Minecraft по македонски*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Minecraft по македонски*

"Половината" от екипа на Team Tesseract <br>

Minecraft по македонски*

Шестимата от Team Tesseract спечелиха финасиране за разностиловата си компютърна игра си Excubitor

Константин Николов
8317 прочитания

"Половината" от екипа на Team Tesseract <br>

© Цветелина Белутова


Какво правят доктор, електроинженери и археолог в една стая? Звучи като начало на лош виц, но в случая с шестима македонски приятели отговорът е далеч по-приятен: видеоигра. Партньорите в стартъп компанията Team Tesseract получиха 30 000 евро от фонда за рисково финансиране LAUNCHub за гейм проекта си Excubitor, който продължават да развиват със съвместни усилия.

Геймъри от гимназията

Още в гимназията Иван, Александар, Игор, Филип, Александар и Иван имали идея да разработят игра. И шестимата са гейм маниаци и целта им била да обединят няколко жанра, за да се получи идеалното игрово преживяване. Първоначално се опитват да направят аркаден шутър. Постепенно с подобряването на уменията се променят и вижданията им, докато не стигат до идеята за Excubitor, която смесва най-различни стилове. В нея играчът поема контрола над охранителен космически кораб, с който трябва да отбива атаки на вражески сили и да защитава кораба-майка. По време на мисиите се отключват най-различни технологии, оръжия и нива. В Excubitor има елементи както на екшън и шутър, така и на ролева игра (RPG). Според създателите жанрът е трудно да бъде дефиниран и това е добре, тъй като комбинира различни аспекти и може да се хареса на по-широка публика. Eстествено това не е първият път, в който някой разработчик обединява стилове. Но от Team Tesseract се надяват, че сравнително лесното управление и добра графика, както и  интензивният геймплей ще се хареса както на любителите на екшъни, така и на тези, които си падат по по-старите аркадни игри. 

"Започнахме преди две години. Първоначално правихме играта в свободното си време, но  LAUNCHub ни даде възможността да се занимаваме и професионално с това", казва Иван Ивановски, изпълнителен директор на Team Tesseract. Той разкрива, че до една година сингъл плеър мисията на Excubitor трябва да е готова. Първо до няколко месеца ще бъде пусната бета-версия, която да бъде представена и тествана в гейм общността. Така различни играчи ще могат да кажат какво им харесва или не в проекта. Засега създателите планират около 15 нива, но те могат да бъдат увеличени до пускането на играта на пазара, а впоследствие може да има и различни експанжъни от допълнителни мисии. Енджинът, с който работи Excubitor, е дело на Team Tesseract, както и тъй нареченият level editor (софтуерът, с който се правят различните карти на нивата), което само по себе си е успех. След пускането на проекта на пазара ще се мисли и за мултиплеър режим. Засега версията ще е само за компютри с Windows, но след време може да бъде прехвърлена и на Linux и Mac. От Team Tesseract казват, че са планирали така дизайна на играта, че да може да работи дори и на петгодишен компютър, за да може повече играчи да се насладят на геймплея.   

Шестимата приятели се надяват да разпространяват играта дигитално през онлайн платформи като лидера на пазара Steam (която дистрибутира игри както на независими разработчици, така и на най-големите компании в сектора). Искат цената да не е прекалено висока, за да популяризират по-лесно Excubitor. Казват, че преди да постигнат договорка със Steam, Еxcubitor трябва да е добре позната и очаквана в геймобщността. Именно проектът на Steam - Greenlight подкрепя независимите разработчици, като позволява на всички геймъри в Steam да решат дали една игра е достатъчно добра, за да се продава през платформата. Именно по тази причина приятелите от Team Tesseract искат колкото се може по-бързо да пуснат и бета-версия. Все пак уточняват, че няма да се обезсърчат дори и да не влязат от първия път в Steam, тъй като има и други дигитални дистрибутори. Надяват се и да посетят различни гейм конвенции, за да промотират играта си.     

Независимост преди всичко

Разработчиците вече имат уговорка за нови инвестиции от страна на  LAUNCHub, но все пак стремежът им е да останат колкото се може по-независими. Фондът получи миноритарен дял в Team Tesseract срещу капиталовложението си. Иван Ивановски казва, че може да опитат и различни платформи за групово финансиране като Кickstarter, но осъзнават, че за тази цел трябва да имат по-готова версия от сегашната. Засега всичките усилия на Team Tesseract са съсредоточени върху Excubitor. Но от компанията не крият, че имат идеи и за други игри. Бъдещето им като разработчици ще зависи от успеха на пилотния им проект. По тази причина шестимата постоянно пътуват между Скопие и София, за да се срещат с представители на фонда и да работят върху дизайна на нивата.

Всъщност пътят на Team Tesseract към гейм върховете засега изглежда добре обмислен. През последните години именно независимите разработчици преживяха най-сериозния възход за сметка на големите играчи, повечето от които намаляват персонал и съкращават бюджети по скъпите си проекти. За "инди" възхода допринася както популярността на мобилните платформи и все по-лесното дигитално разпространение, така и възможността за по-лесно финансиране от индустрията и различни фондове. Преди 10 години беше невъзможно дадена игра да достигне дори до повече от 100 души, ако няма маркетинг бюджет и значителен тираж на физически носители.

Но сега с платформи като Steam софтуерът на независимите разработчици може да достигне до хиляди, дори милиони потребители, и то без особени разходи. Естествено, колкото е по-голяма конкуренцията, толкова по-трудно ще е за Excubitor да се наложи на пазара. Сред много независими успехи през последните години, има далеч повече, които така и не биват забелязани. Но пък успешните примери винаги може да послужат за образец. Сред тях е играта Minecraft, която е създадена от един човек и е купена от над милион геймъри. А работата по нея продължава. Което е един добър шаблон за момчетата от Team Tesseract. 

*Minecraft е една от най-успешните независими игри в историята

Акселератори

Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания.  Те заработиха през пролетта на миналата година и вече са инвестирали в около петдесет млади компании от България и региона. Финансирането за един проект варира между 25-30 хил. и 200 хил. евро. Eleven управлява общо 12 млн. евро капитал, а LAUNCHub - 9 млн. евро капитал.

Какво правят доктор, електроинженери и археолог в една стая? Звучи като начало на лош виц, но в случая с шестима македонски приятели отговорът е далеч по-приятен: видеоигра. Партньорите в стартъп компанията Team Tesseract получиха 30 000 евро от фонда за рисково финансиране LAUNCHub за гейм проекта си Excubitor, който продължават да развиват със съвместни усилия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK