгиева и споделя, че над 80% от мъжете, използвали веднъж презерватив по мярка, никога не се връщат към стандартните. Тоест най-трудният момент ще бъде убеждаването на хората да пробват. Затова за момента средства се инвестират именно в тази насока, а първите печалби се очакват чак през пролетта.

Всичко това обаче е само началото. Следващите стъпки са не по-малко интересни. Те включват пускане нови марки и модели, които към момента не присъстват на българския пазар. "Амбициите ни са големи, желанието ни - също. Искаме да знаем всичко за потребителите и пазара - какви са притесненията и какви са нуждите", обобщава Искра Георгиева.

Ако сте страстен защитник на максимата, че размерът няма значение, можете да поспорите по въпроса със създателите на първия специализиран магазин за презервативи в България, наречен Condomania.bg. Николай Стайков и Искра Георгиева са убедени, че горното твърдение е напълно погрешно, особено когато става въпрос за избора на средства за безопасен секс. И че този факт създава една до момента незаета бизнес ниша. Статистика също потвърждава тезата им, макар че отнася най-вече за САЩ, защото в България не са правени подобни изследвания. Та сухите цифри сочат, че около 25% от мъжете имат пениси с размер до 12.7 см, 50% са с дължина около 15.24 см и 25% са по-дълги от 15.24 см. Разлики съществуват и по отношение на диаметъра, което води след себе си логичен проблем: стандартните презервативи очевидно няма как да пасват добре на всички.

"Около 30% от хората не се чувства комфортно със стандартните презервативи, а 2- 3% въобще не могат да ги ползва", коментира Николай Стайков, съдружник и консултант в проекта. Движени от тази очевидна необходимост, двамата предприемачи решават да направят магазин за презервативи с висок асортимент от размери. Идеята идва на Николай преди около година. Следва период на анализи, проучвания и свързване с ключови партньори, който продължава няколко месеца. Самата работа по сайта и стартирането на онлайн магазина отнема още около половин година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    longin avatar :-|
    longin

    Той PSY го каза още лятото:
    "Open Condom Store!!"

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Интересен проект.

    Само финансовият план малко ме съмнява. Наистина ли 8 човека се грижат за онлайн магазин с под 1000 посещения дневно? Какъв ли Conversion rate трябва да имате, за да излезете дори на нулата, без да говорим за печалба? Вероятно продавате и офлайн, или се занимавате и с друга търговия, за да има ефективност.

  • 3
    keipax avatar :-|
    keipax

    Е няма ли да режем лентички?

  • 4
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Аз самия не познавам човек, който да надява нормалните презервативи без проблем.

  • 5
    t_ avatar :-|
    t_

    Добре де, как се връзват нещата? Пакет презервативи струват 1,50 -5 лв, доставката с куриер да кажем 3 лв. Да кажем, че има 2 - 3% от хората, на които не им стават, 20% са им леко неудобни. Готови ли са достатъчно клиенти да платят двойна цена, за да получат напълно удобни? А най - вече какво правим с останалите хора, които ползват презервативи и стандартните им стават. Те по - скоро ще отидат до аптеката, секс шоп, отколкото да чакат доставчик?

  • 6
    a4kataaa avatar :-P
    a4kataaa

    А когато спешно ти трябва презерватив, ще чакаш ли доставка с куриер :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK