С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 25 яну 2013, 14:06, 13214 прочитания

Зад зеления килим

Създателите на Sportal.bg пускат глобална платформа за маркетинг на футболисти под името FootballScout

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Знаете ли колко души са на футболния терен? Двадесет и двама е правилен отговор. Това обаче е много конкретно взиране към "случващото се на зеления килим" и не дава широкия поглед към бизнеса, който футболът предлага. Затова не по-малко верен отговор е 300 милиона души, на колкото се оценяват практикуващите популярния спорт. Тази перифраза на презентацията на проекта SoccerScout, финансиран от фонда за стартиращи компании Eleven, всъщност много точно отразява целта на неговите създатели. А тя е един пазар, който само на пръв поглед изглежда пренаситен откъм запълване на информационни и бизнес ниши, а реално все още предлагащ уникални възможности.

Българската теория казва, че тук всички разбират от футбол (и политика). Но в световен мащаб печелят тези, които наистина разбират. Затова не е чудно, че в раждането на идеята за проекта участват двама души, които дълги години имат вземане-даване с футбола. Стилян Шишков, син на бившия директор на треньорската школа по футбол Ангел Шишков, е познато име в спортните среди като управител на компанията, която притежава сайта Sportal.bg. Неговият партньор в SoccerScout е и дясната му ръка в медийните проекти Мартин Петров. Двамата, освен че работят в един кабинет, имат и сходна съдба. Преди години като юноши футболисти са се опитвали да се сдобият със спортна стипендия за обучение в САЩ. На всеки университет е трябвало да изпратят касети с видео от играта си, което освен обичайните такси за кандидатстване е изисквало и допълнителни разходи за куриер. Това е ограничило възможностите им да кандидатстват в повече университети.


Родена от нуждата
Подобни разходи не правят само кандидат-студентите в САЩ, но и агентите на професионалните футболисти. Изчисленията на Шишков и Петров, консултирани с водещия български мениджър Лъчезар Танев (офисът му е няколко етажа над техния), показват, че месечно се харчат около 2000 долара за пратки на видеа и документи на играчи. И това е, в случай че агенцията ти има 20 клиента.

Новините за поредната технологична иновация, която може да промени навиците ни на живот, обикновено идват отвън. Но някои от тези открития може да се раждат и на съседната улица. Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Те имат задачата да ги открият и да им помогнат да се развият. Фондовете започнаха работа през лятото на 2012 г. и вече направиха първата си селекция от открития. Те могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания. Тъй като ресурсът на фондовете е от публични европейски средства, "Капитал" стартира поредица от статии за избраните от тях предприемачи и идеите им. Ще ви разкажем за всеки, получил шанс за развитие.

"Целта ни беше да създадем платформа, в която цялата необходима информация за един футболист да бъде налична и по този начин да намалим разходите на всички, които искат да си намерят нов отбор. В днешно време на бюрото на агента има купища от CV-та, пращат се видеа с куриери, понякога тези видеа не са точно това, което е необходимо на другата страна. Всичко е свързано със загуба на време и възможни неточности и непълноти в подаваната информация", коментира Шишков.

Решението според двамата е създаването на нещо, което определят като футболен LinkedIn, но без елементите и претенциите за социална мрежа. Идеята отлежава доста дълго време, преди да започне да се реализира. "Това беше проект, който имахме в главата си поради нашия общ опит, но бяхме оставили на заден план. Решението е взето преди доста време, но реализацията му се случва сега", добавя Петров.



Eleven помага за възраждането на идеята и придобиването на реални измерения. Въпросът е защо се обръщат към фонда, при положение че Шишков има успешен бизнес и може да финансира проекта без особени проблеми. "Всъщност не сме ги търсили, всичко стана случайно. Запознахме се на съвсем различно място с хората от фонда, споделихме им, че имаме такава идея, която в момента не ни е на дневен ред, и те видяха перспектива в нея. Те ни подтикнаха да я активираме и не съжаляваме", коментира Шишков.

Повече опит, отколкото пари
"Не го направихме заради финансите, а те самите проявиха интерес. Харесахме Eleven, за да вкараме друга перспектива. Те имат друг тип контакти, които ние нямаме и не са ни толкова добре развити. Искахме да го направим малко по-различно, защото досега си карахме по нашия си начин. Оказа се страхотен опит дори за нас, които имаме вече опит в интернет проекти. Тези хора ни дадоха насока, цел и най-вече ноу-хау и сме им много благодарни. Не можехме да си представим колко полезно може да бъде това сътрудничество", добавя той.

Мартин Петров добавя: "Сега си казваме, че ако сме ги били срещнали, когато започвахме бизнеса си, сигурно щяхме да си спестим много усилия. Щяхме да напреднем много по-бързо. Учихме се от грешките и това ни струва доста скъпо. А опитът на екипа на фонда ни беше адски полезен."

Всъщност одобреният проект SoccerScout вече се казва FootballScout и ако засечете в мрежата първия сайт, не се лъжете. Това не е окончателната версия. Смяната на името е от лингвистични причини, тъй като футбол е по-популярното име на играта, а сокър е популярният в Северна Америка термин. Когато се опитваш да стъпиш на подобен огромен пазар, да използваш нишовия термин не е особено ефективно. А двамата недвусмислено си поставят за цел да обхванат всички 300 милиона играещи футбол. Задачата минимум е 1 милион души, като за старта вече са говорили с няколко агенти и няколко клуба, които да публикуват информацията за своите състезатели.

За да се случи това обаче, трябва да е ясно какво предлага тяхната платформа. Те са се опитали да качат във FootballScout всички данни, от които би се интересувал един клуб при търсенето на нов футболист. Своеобразното CV започва с базовата информация за играча – от рождена дата, през настоящи договорни отношения до семеен статут, брой деца и говорими езици. "Това е информацията, която след разговори с агенти сме обобщили, че е напълно необходимата за всеки клуб. Защо трябва да знаят дали играчът има деца? Защото е свързано с търсенето на училище", коментира Петров.

След това идва статистиката за представянето по години и видеа, които иначе агентите разпращат на касети в по-стар вариант, а сега на DVD. Ако това не е достатъчно, скаутите на клубовете могат да гледат на живо следващия мач на футболиста (в рубриката Live). Там ще е възможно не само да се стриймва официално видео, но и например родител с мобилния си телефон да заснема и излъчва мача на сина си. В секцията новини може да се види полезна информация с отзиви от медиите, но и може би и не толкова полезна, като например дали играчът е засечен в заведение в Студентски град.

На пръв поглед изглежда като добре структуриран хъб с информация за футболистите, каквато дават много сайтове, например специализираният за трансфери Transfermarkt. Но има много отличия, които вдъхват на създателите му надежда за успех. От една страна, това е пълнотата на информацията, от друга – липсата на необходимост някой да я попълва, т.е. няма да има щатни статистици. И най-важното – тази информация няма да обхваща само професионалните играчи. Дори това не е основният таргет на създателите му.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Сготвено под вакуум Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

23 авг 2019, 5146 прочитания

Геймингът като професия Геймингът като професия

Танко Шокеров, студио мениджър на "Gameloft България", пред "Капитал"

16 авг 2019, 3396 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Времето е пари

Или къде е границата между смисленото посещаване на мероприятия за предприемачи и безцелното мотаене

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците