Геймъри предприемачи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Геймъри предприемачи

Георги Петров, изпълнителен директор и съосновател на Coherent Labs.

Геймъри предприемачи

Основателите на Coherent Labs създават продукт, който ще спести пари и време на производителите на игри

Асен Георгиев
15111 прочитания

Георги Петров, изпълнителен директор и съосновател на Coherent Labs.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Основните правила в неписания наръчник за предприемачи за това как да спечелят финансиране е да имат опит, идеята им да решава истински проблем и екипът да е започнал да действа много преди да са се появили парите на хоризонта. Точно като излезли от наръчник изглеждат Coherent Labs, които получиха финансиране от фонда за стартиращи компании LAUNCHub. 

Основателите са четирима програмисти с богат опит в създаването на компютърни игри. Проблемът, който решават със своята нова компания, е пряко свързан с гейм индустрията, която те познават много добре. Още преди да разберат, че имат възможност да кандидатстват за финансиране, те са написали бета версия на своя продукт и са измислили план за неговата популяризация, в който са заложени десетки часове труд, а не четири- или петцифрени суми в графи маркетинг и реклама. Имат и хора от индустрията, които тестват техния софтуер и им връщат обратна връзка…

И логично, Coherent Labs получават 30 000 евро финансиране в един от първите "прозорци", които отваря LAUNCHub. "След това демонстрирахме бърз и фокусиран напредък и така успяхме да си осигурим втора инвестиция, която е на стойност около 300 000 евро", разказва съоснователят и изпълнителен директор на компанията Георги Петров. Част от парите са от LAUNCHub, а други - от ангели инвеститори. След втория кръг инвеститорите притежават около 30% от компанията, която се оценява на 1 млн евро.

Пазар за милиарди

Гейминг индустрията бие рекорди по обем и брой на сливанията и придобиванията през миналата година в областта на младите компании. Това показва анализ на международната инвестиционна компания Digi-Capital, цитиран специализирания технологичен портал TechCrunch. Според него през 2012 г. инвеситициите и придобиванията в гейминг индустрията са достигнали исторически рекорд до близо 4 млрд. долара спрямо 3.4 млрд. долара година по-рано. Компанията отчита, че основна част от инвестициите отиват в игрите за социални мрежи, пример за което е мултимилиардната оценка на създателите на Farmville - Zynga. Увеличават се и вложенията в игри за телефони и други безжични устройства. Все пак Digi-Capital отчита и повече предпазливост у инвестирорите по отношение на игрите в социалните мрежи още повече, че вързаната за Facebook Zynga леко разочарова с резултатите през миналта година. Като цяло според инвестиционната компания гейминг индустрията за интернет и мобилни устройства ще продължава да расте значително през следващите години и очаква тя да генерира приходи от около 83 млрд. долара през 2016 г.

Да уцелиш нишата

Опитът на екипа, добрият продукт и бързият напредък са само част от нещата, които убеждават инвеститорите да вложат своите пари. От голямо значение е и нишата, към която са се насочили младите предприемачи. Те правят софтуер, който позволява на разработчиците на компютърни игри да създават бързо и ефикасно потребителския интерфейс на своите заглавия. Това включва двуизмерните менюта, които се показват, когато стартирате дадена игра, както и менютата, помагащи на геймъра да се ориентира по време на екшъна. Например, ако става въпрос за автомобилен симулатор, софтуерът на Coherent Labs, който се казва Coherent UI, помага да бъдат направени приборите, които показват скоростта, класирането и всичко останало, което играчът вижда като допълнителна информация.

"Досега повечето компании инвестираха в разработването на собствена технология. Купуваха си готов продукт, подобен на нашия, и строяха собствена технология", разказва Петров. "Това обаче е много изтощаващо и почти никое от по-сериозните студиа вече не го прави", добавя той. Този процес коства прекалено много ресурси на разработчиците. Обикновено те разполагат със страхотни "енджини" (софтуерната основа, върху която реално се създават игрите), които обаче се използват за оформянето на триизмерните светове. Те не са приложими за двуизмерните менюта и елементи. И така, когато дойде ред за тяхното създаване, обикновено с това се занимават най-добрите програмисти и дизайнери. Процесът на работа обаче е много дълъг, разказва Петров. "Първо дизайнерът рисува нещата, както смята, че трябва да изглеждат. След това програмистът ги влага. Пет или повече часа по-късно той показва резултата, за да може дизайнерът да каже, че това, което вижда няма нищо общо с това, което е искал да види… и всичко започва от начало", разказва Петров.

Продуктът на Coherent Labs решава именно този проблем. Техният софтуер позволява на дизайнерите да създадат сами менютата и всичко останало, както те ги виждат, и след това да ги изпратят на програмистите да ги вложат в играта.

В интерес на истината в момента съществуват подобни решения. Най-популярното се разработва от гиганта Autodesk. Разликата обаче е, че то използва за основа Flash технологията, а разработката на Coherent Labs е базирана на модерните HTML5 и CSS3 технологии. Именно това прави тяхното решение привлекателно и интересно.

Голям интерес

Най-добрият показател за качеството на Coherent IU е фактът, че само няколко месеца след като е пусната първата му версия, той вече се ползва от над 500 разработчици. "Както от единични, така и от големи компании", разяснява Петров.

Любопитен е начинът, по който всъщност продуктът стига до своите потребители. Каналите за популяризация са добре съобразени с основните характеристики на целевата група. И най-вече с факта, че самите разработчиците имат изключително високо доверие помежду си. Затова, когато от Coherent Labs вече имат готов продукт, те просто го споделят в няколко форума на разработчици и им предлагат да го тестват. След това колелото се завърта. От скоро компанията поддържа и блог на своя уебсайт, който само за няколко месеца вече генерира по над 1000 уникални потребители дневно, което предвид нишовата насоченост е добър резултат. В своя блог Петров и неговите колеги публикуват информация, свързана с възможностите на Coherent IU.Правят кратки обучителни текстове за това какво всъщност може да се прави с техния софтуер, което се оказва доста добър ход и интересът расте.

Голяма възможност

Всичко това е страхотно, но пред компанията все още стои едно голямо предизвикателство – да започне да печели пари. Към момента, въпреки големия интерес все още не са регистрирани никакви приходи. Отчасти това се дължи на самия бизнес модел, който предвижда първоначално безплатно запознаване с продукта. А когато ползвателят вече се е убедил в полезността му, да заплати една от няколкото различни по-големина такси. 

Петров обаче не изглежда никак притеснен от факта, че все още нямат приходи. Според него факторите са няколко – от една страна, има чисто логистично забавяне (регистрация в PayPal и други подобни необходимости, които са се оказали по-бавни от очакваното), както и необходимостта на потенциалните купувачи от малко повече от планираното време от 1 месец, за да се убедят в качествата на продукта и да го закупят. И тук по-скоро проблемът не е в убеждаването в качеството, а че много от ползвателите в момента решават голяма част от проблемите си с наличната безплатна версия. Но всичко това е въпрос на настройка.

Големите надежди на Петров са насочени към края на този месец. "Всъщност сега в края на месеца предстои огромно събитие за нас. Ще вземем участие в Game Developers Conference", разказва той и добавя: "това за мен е най-голямото събитие, свързано с разработка на игри в Северна Америка, ориентиранo е изцяло към разработчици и всъщност всяка година там ходят около 20 – 25 хил. посетители".  Целта на Coherent Labs е да присъства, да направи важни връзки и да реализира продажби и първи приходи.

Още на първо ниво

Ако използваме игрова метафора, за момента Coherent Labs са все още на първо ниво от своето развитие. Определено, за да превъртят играта, в която са се впуснали, ще са им необходими много време, упоритост и късмет. Индикациите обаче са, че те са склонни да вложат всичко това, за да постигнат високи резултати. Една от чертите, които обединяват четиримата съоснователи, например е техният перфекционизъм по отношение на кода, който пишат, разказва още Петров. Според него може би и затова им е малко трудно да си намират служители. Защото търсят подобни хора, а те се намират трудно. Това всъщност е и една от големите трудности пред екипа за момента – изключително острият недостиг на ИТ кадри в България.

Всичко това обаче е преодолимо, а плановете на Coherent Labs са до края на годината или най-късно до другия март да реализират приходи от между 700 хил. и 1 млн. долара. "Нашият продукт струва 5 хил. долара, което е доста ниско за индустрията. Общо взето един програмист струва за 1 месец толкова; ще ни трябват 200 клиенти, за да достигнем тази цел. А ние имаме 500 ползвателя в момента", казва Петров. Остава само да ги убедят да си платят, което всъщност е и голямо предизвикателство. Точно затова в компанията в момента работят по ценообразуването, какво да включват различните пакети, които продават, както и кой е най-добрият пазарен сегмент за тях.

Основните правила в неписания наръчник за предприемачи за това как да спечелят финансиране е да имат опит, идеята им да решава истински проблем и екипът да е започнал да действа много преди да са се появили парите на хоризонта. Точно като излезли от наръчник изглеждат Coherent Labs, които получиха финансиране от фонда за стартиращи компании LAUNCHub. 

Основателите са четирима програмисти с богат опит в създаването на компютърни игри. Проблемът, който решават със своята нова компания, е пряко свързан с гейм индустрията, която те познават много добре. Още преди да разберат, че имат възможност да кандидатстват за финансиране, те са написали бета версия на своя продукт и са измислили план за неговата популяризация, в който са заложени десетки часове труд, а не четири- или петцифрени суми в графи маркетинг и реклама. Имат и хора от индустрията, които тестват техния софтуер и им връщат обратна връзка…


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Браво на младежите !
    Това е начина на можещите и искащите.

  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica

    поздравления

  • 3
    vvelichkov avatar :-P
    Васил Величков

    Хорхе, успех на GDC и да се върнете с много сделки!

  • 4
    tedolina avatar :-|
    Теодора Лилова

    Браво, Хорхе и момчета! Гордеем се с вас и ви пожелаваме още по-впечатляващи успехи.

  • 5
    nboyan avatar :-|
    nboyan

    Хммм, хитро, добре, а защо не използувате ракетата носител Хаус Груп?
    И малко предложения от мен:
    А, и смятам, че допускат грешка с основната цел, да постигнем 700 - 1000К приходи. Смятам, че основната цел трябва да е друга, да създадете добър продукт (не смятам, че не е.. да не бъда разбран погрешно, моля) и много добър обслужващ център. Между другото момчета, къде ви е форумът, Веднага да създадете, предполагам знаете защо. Цените за момента са доста високи, изхождате от идеята за почасов труд на програмист, което е груба грешка, според мен. В моментът целият сектор в компютърната графика в САЩ и Европа, се бори за оцеляване и затова ви моля, направете си по добро проучване на пазара, или по добре супер гъвкава политика, цена за време, цял пакет, обновление и най-важното ако е възможно покажете (за разлика то другите) пътната карта т.е как виждате Вашият продукт след 2 години, 3. 5 години. Какво ще спечелите, на вход - повишен интерес, по голямо доверие, лоялни клиенти, Какво бихте могли да загубите - да разкриете плановете си пред Вашите конкуренти. Изборът е Ваш, но това е добро решение за Вас, според мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK