Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Момчил, дизайнерът Филип и другият основател на Leanplum Андрю работят усилено да стартират продукта си публично след няколко месеца

Оптимизация по ноти

Историята на Leanplum, или как един български софтуерен инженер набра 825 хил. долара за стартиращата си компания

Татяна Пунчева-Василева
9809 прочитания

Момчил, дизайнерът Филип и другият основател на Leanplum Андрю работят усилено да стартират продукта си публично след няколко месеца

© Leanplum


Той е от музикално семейство. Баща му е оперен певец, а майка му - учителка по пиано. Това почти го превръща в пианист, но вместо това той избира професия, в която пръстите му да препускат по едни други клавиши - тези на компютърната клавиатура. Запознайте се с Момчил Кюркчиев, чиято работа като софтуерен инженер само преди няколко седмици му помага да набере 825 хил. долара за развитието на стартиращата си компания за оптимизация на мобилни приложения Leanplum.

Бизнес историята на 29-годишния предприемач от Русе по всичко прилича на такава на някои за онези младежи, които почти година се борят за вниманието на двата фонда, създадени по евроинициатива JEREMIE - Eleven и LAUNCHub. Но и е съвсем различна, защото се развива насред конкуренцията в САЩ - най-развития пазар за технологични иновации, където хиляди стартиращи компании се борят за вниманието и парите на бизнес ангели и на големите инкубатори.

От Google до собствения проект

През 2003 г. Момчил заминава да учи в САЩ математика и компютърни науки. През 2006 г. доста ловко вече си е подсигурил стаж в Google и започва да работи като системен администратор по поддръжката на търсачката. "Понякога това означаваше 16-часов работен ден, а ако нещо се объркаше, нямаше събота или неделя", разказва той. По-късно вече е работил по оптимизацията на търсачката и като софтуерен инженер в екипа за видеосъдържание на YouTube. Това му помага да си изгради добра престава как се оптимизират сайтове, за да носят повече приходи на създаделите си.

И така до 2012 г., когато заедно с колегата си Андрю Фърст решават да напуснат Google и да стартират собствена компания. За целта кандидатстват и печелят финансиране от един от най-големите акселератори за стартиращи компании в САЩ - TechStars. Участват в програмата му в Сиатъл. Първоначалната инвестиция на акселератора в Leanplum е 118 хил. долара (18 хил. долара първо вложение и допълнителни 100 хил. долара). Екипът прекарва три месеца в програмата, а по време на т.нар. Demo Day през ноември успява да впечатли доста бизнес ангели и фондове за инвестиции в стартиращи компании.

Основателят на TechStars Дейвид Коен описва екипa и идеята им: "Супер екс-Google екип, който премина през TechStars и излезе изключително усъвършенстван и с идея, която ще промени начина, по които мобилните приложения определят успеха."

Какво прави Leanplum

Екипът на Момчил се е прицелил в един все още слабо развит пазар - а именно на оптимизацията на мобилните приложения в реално време. "Това е изключително развито, когато говорим за оптимизирането на интернет страници, но не и за мобилни приложения", обяснява той. Всяка нова промяна на едно приложени може да отнеме седмици, докато новостите се разработят, след това одобрят от съответния app магазин и накрая докато се оцени ефектът им върху потребителите. "Ние предлагаме софтуер, който ще помогне на разработчиците и продуктовите мениджъри много по-бързо и лесно да тестват и прилагат всякакви подобрения, и то в реално време", допълва той. Това би следвало да спести пари, време и евентуално разочарование на потребителите от промените по приложението.

Всъщност технологията, която екипът разработва, се опитва да реши ключов проблем за разработчиците на мобилни приложения - бързо да анализират какво потребителите харесват или не в приложението. Тя е базирана на т.нар. A/B testing, при който програмистите тестват всяка промяна в реално време върху определена група реални потребители, без те да подозират за това. Така може се тестват всякакви метрики в едно приложение - колко време потребителите прекарват в приложението, кои функции използват най-много, кои и къде позиционираните реклами им въздействат най-много, използват ли новите функции в него и прочие.

За момента технологията на Leanplum е в затворена бета-версия и се тества само от органичен брой разработчици на мобилни приложения и игри. По думите на Момчил дори и в този вариант екипът вече може да генерира приходи. Все пак той планира да пусне продукта на пазара до три месеца. Технологията ще има безплатна и платена версия, като продажбите ще са на база абонамент за софтуера според това колко души ще го използват.

"Ние се движим на вълната на мобилните приложения", обяснява Момчил. Този пазар тепърва има да расте. Само в App Store вече има над 800 хил. приложения, а в Google Play - около 600 хиляди. След няколко години заедно с мобилните игри това се очаква да е пазар за 50 млрд. долара, обяснява още той.

Именно потенциалът на технологията и съответно на пазара, който тя ще покрива, носи на Leanplum инвестиция от група ангели и инвестиционни фондове в размер на 825 хил. долара. Финансирането беше финално договорено в средата на февруари. Първите 118 хил. идват от самите TechStars, а допълнителния т.нар seed ресурс осигуряват специализираните в инвестиции в стартиращи компании фондове Kima Ventures и VoiVoda Ventures заедно с няколко бизнес ангела. Цялата инвестиция е срещу дял под 25% от Leanplum, пояснява още Момчил. По думите му с тези пари основният приоритет на компанията ще е да разшири екипа си поне с още двама софтуерни инженери и да успее да пусне продукта си на пазара.

Паралелът

Всъщност инвестицията от 825 хил. долара за Leanplum е четвъртата най-голяма по време на есенната програма на TechStars в Сиатъл през 2012 г. Тогава от общо 10 компании седем получават финансиране и то се равнява на общо 7.1 млн. долара. За последните пет години средното вложение на компания в TechStars е 1.4 млн. долара при финансирани над 200 компании и набрани над 280 млн. долара, показва статистиката на акселератора.

Това е в пъти над инвестиционния ресурс, наличен за стартиращи компании в България. Средата тук обаче тепърва прохожда, и то най-вече благодарение на двата фонда за акселерация, създадени по JEREMIE - Eleven  с 12 млн. евро капитал и LAUNCHub с 9 млн. евро. Макар общият им ресурс да е доста под инвестираното само в TechStars за последните пет години, минималната им инвестиция на компания - между 25 и 30 хил. евро, е по-голяма. Минималната в TechStars е 18 хил. долара. Този ресурс подобно на кошер вече събира около себе си много "работни пчелички" и жуженето по темата расте с всеки изминал ден.  Въпреки това средата в България има много още да се развива, за да заприлича повече на тази отвъд океана.

"И в България вече има пари да започнеш", прави паралел Момчил. След последното си посещение в България тази зима той вече отчетливо вижда и се радва на все повече разрастващото се предприемаческо общество в страната. "Важно е да има общество от предприемачи и всеки да дава повече, отколкото взима", казва той.

Всъщност единият от бизнес ангелите, осигурил не малка част от финансирането за екипа на Момчил, е Любен Белов, който в момента управлява българския фонд LAUNCHub. "Инвестирах в Leanplum, първо, защото Момчил ме впечатли с вярата и отдадеността си към идеята, подходящия опит, който има от Google, и най-вече заради бързината, с която реализира идеята си", разказва Белов. Разбира се, другата причина да инвестира в компанията е фактът, че предлага интелигентно решение на проблем за един голям и растящ пазар, допълва той.

На въпроса дали се чувства привилегирован, че е имал шанса да се докосне до предприемаческата "машина" в САЩ, Момчил отговаря: "Не се чувствам привилегирован, защото всички от екипа сме се трудили много." Не приема по-богатата среда в САЩ за даденост, а по-скоро като нещо, което трябва да си изработиш. "Понякога се чувстваш като на влакчето на ужасите за стартъпи - в един момент си на върха, а в следващия се сблъскваш с огромно предизвикателство. Но в крайна сметка без труд нищо не се получава", обобщава Момчил, който с тази нагласа при един по-различен избор вероятно щеше да завладее и световните зали зад пианото.


3 коментара
  • 1
    apoloniy avatar :-|
    Apolon ot Tiana

    Браво, очакваме това и в България!

  • 2
    plamenhristov5 avatar :-|
    plamenhristov5

    Поздравления за младежа!

  • 3
    dragonfly777 avatar :-|
    dragonfly777

    Браво, само заглавието на статията малко преувеличава, все пак той е Co-Founder, не е направил сам компниаята


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK