С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 11 яну 2013, 13:08, 13058 прочитания

Майстор@ и мрежата

Сайтът MeisterPlus опитва да изгради доверие към платформата си за намиране на ремонтни услуги и да намери как да печели от нея

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новините за поредната технологична иновация, която може да промени навиците ни на живот, обикновено идват отвън. Но някои от тези открития може да се раждат и на съседната улица. Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Те имат задачата да ги открият и да им помогнат да се развият. Фондовете започнаха работа през лятото на 2012 г. и вече направиха първата си селекция от открития. Те могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания. В момента тече втора сесия за намиране на идеи и проекти за финансова и менторска подкрепа. Тъй като ресурсът на фондовете е от публични европейски средства, "Капитал" стартира поредица от статии за избраните от тях предприемачи и идеите им. Ще ви разкажем за всеки, получил шанс за развитие, през следващите седмици.


Има една дума, която е способна да предизвика трус и в най-здравото и хармонично домакинство. Не, не става въпрос за изневяра. Няма да говорим и за футбол или шопинг. Ключовата дума е майстор. Колкото и да се отлага, все някога се налага да се прави ремонт, а той лесно се превръщат в ад, когато не си намерят правилния изпълнител.


Едно домашно фиаско събира по-нищо не изглеждащите да си подхождат фармацевт и строителен инженер - Стоян Иринков и Божидар Илиев. Грешка! Те си приличат по едно - едва на 25 години са. Второто, което ги свързва, е, че проблемният домашен ремонт ги тласка да опитат да решат сложния въпрос с намирането на добър майстор. Така се ражда идеята за MeisterPlus - онлайн платформа за намирането на домашни майстори. 

"MeisterPlus е нашият отговор на проблема къде и как да намерим добър майстор", обясняват амбициозно създаделите на сайта. Той работи вече няколко месеца, след като през есента спечели финансиране от 25 хил. евро от фонда за инвестиции в стартиращи компании Eleven, разбира се, срещу малък дял в компанията. Освен това е и сред отличените проекти в турнира по предприемачество 3Challenge Idea 2012. Екипът наброява вече седем души, сред които и другият от основателите Борис Санчес, и в момента е ангажиран основно с доизжграждането на платформата и трупането на критична маса от майстори.

Изпробваният модел



В крайна сметка всеки втори има нужда от водопроводчик или зидар или нещо друго и много трудно би го намерил освен чрез познат или познат на познат. Намирането на подобни услуги по модела "пробван човек" обаче изглежда доста старомоден и не много ефективен в забързаното ежедневие. А след като хората си търсят половинки онлайн, съвсем естествено е да започнат да си търсят и майстори. Затова съвсем естествено все повече платформи по света започват да откриват този нов пазар, или по-точно да го пренасят онлайн. Едни от най-известните примери за момента в Европа е английският сайт MyBuilder, който е събрал над 70 хиляди майстори.  

Точно по негов модел е създаден и MeisterPlus. MyBuilder е като флагман за нас, разказва Стоян. "Има много развити платформи в Англия и САЩ. Ние целим да компилираме най-доброто от тях, така че да пасне на българския пазар", допълва го Божидар. 

На пръв поглед MeisterPlus прилича много на английския си прототип като дизайн и функционалности. В това обаче за момента няма лошо, защото все още няма толкова добре структурирани платформи в България. За разлика от други сайтове, meister-рите, ако можем така да наречем сайта и основателите му, позволяват на всеки майстор или фирма да си създаде подробен публичен профил с референции и оценки от клиенти. Самият сайт позволява те да бъдат филтрирани по над 40 различни категория според предлаганите от тях услуги и по различни региони в страната. Всеки клиент пък може да публикува своя заявка, която след това се изпраща до майсторите. Те предлагат своите оферти, от които след това клиентът може да си избере.

Ключов момент в платформата е обратната връзка от клиентите за майсторите, с които са работили. Тяхната оценка след това ще служи както на администраторите на платформата, така и на самите майстори да печелят още задачи. Колкото по-добър рейтинг имат от клиенти, толкова по-голям шанс имат да получат нова задача. Разбира се, тук е и предизвикателството meister-рите, от една страна, да следят за коректното оценяване и за поощряването на най-високо одобряваните майстори, а от друга - да отсяват некоректните фирми. Това означава, че създателите на платформата тепърва трябва да помислят как да гарантират, че оставените от клиентите оценки са реални, а не просто да речем похвала от "приятел" или недоволство от конкурент. В противен случай рискуват просто да не успят да спечелят доверието на клиентите и платформата да остане за тях просто една от многото. Освен това трябва да следят внимателно дадена некоректна фирма да не изникне отново в платформата под нов образ.

Положените основи

Няколко месеца след старта на сайта на него вече има регистрирани близо 1000 изпълнители. Отделно от това в процес на изпълнение вече са около 100 заявки. "Общо взето имаме по 40-50 нови фирми на седмица", разказва Божидар. "Вече имаме поръчки от почти всички сфери на най-различни стойности от 20 лв. до 40 хил. лв., като някои поръчки са дори за изграждането на цели къщи", допълва той.

"Едно от интересните неща, на които се натъкнахме досега от всички завършени заявки, е, че няма оставено нито едно отрицателно мнение. Това означава, че самите фирми разбират как работи платформата и че оставеното за тях мнение ще им помогне отново да си намерят клиенти", обяснява от своя страна Стоян.

По думите му това, което екипът им прави в момента, е да създаде пазар за този тип услуги. "Завършихме първата ключова част, която е да съберем критична маса изпълтелни фирми, за да можем да обслужваме поръчки в цяла България и във всички категории. Имаме над 40 категории - от ключар до пълно изграждане на имоти, по които хората могат да пускат заявки. Можем да кажем, че във всяка от тези категории вече имаме поне по две-три фирми", пояснява още Стоян.

Целта на екипа е 10 хиляди изпълнители майстори, което е около половината от фирмите, които според тях са в строителния бранш. Засега обаче не са наясно кога могат да постигнат тази цел, което обаче е важно за последващите инвеститори в идеята им. Все пак имат оценка какъв пазар таргетират - според тях размерът му е около 350 млн. евро в България, а всяко домакинство харчи поне 200 лв. годишно за ремонти и подобрения в дома.

Предприемачите целят да намерят инвестиция в рамките на около 150 хил. евро, за да продължат работата си по платформата. Една част от този ресурс вече имат от фонда Eleven. Друга част ще им трябва за по-мащабното популяризиране и маркетиране на платформата, както за привличането на още изпълнители, така и за повече клиенти, които освен заявките да оставят и коментарите си за изпълнението. В момента, ако потърсите "майстори" в Google, сайтът излиза на дъното на втората страница резултати, докъдето малко потребители стигат в търсенето си. Средства ще им трябват и за изграждането на още функционалности на платформата, както и за развитието на допълнителни продукти, като например приложение за мобилен телефон за спешни заявки. Не малък ресурс ще са им нужни и за разширяване на модела в съседни на България пазари като Гърция, Турция, Сърбия и др. - все пазари с огромен потенциал, където обаче може да срещнат и силна конкуренция, ако не действат бързо.

Следваща цел: Осребряване на идеята

За да стигнат до още инвестиции обаче, ще трябва да положат усилия да започнат и да печелят от платформата, или казано на езика на инвеститорите - да монетаризират идеята си. 

Различните платформи по света прилагат различни модели как да печелят от този бизнес. Често се налага и да го променят, за да останат клиентите им доволни. Някои искат плащане от изпълнителите още в самото начало само, за да им позволят да видят постъпилата нова заявка за услуга. Други удържат процент от стойността на цялата поръчка. Трети пък таксуват майсторите, когато са попаднали в късата листа за дадена заявка. 

Мeister-рите смятат да започнат да печелят, като предложат месечен абонамент за онези майстори, които вече имат приключена поръчка чрез тях. Така те ще са доволни, че са намерили работа през платформата и биха имали стимул да платят, за да получават още. Бизнес моделът е такъв, че строителните фирми ще заплащат абонаментен план на база на категориите, които са си избрали, и региона, в който ще работят. Ако например фирмите искат да обслужват по-голям регион, това ще означава и по-голяма абонаментна такса. На месец това означава да варира от 10-20 до може би 30-40 лв. 

"Трудно е да има прозрачност при модел, който залага на заплащане, за да се види заявката, защото българинът е недоверчив. А ние искаме да сме абсолютно коректни и към едната, и към другата страна", пояснява Божидар защо са избрали като за началото абонамента като вариант за заплащане.

Освен това този абонамент ще бъде изискван само за тези майстори, които вече са имали реализирани поръчки и двете страни са останали доволни от свършеното. Ако обаче клиентът не е доволен, meister-рите си запазват правото да направят забележка на изпълнителите и дори да не им дават да участват в различни заявки, поясняват основателите на сайта. Признават, че ще им е трудно да ги отстранят от самия сайт, тъй като самите профили на строителните фирми са безплатни и публични, но ще ограничат възможността им да получават заявки за изпълнение. Освен това смятат да взимат и процент от по-големите заявки над определена стойност, изпълнени през сайта, като например за изграждането на цели къщи. 

Meister-рите очакват да започнат да носят възвращаемост за себе си и инвеститорите си с първия по-сериозен пик на ремонти през тази пролет, т.е. март - април. "Тогава се надяваме вече да генерираме доста заявки, а дотогава ще работим върху популяризирането на платформата", казва Божидар.

Освен това обсмилят и различни видове партньорства, чрез които да допълнят предлаганите услуги. Такива например са сътрудничествата с различни строителни магазини, които да дават отстъпки за материали, закупени през платформата. Друга услуга би била и получаването на по-изгодни потребителски заеми за ремонти или по-изгодни застраховки. Всичко това обаче е все още на етап преговори, допълва Божидар.

"Основната ни цел е клиентите ни да са доволни", подчертава Божидар. Разбира се, самите meister-ри нямам как да носят отговорност за качеството на предоставяната услуга, но с опции, които дават за комуникация през платформата, могат да увеличават шанса на самите клиенти да отсяват правилно. Затова смятат да пуснат нова форма на сайта "попитай майстора", чрез която майсторите и възложителите да могат да дискутират различни теми. "Така майсторите ще могат допълнително да изграждат положителна репутация", пояснява още Божидар.

Засега едно е ясно - MeisterPlus определено са намерили ниша, която все още не е достатъчно добре разработена в България, а може би и в региона. Това им дава обширен, но и капризен пазар, което за тях означава, че ще трябва много активно да следят за задоволството и на майсторите, и на хората, пускащи заявки. За момента имат всички изгледи като да вървят в правилната посока. Остава само да не загубят фокус и инерция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кухните на Вирджиния Кухните на Вирджиния

Основаната от трима българи компания Virginia Kitchens вече три години предлага сглобяване и монтаж на IKEA кухни в САЩ

19 юли 2019, 2871 прочитания

Дигитално досие за авиопратки Дигитално досие за авиопратки

Създадената от Тодор Тодоров и Кевин Ваз и базирана в Сан Франциско Frontline Dynamics работи по продукт, който да оптимизира операциите във въздушния карго транспорт

12 юли 2019, 3085 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Дълговата криза забави драстично германската икономика

Ръст от едва 0.7% през миналата година показват предварителните данни

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността