С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 1 фев 2013, 16:09, 7368 прочитания

Времето е пари

Или къде е границата между смисленото посещаване на мероприятия за предприемачи и безцелното мотаене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако стартирате нов бизнес или обмисляте идея, която би могла да се превърне в продукт или услуга, не е лошо да посещавате събития за предприемачи. Там можете да получите съвет, да срещнете съмишленици, инвеститори, клиенти и потребители. Да разговаряте с интересни и успели хора, да се вдъхновите или... да си загубите времето.

Как обаче да разберем къде минава тънката граница между смисленото посещение на семинари, конференции, формални и неформални срещи и безцелното мотаене? Оказва се изключително трудно да се каже. От една страна, ако човек няма сравнително ясна представа какво иска да получи от тези събития, може да се пусне по повърхността и да продължи да ги посещава, без реално да получава някаква полза от това. От друга обаче, някои определят дори този опит като полезен и вдъхновяващ. И в много случаи той наистина е такъв.


За всеки - различно

Според Даниел Томов, управляващ партньор във фонда Eleven, това не е проблем, а част от естественото развитие на предприемаческата общност, която сама се регулира. Любен Белов от LAUNCHub от своя страна заема по-балансирана позиция. Според него нещата са силно индивидуални, но все пак е възможно да има "залитане". "Принципно може в един момент човек да изпусне фокуса, да влезе във водовъртежа на безцелното посещаване на събития и всъщност да не прави истинските неща", коментира Белов. Според него обаче това може много лесно да се избегне, ако човек има необходимата лична организационна култура. Как трябва да изглежда тя, попитахме Евелин Велев, който е посетил над 100 различни събития и конференции през последните няколко години. Като съосновател на клуба по предприемачество Start It Smart е участвал и в организирането на десетки подобни мероприятия.

Евелин споделя, че подходът му се е променил драстично през годините. Първоначално е посещавал по-скоро всички мероприятия, но с времето си дава сметка, че това може би не е най-добрият вариант. Днес ходи на събития само ако има конкретна цел или полза. Това може да са мероприятия за намиране на партньори, финансиране, ментори или на хора, които да работят по дадена задача.



"Ако ще ходя на събития, вече винаги едно от основните неща е, че си давам сметка колко време отнема това", разказва Велев. Той пресмята, че ако човек отиде на двудневна конференция, това може да му коства близо една работна седмица. "За да извлечеш максимална полза, трябва първо да разбереш кои са хората, които ще бъдат там, да направиш проучване за тях, да разбереш кои са връзките помежду им, за да може някой да те представи, а не да трябва да ги дръпнеш, като слязат от сцената или пред тоалетната", разказва предприемачът.

Накратко: според него посещаването на събития е свързано с доста време за подготовка и последващи срещи. Ако резултатът от това не е задоволителен, се губи и смисълът. В тази връзка "серийното ходене без ясна цел или с цел да разбереш всъщност какво искаш да правиш често пъти е загуба на време от един момент нататък", смята Велев.

Фази на развитие

Според Даниел Томов предприемачите преминават през различни фази от развитието на своите проекти и на всяка една от тях те получават конкретни ползи от посещаването на събития. В самото начало могат да потърсят съдружници и да обсъдят идеята си с потенциални клиенти и потребители. След това, когато имат готов продукт или услуга, биха могли да получат обратна връзка или да потвърдят своите предположения. На по-късен етап биха могли да намерят и инвеститор.

"Хората ходят заради различни нужди, така че често да видиш едни и същи лица е нормално, защото те минават през различни фази", споделя Даниел Томов. Според него този период може да продължи "година, година и нещо" и именно на тези сбирки предприемачите получават полезна информация и съвети. Това обаче важи за онези, които реално вършат нещо и постигат някакъв напредък.

"Според мен срещите с определени хора в конкретни моменти, дори да изглеждат на пръв поглед безсмислени, могат да се окажат много ценни", казва Любен Белов. "Така че аз определено подкрепям ходенето на събития за нетуъркинг", добавя той. От друга страна обаче, човек трябва да има дисциплина и да се научи да приоритизира, да взима решение, че няма да отиде на това събитие, защото в момента има по-важна работа, казва още Белов. Според него има реална възможност, ако човек има по-слаба лична организационна култура, да "залитне". Не е добър обаче и вариантът, в който човек се затваря по цял ден вкъщи пред компютъра. "Сто процента двете крайности са вредни", заключва Любен Белов.

"Много е трудно да се каже къде е балансът – дали трябва да отидеш на четири събития или на едно. В общи линии всеки сам си решава в зависимост от неговите нужди", коментира Даниел Томов. Като цяло обаче предприемаческата система е като жив организъм, добавя той. Според него хората в нея сами я регулират. Така например, ако човек само обикаля събитията и не прави нищо, той губи авторитет и в даден момент системата го изолира. Обратно, ако е активен и работи, хората ще показват интерес и ще се ангажират.

"Големият капан е за хора, които са на средно ниво", казва Любен Белов. Той визира предприемачи, които вече имат работещи продукти и са посещавали достатъчно събития, чули са основните послания, научили са важни уроци, но въпреки това продължават да отделят повече време за нови мероприятия, вместо да работят по продукта/услугата си. Но дори тогава това не е излишно, смята Белов, защото трябва да има т.нар. give back, т.е. и те да предават опита си на новодошлите.

В крайна сметка младите предприемачи имат безброй оправдания за пред света и за пред себе си, за да посещават различните събития. А дали ще се възползват от тях по максимално добър начин или пък ще убиват по няколко часа в шеги и закачки, зависи изцяло от тях.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1035 прочитания

Интернет, какво ми казваш? Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

5 сеп 2019, 3867 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Избери си филм

Хърватски екип предлага на кинолюбителите мобилно приложение за резервация и покупка на билети

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг