Обратно на училище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обратно на училище

Обратно на училище

Стартиращи компании ще предоставят бизнес казуси на студенти от Американския университет в България

9632 прочитания

© Shutterstock


Мечтали ли сте си някога студентите по бизнес и мениджмънт в университетите да учат за вашата компания? А защо не да ви помогнат да намерите решение на бизнес проблемите си? Само че шансът технологични гиганти като Apple, Google, Microsoft и Facebook да попаднат в учебниците е доста по-голям, отколкото на стартираща компания, която все още не е стъпила на световните пазари.

Двама преподаватели от Американския университет в България (АУБГ) - Венета Андонова, която води курс по международно стратегическо управление, и преподавателят по маркетинг Милена Николова, са на път да променят това. През следващия семестър те ще дадат шанс на стартиращите компании в България да станат част от учебния процес по време на техните часове. Студентите от университета в Благоевград ще се съзтезават по отбори в разрешаването на бизнес казуси на няколко млади компании. Състезанието ще се проведе като част от практическата подготовка в няколко курса в АУБГ - маркетинг, предприемачество и международно стратегическо управление.

Win-win*

Това е ситуация, в която и двете страни ще спечелят, обясни Венета Андонова, която представи идеята пред компании от портфолиото на инвестиционния фонд Launchub. От една страна, студентите научават неща, които не могат да намерят в учебниците, нито в интернет, смята тя. За стартиращите компании пък ползата е, че ще получат различни гледни точки и решения на своя бизнес проблем. Или както Венета се обръща към предприемачите: "Ние бихме искали да знаем повече за вас, ако и вие искате да знаете повече за себе си."

Всъщност проектът започва в такъв мащаб формално за първи път, но включването на реални компании в учебния процес не е новост за двете преподавателки. Oт АУБГ са създали видеоказуси (case study) за някои от компаниите на инвестиционния фонд Eleven. Playground Energy правят люлки и други забавления по детските площадки, които произвеждат енергия. TaxiMe пък е българско приложение за бързо повикване на такси. Две от най-новите компании на Eleven - inSelly и Parudi, вече са взели участие в курса по международно стратегическо управление, разказва Милена. Тя е била свидетел на успеха от този подход на практическо обучение и в курса си по маркетинг. Една от компаниите е харесала решението на спечелилата група и студентите са го привели в действие, разказва преподавателката по маркетинг.

Началото

Началото на състезанието ще бъде на 19 февруари, когато компаниите ще представят казусите си пред студентите в АУБГ. По думите на Милена Николова проблемите, които компаниите предоставят на студентите, най-често са свързани с навлизане на пазара, идентифициране на клиентите и на техните нужди. "Ние предварително водим дискусия със стартиращите компании и им помагаме да формулират затрудненията си", разказва тя. Подобен проблем смята да постави пред студентите и една от първите компании, която ще се включи в инициативата - Deed, от портфолиото на Launchub. Компанията смята да се включи в казус за намиране на клиенти, разказва Илия Йорданов, който е един от основателите на Deed.

Подобен формат на състезание за решаване на бизнес проблем на компания се е провеждал и преди в АУБГ, а е известен и в други университети. "Тази година обаче ще се занимаваме почти изцяло със стартъпи", казва Милена. Курсът ще продължи до края на семестъра през април. Тогава предприемачите отново ще се срещнат със студентите, но този път, за да чуят решенията.

* Ситуация, в която всички страни печелят

Мост към САЩ

Най-лесният начин да навлезеш на нов пазар е да имаш вътрешен човек там. Ако си мислите да започнете проучване на американския пазар, има начин да го направите, и то поне първоначално - без да пътувате дотам. Joint Startup е инициатива на Кирил Попов, който учи в Университета в Ню Йорк, в екип с още двама души. Те свързват млади компании от България и Израел със студенти в MBA програми в различни университети в САЩ с цел да започнат съвместен проект.

Досега две български компании са взели участие в Joint Startup - StatAce от портфолиото на Launchub, които разработват статистическа система за анализ, и 4tripsters - платформа, чрез която всеки може да намери какво да прави, когато е в чужд град. Втората порция екипи се очаква да започне съвместна работа в началото на март. Преди това компаниите ще интервюират кандидатите и ще изберат своя потенциален бъдещ партньор. Компаниите, които ще се включат, пък вече са известни - 6 от тях са български, а 5 идват от Израел. От екипите на Eleven ще се включат MeisterPlus и ZappWifi. Три компании от Launchub също са сред българските попълнения - Imagga, Jumpido и EdHub.

След тримесечен тестов период, който приключва на 15 май, екипите от компания и MBA студент ще решат дали искат да продължат да работят заедно. През тези 3 месеца те ще изберат заедно проект, по който студентът от САЩ да консултира стартиращата компания. Той може да е например в областта на пазарното проучване, стратегия за навлизане на пазара, бизнес развитие или набиране на финансиране. Компаниите плащат 500 долара такса за участие, като, ако решат да започнат съвместен проект със студента от САЩ, 60% от тези средства ще бъдат използвани за регистрацията на компанията. Студентите пък заплащат 25 долара.

Тази статия е част от поредицата STARTUP. Очакваме ваши предложения, идеи и коментари на [email protected]

Мечтали ли сте си някога студентите по бизнес и мениджмънт в университетите да учат за вашата компания? А защо не да ви помогнат да намерите решение на бизнес проблемите си? Само че шансът технологични гиганти като Apple, Google, Microsoft и Facebook да попаднат в учебниците е доста по-голям, отколкото на стартираща компания, която все още не е стъпила на световните пазари.

Двама преподаватели от Американския университет в България (АУБГ) - Венета Андонова, която води курс по международно стратегическо управление, и преподавателят по маркетинг Милена Николова, са на път да променят това. През следващия семестър те ще дадат шанс на стартиращите компании в България да станат част от учебния процес по време на техните часове. Студентите от университета в Благоевград ще се съзтезават по отбори в разрешаването на бизнес казуси на няколко млади компании. Състезанието ще се проведе като част от практическата подготовка в няколко курса в АУБГ - маркетинг, предприемачество и международно стратегическо управление.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    Как беше американският израз: "Който може прави бизнес, който не може го преподава."

  • 2
    nbelchev avatar :-|
    nbelchev

    Разбира се, къде без българското мрънкане и 'вижте-ме-аз-знам-и-мога-всичко' сентенции.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.