Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 2 дек 2013, 19:38, 7380 прочитания

Операция "Събуждане": изпълнена

Или какви бяха основните послания на петата годишна Startup конференция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вашите идеи, съвети, критики и препоръки за предприемаческата среда ни пишете на startups@capital.bg.

Ако последната една година предпредприемаческата среда в България може да бъде характеризирана с няколко думи, то те биха били "Операция "Събуждане": изпълнена". Това поне са основните изводи от петата годишна StartUp конференция, организирана от едноименната фондация в партньорство с Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).

От стратегическия поглед

"Впечатлен съм какво постигнаха двата фонда за стартиращи компании (Eleven и Launchub - бел. ред.) през последната година. Видях много примери, които ми показаха, че успяхме да реенергизираме предприемаческата екосистема в страната", каза в началото на конференцията Евгени Ангелов, съветник по икономика и иновации на президента Росен Плевнелиев. "Ще се изненадате колко пари дава държавата за иновации, понякога стотици милиони, но тези момчета от фондовете успяха да постигнат много повече със своите 21 млн. евро. Освен това отвориха пътя за много други да започнат да инвестират в иновации", допълни той. По думите му оттук нататък държавата трябва да мисли как да допълни работата им, като един от вариантите, които той предложи, е да се помисли за създаването на нови фондове за стартиращи компании, но с конкретен фокус на инвестициите им, например в инженерингови иновации и др. Това ще създаде и конкуренция между самите инвеститори, допълни той.


Според Ангелов да се прави държавен фонд за рисков капитал обаче, който да прави тези инвестици, е голяма грешка. "Държавните фондове за рисков капитал никога не са работили и няма и да са работещи", каза той и допълни, че държавата не бива да се меси в работата и на сегашните фондове, защото няма смисъл да се "поправя нещо, което реално не е счупено", по-добре е да се подкрепя и допълва работата му, допълни Ангелов. "Какво предпочита пазарът - един 100-милионен държавен фонд или няколко частни инвестиционни фонда", зададе фундаментален въпрос Ангелов. Подобна идея беше лансирана преди седмици от Българската банка за развитие.

Според него държавата дори и да дава начален стимул за иновации, в крайна сметка трябва да прехвърли управлението на тази функция на частния бизнес. Той даде за пример "София тех парк", който в момента е изцяло държавен проект, финансиран с ресурс по ОП "Конкурентоспособност" и с пари на Държавната консолидационна компания, която срещу 7% придоби близо 13% от капитала. Според него в дългосрочен план стратегията на държавата трябва да е да го остави на частния бизнеса да го управлява.

За около година двата фонда за стартиращи компании Eleven и Launchub са инвестирали в 71 млади компании около 6 млн. евро. Последните няколко дни екипите и на двата фонда трескаво работеха върху новите попълнения на портфолиото си и скоро ще обявят кои са новите компании, които ще финансират. Освен стратегически поглед над случващото се в екосистемата в момента младите предприемачи и "искащи-да-са-предприемачи" получиха тонове съвети от различни експерти как по-ефективно да развиват стартиращите си компании.



Обичай инвеститора си

бе един от ключовите съвета на маркетинг специалиста Шира Абел. В презентацията си тя отправи следното послание към младите предприемачи: "Трябва да сте като женени с инвеститорите си. Ако нямате нужните чувства за този брак, не взимайте парите им", каза тя. В маркетинг частта обаче беше категорична, че всяка стратегия за промотиране на иновативния продукт трябва да е изключително фокусирана, иначе продуктът умира. Но по-важното е промотираният продукт да е добър, иначе той пак умира, подчерта Абел. Тя подчерта нуждата от непрекъснатато тестване на пазара кой точно е правилният подход и продукт за откриването на т.нар. product market fit, т.е. до откриването на правилния продукт за пазара.

Ухажвай клиента

Да доставиш повече от очакваното. Такъв съвет към стартиращите компании пък отправи Волкер Хирш, експерт в мобилната индустрия и дигиталните медии. За пример в тази насока той даде компанията Zappos.com, която продава дрехи и обувки онлайн. Хирш разказа как чифт бели обувки, поръчани онлайн, могат да се превърнат в коз на компанията, за да спечели и задържи клиентите си. Когато една жена е поръчала високи бели обувки, от компанията са се досетили, че вероятно става дума за сватба, и са изпратили букет цветя с поздравления. Сега тя няма да спре да пазарува от Zappos, а освен това ще каже и на всичките си приятели, допълни Хирш. Съветът на Хирш e: "Веднъж след като потребителите са там, затворете вратата и не ги пускайте да излязат. Доставяйте повече, отколкото се изисква от вас."

Освен клиентите обаче бизнес партньорите също изискват специално внимание. Джордан Шлипф, предприемач в сферата на технологиите и потребителските продукти, посъветва младите компании да осъществят контакт с партньорите си, като директно се появят на вратата им или им се обадят по телефона. След това е добре да изпратиш картичка или ръчно написано писмо, а дори и подарък. "Нямате идея колко сделки съм успял да затворя, като изпратя картичка", каза Шлипф.

Новата мода в бизнеса

Естествено по време на конференцията бе дискутиран и въпросът за един милион долара/евро/лева, няма значение, в startup индустрията, т.е. кое ще е следващото "голямо нещо" и накъде след интернет и мобилните приложения. Според Шира Абел две от горещите точки в момента са интернет на нещата и технологиите в медицината. Последните обаче са се върнали към модела B2B, смята тя.

Според Александър Михайлов от betahaus в България вече е пристигнала хардуерната мода. В Словения пък в момента доста бурно се развива груповото финансиране на проекти (т.нар. Crowdfunding), посочи Филип Добранич, който е работил със 113 startup-a и е един от хората зад училището за предприемачи Hekovnik Startup School.

На финала редица предприемачи представиха своите лични истории какво са направили досега и доколко са успешни. Адел Закут разказа как са се родили проектите му Open Buildings и Clippings и как за първия през 2011 г. с партньора си са успели да привлекат 2 млн. долара инвестиции от два американски инвестиционни фонда и досега все още работят върху начин да започнат да носят възвращаемост за инвеститорите си. Всъщност основното му послание бе, че дори и да вземе "големите пари", това е само началото за всеки предприемач, защото истински тежката работа започва след това, посочи той.

Mладите на сцената

Освен по-опитни предприемачи на сцената на Startup конференцията тази година своите възгледи за предприемачеството споделиха и ученици от 12 до 19 години, които вече са имали достъп до средата. Така например участие взеха момчета от Stepsss, спечелили първа награда в Startup Weekend Sofia само преди две седмици със своите "умни стелки" за обувки. Сега екипа на Stepsss се състезават в глобалната startup битка - Global Startup Battle, като всеки може да гласува за тях тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 532 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1439 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Зад успешните предприемачи стои вяра и вдъхновение

Кои са осемте най-важни качества за всеки, който иска да започне стартиращ бизнес, според съоснователя на FinAnalytica Тодор Йотов

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10