Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Целта е да спестим парите и времето на агентите", пояснява Мартин Петров, един от основателите

Зад зеления килим

Създателите на Sportal.bg пускат глобална платформа за маркетинг на футболисти под името FootballScout

Георги Филипов
14138 прочитания

"Целта е да спестим парите и времето на агентите", пояснява Мартин Петров, един от основателите

© Цветелина Белутова


Знаете ли колко души са на футболния терен? Двадесет и двама е правилен отговор. Това обаче е много конкретно взиране към "случващото се на зеления килим" и не дава широкия поглед към бизнеса, който футболът предлага. Затова не по-малко верен отговор е 300 милиона души, на колкото се оценяват практикуващите популярния спорт. Тази перифраза на презентацията на проекта SoccerScout, финансиран от фонда за стартиращи компании Eleven, всъщност много точно отразява целта на неговите създатели. А тя е един пазар, който само на пръв поглед изглежда пренаситен откъм запълване на информационни и бизнес ниши, а реално все още предлагащ уникални възможности.

Българската теория казва, че тук всички разбират от футбол (и политика). Но в световен мащаб печелят тези, които наистина разбират. Затова не е чудно, че в раждането на идеята за проекта участват двама души, които дълги години имат вземане-даване с футбола. Стилян Шишков, син на бившия директор на треньорската школа по футбол Ангел Шишков, е познато име в спортните среди като управител на компанията, която притежава сайта Sportal.bg. Неговият партньор в SoccerScout е и дясната му ръка в медийните проекти Мартин Петров. Двамата, освен че работят в един кабинет, имат и сходна съдба. Преди години като юноши футболисти са се опитвали да се сдобият със спортна стипендия за обучение в САЩ. На всеки университет е трябвало да изпратят касети с видео от играта си, което освен обичайните такси за кандидатстване е изисквало и допълнителни разходи за куриер. Това е ограничило възможностите им да кандидатстват в повече университети.

Родена от нуждата

Подобни разходи не правят само кандидат-студентите в САЩ, но и агентите на професионалните футболисти. Изчисленията на Шишков и Петров, консултирани с водещия български мениджър Лъчезар Танев (офисът му е няколко етажа над техния), показват, че месечно се харчат около 2000 долара за пратки на видеа и документи на играчи. И това е, в случай че агенцията ти има 20 клиента.

Новините за поредната технологична иновация, която може да промени навиците ни на живот, обикновено идват отвън. Но някои от тези открития може да се раждат и на съседната улица. Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Те имат задачата да ги открият и да им помогнат да се развият. Фондовете започнаха работа през лятото на 2012 г. и вече направиха първата си селекция от открития. Те могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания. Тъй като ресурсът на фондовете е от публични европейски средства, "Капитал" стартира поредица от статии за избраните от тях предприемачи и идеите им. Ще ви разкажем за всеки, получил шанс за развитие.

"Целта ни беше да създадем платформа, в която цялата необходима информация за един футболист да бъде налична и по този начин да намалим разходите на всички, които искат да си намерят нов отбор. В днешно време на бюрото на агента има купища от CV-та, пращат се видеа с куриери, понякога тези видеа не са точно това, което е необходимо на другата страна. Всичко е свързано със загуба на време и възможни неточности и непълноти в подаваната информация", коментира Шишков.

Решението според двамата е създаването на нещо, което определят като футболен LinkedIn, но без елементите и претенциите за социална мрежа. Идеята отлежава доста дълго време, преди да започне да се реализира. "Това беше проект, който имахме в главата си поради нашия общ опит, но бяхме оставили на заден план. Решението е взето преди доста време, но реализацията му се случва сега", добавя Петров.

Eleven помага за възраждането на идеята и придобиването на реални измерения. Въпросът е защо се обръщат към фонда, при положение че Шишков има успешен бизнес и може да финансира проекта без особени проблеми. "Всъщност не сме ги търсили, всичко стана случайно. Запознахме се на съвсем различно място с хората от фонда, споделихме им, че имаме такава идея, която в момента не ни е на дневен ред, и те видяха перспектива в нея. Те ни подтикнаха да я активираме и не съжаляваме", коментира Шишков.

Повече опит, отколкото пари

"Не го направихме заради финансите, а те самите проявиха интерес. Харесахме Eleven, за да вкараме друга перспектива. Те имат друг тип контакти, които ние нямаме и не са ни толкова добре развити. Искахме да го направим малко по-различно, защото досега си карахме по нашия си начин. Оказа се страхотен опит дори за нас, които имаме вече опит в интернет проекти. Тези хора ни дадоха насока, цел и най-вече ноу-хау и сме им много благодарни. Не можехме да си представим колко полезно може да бъде това сътрудничество", добавя той.

Мартин Петров добавя: "Сега си казваме, че ако сме ги били срещнали, когато започвахме бизнеса си, сигурно щяхме да си спестим много усилия. Щяхме да напреднем много по-бързо. Учихме се от грешките и това ни струва доста скъпо. А опитът на екипа на фонда ни беше адски полезен."

Всъщност одобреният проект SoccerScout вече се казва FootballScout и ако засечете в мрежата първия сайт, не се лъжете. Това не е окончателната версия. Смяната на името е от лингвистични причини, тъй като футбол е по-популярното име на играта, а сокър е популярният в Северна Америка термин. Когато се опитваш да стъпиш на подобен огромен пазар, да използваш нишовия термин не е особено ефективно. А двамата недвусмислено си поставят за цел да обхванат всички 300 милиона играещи футбол. Задачата минимум е 1 милион души, като за старта вече са говорили с няколко агенти и няколко клуба, които да публикуват информацията за своите състезатели.

За да се случи това обаче, трябва да е ясно какво предлага тяхната платформа. Те са се опитали да качат във FootballScout всички данни, от които би се интересувал един клуб при търсенето на нов футболист. Своеобразното CV започва с базовата информация за играча – от рождена дата, през настоящи договорни отношения до семеен статут, брой деца и говорими езици. "Това е информацията, която след разговори с агенти сме обобщили, че е напълно необходимата за всеки клуб. Защо трябва да знаят дали играчът има деца? Защото е свързано с търсенето на училище", коментира Петров.

След това идва статистиката за представянето по години и видеа, които иначе агентите разпращат на касети в по-стар вариант, а сега на DVD. Ако това не е достатъчно, скаутите на клубовете могат да гледат на живо следващия мач на футболиста (в рубриката Live). Там ще е възможно не само да се стриймва официално видео, но и например родител с мобилния си телефон да заснема и излъчва мача на сина си. В секцията новини може да се види полезна информация с отзиви от медиите, но и може би и не толкова полезна, като например дали играчът е засечен в заведение в Студентски град.

На пръв поглед изглежда като добре структуриран хъб с информация за футболистите, каквато дават много сайтове, например специализираният за трансфери Transfermarkt. Но има много отличия, които вдъхват на създателите му надежда за успех. От една страна, това е пълнотата на информацията, от друга – липсата на необходимост някой да я попълва, т.е. няма да има щатни статистици. И най-важното – тази информация няма да обхваща само професионалните играчи. Дори това не е основният таргет на създателите му.

От кварталното игрище до големия стадион

"На нас ни е ясно, че никой няма да търси тук информация за Уейн Рууни или Димитър Бербатов, за да реши дали да го купи. Но стотици хиляди, дори милиони футболисти имат нужда от място в мрежата, където да разполагат със своя достъпна и достоверна информация. Представете си например, че кандидатствате в американски университет. Вместо да изпращате Х броя DVD-та, просто ще можете да изпращате неограничен брой линкове към вашия профил", коментира Шишков.

"Всъщност целта е да спестим парите и времето на агентите. Вместо купища хартии и DVD-та, те ще трябва просто да изпратят един линк до клуба, в който са препоръчали играч. Там ще е цялата налична информация, и то добре подредена", добавя Петров.

Профилите ще се създават от самите играчи, техните агенти, роднини или от самите футболни клубове. Те ще имат избор от четири пакета, а всеки от тях ще дава определени възможности. Най-ниският пакет естествено е безплатният, но той дава достъп до най-ограничената информация. Платените са от 10 до 30 долара месечно. Пакетите от 20 и 30 долара ще са само за професионални футболисти. В тях ще се поддържа специализирана статистическа информация на играча, която ще носи гриф "удостоверено". Той ще е гаранцията на FootballScout, че информацията е достоверна. Тази статистика ще е налична за футболисти в първа дивизия на повечето първенства и до втора-трета в най-големите като Англия, Испания, Италия.

"Ако един мениджър има 10 играчи, той може да избере на колко играчи да създаде профил и с какви пакети. На някои може да поддържа от най-скъпия пакет, но на други само безплатната версия. Ако един агент с 20 футболисти поддържа профили на всички от по 10 долара, това ще му струва 200 долара на месец. При 2000 долара за пратки в момента абонаментът ще му излиза доста по-евтино", коментира Шишков и добавя, че за момента отзивите за идеята от българските агенти е положителна.

Мартин Петров добавя, че едва ли сайтът ще промени принципите на футболния пазар или някой треньор ще си търси играч със силен ляв крак, като се рови из базата данни: "Може да се случи подобно нещо, но няма да е основното. Няма да се промени досегашният принцип на търговия във футбола. Отново треньорите или скаутите ще получават препоръки, но ще имат по-лесен достъп до информацията", добавя той и смята, че услугата просто ще катализира процеса.

Достъпът до информацията ще е безплатен за посетителите. Плащат само тези, които поддържат профили. Ако някой спре да си плаща за акаунта, тогава платената част от неговата информация няма да е видна и ще има достъп само до безплатните данни. Профилът обаче не се изтрива.

Двамата създатели залагат много повече на аматьори и нискоразредни играчи, които ще търсят реализацията си ще имат лесен начин да стигнат до някой професионален клуб. Според тях проектът ще е много интересен за талантливи играчи от Южна Америка и Африка, за които информацията се намира по-трудно и доста често е непълна или ненужна за скаутите. Предвижда се да има няколко езикови версии, като се стартира с английската. След това ще се допълни с испанска, португалска и руска.

Във футбола в последните години има разграничени трансферни периоди през зимата и лятото, но авторите на FootballScout не смятат, че бизнесът ще е сезонен. Те отчитат, че в някои държави пазарът е по друго време, че футболът в Азия, Латинска Америка и САЩ се подчинява на различни правила и времеви графици. Кандидат-студентите за стипендия пък имат отделен тайминг.

Печеливш от първия ден

"Когато казваме, че сайтът ще печели от първия ден, имаме предвид точно това. Заинтересованите хора са тези, които искат да продадат информацията си, а не тези, които ще я купуват. А ние очакваме, че родителите и футболистите аматьори ще я оценят и ще бъдат наистина заинтригувани. Според мен инвестицията ще се изплати за два месеца", казва Шишков.

За момента фондът е вложил 25 хил. евро срещу 10-12% от компанията, реално обмисля допълнително финансиране от още 175 хил. евро, което е изключително висока, но и ангажираща оценка за един прохождащ бизнес. Средствата, отпуснати досега, са били използвани за IT услуги и купуване на данни. Двамата основатели искат да привлекат и стратегически инвеститор, затова през седмицата бяха на презентация в Лондон заедно с останалите компании от Eleven, а сред гостите на презентацията им там е бил и Димитър Бербатов.

На този етап изглежда, че основното предизвикателство ще бъде как да бъде популяризирана платформата. Вече са водени разговори с представители на ФИФА. "Точно как и под каква форма би могло да се развие сътрудничество ще се изяснява тепърва", коментира Шишков.

Двамата не смятат, че сайтът ще има нужда от стандартния тип реклама. Те по-скоро ще залагат на таргетираната реклама в сайтовете, които посещават мениджърите, и разчитат на ефекта Facebook. "Разчитаме на това, че хората ще се запалят от това, че някой друг го ползва. Целта ни е да хванем деца, юноши и родители, които искат се видят качествата на техните деца", добавя Шишков.

По-нататък ще се пусне и версия за таблет, за да може продуктът да се ползва от всички пътуващи. Стартът се предвижда за 1 февруари въпреки намеренията да се случи до края на миналата година. "Непрекъснато се раждат нови идеи и функционалности и затова се забавихме. Но вече сме почти готови", добавя Петров.

Двамата са убедени в успеха, но както и да се развият нещата, те вече са на плюс. "Определено това партньорство те обогатява, научихме страшно много", обобщава Петров. А какво ще каже зеленият килим за него... предстои да видим.


5 коментара
  • 1
    champelovier avatar :-|
    champelovier

    Седмица до началото само с български играчи и такива от България, а Мартин Петров е на 43 г. Сайтът е готин и ще бъде оценен от хора, които са фенове на мениджърските комп. симулации. Съмнително е, че ще има световен успех, но дано да има разбира се!

  • 2
    champelovier avatar :-|
    champelovier

    Чакаме утрешния ден с нетърпение. Добрата новина е, че четат коментарите и смениха годините на Мартин :)

  • 3
    champelovier avatar :-|
    champelovier

    Първи мина, втори минава, рекламата се завъртя, ние чакаме... :)

  • 4
    chet avatar :-|
    chet

    Да бяха инвестирали пари в снимачна техника , че да могат да излъчват мачовете на лудогорец.

  • 5
    champelovier avatar :-|
    champelovier

    6 февруари. Още чакаме :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK