Операция "Събуждане": изпълнена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Операция "Събуждане": изпълнена

Шира Абел омагьосва младите предприемачи с маркетинг трикове.<br>

Операция "Събуждане": изпълнена

Или какви бяха основните послания на петата годишна Startup конференция

Татяна Пунчева-Василева, Калина Чернева
7723 прочитания

Шира Абел омагьосва младите предприемачи с маркетинг трикове.<br>

© Капитал


Вашите идеи, съвети, критики и препоръки за предприемаческата среда ни пишете на [email protected]

Ако последната една година предпредприемаческата среда в България може да бъде характеризирана с няколко думи, то те биха били "Операция "Събуждане": изпълнена". Това поне са основните изводи от петата годишна StartUp конференция, организирана от едноименната фондация в партньорство с Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).

От стратегическия поглед

"Впечатлен съм какво постигнаха двата фонда за стартиращи компании (Eleven и Launchub - бел. ред.) през последната година. Видях много примери, които ми показаха, че успяхме да реенергизираме предприемаческата екосистема в страната", каза в началото на конференцията Евгени Ангелов, съветник по икономика и иновации на президента Росен Плевнелиев. "Ще се изненадате колко пари дава държавата за иновации, понякога стотици милиони, но тези момчета от фондовете успяха да постигнат много повече със своите 21 млн. евро. Освен това отвориха пътя за много други да започнат да инвестират в иновации", допълни той. По думите му оттук нататък държавата трябва да мисли как да допълни работата им, като един от вариантите, които той предложи, е да се помисли за създаването на нови фондове за стартиращи компании, но с конкретен фокус на инвестициите им, например в инженерингови иновации и др. Това ще създаде и конкуренция между самите инвеститори, допълни той.

Според Ангелов да се прави държавен фонд за рисков капитал обаче, който да прави тези инвестици, е голяма грешка. "Държавните фондове за рисков капитал никога не са работили и няма и да са работещи", каза той и допълни, че държавата не бива да се меси в работата и на сегашните фондове, защото няма смисъл да се "поправя нещо, което реално не е счупено", по-добре е да се подкрепя и допълва работата му, допълни Ангелов. "Какво предпочита пазарът - един 100-милионен държавен фонд или няколко частни инвестиционни фонда", зададе фундаментален въпрос Ангелов. Подобна идея беше лансирана преди седмици от Българската банка за развитие.

Според него държавата дори и да дава начален стимул за иновации, в крайна сметка трябва да прехвърли управлението на тази функция на частния бизнес. Той даде за пример "София тех парк", който в момента е изцяло държавен проект, финансиран с ресурс по ОП "Конкурентоспособност" и с пари на Държавната консолидационна компания, която срещу 7% придоби близо 13% от капитала. Според него в дългосрочен план стратегията на държавата трябва да е да го остави на частния бизнеса да го управлява.

За около година двата фонда за стартиращи компании Eleven и Launchub са инвестирали в 71 млади компании около 6 млн. евро. Последните няколко дни екипите и на двата фонда трескаво работеха върху новите попълнения на портфолиото си и скоро ще обявят кои са новите компании, които ще финансират. Освен стратегически поглед над случващото се в екосистемата в момента младите предприемачи и "искащи-да-са-предприемачи" получиха тонове съвети от различни експерти как по-ефективно да развиват стартиращите си компании.

Обичай инвеститора си

бе един от ключовите съвета на маркетинг специалиста Шира Абел. В презентацията си тя отправи следното послание към младите предприемачи: "Трябва да сте като женени с инвеститорите си. Ако нямате нужните чувства за този брак, не взимайте парите им", каза тя. В маркетинг частта обаче беше категорична, че всяка стратегия за промотиране на иновативния продукт трябва да е изключително фокусирана, иначе продуктът умира. Но по-важното е промотираният продукт да е добър, иначе той пак умира, подчерта Абел. Тя подчерта нуждата от непрекъснатато тестване на пазара кой точно е правилният подход и продукт за откриването на т.нар. product market fit, т.е. до откриването на правилния продукт за пазара.

Ухажвай клиента

Да доставиш повече от очакваното. Такъв съвет към стартиращите компании пък отправи Волкер Хирш, експерт в мобилната индустрия и дигиталните медии. За пример в тази насока той даде компанията Zappos.com, която продава дрехи и обувки онлайн. Хирш разказа как чифт бели обувки, поръчани онлайн, могат да се превърнат в коз на компанията, за да спечели и задържи клиентите си. Когато една жена е поръчала високи бели обувки, от компанията са се досетили, че вероятно става дума за сватба, и са изпратили букет цветя с поздравления. Сега тя няма да спре да пазарува от Zappos, а освен това ще каже и на всичките си приятели, допълни Хирш. Съветът на Хирш e: "Веднъж след като потребителите са там, затворете вратата и не ги пускайте да излязат. Доставяйте повече, отколкото се изисква от вас."

Освен клиентите обаче бизнес партньорите също изискват специално внимание. Джордан Шлипф, предприемач в сферата на технологиите и потребителските продукти, посъветва младите компании да осъществят контакт с партньорите си, като директно се появят на вратата им или им се обадят по телефона. След това е добре да изпратиш картичка или ръчно написано писмо, а дори и подарък. "Нямате идея колко сделки съм успял да затворя, като изпратя картичка", каза Шлипф.

Новата мода в бизнеса

Естествено по време на конференцията бе дискутиран и въпросът за един милион долара/евро/лева, няма значение, в startup индустрията, т.е. кое ще е следващото "голямо нещо" и накъде след интернет и мобилните приложения. Според Шира Абел две от горещите точки в момента са интернет на нещата и технологиите в медицината. Последните обаче са се върнали към модела B2B, смята тя.

Според Александър Михайлов от betahaus в България вече е пристигнала хардуерната мода. В Словения пък в момента доста бурно се развива груповото финансиране на проекти (т.нар. Crowdfunding), посочи Филип Добранич, който е работил със 113 startup-a и е един от хората зад училището за предприемачи Hekovnik Startup School.

На финала редица предприемачи представиха своите лични истории какво са направили досега и доколко са успешни. Адел Закут разказа как са се родили проектите му Open Buildings и Clippings и как за първия през 2011 г. с партньора си са успели да привлекат 2 млн. долара инвестиции от два американски инвестиционни фонда и досега все още работят върху начин да започнат да носят възвращаемост за инвеститорите си. Всъщност основното му послание бе, че дори и да вземе "големите пари", това е само началото за всеки предприемач, защото истински тежката работа започва след това, посочи той.

Mладите на сцената

Освен по-опитни предприемачи на сцената на Startup конференцията тази година своите възгледи за предприемачеството споделиха и ученици от 12 до 19 години, които вече са имали достъп до средата. Така например участие взеха момчета от Stepsss, спечелили първа награда в Startup Weekend Sofia само преди две седмици със своите "умни стелки" за обувки. Сега екипа на Stepsss се състезават в глобалната startup битка - Global Startup Battle, като всеки може да гласува за тях тук.
Вашите идеи, съвети, критики и препоръки за предприемаческата среда ни пишете на [email protected]

Ако последната една година предпредприемаческата среда в България може да бъде характеризирана с няколко думи, то те биха били "Операция "Събуждане": изпълнена". Това поне са основните изводи от петата годишна StartUp конференция, организирана от едноименната фондация в партньорство с Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво за ентосиазма.Овладявайте:)

  • 2
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    айде Чобанката, заедно с Волен и Олигарски да внесат 50% доброволна такса за всички новосъздадени предприятия :)

    и 80% за всички технологични стартъпи :)
    иначе ще отнемат от пазарите и парите на реиндустриализираните предприятия на Цецо Василевич...

  • 3
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Бе освен ентусиазъм и уверено говорене на глупости нещо случва ли се с тези "Старт ъпи" или те просто са тъпи?

  • 5
    mihail_ avatar :-|
    mihail_

    [quote#4:"suroIkamatno"]И още един тъп въпрос - посочете ми една българска "иновация" от последните 10 години? [/quote]

    Това е само от последния месец! http://goo.gl/n48ncO

  • 6
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Хохо електромагнитен двигател, това нещо ново ли е, айде стига хумор...Някое друго "ново" изобретение? И ако може така иновацията да я навържем със "Старт ъпите", щото иначе нещо глупостите и примерите, с които ги подкрепяте стават пълни...

  • 7
    kolev_l avatar :-|
    kolev_l

    До коментар [#6] от "suroIkamatno": Ами първо може би е добре да се запознаете с определението за "иновация" и да научите малко повече - от такива насмешливи, надути и нищо не казващи "коментари" всъщност няма никаква полза - само още веднъж доказваме защо няма иновации в тази страна...

  • 8
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Наясно съм с това, какво е "иновация". Това е нещо, което е ново, промишлено приложимо и по принцип представлява абсолютно иновативно техническо решение, което не съществува като аналог в нивото на техниката не само в България, но и по света. Така. Като изходим от тези критерии още ли твърдите, че примера с електромагнитния двигател е иновациая. Що се отнася до това как се създават иновации, то това обикновено става чрез сериозни научни екипи от технически грамотни хора в определена сфера, които работят над разрешаването на конкретна задача с години. Иронична съм, защото някакви си "старт ъпи" нямат този потенциал. Те според мен са плод на болните фантазии на някакви хора, които нямат нито необходимия ценз, нито един ден трудов стаж, но искат "веднага да станат милионери", защото са измислили топлата вода, крадвайки нещо от тук от там и така, "създавайки иновации". В България отдавна няма креативни хора, защото креативността е функция на свободния и свеж ум, който не се възпитава тук в сивотата на никаквото БГ образование. Креативността е въпрос на контакт с други такива живи мозъци, които те възпитават, които те насърчават, които ти показват как, които ти дават от опита си и те подтикват да надминеш тях, големите университетски мозъци. Не случайно иновации се създават в Япония, Германия и САЩ, защото там обазованието е устроено така. Та спрете с фантазиите, защото и те не са креативни, а болни. Крайно време е да станем сериозни и отговорни, когато се говори за сериозни неща, като вместо приказки малко да поработим и то на експертно ниво. В противен случай, "такива като мен, които нищо не разбират", ще ви иронизират тънко, защото си го заслужавате.

  • 9
    webgravity avatar :-|
    webgravity

    Супер, че се завърза дискусия около иновациите. Докато мисли за иновациите само в контекста на индустриалната епоха - как да направим станът по ефективен и как една тъкачка можеш да обслужва вместо 5, 10 стана едновременно. Разбира се, че има иновация в много други области. И разбира се, че млади хора могат и правят такива неща. Сигурно най-голямата социална мрежа и сайт в интернет с капитализация милиарди Facebook е зачената в някоя лаборатория от превити от старост и изтощени от безброй опити учени! Хайде да пораснем малко и да повярваме малко в себе си. Разбира се, че има креативни хора останали в България и разбира се, че те са способни да създават.

  • 10
    kamatnaisura avatar :-|
    suroIkamatno

    Ох Фейсбук иновация….май наистина си говоря с безработни. Питайте онези двама гребци, които са научили еврейчето на нещо, дали Фейсбук е иновация. И май не четете и не правите разлика между бизнес решения и иновации, има разлика. Не случайно софтуерът не може да бъде патентован, така че стига с глупостите моля. Тях можете да си ги говорите на някакви конференциики, които ги плаща друг. Що се отнася до Зукърбърг, той също прови състезания за програмисти, за да привлича най-добрите млади мозъци, за да работят за него. Така че, пак се връщаме на креативността, къде е тя в БГ и в какво се изразява….дайте примери от БГ реалността, а не ми говорете за Фейсбук, че хал хабер си нямате какво стои зад тази компания…като иновации. Дайте пример за "Старт ъп" иновация в България, колко пъти още да питам? Нали затова си правите конференциики и нали затова искате да ви финансират?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK