Машина за фенове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машина за фенове

Илиян Ковачев и Георги Малчев имат солиден опит в дигиталния маркетинг

Машина за фенове

Българска компания предлага лесно решение на фирмите да разширят присъствието си в социалните мрежи

Константин Николов
15177 прочитания

Илиян Ковачев и Георги Малчев имат солиден опит в дигиталния маркетинг

© Надежда Чипева


Много малко са фирмите, които не са стъпвали в социалните мрежи. Малки, средни и големи компании използват Facebook, Twitter, LinkedIn и други платформи за популяризиране на бизнеса си в търсене на нови фенове (и съответно клиенти) както по традиционен начин (реклами), така и чрез иновативни решения (състезания с награди, анкети и т.н.). И докато гиганти като Nike, Apple и Coca-Cola могат да си позволят и милиарди долари бюджет за социален маркетинг, по-малките фирми нямат подобни финансови възможности. Точно тук на помощ може да дойде Capt'n Social - платформа, която позволява на фирмите да правят лесно и бързо успешни кампании във Facebook. Предприемачите зад идеята спечелиха финансиране от фонда за инвестиции в стартиращи компании Eleven.

Направи си сам...

Чрез Capt'n Social фирмите могат да набират таргетирани фенове в социалните мрежи чрез пускането на най-различни конкурси, лотарии и игри. На пръв поглед услугата наподобява на това, което почти всяка маркетингова агенция би предложила индивидуално за клиента. Различното на Capt'n Social е, че цели да стандартизира услугата и да я достави на значително по-атрактивна цена. Чрез сайта captnsocial.com всеки клиент сам може да подготви бързо своята кампания във Facebook в три бързи стъпки. Той просто трябва да избере каква игра предпочита. В момента се предлага фотоконкурс, лотария, или тъй нареченият магнит за фенове (в който потребителите споделят за кампанията на свои приятели, за да могат да спечелят награда). Тепърва към тези три игри ще се прибавят нови приложения. Самата Capt'n Social пък печели, като събира такса според продължителността на кампаниите, които организира. Заплащането за всеки ден от кампанията струва между 10 и 20 лв. в зависимост от трите сегашни апликации.

Партньорите в Capt'n Social пък имат значителен опит в дигиталния маркетинг. Създателите Илиян Ковачев, Георги Малчев и Иван Александров са двигателите на агенцията за дигитални комуникации ilyan.com, която е на пазара от 19 години. Capt'nSocial далеч не е първият им проект, а Илиян и Георги са и ментори на двата фонда за млади компании по JEREMIE - Eleven и Launchub, които стартираха през 2012 г. "Моят бекграунд е от страна на клиента и бизнеса, а Илиян е от другата страна - на маркетинга", разказва Георги Малчев. "Допаднахме си, защото винаги задаваме въпроси: защо ти трябва точно това, кой ще го ползва и кои са ти таргет клиентите. Преди 5 години си казахме "защо да не обединим сили". Година след това добавихме и третия член на екипа ни - оперативния ни мениджър Иван Александров, който е ключов за успехите ни в последните години. Сега той е съдружник в Capt'n Social и един от управителите на стартъпа", допълва той. Именно работата при създаването на големи дигитални кампании за клиенти като Milka и Danone им дава опита и идеята за Capt'nSocial.

В ilyan.com те обслужват някои от най-големите международни брандове с платформи за social management, които са специално изградени според нуждите на съответния клиент. Например с кампанията на Milka натрупват над 100 000 фенове при много по-нисък таргет. Впоследствие компанията им се доверява за по-широкото си навлизане в социалните мрежи.

Такива големи клиенти са на месечен абонамент. "Което за известните брандове е добре, но за малките е скъпо", казва Илиян Ковачев. Ето защо те започват да търсят решения за дребни бизнеси. За Capt'n Social избират модел "pay as you go", тоест плащаш за това, което използваш. В момента има две такива големи решения в глобален план - едното е Wildfire, която беше купена от Google, а другото е NorthSocial, която оперира от Америка. "Обърнахме се към NorthSocial и предложихме да ги представяме в региона. Те отговориха, че се интересуват само от големи пазари. В един момент решихме, че сами ще направим наше решение", казва Илиян. "Повечето стартъпи са млади хора, с енергия и идея, които търсят финансиране. Ние по-скоро сме стартъп, който пазарът поиска, тоест не се родихме с идеята. Плъзнахме по света в търсене на решение", допълва той. Измислят Capt'n Social бързо и веднага кандидатстват за финансиране в Eleven. Всъщност целият проект се осъществява за няколко месеца - започва през март и в края на юни вече действа. За това помага и програмистът Ивайло Караманолев, когото успяват да отмъкнат буквално под носа на голяма западна компания. "Пуснахме обява за работа със задача. Нашият нов технически директор Иво се яви и я реши просто защото му беше интересно. Иначе имаше готова оферта за работа в DropBox. Казахме му: имаме бизнес, нямаме човешкия фактор. И той се нави", разказва Илиян.

...с нашите дигитални чукове

Идеята на създателите на Capt'n Social e да привлекат фирмите, които търсят начин да популяризират бизнеса си във Facebook, но нямат нужните маркетинг ресурси и ноу-хау. А всеки среден и малък бизнес знае, че трябва да е в социалните мрежи. "Но само постването на стената не е достатъчно, нужни са кампании и игри", казват Илиян и Георги. Колкото и да е странно, те сравняват бизнеса си с далеч по-ниско технологично производство. "Правим чукове - един талантлив дърводелец може да направи много приятни неща с тях. Даваме инструмент за социален маркетинг, който може да се използва и от Coca-Cola, и от магазинчето на ъгъла", обяснява Илиян. Но как може да излезе сметката на един производител на чукове? Именно затова основен таргет на платформата са по-дребните бизнеси. Предприемачите цитират британско изследване, според което 92% от малките и средните предприятия са във Facebook, а 57% от всички харчат над 26 долара на месец в социалните мрежи. Което е голям пазар. "Правим нашата услуга достатъчно евтина, за да могат да я пробват фирмите и да видят дали и как работи", поясняват създателите на Capt'n Social. В същото време по думите им нямат големи разходи за издръжката на самата фирма, първо, защото човешкият фактор е почти нулев и, второ, защото системата е изцяло автоматизирана. Всичко е базирано на сървъри, клиентът сам влиза, конфигурира играта в три лесни стъпки и съответната кампания и плаща през сайта, допълват от Capt'n Social.

Вече привличат все повече клиенти в България. Сред тях са Orange Center, както и 5-6 малки компании, които предстои да стартират кампаниите си. От т.нар. издатели на съдържание имат реализирани кампании от групата на Sportal, а предстоят такива и на "Атика Медия" (която издава "Плейбой", "Максим", "Форбс" и др.). Платформата е универсална и може да работи и на други езици и тепърва ще се разширява. Хубавото е, че на глобалния пазар няма много други подобни решения.

"Догодина ще отворим платформата за външни разработчици и ще има много игри за всеки - може да имаш фотоконкурс, twitter конкурс, видеоконкурс и т.н.", казват Илиян и Георги. Самите външни разработчици ще могат да правят свои игри за платформата и да печелят от авторски и лицензионни възнаграждения (royalties на англ.). Освен това предприемачите обмислят и навлизането в други социални мрежи.

Признават, че с този модел в България няма да спечелят много пари, а дори може да изяде и някаква част от сегашния им бизнес. "Но ще си разширим гледната точка и мирогледа и изведнъж световният бизнес с чукове може и да не е толкова лош, ако е една от дейностите ти", оптимист е Илиян.

"Не искаме да ходим по срещи и да казваме "нашият чук е хубав", а искаме да си промотираме философията. А тя е: опитвай и ако стане, развивай", обобщават създателите.

Акселератори

Два фонда за финансиране на стартиращи компании - Eleven и LAUNCHub, получиха общо капитал от 21 млн. евро по евроинициатива JEREMIE на ОП "Конкурентоспособност". Могат да инвестират между 25 и 200 хил. евро в една компания.  Те заработиха през пролетта на миналата година и вече са инвестирали в около петдесет млади компании от България и региона. Финансирането за един проект варира между 25-30 хил. и 200 хил. евро. Eleven управлява общо 12 млн. евро капитал, а LAUNCHub - 9 млн. евро капитал.

Много малко са фирмите, които не са стъпвали в социалните мрежи. Малки, средни и големи компании използват Facebook, Twitter, LinkedIn и други платформи за популяризиране на бизнеса си в търсене на нови фенове (и съответно клиенти) както по традиционен начин (реклами), така и чрез иновативни решения (състезания с награди, анкети и т.н.). И докато гиганти като Nike, Apple и Coca-Cola могат да си позволят и милиарди долари бюджет за социален маркетинг, по-малките фирми нямат подобни финансови възможности. Точно тук на помощ може да дойде Capt'n Social - платформа, която позволява на фирмите да правят лесно и бързо успешни кампании във Facebook. Предприемачите зад идеята спечелиха финансиране от фонда за инвестиции в стартиращи компании Eleven.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.