До Пало Алто и назад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

До Пало Алто и назад

Центърът на IT вселената е Силициевата долина, но тя си има своите особености, предупреждава Светозар Георгиев, един от основателите на "Телерик"

До Пало Алто и назад

Или какво е Силициевата долина за българските предприемачи

Татяна Пунчева-Василева
21987 прочитания

Центърът на IT вселената е Силициевата долина, но тя си има своите особености, предупреждава Светозар Георгиев, един от основателите на "Телерик"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Предприемаческата екосистема в България става все по-жива. Почти всеки ден чуваме за нови интересни млади компании в България, а инвестиционните фондове като Eleven и Launchub (по евроинициатива JEREMIE) им помагат да пораснат. Тъй като всяка история и опит заслужава да бъде споделена, "Капитал Daily" всяка седмица ще ви разказва какво се случва на местната и международната startup сцена. Oт началото на октомври всеки вторник на страниците на вестника ще намирате информация кои са интересните нови компании, кои са хората, институциите и инвеститорите, които могат да им помогнат да пораснат, и въобще какъв живот кипи в разрастващата се екосистема. Разбира се, приветстваме и вашите идеи, съвети, критики и препоръки на [email protected]

Ако обичате да играете игри на компютъра си, а все по-често и на телефона си, значи знаете какво е да преминете на следващото ниво. Удовлетворение, че сте постигнали някаква цел, но и жажда за още предизвикателства.

Сега си представете какво е да си млада IT компания в България. Тя започва играта на ниво нула в България, но всъщност се състезава с една вселена от други като нея на най-високото професионално ниво с адрес в Силициевата долина в САЩ. Да стигнеш дотам обаче се иска не само кураж, но и правилният микс от желание и сили.

С фокус и внимателно

"Силициевата долината е като да стигнеш до онези нива в една игра, които те правят професионалист. Ако пето ниво е България, САЩ ще е двадесето", образно описва предизвикателството Христо Тенчев, изпълнителен директор на българската софтуерна компания XS Software, която се занимава с разработката на онлайн игри, по време на осмото издание на водещата технологична конференция в Централна и Източна Европа - DevReach 2013, провела се в София миналата седмица. По време на форума група сравнително млади български IT компании описаха как бизнесът им става глобален и какво за тях е Силициевата долина.

"За мен е много важно да имаш малки цели с фокус върху голямата цел и да минаваш нивата напред внимателно, така че, когато стигнеш 20-о ниво, да имаш правилните инструменти да се състезаваш. В повечето игри можеш да излъжеш и да започнеш играта на 20-о ниво, но това може да означава да нямаш нужните инструменти да се състезаваш", казва Тенчев.

Level up*

Своето 20-о ниво, но с нужния арсенал за конкурентна битка сякаш вече е постигнала друга българска IT компания - "Телерик". Миналата седмица тя обяви, че е открила свой офис в Пало Алто, откъдето смята да черпи опит от динамиката на долината и да комуникира директно с множеството си клиенти. "Телерик" има вече 11 офиса от САЩ до Австралия. Миналата година откри такъв и в Индия. За нея работят над 800 души, като основният екип разработчици е в София. Тя отделя изключително много усилия да обучава и помага на младите разработчици по местата, където присъства. Съответно сега с откриването на офиса си в Силициевата долина ще приветства в него млади компании, разработчици на уеб и мобилни приложения с HTML5 и така ще го превърне в акселератор - Mach 5 Accelerator. "Участниците в акселератора, спонсориран от "Телерик", ще могат да се възползват от ресурсите на компанията – като например да работят в офиса й в Пало Алто, да черпят опит за управлението на успешен бизнес директно от мениджмънта на компанията, да получат финансова, технологична и маркетинг подкрепа при създаването и пускането на пазара на техните мобилни приложения", поясняват от компанията.

Знай къде и защо отиваш там

Присъствието в долината обаче не трябва да е самоцел за всяка прохождаща компания, без значение дали е от София или някъде другаде. "Трябва да отидеш там само когато знаеш много добре какво правиш и защо отиваш там, иначе рискуваш да не постигнеш нищо", казва Светозар Георгиев, един от основателите на "Телерик". "Без значение дали ни харесва или не, центърът на IT вселената е Силициевата долина. А тя си има своите особености", допълва той.

По думите му, въпреки че изглежда много голяма, всъщност долината е едно затворено общество, в което всички се познават и подкрепят. "Компаниите, инвеститорите, медиите и въобще всички там са като едно семейство. Чудесно, ако си част от семейството, но ако не си, те възприемат като втора ръка човек... И това важи не само за компании от България или Европа, но и за хора от Бостън например. Дори те са непознати за всички в долината, а Бостън е вторият по големина IT център и най-големият образователен хъб с MIT и Harvard", допълва Георгиев.

Това обаче не трябва да е непременно плашещо за предприемачите. "Това е реалността и ако искаш да постигнеш нещо наистина смислено, в даден момент трябва да стъпиш там", обяснява още Георгиев. Самото присъствие ти дава една доза нов имидж пред общността в долината. Освен това позволява да набираш нов талант оттам, казва Георгиев. Но долината си има и своите минуси, допълва още той. Единият от тях е жестоката конкуренция, която може да е решаваща за съдбата на една прохождаща компания. Затова може би имаш по-добри шансове да създадеш нещо на друго място, където спокойно да откриеш неразработена досега ниша и да я експлоатираш, смята той. "Иначе в долината се състезаваш с Вселената, включително за талант... Ще се появи някоя нова Zynga, и на следващия ден половината ти служители са се изпарили... Просто лоялността на хората е много по-малка, отколкото тук", допълва той.

От друга страна, да стартираш бизнес на подобно място, където всичко е уредено, прави живота ти по-лесен, допълни от своя страна Доброслав Димитров, съосновател на българската компания Imperia Online. Тя също е избрала да работи от България и както обяснява Димитров, просто тук имаш повече възможности да разгърнеш идеите си. "Тук имаш шанс да въведеш ред в хаоса, който те заобикаля", казва той, колкото и дразнеща и предизвикателна да е средата. Но в крайна сметка е въпрос на гледна точка, смята той.

Така всяка прохождаща компания може да стигне ниво 20 още преди да знае как се играе играта, но по-важното е утре да успее да се задържи там, а след това и да го задмине.

* Ниво нагоре в компютърните игри.

Предприемаческата екосистема в България става все по-жива. Почти всеки ден чуваме за нови интересни млади компании в България, а инвестиционните фондове като Eleven и Launchub (по евроинициатива JEREMIE) им помагат да пораснат. Тъй като всяка история и опит заслужава да бъде споделена, "Капитал Daily" всяка седмица ще ви разказва какво се случва на местната и международната startup сцена. Oт началото на октомври всеки вторник на страниците на вестника ще намирате информация кои са интересните нови компании, кои са хората, институциите и инвеститорите, които могат да им помогнат да пораснат, и въобще какъв живот кипи в разрастващата се екосистема. Разбира се, приветстваме и вашите идеи, съвети, критики и препоръки на [email protected]

Ако обичате да играете игри на компютъра си, а все по-често и на телефона си, значи знаете какво е да преминете на следващото ниво. Удовлетворение, че сте постигнали някаква цел, но и жажда за още предизвикателства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    nuzzo avatar :-|

    Това, което казва основателя на Телерик, е че можеш да успееш навсякъде , дори и в България, а в неговият случая даже България му е била сравнително предимство, особено при първоначалното натрупване и на опит и на капитал.

  • 2
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Силиконовата Долина е за целящите да направят големи пари на първично предлагане - пре-ИПО компанийки. Цялата инфраструктира - ейнджъл капитал, специализирани адвокати, маркетинг, инвестиционни банкери са налице и всички са вече рутинно организирани как да вземат една компанийка, да я опаковат и предложат на капиталовите пазари. Това въобще не означава, че компанията е успешна, но иначе няма смисъл, особено за софтуерния бранш, защото е твърде скъпо място. Пример: Туитър - успешно продаваш на капиталовия пазар компания, която никога не е генерирала печалба. Или Фейсбук, или Тесла и т.н. Всички се появяват в долината не за да или когато са създавали продукта си, ами точно преди да пласират книжа :):).

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"mirohero"]Всички се появяват в долината не за да или когато са създавали продукта си, ами точно преди да пласират книжа[/quote]Добре казано. Голяма част от играта наподобява финансова пирамида, където първите инвестирали (ейнджълите) правят (понякога) пари, а тези, които идват по-късно (чрез придобиване или ИПО) често пият по една вода. Все по-голяма част от индустрията наподобява финансовата - не се цели създаването на траен продукт или бранд, а се основават компании с ясната цел впоследствие да бъдат продадени. И както във финансовата индустрия така и тук периодично се оформят балони. През 90-те всяка компания с уебсайт можеше да направи ИПО. После нещата се поуталожиха, но пак имаше мини-балони (В2В, CRM), сега пък всяка втора компания твърди, че изгражда социалните мрежи.

  • 4
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    До коментар [#3] от "Nikolay UK":

    Това със социалните мрежи според мен е балон не по различен от дот кома, но кой съм аз, че да знам :). Междувременно режийните разходи са се удвоили за изминалото десетилетие, така че шанса една компания да прави достатъчно пари, че да си плаща разходите и да генерира печалба е по-малък, отколкото по време на дот кома даже. Но пък някоя може и да оцелее - обществото се развива, пазарът и продуктите също. Със сигурност всички, които прибират комисионни по пласиране на първичните емисии правят много пари обаче :). Алчни балъци /и техните пенсиони спестявания/ ще ги има винаги, докато съществува човечеството :)

  • 5
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi

    Интересно и аз се произнесох на най-голямата световна конференция в един много разпространен и могъщ бизнес, ама за мене не пишат.Както не пишат и за Хаос Груп от България, дето ги викат на презентациите на Nvidia,Autodesk, и даже и Siggraph (а над Siggraph - небе). Подозирам, че причината е, че не са в тесни дружеско-алкохолни връзки с Капитал. а Капитал с такива поръчкови статии се излага за 10291 път и акциите му сред сериозните знаещи хора падат ли падат....но аз отдавна подозирам, че таргета му са псевдоюпита,псевдоинтелигентните,работещите в набедени "рекламни" агенции и прочие паплач с ниски умствени способности, но с високо неподплатено самочувствие,с акцент върху самочувствието, а не върху личните способности. Хора, които твърдят,че са хванали Господ за шлифера, а той няма шлифер...

  • 6
    m_art_in avatar :-?
    m_art_in

    [quote#5:"sulio_parvi"]Интересно и аз се произнесох на най-голямата световна конференция в един много разпространен и могъщ бизнес, ама за мене не пишат[/quote] Ами явно или се пазиш да си инкогнито и нямаш нужда да пишат за теб, или медиите не виждат смисъл да пишат за изявите ти ...
    Иначе за Хаос Груп и Телерик - първите си правят продуктите на световно ниво, само дето в БГ никой пари не дава за ползването им, така че защо да се рекламират. Докато Телерик постоянно търсят нови служители и затова излъскването на имиджа по българските медии им носи директни ползи...

  • 7
    mims avatar :-|
    Mims

    До коментар [#5] от "sulio_parvi":

    Да, има успешни компании в БГ, чиито клиенти са навън и то по цял свят, но много от тях не искат да се афишират за да си нямат проблеми с държавата, като маша на разни олигарси и псевдобизнесмени. Затова е трудно да чуем за тях, а имаме нужда от добри примери. Ако чужденец прегледа информационния поток в БГ ще реши, че тук пари се правят само чрез държавата - общ. поръчки, еврофондове, приватизация, държавни пари в банки. Винаги могат да те изкарат я олигарх, я укривател на данъци, я изедник на гърба на изстрадалия ни народ, затова по-добре да си траеш. Само в ИТ сектора засега е сравнително спокойно, може би защото там с принуда не можеш да накараш някой да е креативен. Затова и успешните примери са все за ИТ компании. Между другото, в Капитал имаше голяма статия преди време за Хаос Груп и много хора бяха изненадани, че е БГ компания :-)

  • 8
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Статия, която не казва нищо с качество по-ниско от нормалното за Капитал. Дано фирмите които се споменават да са на друго ниво.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    antea avatar :-|
    antea

    като прочета някоя такава патосна статия за хъбове, акселератори, КОМПАНИИ, Jeremie... и ми става зле
    ако не е спомената дейността им, човек би си помислил, че най-малко ще откриват поне лекарство за рака, ако не да променят глобално света, а то - изненада!!! пак мобилни приложения и игри, от най-дебилните
    за бога, та това са неща, които хората свалят безплатно или за лев-два, и след седмица трият, защото са им писнали - никой никога не гледа скапаните рекламки, които се вграждат, обаче това не пречи да са в основата на грандомански бизнес-планове за IPO-та с въображаеми милиони... както и да е де, това си е грижа на тия ангели, щом пък имат кинти за харчене, нека дават, само пропагандата покрай тях идва малко в повече на хората, за които Пало Алто случайно не е Мека

  • 10
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    До коментар [#5] от "sulio_parvi":

    в Капитал са писали за Хаос груп. можеше да направиш едно търсене преди да плюеш. например:
    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/12/18/1972016_svetovnite_lideri_ot_bulgariia/
    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/12/20/1973670_bulgarskite_inovacii_se_finansirat_osnovno_otvun/
    освен това дали една компания е известна зависи и от самата нея, може някои собственици да не искат да са известни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK