С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 30 авг 2013, 16:22, 28297 прочитания

Бизнес срещу течението

Нелекият път на една семейна фирма от малкия магазин до най-голямата българска фабрика за сьомга

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Навярно сте гледали и ви се е сторило впечатляващо и дори неестествено - как цели пасажи риба буквално летят към водопадите, в посока нагоре, срещу течението. Рибата е сьомга. А инстинктът й да стигне началото на реката, въпреки тоновете изсипваща се надолу вода, би бил полезен на повечето предприемачи, решили да създадат нещо в България.

Инстинкт "срещу течението" явно притежава и семейството на Александър Спасов, построило най-новата фабрика за сьомга в България. Проектът е завършен, но не може да се каже, че историята е приказка за спокойни дни и нощи, докато това се случи. По-скоро пътуването е било срещу течението.


Най-новата фабрика за филетирана и пушена сьомга в страната се откроява на иначе недружелюбния пейзаж на столичната "Враждебна" - сградата е цялата в стъкло и цвят сред неразораните парцели в съседство. Собственикът й - ЕТ "Алекс - Александър Христов Спасов", има претенции, че това е най-голямото и най-модерно специализирано предприятие в бранша. Строителството е за повече от четири милиона лева. Инвестиционните разходи са за над 2.5 млн. лв., от които 60% са безвъзмездни и ще бъдат възстановени от оперативна програма "Рибарство".

Как идват филетата

Фабриката с площ над 3000 кв.м включва производствени халета, хладилни складове, магазин, кухня (с безплатна храна за работещите), фитнес, покрит паркинг. "Сухият склад" побира всичко, с което фирмата търгува - над 900 вида рибни деликатеси, калмари, скариди, продукти за суши, подправки от цял свят. В друго помещение се съхранява прясната риба – сьомга, ципура, лаврак. В "мократа" зона машини извършват обработката на цялата риба, за да остане без глава, кожа и кости. Пак машини почистват филетата от сьомга, подсушават ги и ги нарязват по зададена от оператора дебелина. "Само резачката струва 108 хил. евро", уточнява Димитър Спасов, син на собственика. Филетираната риба се претегля и опакова във вакуум – отново без ръчна намеса. ("Вложили сме 4000 евро за дизайн и опаковки"). Шоковият замразител за риба пък тежи 3.5 тона. Вкарали го в помещението и едва тогава издигнали стените.



Част от сьомгата изминава друг път – рибните филета се инжектират със саламура по специална фирмена рецепта. "Това улеснява процеса на зреене и гарантира едно и също качество на сьомгата", обяснява Спасов. Рибата се оставя да зрее минимум 12 часа, след което се опушва в специална машина. Купена е и машина за рециклиране на опаковките, в които пристига норвежката сьомга. ("Рециклираме стиропора и го продаваме в Китай, където цената е 580 долара на тон"). Модерна ERP система управлява процесите, а работещите са 23-ма – заедно с фамилията и охраната.

Магазин на 22

Бизнесът на Александър Спасов има 22-годишна история. Той работи в магазин за риба от 1982 г. През 1991 г. регистрира фирма и отваря свой магазин, пак за риба, на ул. "Екзарх Йосиф" в столицата. "Започнах да работя при баща ми още на 9 години, а брат ми беше на 11. Майка ми и до днес работи там", разказва 27-годишният Димитър Спасов. И уточнява, че скоро магазинът ще бъде преместен в сградата на новата фамилна фабрика във "Враждебна".

Бизнесът тръгва добре - семейството купува риба и рибни продукти от български доставчици на едро. Но идват годините на мощните търговски вериги, приключва и ремонтът на Халите, недалеч от които се намира семейният източник на доходи. Клиентите в магазина оредяват заради големия избор от места за пазаруване. По същото време фирмите, от които "Алекс" купува вносна риба, "отрязват" търговската отстъпка на семейството. "Усилено вървяхме към фалит. Трябваше да направим нещо и решихме да започнем сами да си внасяме продуктите. През 2002 г. ни бяха останали 20 хил. долара и ги вложихме в директни доставки от чужбина", спомня си Димитър Спасов.

За втори път натиск на партньори променя намеренията на семейната "Алекс". Гръцки компании задължават българските търговци да купуват и замразена риба, ако искат да получат прясна. Семейният съвет решава да започне внос на прясна риба, необвързана с условия. Така фамилията намира големи скандинавски партньори, някои от които дори дават ексклузивни права на компанията за България.

Решението за собствена складова база и модерно предприятие за преработка на риба е продиктувано от неволите с наемни площи и натрупаното "финансово самочувствие" - резултат от ежегодния ръст от 20% на продажбите (за 2012 г. оборотът надхвърля пет милиона лева).

През 2010 г. семейството купува земя и започва подготовката за строителство. Минават две години, докато съберат всички необходими документи и получат одобрение ("Бяхме дали 160 хил. лева за такси и разрешителни още преди да сме направили дори първа копка."). Строителството започва през февруари 2012 и приключва в края на същата година. Идва ред за нови проверки и през април тази година фабриката започва работа.

"Засега продаваме по тон, тон и половина пушена сьомга на ден. Планираме количествата да стигнат 7-8 тона. Изнасяме за Гърция, където работим със седем фирми. Водим преговори и с други чуждестранни партньори", обяснява Димитър Спасов.

Фирмата има клиенти за продуктите си с марката "Алекс фиш" в цялата страна. Разчита на собствена дистрибуция. За София приема и изпълняват заявки по шест пъти на ден, за останалите градове – по два пъти в седмицата.

"Все още използваме 20% от капацитета на фабриката, работим повече "за чест и слава", но стъпка по стъпка следваме плановете си", обобщава Димитър Спасов. Скоро ще заработи онлайн магазин, а поръчките ще се изпълняват в рамките на деня. Ако продажбите се разраснат, гаражът ще се превърне във второ производствено хале.

"Ще разнообразим предложенията, ще предлагаме риба с марината, в добавка с различни сосове, овкусена за бързо приготвяне на скара. Искаме да създадем и верига магазини, в които да се продава риба от топла витрина, както и подбрани млечни и месни продукти, пресни плодове и зеленчуци", изброява амбициозно Спасов.

Нечовек ли си

Строежът на фабриката сблъсква семейството с всякакъв вид администрация. Спасови се възмущават от познатия сценарий да си построиш собствен трафопост и водопровод до сградата. После цитират свои партньори от Дания и Белгия, където предприемачът може "да осъди държавата, ако тя не му осигури необходимата инфраструктура в точното време".

Димитър Спасов си спомня и за доста пререкания с администрацията. "Наехме съседния на фабриката парцел, който не се обработва. Сключихме договор за услуга със собственика. Условието бе да възстановим терена във вида, в който сме го заварили. По време на строителството изсипвахме там пръстта. Дойдоха да ни проверяват и поискаха да ни глобят, тъй като не сме изхвърляли пръстта на специално разтоварище. В София има няколко такива разтоварища, от които обаче после трябва да си купим същата тази пръст, за да си направим обратните насипи. Защо да си купувам собствената пръст?"

"За да вземеш европари, трябва да си нечовек", обобщава братът - Христо Спасов. Семейството финансира строителството с кредит, защото едва след завършването на фабриката (и пак срещу купища документи) може да получи европейската субсидия. "Ние декларираме реалните си обороти. Като фирма имаме дълга кредитна история и изрядно кредитно досие. Именно защото не искаме да започваме отначало да трупаме "актив" пред банките, не сме се преобразували от "Едноличен търговец" в ООД", отбелязва Димитър Спасов. Според двамата братя обаче банките пак са скептични. "Казаха ни, че "не може да сме толкова изрядни" и идваха четири пъти на проверка, преди да ни отпуснат заема. Поискаха от нас да застраховаме машините при техен брокер. Той обаче ни иска с 2000 лв. повече от брокера, който ние сме избрали. За банката обаче тези 2000 лв. явно са нищо пари. Срещу кредита, който ни отпускат, искат за обезпечение цялата сграда, която като стойност надхвърля с пъти исканата от нас сума", изброява минусите Христо Спасов.

Последният отказ, с който се сблъскали братята, е желанието им да дарят на Столичния зоопарк отпадъците, които остават след преработката на сьомгата. Готови били да си плащат два пъти в месеца за извършване на задължителните проби на храната. Отговорили им, че "безплатното изхранване на животните става с конкурс", твърди Димитър Спасов.

Братята недоволстват и от нелоялната конкуренция в сектора. "Не може да се водиш безработен и да внасяш с бус риба от Гърция без фактури, а държавата да си затваря очите", казват те.

"След всичко, което семейството е постигнало, въпросът не е колко пари ще направим", отсича Димитър Спасов. И обобщава: "Ние се борим за власт на пазара. С качествени продукти и ниски надценки."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално досие за авиопратки Дигитално досие за авиопратки

Създадената от Тодор Тодоров и Кевин Ваз и базирана в Сан Франциско Frontline Dynamics работи по продукт, който да оптимизира операциите във въздушния карго транспорт

12 юли 2019, 2675 прочитания

Градска велолегенда 8 Градска велолегенда

Велосипедите Urbanized внасят лукс в карането на колело

5 юли 2019, 7167 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Eleven инвестира в нови десет млади компании

Екипите и проектите стават все по-разнобразни, като дебют в българския акселератор правят предприемачи от Латвия и Италия

Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

Ерата на онлайн списанията

Вицепрезидентът "Mаркетинг, разработки и анализи" в медийната група Condé Nast Стефани Фрийд пред "Капитал"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства