С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 19 мар 2013, 21:36, 14725 прочитания

Геймъри предприемачи

Основателите на Coherent Labs създават продукт, който ще спести пари и време на производителите на игри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основните правила в неписания наръчник за предприемачи за това как да спечелят финансиране е да имат опит, идеята им да решава истински проблем и екипът да е започнал да действа много преди да са се появили парите на хоризонта. Точно като излезли от наръчник изглеждат Coherent Labs, които получиха финансиране от фонда за стартиращи компании LAUNCHub. 

Основателите са четирима програмисти с богат опит в създаването на компютърни игри. Проблемът, който решават със своята нова компания, е пряко свързан с гейм индустрията, която те познават много добре. Още преди да разберат, че имат възможност да кандидатстват за финансиране, те са написали бета версия на своя продукт и са измислили план за неговата популяризация, в който са заложени десетки часове труд, а не четири- или петцифрени суми в графи маркетинг и реклама. Имат и хора от индустрията, които тестват техния софтуер и им връщат обратна връзка…


И логично, Coherent Labs получават 30 000 евро финансиране в един от първите "прозорци", които отваря LAUNCHub. "След това демонстрирахме бърз и фокусиран напредък и така успяхме да си осигурим втора инвестиция, която е на стойност около 300 000 евро", разказва съоснователят и изпълнителен директор на компанията Георги Петров. Част от парите са от LAUNCHub, а други - от ангели инвеститори. След втория кръг инвеститорите притежават около 30% от компанията, която се оценява на 1 млн евро.

Пазар за милиарди
Гейминг индустрията бие рекорди по обем и брой на сливанията и придобиванията през миналата година в областта на младите компании. Това показва анализ на международната инвестиционна компания Digi-Capital, цитиран специализирания технологичен портал TechCrunch. Според него през 2012 г. инвеситициите и придобиванията в гейминг индустрията са достигнали исторически рекорд до близо 4 млрд. долара спрямо 3.4 млрд. долара година по-рано. Компанията отчита, че основна част от инвестициите отиват в игрите за социални мрежи, пример за което е мултимилиардната оценка на създателите на Farmville - Zynga. Увеличават се и вложенията в игри за телефони и други безжични устройства. Все пак Digi-Capital отчита и повече предпазливост у инвестирорите по отношение на игрите в социалните мрежи още повече, че вързаната за Facebook Zynga леко разочарова с резултатите през миналта година. Като цяло според инвестиционната компания гейминг индустрията за интернет и мобилни устройства ще продължава да расте значително през следващите години и очаква тя да генерира приходи от около 83 млрд. долара през 2016 г.
Да уцелиш нишата

Опитът на екипа, добрият продукт и бързият напредък са само част от нещата, които убеждават инвеститорите да вложат своите пари. От голямо значение е и нишата, към която са се насочили младите предприемачи. Те правят софтуер, който позволява на разработчиците на компютърни игри да създават бързо и ефикасно потребителския интерфейс на своите заглавия. Това включва двуизмерните менюта, които се показват, когато стартирате дадена игра, както и менютата, помагащи на геймъра да се ориентира по време на екшъна. Например, ако става въпрос за автомобилен симулатор, софтуерът на Coherent Labs, който се казва Coherent UI, помага да бъдат направени приборите, които показват скоростта, класирането и всичко останало, което играчът вижда като допълнителна информация.

"Досега повечето компании инвестираха в разработването на собствена технология. Купуваха си готов продукт, подобен на нашия, и строяха собствена технология", разказва Петров. "Това обаче е много изтощаващо и почти никое от по-сериозните студиа вече не го прави", добавя той. Този процес коства прекалено много ресурси на разработчиците. Обикновено те разполагат със страхотни "енджини" (софтуерната основа, върху която реално се създават игрите), които обаче се използват за оформянето на триизмерните светове. Те не са приложими за двуизмерните менюта и елементи. И така, когато дойде ред за тяхното създаване, обикновено с това се занимават най-добрите програмисти и дизайнери. Процесът на работа обаче е много дълъг, разказва Петров. "Първо дизайнерът рисува нещата, както смята, че трябва да изглеждат. След това програмистът ги влага. Пет или повече часа по-късно той показва резултата, за да може дизайнерът да каже, че това, което вижда няма нищо общо с това, което е искал да види… и всичко започва от начало", разказва Петров.



Продуктът на Coherent Labs решава именно този проблем. Техният софтуер позволява на дизайнерите да създадат сами менютата и всичко останало, както те ги виждат, и след това да ги изпратят на програмистите да ги вложат в играта.

В интерес на истината в момента съществуват подобни решения. Най-популярното се разработва от гиганта Autodesk. Разликата обаче е, че то използва за основа Flash технологията, а разработката на Coherent Labs е базирана на модерните HTML5 и CSS3 технологии. Именно това прави тяхното решение привлекателно и интересно.

Голям интерес

Най-добрият показател за качеството на Coherent IU е фактът, че само няколко месеца след като е пусната първата му версия, той вече се ползва от над 500 разработчици. "Както от единични, така и от големи компании", разяснява Петров.

Любопитен е начинът, по който всъщност продуктът стига до своите потребители. Каналите за популяризация са добре съобразени с основните характеристики на целевата група. И най-вече с факта, че самите разработчиците имат изключително високо доверие помежду си. Затова, когато от Coherent Labs вече имат готов продукт, те просто го споделят в няколко форума на разработчици и им предлагат да го тестват. След това колелото се завърта. От скоро компанията поддържа и блог на своя уебсайт, който само за няколко месеца вече генерира по над 1000 уникални потребители дневно, което предвид нишовата насоченост е добър резултат. В своя блог Петров и неговите колеги публикуват информация, свързана с възможностите на Coherent IU.Правят кратки обучителни текстове за това какво всъщност може да се прави с техния софтуер, което се оказва доста добър ход и интересът расте.

Голяма възможност

Всичко това е страхотно, но пред компанията все още стои едно голямо предизвикателство – да започне да печели пари. Към момента, въпреки големия интерес все още не са регистрирани никакви приходи. Отчасти това се дължи на самия бизнес модел, който предвижда първоначално безплатно запознаване с продукта. А когато ползвателят вече се е убедил в полезността му, да заплати една от няколкото различни по-големина такси. 

Петров обаче не изглежда никак притеснен от факта, че все още нямат приходи. Според него факторите са няколко – от една страна, има чисто логистично забавяне (регистрация в PayPal и други подобни необходимости, които са се оказали по-бавни от очакваното), както и необходимостта на потенциалните купувачи от малко повече от планираното време от 1 месец, за да се убедят в качествата на продукта и да го закупят. И тук по-скоро проблемът не е в убеждаването в качеството, а че много от ползвателите в момента решават голяма част от проблемите си с наличната безплатна версия. Но всичко това е въпрос на настройка.

Големите надежди на Петров са насочени към края на този месец. "Всъщност сега в края на месеца предстои огромно събитие за нас. Ще вземем участие в Game Developers Conference", разказва той и добавя: "това за мен е най-голямото събитие, свързано с разработка на игри в Северна Америка, ориентиранo е изцяло към разработчици и всъщност всяка година там ходят около 20 – 25 хил. посетители".  Целта на Coherent Labs е да присъства, да направи важни връзки и да реализира продажби и първи приходи.

Още на първо ниво

Ако използваме игрова метафора, за момента Coherent Labs са все още на първо ниво от своето развитие. Определено, за да превъртят играта, в която са се впуснали, ще са им необходими много време, упоритост и късмет. Индикациите обаче са, че те са склонни да вложат всичко това, за да постигнат високи резултати. Една от чертите, които обединяват четиримата съоснователи, например е техният перфекционизъм по отношение на кода, който пишат, разказва още Петров. Според него може би и затова им е малко трудно да си намират служители. Защото търсят подобни хора, а те се намират трудно. Това всъщност е и една от големите трудности пред екипа за момента – изключително острият недостиг на ИТ кадри в България.

Всичко това обаче е преодолимо, а плановете на Coherent Labs са до края на годината или най-късно до другия март да реализират приходи от между 700 хил. и 1 млн. долара. "Нашият продукт струва 5 хил. долара, което е доста ниско за индустрията. Общо взето един програмист струва за 1 месец толкова; ще ни трябват 200 клиенти, за да достигнем тази цел. А ние имаме 500 ползвателя в момента", казва Петров. Остава само да ги убедят да си платят, което всъщност е и голямо предизвикателство. Точно затова в компанията в момента работят по ценообразуването, какво да включват различните пакети, които продават, както и кой е най-добрият пазарен сегмент за тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 2453 прочитания

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1912 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Детска енергия

Двама българи вкараха играта по катерушките и люлките в 21 в.

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев