Новото тамагочи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото тамагочи

Идеята на Habbits е не просто да забавлява, а да образова децата, разказва един от авторите й Стевица Кухарски

Новото тамагочи

Хърватски екип разработва мобилно приложение за деца, което да е не само игра, а и начин да се изграждат добри навици

Татяна Пунчева-Василева
11608 прочитания

Идеята на Habbits е не просто да забавлява, а да образова децата, разказва един от авторите й Стевица Кухарски

© Цветелина Белутова


Новините за поредната технологична иновация, която може да промени навиците ни на живот, обикновено идват отвън. Но някои от тези открития може да се раждат и на съседната улица. Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Те имат задачата да ги открият и да им помогнат да се развият. Фондовете започнаха работа през лятото на 2012 г. и вече направиха първата си селекция от открития. Те могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания. В момента тече втора сесия за намиране на идеи и проекти за финансова и менторска подкрепа. Тъй като ресурсът на фондовете е от публични европейски средства, "Капитал" стартира поредица от статии за избраните от тях предприемачи и идеите им. Ще ви разкажем за всеки, получил шанс за развитие, през следващите седмици.

Спомняте ли си онези електронни джаджи - животинчета, по които децата бяха полудели,  хранеха ги, приспиваха и ги забавляваха. Сигурно си мислите, че те отдавна са отживелица с появата на множеството анимирани закачки за телефона и таблета ви.

Да, ама не. Тамагочитата възкръсват и заживяват отново на телефона. Вече има редица проекти за подобен тип мобилни приложения и единият от тях се разработва с финансиране от българския фонд за инвестиции в стартиращи компании LAUNCHub. Приложението се нарича Habbits и негови автори са хората от хърватски екип на IT4U с главно действащо лице Стевица Кухарски.

Началото

Работа по проекта започва преди около година. Точно след новогодишните празници, когато човек започва да се замисля какво ново ще започне да прави през новата година, разказва Кухарски. "Искахме да създадем нещо, което ще помогне на хората да следят ежедневните си задължения и навици", продължава той. И се спират на игра, работеща на принципа на някогашните тамагочита, която помага на децата да изграждат навици от съвсем малки. Година по-късно в Habbits живеят няколко виртуални животинчета, които изискват от децата да изпълняват разнообразни задачи - от хранене, през спортуване до миене на зъби. Задачата се счита за изпълнена, ако децата успеят да разбият появяващи се на екрана яйца. Колкото по-малко удари използват да разбият яйцето, толкова по-добре са изпълнили заданието.

Докато тече разработката на играта, екипът тества идеята на различни състезания за предприемачи из региона. На някои от тях среща и хора от фонда LAUNCHub, с които споделя напредъка си. И така се стига до юли 2012 г., когато кандидатства за финансиране и си осигурява средства за акселерация от 30 хил. евро срещу дял между 8% и 10% от компанията.  По думите на Кухарски средствата ще са им нужни да натрупат пазарен дял, да доразработят продукти и най-вече да го маркетират.

"За мен Habbits не е просто поредният app, дори не е просто ИТ компания. Habbits е образователна компания, която създава съдържание на мобилните устройства", казва Кухарски. Habbits проследява навиците на децата и ги учи, че е добре да довършват задачите си. За целта в момента използва пет различни оригинално нарисувани и озвучени анимационни герои. Две от тях са безплатни, а останалите три струват 0.99 долара.

Приложението е налично в App Store и Google Play, съответно за iPhone и за телефони на Android. Скоро се очаква и на iPad. Малко преди края на 2012 г. вече има над 3500 потребителя, които са си го свалили. От тях над 900 играят на него ежедневно, пояснява Кухарски. Целите за края на март 2013 г. са между 30 и 50 хиляди сваляния и 5-6 хил. ежедневни потребителя, за което ще използва част от ресурс от LAUNCHub.

...и надеждите

Компанията смята да печели както от продажбата на допълнителните анимирани животинки, така и от различни виртуални стоки, като тениски за героите например. По думите на Кухарски 3% от потребителите на Habbits вече си купуват нещо допълнително, докато средната норма в сектора е между 1 и 2%. Затова целта на компанията е да стигне до максимално повече потребители. За целта предстои агресивна рекламна кампания.

Компанията ще се опита да си партнира и с различни онлайн портали, като например bg-mama, където могат да таргетират млади майки, чиито деца на възраст от 3 до 8 години са целта на Habbits.

Все пак конкуренцията в този сегмент е голяма. От компанията твърдят, че ще се отличат от останалите разработчици, като предложат на родителите статистика колко често и какво правят децата с приложението. След всяка завършена задача децата ще бъдат възнаграждавани и с различни нови графики или други забавни занимания.

Допълнително ще се опита да си сътрудничи и с финансови институции, за които може бъде нов маркетингов канал. Habbits би разработила отделно приложение за различни банки, чрез което децата да спестяват пари, докато си изпълняват задачите. Или просто би добавила ново животинче, асоциирано с дадена банка, чиято роля отново ще е да спестява пари. Според Кухарски това може да донесе нови детски влогове за банките, тъй като не пречи родителите да възнаграждават децата си с вложение на спестеното от тях през играта в дадена банка. Опциите за това може да са много и в момента компанията предлага идеята на банки, допълва Кухарски.

Колкото повече начини за печелене на пари намери Habbits, толкова по-големи са шансовете й да стигне до потребителите, а оттам до по-голям пазарен дял. Защото конкуренцията в сегмента за забавление на децата през мобилните и таблет устройствата става все по-зловеща с всеки изминал ден. Подобни проекти вече са в дневния на ред и на гиганти като Disney. Компанията разработва детски филми с говорещата котката Том и останалите герои от приложението (Talking Tom, Talking Ben и т.н.) за iPhone и мобилните устройства на Android. А това означава сериозни бюджети за разработчиците на подобни приложения. Засега по-голяма част залагат повече на забавление и по-малко на същинско образоване на децата, така че има поле за изява.

За Кухарски Habbits във вида си в момента, основно като възкресител на някогашните тамагочита, е само началото. "Иска ми се да създам една нова магическа страна Habbitania, в която да има всичко за децата - умни играчки, комикси и какво ли още не, като един нов Pokemon свят", казва той. Звучи обещаващо. А сега на работа.

Новините за поредната технологична иновация, която може да промени навиците ни на живот, обикновено идват отвън. Но някои от тези открития може да се раждат и на съседната улица. Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Те имат задачата да ги открият и да им помогнат да се развият. Фондовете започнаха работа през лятото на 2012 г. и вече направиха първата си селекция от открития. Те могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания. В момента тече втора сесия за намиране на идеи и проекти за финансова и менторска подкрепа. Тъй като ресурсът на фондовете е от публични европейски средства, "Капитал" стартира поредица от статии за избраните от тях предприемачи и идеите им. Ще ви разкажем за всеки, получил шанс за развитие, през следващите седмици.

Спомняте ли си онези електронни джаджи - животинчета, по които децата бяха полудели,  хранеха ги, приспиваха и ги забавляваха. Сигурно си мислите, че те отдавна са отживелица с появата на множеството анимирани закачки за телефона и таблета ви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Я направете една програма, която да прави пауза на всеки 45 минути, а след това да трябва да се реши тест (математика, български или др.), за да започне пак играта.

  • 2
    mapto avatar :-|
    mapto

    До коментар [#1] от "Никола Йорданов":

    Това е изпробвано много пъти. Няма причина човек, който не иска да прави тестове да не мине на друга програма/игра, която дори може да е по-интересна.

    Отделно, че с тестове не се научава много. По ефективни са отворените проблеми, ама те са трудни за анализиране от машина. Грижете се за децата си и не разчитайте на машини да вършат това вместо вас.

  • 3
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    До коментар [#2] от "mapto":
    Напълно съгласен - аз ако не се грижа за децата си, не мога да разчитам на машина. Имах предвид тест за ползване на машината въобще, не само конкретното приложение. :-)

  • 4
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    едно време беше голяма истерия за това тамагочи !

  • 5
    gallnare avatar :-P
    Мария

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    На мен моите деца ми бяха пробутали своите, да се грижа за тях! Може би звучи неправдоподобно, но тамагочитата им бяха като техни клонове по "характер" - едното кротко и непретенциозно, а другото хиперактивно и малко досадно.:-)

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Горките дечица, пак се таргетира в тях агресивната рекламна кампания, този път на тамагочита. Дано родителите им да са разумни при възпитанието им.

  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Горките дечица, пак се таргетира в тях агресивната рекламна кампания, този път на тамагочита. Дано родителите им да са разумни при възпитанието им.

  • 8
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Ако искате да му създадете навици - направете му братче или сестриче или в краен случай му вземете куче, айде стига електрони глупотевини.

  • 9
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl

    Хабитс е компания регистрирана в България.
    Когато чета за млади хора създаващи продукт за деца и майки по целия свят, моя генетично програмиран код - да го нарека Бългаския Ген ме кара веднага да обезценя това което правят и веднага да дам мъдър съвет как трябва да се прави по друг начин.
    Четейки горните коментари явно не съм единствен.
    Чудя се какво е това което ни кара да сме толкова негативни и да не харесваме другите, които правят нещо интересно, хобаво и полезно.

    Сега все пак ще се накарам да се променя. Нали е нова година и аз съм решил да стана нов човек и така да променя и малко от тази сива държава в която живея.

    БРАВО ХАБИТС!!!! Все така напред! Ще си сваля приложенето за да Ви подкрепя защото мисля, че може би правите нещо готино и щом се борите значи го заслижавате!

  • 10
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Цитат: "Спомняте ли си онези електронни джаджи... Сигурно си мислите, че те отдавна са отживелица..."

    Мне, не си мислим. Спомняте ли си, че само преди десетина дни "Капитал" преведе класацията на "Тайм" за изобретенията на 2012? Е, там едно от нещата е TechPet - новото приложение на фирмата Bandai (същата, която пусна първото тамагочи). Всъщност мина половин година откакто е на пазара.

    Сигурно си мислите, че не четем други статии и издания... или какво?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK