

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Ако обичате да играете игри на компютъра си, а все по-често и на телефона си, значи знаете какво е да преминете на следващото ниво. Удовлетворение, че сте постигнали някаква цел, но и жажда за още предизвикателства.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
17 коментара
Това, което казва основателя на Телерик, е че можеш да успееш навсякъде , дори и в България, а в неговият случая даже България му е била сравнително предимство, особено при първоначалното натрупване и на опит и на капитал.
Силиконовата Долина е за целящите да направят големи пари на първично предлагане - пре-ИПО компанийки. Цялата инфраструктира - ейнджъл капитал, специализирани адвокати, маркетинг, инвестиционни банкери са налице и всички са вече рутинно организирани как да вземат една компанийка, да я опаковат и предложат на капиталовите пазари. Това въобще не означава, че компанията е успешна, но иначе няма смисъл, особено за софтуерния бранш, защото е твърде скъпо място. Пример: Туитър - успешно продаваш на капиталовия пазар компания, която никога не е генерирала печалба. Или Фейсбук, или Тесла и т.н. Всички се появяват в долината не за да или когато са създавали продукта си, ами точно преди да пласират книжа :):).
[quote#2:"mirohero"]Всички се появяват в долината не за да или когато са създавали продукта си, ами точно преди да пласират книжа[/quote]Добре казано. Голяма част от играта наподобява финансова пирамида, където първите инвестирали (ейнджълите) правят (понякога) пари, а тези, които идват по-късно (чрез придобиване или ИПО) често пият по една вода. Все по-голяма част от индустрията наподобява финансовата - не се цели създаването на траен продукт или бранд, а се основават компании с ясната цел впоследствие да бъдат продадени. И както във финансовата индустрия така и тук периодично се оформят балони. През 90-те всяка компания с уебсайт можеше да направи ИПО. После нещата се поуталожиха, но пак имаше мини-балони (В2В, CRM), сега пък всяка втора компания твърди, че изгражда социалните мрежи.
До коментар [#3] от "Nikolay UK":
Това със социалните мрежи според мен е балон не по различен от дот кома, но кой съм аз, че да знам :). Междувременно режийните разходи са се удвоили за изминалото десетилетие, така че шанса една компания да прави достатъчно пари, че да си плаща разходите и да генерира печалба е по-малък, отколкото по време на дот кома даже. Но пък някоя може и да оцелее - обществото се развива, пазарът и продуктите също. Със сигурност всички, които прибират комисионни по пласиране на първичните емисии правят много пари обаче :). Алчни балъци /и техните пенсиони спестявания/ ще ги има винаги, докато съществува човечеството :)
Интересно и аз се произнесох на най-голямата световна конференция в един много разпространен и могъщ бизнес, ама за мене не пишат.Както не пишат и за Хаос Груп от България, дето ги викат на презентациите на Nvidia,Autodesk, и даже и Siggraph (а над Siggraph - небе). Подозирам, че причината е, че не са в тесни дружеско-алкохолни връзки с Капитал. а Капитал с такива поръчкови статии се излага за 10291 път и акциите му сред сериозните знаещи хора падат ли падат....но аз отдавна подозирам, че таргета му са псевдоюпита,псевдоинтелигентните,работещите в набедени "рекламни" агенции и прочие паплач с ниски умствени способности, но с високо неподплатено самочувствие,с акцент върху самочувствието, а не върху личните способности. Хора, които твърдят,че са хванали Господ за шлифера, а той няма шлифер...
[quote#5:"sulio_parvi"]Интересно и аз се произнесох на най-голямата световна конференция в един много разпространен и могъщ бизнес, ама за мене не пишат[/quote] Ами явно или се пазиш да си инкогнито и нямаш нужда да пишат за теб, или медиите не виждат смисъл да пишат за изявите ти ...
Иначе за Хаос Груп и Телерик - първите си правят продуктите на световно ниво, само дето в БГ никой пари не дава за ползването им, така че защо да се рекламират. Докато Телерик постоянно търсят нови служители и затова излъскването на имиджа по българските медии им носи директни ползи...
До коментар [#5] от "sulio_parvi":
Да, има успешни компании в БГ, чиито клиенти са навън и то по цял свят, но много от тях не искат да се афишират за да си нямат проблеми с държавата, като маша на разни олигарси и псевдобизнесмени. Затова е трудно да чуем за тях, а имаме нужда от добри примери. Ако чужденец прегледа информационния поток в БГ ще реши, че тук пари се правят само чрез държавата - общ. поръчки, еврофондове, приватизация, държавни пари в банки. Винаги могат да те изкарат я олигарх, я укривател на данъци, я изедник на гърба на изстрадалия ни народ, затова по-добре да си траеш. Само в ИТ сектора засега е сравнително спокойно, може би защото там с принуда не можеш да накараш някой да е креативен. Затова и успешните примери са все за ИТ компании. Между другото, в Капитал имаше голяма статия преди време за Хаос Груп и много хора бяха изненадани, че е БГ компания :-)
Статия, която не казва нищо с качество по-ниско от нормалното за Капитал. Дано фирмите които се споменават да са на друго ниво.
Публикувано през m.capital.bg
като прочета някоя такава патосна статия за хъбове, акселератори, КОМПАНИИ, Jeremie... и ми става зле
ако не е спомената дейността им, човек би си помислил, че най-малко ще откриват поне лекарство за рака, ако не да променят глобално света, а то - изненада!!! пак мобилни приложения и игри, от най-дебилните
за бога, та това са неща, които хората свалят безплатно или за лев-два, и след седмица трият, защото са им писнали - никой никога не гледа скапаните рекламки, които се вграждат, обаче това не пречи да са в основата на грандомански бизнес-планове за IPO-та с въображаеми милиони... както и да е де, това си е грижа на тия ангели, щом пък имат кинти за харчене, нека дават, само пропагандата покрай тях идва малко в повече на хората, за които Пало Алто случайно не е Мека
До коментар [#5] от "sulio_parvi":
972016_svetovnite_lideri_ot_bulgariia/ 973670_bulgarskite_inovacii_se_finansirat_osnovno_ otvun/
в Капитал са писали за Хаос груп. можеше да направиш едно търсене преди да плюеш. например:
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/12/18/1
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2012/12/20/1
освен това дали една компания е известна зависи и от самата нея, може някои собственици да не искат да са известни.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.