С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 10 май 2013, 17:42, 6905 прочитания

Клиентът има думата

Два екипа, финансирани от LAUNCHub и от Eleven, ще помагат на бизнеса да общува с потребителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Случвало ли ви се е в продължение на половин час безуспешно да търсите нещо по рафтовете в супермаркета? Мляко например. Започва издирване на някой, който да ви помогне. Намирате служител на магазина, молите го да слезе от стълбата, върху която се е качил, за да подреди горните рафтове. Оказва се, че той отговаря за електротехниката в магазина. Изчаквате го, докато намери кой да ви помогне... Горе-долу така изглежда една одисея в търсене на млякото.

А всъщност може да е съвсем различна. Не успявате да намерите млякото. Изпращате смс, който всички служители в магазина получават на компютрите или телефоните си, и веднага получавате отговор. А може би, докато си пазарувате нещо друго, чаканото мляко вече е било преместено от склада на рафта. Това се случва на цената на един смс. Ако пък имате "умен телефон", може да сканирате QR код, разположен на плакати в магазина, и да си общувате с персонала през мобилен уебсайт.


Така функционира TxtFeedback - проект, който цели да помогне на бизнеса да разбира по-добре клиентите си. Той се разработва от румънците Драгош Андроник и Богдан Орос и преди няколко месеца получиха 30 хил. евро от фонда за дялови инвестиции по JEREMIE - LAUNCHub, за да работят върху платформата. Тя представлява уеб приложение за директна обратна връзка между клиентите и бизнеса, което комбинира различни технологии за комуникации чрез sms или чрез мобилен чат.

Подобно решение на проблема с лесната и бърза обратна връзка между клиентите и бизнеса предлага и друг проект. Това е kaji.bg, който пък получи 50 хил. евро от другия фонд за финансиране на стартиращи компании - Eleven. Crowd Sense Technologies - компанията, която го разработва, също иска да даде на бизнеса начин да получава конструктивна критика и обратна връзка от хората, а на последните - платформа, през която да изразят мнението си. Те разработват уеб приложение, с което лесно да можеш да дадеш оценка от 1 до 100 на почти всичко - от телевизионно предаване до кафето в заведението.

За всеки по нещо



Драгош и Богдан работят върху TxtFeedback от около година и вече предлагат продукта си на няколко континента. В момента услугата вече е достъпна във Великобритания, Испания, Германия, Унгария, Румъния и всички северноевропейски страни, а също и в САЩ и Канада. Вече са започнали да навлизат и в Австралия. Един от най-скорошните им клиенти е един от големите магазини за техника в Румъния - Altex. Смятат в скоро време да стъпят и на българския пазар, за което вече водят разговори с местни ресторанти.

На западните пазари локалната конкуренция е доста по-сериозна, отколкото тук. На пазара на продукти, които позволяват на бизнеса с лекота да комуникира с клиентите си, дори вече има сигнали, че идеята е ценна. През пролетта на 2011 г. Google придоби един от бизнесите в бранша - TalkBin. По времето на сделката TalkBin съществува от около половин година. Няма публично обявена цена на сделката.

Основната таргет група на TxtFeedback са кафенета, ресторанти и магазини на дребно, но продуктът се ползва и от един театър, разказва Драгош. Те ползват услугата, за да разберат дали на зрителите им е харесало дадено представление. Това обаче е по-скоро изключение от фокуса на младата компания. За разлика от kaji.bg, които пък са избрали за свой първи пазар именно медийния. "В момента водим преговори с няколко национални телевизии", обяснява Радо. През платформата зрителите ще могат по всяко време, докато вървят новините или някой сериал например, да отговарят на конкретни въпроси от водещия и да оценяват доколко им допадат предаванията. Това ще може да става през всякакво устройство - смартфон, таблет или компютър.

Екипът сравнява проекта си с дистанционно управление, но за хората по телевизията, т.е. за съдържанието на това, което виждат. "Отваряме телевизионното изживяване, като го правим интерактивно. Като използват платформата, хората ще могат не само веднага да изразят мнението си за това, което виждат и чуват по телевизията, но и да се почувстват като част от група с всички, които гледат същата програма", казва Радо. Причината е, че самите потребители ще могат да виждат част от данните - какво мислят за дадена програма техните връстници или приятелите им във Facebook например. Донякъде идеята прилича на писмената комуникация в Twitter, когато група хора коментират някаква обща тема или събитие със съответно хаштаг.  Разбира се, при Twitter липсва моментът с даването на рейтинг.

Предизвикателство на техния първи пазар обаче е, че той има сериозна алтернатива – рейтингът на телевизиите, но екипът смята, че добавената стойност от техния продукт е много по-висока. "Сегашните рейтинг системи показват броя хора, гледащи дадена програма. Нашият инструмент прави така, че и гледащите програмата, и продуцентите, да виждат в реално време как и с какво око се гледа на програмата", обяснява Радо.

Екипът на kaji.bg e набелязал телевизионните медии като свои първи евентуални клиенти, но таргетът им е на практика всеки вид бизнес. Например в заведенията ще има разположени QR кодове за смартфоните или уебадрес. Така потребителите ще могат да дадат оценка дори след като се приберат вкъщи, а срещу това е възможно бизнесът да им предлага награди за брой получени отговори. От друга страна, според Радо мениджърите ще могат да проверят как хората реагират на продуктите им с лекотата, с която могат да проверят какво ще е времето днес. В момента обаче платформата все още не е активна, а по думите на екипа бета-версията на продукта ще е готова до месец.

Не те познавам, но ценя мнението ти

Общото между двата проекта е, че докато дават на бизнеса ценна информация за това какво наистина иска клиентът, запазват идентичността на последния в тайна. TxtFeedback например не разкрива телефонния номер, през който клиентът изпраща своя въпрос или обратна връзка, защото служителите отговарят през системата. Това спестява и доста неприятности по веригата, в случай че искаш да се оплачеш директно на мениджъра, който също ще може да види оплакването. Клиентът прави първата стъпка към комуникацията с магазина. След това, разбира се, екипът на магазина може да продължи да води диалог с клиентите. През системата те могат да отговорят по всяко време. Но не могат да изпращат спам, обяснява Драгош. Освен директната комуникация за бизнес добавената стойност е най-вече сдъвканият анализ на цялата информация. "Ние трансформираме получената обратна връзка в нещо, което е смилаемо," казва Драгош от TxtFeedback.

Kaji.bg пък не позволява директен контакт с клиента, но също анализира данните за хората, които ползват платформата - възраст, образование, в кой град живеят. Това е възможно, защото потребителите се логват с Facebook, а ако влизат в платформата като гости, предоставят тази информация. Тя обаче е само със статистическа цел и потребителите остават анонимни.

Безплатно за хората, платено за бизнеса

Бизнес моделът и на двата проекта е сходен и почива на презумцията, че информацията, и то обработената, е най-ценният актив, за който бизнесът е склонен да плати.

TxtFeedback всъщност вече продават своя продукт, като месечната абонаментна такса зависи от броя обекти (например брой магазини на една и съща верига). Клиентите, които започват първи да ползват продукта, разбира се, ще търсят много добра сделка. Затова сега целта е да продават възможно най-много и възможно най-бързо, обяснява Драгош. А след като привлекат много клиенти, ще имат възможност и за печалба.

Екипът на kaji.bg пък смята, че монетизацията на продукта им ще започне веднага след пускането на уебприложението. По думите на Радо големите компании например ще могат да заплатят за самия софтуер, а малките и средните ще могат да платят за обем данни – например на хиляда отговора. Всъщност те вече имат договорки с бизнеси в търговията на дребно, бързооборотните потребителски стоки и хотели, ресторанти и кафенета.

Двата бизнес ориентирани проекта поглеждат проблема с комуникацията между бизнес и клиенти от два различни ъгъла. TxtFeedback позволява анонимна, но все пак лична комуникация с всеки един клиент и се стреми да реши проблема му на място. Kaji.bg, от друга страна, ще бъде ориентиран към това да нарисува за бизнеса голямата картина. Успехът им ще зависи от много фактори, включително от това дали потребителите ще си намерят млякото чрез тях, или ще останат разочаровани че и така гласът им не е бил чут.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 3070 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1590 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Една идея и си там

Наближава първият betapitch София, който ще даде възможност на млади предприемачи да се изстрелят на международно ниво

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10