Много често решенията на най-големите предизвикателства идват, когато си отговорим на някой привидно лесен въпрос. В този стил започна третият панел на конференцията Digital|K 2013, която се проведе в Народния театър "Иван Вазов" и беше организиран от "Капитал" и NEVEQ. Модераторът Джейми Ридярд, изпълнителен директор на Mixed Bag Ventures, изненада аудиторията с въпроса: "Имаме ли нужда от рисков капитал?". "При създаването на първия си бизнес взехме пари от фонд за рискови инвестиции и година по-късно откупихме дяловете, защото осъзнахме, че сме загубили прекалено много контрол", аргументира своето питане Ридярд.
Участниците в панела: Пабло Ларгия, основател на Red Innova, Габриел Грубер, основател и изпълнителен директор на Properati и Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ се обединиха около мнението, че няма общовалиден отговор на този въпрос, но споделиха интересни визии по темата.
"Отговорът зависи изцяло от бизнес модела ви", коментира Пабло Ларгия. Според него, ако създавате например мобилно приложение, което има потенциал да привлече много голям брой потребители за кратко време и така да повиши цената на компания, си заслужава да се замислите за финансиране от фонд за рискови инвестиции.
"Много зависи от това какъв е бизнесът ви и колко голям искате да бъде", съгласи се и Габриел Грубер. "Ако искате да направите следващия Amazon или eBay, определено ще имате нужда от много пари", добави той.
Според основателя на портала за недвижими имоти за региона на Латинска Америка Properati, дали да се търси целенасочено финансиране от фондове за рискови инвестиции зависи и от това на какъв етап е вашият бизнес. "Когато сте в самото начало, може би не е добра идея, защото бизнесът ви ще е все още твърде евтин", сподели Грубер и добави: "За мен най-добрият вариант е да се стартира със собствени средства и след това да се отиде при инвеститорите в правилния момент".
Щастието идва след 3-тата година
За да бъде успешен един предприемач, той изживява всеки етап от развитието на своята компания. Това се отразява и на неговото субективно усещане за щастие. В това отношение съветът, който Габриел Грубер извежда от своя опит, е, че хората, които стартират собствен бизнес, трябва да имат търпение и да "чакат пролетта на третата година".
Това според него е моментът, когато кривата на щастието започва да расте убедително, след като през първата година тя е била високо, заради първоначалния ентусиазъм, а през втората е била на възможно най-ниско ниво, заради множеството неочаквани проблеми и предизвикателства. Според Павел Езекиев от NEVEQ обаче, третата година е доста оптимистичен вариант, тъй като често развитието на нова компания до ниво на устойчив растеж може да отнеме повече време.
Да продавам или не – това е въпросът
Когато започвате нов бизнес, пред вас се откриват различни варианти в дългосрочен план. Да го развиете със собствени средства или банкови заеми, запазвайки изцяло собствеността; да използвате финансиране от фондове за рискови инвестиции и да го продадете или да направите нещо средно – например да продадете част от компанията в началото, а след това да я изкупите.
Истината обаче е, че в повечето случаи, когато вземете пари от фонд за рискови инвестиции, на даден етап вие ще трябва да продадете своя бизнес. Това обикновено е условие, наложено от фонда, чиято цел е да постигне определена доходност.
"Ако обаче се справяте сами и сте щастливи от бизнеса си, не е необходимо да мислите за изход от начинанието", заключва Пабло Ларгия.
Полезни съвети
В малко по-общ план участниците в дискусията се обединиха и около идеята, че стартиращият предприемач трябва да обърне голямо внимание най-вече на продукта/услугата си и стратегиите за растеж."Важно е също да разберете много ясно какъв точно човек сте. Дали сте добър в технологиите, финансите или организирането на други хора, а след това да откриете правилните партньори, които са силни там, където вие не сте", съветва Езекиев.
Според Габриел Грубер обаче трябва да имате не само страхотен продукт, но и да знаете как да го предложите на потребителите. "Може да имате добър уебсайт, но това в само началото – ако никой не влиза в него, смисълът му се губи", коментира Грубер.
Много често решенията на най-големите предизвикателства идват, когато си отговорим на някой привидно лесен въпрос. В този стил започна третият панел на конференцията Digital|K 2013, която се проведе в Народния театър "Иван Вазов" и беше организиран от "Капитал" и NEVEQ. Модераторът Джейми Ридярд, изпълнителен директор на Mixed Bag Ventures, изненада аудиторията с въпроса: "Имаме ли нужда от рисков капитал?". "При създаването на първия си бизнес взехме пари от фонд за рискови инвестиции и година по-късно откупихме дяловете, защото осъзнахме, че сме загубили прекалено много контрол", аргументира своето питане Ридярд.
Участниците в панела: Пабло Ларгия, основател на Red Innova, Габриел Грубер, основател и изпълнителен директор на Properati и Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ се обединиха около мнението, че няма общовалиден отговор на този въпрос, но споделиха интересни визии по темата.
2 коментара
Тези много ми харесаха, по един весел, но същевременно задълбочен начин говореха
Най-добре за започване на бизнес в България е да сте завършили най-успешното бизнес училище в Европа - школата в Симеоново. Там нямат един провален бизнес план....добре е и да си близък до комунистите.