Маркетинг в гардероба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маркетинг в гардероба

В момента месечният капацитет на EcoHangers е 30-40 хил. закачалки

Маркетинг в гардероба

Простата идея на EcoHangers за закачалки с реклами стартира през октомври и вече има търсене и от чужбина

Мария Манолова
13141 прочитания

В момента месечният капацитет на EcoHangers е 30-40 хил. закачалки

© Велко Ангелов


Колко често се отдавате на дълги и задълбочени размисли относно закачалките в гардероба си? Не се притеснявайте, ако отговорът е никога. В България обаче има компания, която мисли по темата от две години и създава цял нов маркетингов канал около (или под) висящите в гардероба ви дрехи.

Бизнесът на EcoHangers е от вида "изключително проста идея, която трудно обясняваш". Радослав Богданов и Николай Арнаудов създават закачалки от рециклиран картон. Тяхната площ е достатъчно голяма, така че да се печатат рекламни послания. Избирате си модел, дизайн на рекламата и брой на закачалките, а компанията ги произвежда и разпространява в най-голямата верига за химическо чистене в България (a се надяват скоро и не само там). Рекламодателят получава директен достъп до клиентите си, химическото чистене - безплатни закачалки, а ЕcoHangers - работещ бизнес модел.  

"Наричаме продукта стайни билбордове, обяснява пред "Капитал" създателят на компанията Радослав Богданов, защото вкарват рекламата в гардероба на хората." Идеята не е нова, но и все още не се реализира от много или големи компании. В България се случва за първи път. Първият "тираж" на EcoHangers излиза през октомври - десет хиляди закачалки вече рекламират продукт на Studio Moderna в София.

А стартиращата компания вече има десетки запитвания - дори от Франция, Румъния, и Нигерия. "В Дубай този бизнес е много разпространен и тиражите и цифрите са огромни. Причината е традиционното им облекло, което всеки ден дават на химическо", дава един пример Николай. "Уебсайтът ни е много добре оптимизиран за търсене в Google," пък просто обясняват бързата си популярност двамата. Смятат, че има голямо търсене на продукта и недостатъчно предлагане. И изчакват първият голям тираж да тръгне без проблеми, за да поемат следващите поръчки.

Пътят на рекламата до вашата спалня

"Мой колега изпробва същата идея в Индия, разказва Радослав, и не успя." Създателят на EcoHangers е завършил специалност "Туризъм" в Швейцария. Там вижда как работи рекламата върху закачалки на практика. Връща се в България и решава да изпробва идеята въпреки отрицателния опит на приятеля си. "Нещото, което ни амбицираше през цялото време, е, че всички смятаха, че няма как да стане", казва той.

Николай Арнаудов се включва в проекта в началото на тази година. Двамата нямат никакъв опит в дизайна, инженерството или производството (Николай и в момента учи "Финанси"). Бизнес проектът покълва и пораства в свободното им време. Модели на закачалките се рисуват на по чаша вино след работа в продължение на месеци. Накрая стигат до четири дизайна. "Моделът с пластмасовата кука го използваме специално за химическото чистене - поточните линии там са с остър кант, който къса картонената кука ако поставиш по-тежка дреха", дава пример Николай. Учат се чрез проби и грешки. "Поточната линия в химическото чистене се промени. В един момент разбрахме, че вече не могат да работят с нашите закачалки", обясняват от младата компания. Налага им се да реагират в движение и да променят модела, който искат към момента. Когато всички подробности около конструкцията и дизайна са изчистени, им става скучно, смеят се двамата.

EcoHangers произвеждат закачалките в различни размери и от различни материали (но винаги рециклирани) на цени между 40 и 80 ст. По-широки, за да се принтират по-големи реклами. По-тесни, за да са по-евтини. Направени изцяло от картон, ако ще държат по-леки дрехи (имат дори модел закачалки за бельо). "Търсим как да направим всеки модел по-интересен като добавим някакъв елемент - стикери за отстъпка, мостри, отчупващи се елементи," обяснява още Николай. "Получава се и крос-маркетинг - на закачалката може да има талони за отстъпки, може да препраща към уебсайт, facebook страница, магазин", допълва го Радослав.

Днес тук, утре на други места

"Рекламата върху закачалка никога не е използвана като маркетинг инструмент в България, но по-важното е, че закачалката е направена изцяло от екологично чисти и рециклирани материали," казва Радослав. Двамата са решили "еко" да е централен елемент на бизнеса им  въпреки усложненията. Два от моделите произвеждат в България, а два - в Китай, защото тук производството би излязло твърде скъпо.  "В България още няма подходящи машини, а дори и да успеем да ги направим, ще излязат прекалено скъпо", обяснява Радослав. Производството на двата модела в Китай отнема три седмици, а доставката - 40 дни. Двата "български" могат да стигнат от концепция до крайна реализация за не повече от две седмици.  

Освен личното време сметката на инвестициите в бизнеса до момента не включва прекалено голяма сума. Двамата оценяват общата инвестиция за две години на около 2 хил. лв. (за мостри, уебсайт, комуникация, гориво). За сметка на това още първия им проект ги изкарва над линията на печалбата. Вече са в преговори за друг тираж - от 200 хил. бройки. "В процес на преговори сме за една кампания в Нигерия - за много красива закачалка за Porsche", разказва Николай. Надяват се от догодина да имат ежемесечни кампании и в България. "Капацитетът ни е 30-40 хил. закачалки на месец и смятаме, че е напълно постижимо да се правят такива кампании всеки месец с различен клиент", обясняват още от новосъздадената компания.

EcoHangers планират да разпространяват и в магазини, хотели, и като промоционални подаръци към продукти. "Основният проблем е, че няма монопол в химическото чистене - всеки град има по две-три вериги, които са само за този град", смеят се двамата на някои от затрудненията пред разрастването на бизнеса. Настоящият им партньор CleanZone оперира в София и Варна. Николай и Радослав се надяват през следващата година да имат национално покритие: "Ако намерим потенциални рекламодатели за Пловдив, Бургас или Шумен например, да можем да им предложим разпространение в магазини за химическо чистене там." ЕcoHangers разтеглят и дълъг списък от видове компании и продукти, които ще имат полза от техния маркетинг канал - от мобилни оператори, до банки и кредити, козметика, екскурзии, автомобили. Двамата са доволни от първата си кампания. И казват, че в гардероба чакат още няколко идеи за иновативни продукти, след като доразвият този бизнес.

Колко често се отдавате на дълги и задълбочени размисли относно закачалките в гардероба си? Не се притеснявайте, ако отговорът е никога. В България обаче има компания, която мисли по темата от две години и създава цял нов маркетингов канал около (или под) висящите в гардероба ви дрехи.

Бизнесът на EcoHangers е от вида "изключително проста идея, която трудно обясняваш". Радослав Богданов и Николай Арнаудов създават закачалки от рециклиран картон. Тяхната площ е достатъчно голяма, така че да се печатат рекламни послания. Избирате си модел, дизайн на рекламата и брой на закачалките, а компанията ги произвежда и разпространява в най-голямата верига за химическо чистене в България (a се надяват скоро и не само там). Рекламодателят получава директен достъп до клиентите си, химическото чистене - безплатни закачалки, а ЕcoHangers - работещ бизнес модел.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    diego avatar :-|
    Diego

    Браво на момчетата, но това от страна на Капитал си е ПР статия.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Браво, успех!

  • 3
    zmeitshe avatar :-|
    Archibald Stanton

    Абсолютно същата идеа за бизнес видях в Dragon's Den по канадската CBC телевизия преди 2 години. Така че идеята не е оригинална, което не значи че не е добра. Успех с бизнеса.

  • 4
    itama avatar :-|
    itama

    В моето химическо чистене в Мол Сердика/мисля че Клийн зоун/ ги използват и съм ужасно разочарована. Много неудобни са, прерязват пръстите, а като са повече дрехи и съответно повече закачалки е кошмарно за носене. Въобще не ми харесват, и с това си неудобство тази реклама за мен се превръща в антиреклама. Съжалявам, но това е моят опит и не се сдържах да го споделя, защото от няколко седмици откакто ги ползват всеки път се ядосвам кой ми го натресе това. Само заради това неудобство съм се замислила дали да не сменя химическото чистене.

  • 5
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    [quote#0:"Статията"]а ЕcoHangers - работещ бизнес модел[/quote]
    И какво работи :-)

  • 6
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    "Наричаме продукта стайни билбордове"


    Още един начин на зомбиране на мозъци, не, благодаря.
    Момента в който сменят телените закачалки в химическото ми чистене ще започна да идвам със собствени и да изхвърлям на место рекламните.

  • 7
    waterfall avatar :-|
    waterfall

    А кой ще гледа овце?

  • 8
    anima77 avatar :-P
    anima77

    Ах, ето кои сте били вие с гадните закачалки, които ми разказаха играта на ръцете, докато си пренеса дрехите от химическото до паркинга и от колата до вкъщи (общо не повече от 300 метра). Не можахте ли преди да ги пуснете, да изпробвате как се носят върху тях няколко костюма накуп? Явно вместо това сте били заети да давате рекламни интервюта по вестниците...

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Рекламата се оказава най-доходния бизнес :)

  • 10
    valdim avatar :-|
    Dimov

    До коментар [#7] от "waterfall"
    На този въпрос би трябвало да отговори във времето пазара. Той ще отговори и на въпроса ще успеят ли тези юнаци.
    На всички критикуващи продукта ще отговоря така - "На харизан кон зъбите не се броят". Отивате в химическото, за да ви почистят дрехите. Ако тайно сте се радвали на "екстрата" - телена закачалка, приемете факта, че тя не е елемент от договора за услуга (хим. чистене).
    Желая успех на юнаците и им се възхищавам, че си блъскат главите над б.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK