С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 22 фев 2013, 18:17, 10902 прочитания

Жега в нощта

Екип от четирима българи разработва социална мрежа за партита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Случвало ли ви се е в 11 часа вечерта спонтанно да ви хрумне да излезете? Изведнъж обаче това начинание се превръща в безкрайна размяна на sms-и и телефонни обаждания. Разбирате какво ще прави всеки от компанията тази вечер, но не намирате желаещи за купон просто защото не сте го планирали предварително. И така една потенциално силна вечер пропада, а кривата на настроението поема рязко надолу.

Върху решението на този проблем вече се работи. Младата българска компания Useful Entertainment, която през лятото на миналата година получи финансиране от 30 хил. евро от фонда за дялови инвестиции LAUNCHub, разработва социална мрежа за нощен живот в София... и не само. Useful at Night, както се казва проектът, е дело на Евелин Велев (Лино), Христо Дачев (Тути), Ивайло Василев и Йордан Грозданов. Това не е първият стартъп на младежите, но е първото им начинание като екип. И той вече набира скорост, защото е не просто онлайн справочник за предстоящите партита, а показва кои от близките до теб хора в кое заведение ще бъдат тази вечер.


Моята парти идентичност

Платформата прилича на добре познатите ни социални мрежи, но е строго специализирана в нощния живот и показва къде е жегата тази вечер. Идеята зад нея е логична. Понякога познаваш хората, с които искаш да излезеш, отскоро и имате много слаби взаимоотношения. Общата ви среда е най-вече по заведенията и не сте толкова близки, че да сте се намерили във фейсбук или дори да сте си разменили телефоните, обяснява Лино. Useful at night дава решението, а начинът да вкараш някого в мрежата е много лесен - двамата разклащате смартфоните си, докато сте в близост един до друг, и поканата е получена. Другият вариант е да изпратиш такава през Facebook.

В мрежата от края на октомври досега вече има няколкостотин души. Повечето от тях са в нея от около 10 седмици и я ползват по 2-3 пъти седмично. "С различни алгоритми преценяваме кои хора имат някаква социална близост до теб и има интерес да разбереш нещо за тях. Така ти даваме в реално време информация какво се случва през нощта около теб, защото дори когато разполагаме с програми за събитията, знаем кои са диджеите, това не е най-важната информация, за да решиш дали и къде да излезеш. По-важно е кой друг е там, за да се организираме заедно, и това става много импулсивно. Когато човек излиза нощем, той има нужда от хора, които познава, за да има някаква социална среда, и да се запознае с нови хора", обяснява Лино. За да виждаш информация само за хора, които те интересуват, настройките могат да бъдат и ръчно нагласени. За сравнение, докато ползваш Foursquare например, е почти невъзможно да си настроиш нотификациите, така че да са ти полезни и за нощен живот, и за други цели, смята той. Уебсайтове като лондонския Time Out пък може и да показват къде ще е партито тази вечер, но липсва социалният елемент.



Така в платформата човек може да изгради своята парти персона, без да се притеснява, че тази информация ще стане "твърде публична", както във Facebook например. Все пак засега социалната мрежа е основният източник на идентичност, чрез който можеш да се логнеш в приложението.

Броят заведения, достъпни в платформата, е неограничен. Според екипа в момента само в София те са стотици, може би над хиляда. Продуктът обаче не е таргетиран специално за българския пазар. Eкипът наблюдава 180 града в света, а потребителска група има в София и Лондон. За разлика от повечето продукти, които имат локален характер, Useful at Night е замислена като решение в глобален мащаб. Важно е обаче продуктът да е съобразен с потребителското поведение на хората в съответния град, затова екипът трябва да има присъствие в него.

С парите от LAUNCHub досега Useful at Night са създали бета-версията на мобилното приложение, която работи и на iOS, и на Android. Основната цел сега е хората активно да се ангажират с мрежата и да се връщат често. Самият продукт все още подлежи на видоизменение, защото за екипа работата им по проекта е наполовина изследователска.

Кой друг има интерес?

Създателите на приложението се надяват освен за купонджиите, приложението да стане интересно и за други играчи в парти индустрията - управители на заведения и големи брандове. "Тъй като това е индустрия, която предлага преживявания, всички търсят различни и креативни начини да предлагат нови преживявания на потребителите. Например управителите на заведения нямат никакъв смислен начин да комуникират с посетителите, преди те да влязат в заведението. А ние сме проверили, че те биха искали това", разказва Лино. Екипът е установил, че в един клуб обикновено има около 150 души "заряд", от които зависи дали заведението ще се напълни. Ако те престанат да идват, мениджърите на заведението се интересуват защо. Връзката с тези хора е една от платените услуги, която платформата може да предложи на клубовете. Това ще е и начин приложението да прави пари.

Друг канал за монетизация ще е чрез продажбата на билети за партита. Един още по-интересен вариант, който обаче все още не е приел ясна форма, може да се определи като плащане, за да си създадеш идентичност. Според екипа това би имало смисъл за ексклузивни клубове, където не всеки може да влезе. "Ако някой се е доказал като интересен социален човек в Берлин и се озове в Ню Йорк и иска да посети някой от най-ексклузивните клубове, тази платформа може да осигури достъпа до такова преживяване", смятат те. Според тях това e възможна идея, защото таргетът на социалната мрежа са професионалисти, които работят в голям град и попадат в по-висок потребителски сегмент от гледна точка на доходите си. Това е една от причините продуктът да не е масов, а достъпен само с покани. Засега обаче екипът не се ангажира с прогнози кога проектът ще започне реално да изкарва пари, тъй като все още търсят сценария, който добавя най-много стойност за потребителите.

Work hard, party harder*

Продуктът може да показва кой е в момента в дадено заведение, кой мисли да отиде и какво се е случвало там преди. Екипът обаче събира информация от статии и събития, споделени във Facebook във връзка с дадено място, и скоро ще ги показват по интересен начин. Всеки ще може да види например "кои са обичайните заподозрени" в това заведение, както и друга информация, с която ще се обогатят профилите на местата, за да може човек да добие представа дали те ще му допаднат.

Следващата голяма крачка за Useful at Night е намирането и на нови инвеститори. "Типът инвеститори, които ще търсим, са такива с голям опит в консуматорски интернет продукти и някои от големите клъстъри – в Силициевата долина, Бостън, Ню Йорк, Лондон, Берлин", казва Лино. Разбира се, най-важното е да докажат, че са по-добри от други подобни проекти в световен мащаб. В момента обаче като най-голям свой конкурент те виждат не други парти платформи, а писането на sms-и, изпращането на Facebook съобщения, които са един вид естествена алтернатива на Useful at Night.

"Светът става все по-дигитален и все по-натоварен", обобщава Иво. И в него крайната цел е нещата да се опростят възможно най-много, дори най-приятните като ходенето на купон.

* Работи здраво, купонясвай още по-здраво
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Геймингът като професия Геймингът като професия

Танко Шокеров, студио мениджър на "Gameloft България", пред "Капитал"

16 авг 2019, 2113 прочитания

От сателитен куб до Sfera от данни От сателитен куб до Sfera от данни

Кои са българските космически проекти, зад които стоят сдружението SAT-1 и компанията Sfera Technologies

15 авг 2019, 1519 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Местен бизнес: Захарни истории от Хасково

Малките производители на сладкиши оцеляват, но работата им става все по-трудна

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА