Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 31 яну 2014, 16:35, 11369 прочитания

Смарт волан

Или пътят на идеята на четирима студенти за интегрирана в автомобила поставка за телефони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В чантата, в джоба, на седалката... Когато шофираш, невинаги е лесно да откриеш бързо мобилния си телефон. Затова мелодията му често предизвиква не само неудобство, а и риск. Четирима студенти в четвърти курс смятат, че могат да предложат решение на проблема със суетенето.

Нарекли са проекта си SWI (Steering wheel intelligent) и са подали заявка за регистрация на полезен модел (малко изобретение) в Патентното ведомство под не толкова атрактивното определение "функционална поставка за мобилен телефон" като част от един "интелигентен волан".


Идеята

Момчетата предлагат в центъра на автомобилния волан фабрично да се направи елипсовиден прорез за поставка, която да побира мобилния телефон. Пружинен механизъм гарантира стабилното поведение на GSM-а по време на движение. В долната част на поставката има пригоден жак, който позволява зареждане на батерията и осигурява връзка с радиото и бордовия компютър на колата. Отворът се затворя чрез механична врата, която се контролира от шофьора с помощта на копчета (прекъсвачи) по корпуса на волана. Върху нея може да бъде изобразено логото на автомобилния производител. SWI не нарушава системата за управление нито работата на останалите системи в непосредствена близост (airbag например), обяснява Стоян Терзиев, студент по счетоводство в УНСС, автор на идеята и ръководител на екипа.

Ползите от фиксираното местоположение на телефона са предвидими. "Сядаш зад волана, поставяш телефона и потегляш. Апаратът си седи стабилно пред очите ти, не се разсейваш в търсенето му, не отклоняваш вниманието си. Боравиш лесно с телефона, а в същото време мястото на поставката е такова, че не предполага случайно докосване и последвали неприятности от това", уточнява Терзиев.



Изброените удобства водят до още плюсове. Фиксирането позволява да се използват по-добре други приложения на мобилния телефон – например GPS системата, която прави излишна по-скъпата инвестиция за GPS в автомобила, посочва Терзиев.

Идеята се ражда в края на лятото на 2013, в един от онези приятелски разговори в стил "кое училище е по-велико". Стоян Терзиев започнал да разказва за въображаем "човек от Софийската математическа, който измислил нещо страхотно и сега е много богат". "В процеса на разговора доразвих идеята си за поставката за телефон. Почти веднага признах, че съм излъгал и че току-що съм го измислил", разказва той. Последвало "защо пък да не опитаме".  

Реализацията

Желанието за реализация събира Стоян с приятелите от ученическите години Александър Денчев (студент по "Градоустройство" в УАСГ), Атанас Георгиев ("Бизнес администрация" в УНСС ) и Антон Чернаев ("Електроника" в ТУ - София). Регистрират фирмата "Тъндер Аутотек" и започват работа в домашни условия. Вероятно думата "търсене" описва доста точно общите им усилия.

Търсят информация, подходящи материали за прототипа, софтуер за дизайна, електромоторчета и други продукти на фината механика и електрониката. Правят SWOT и PEST анализ за плюсовете, минусите, възможностите и опасностите и за влиянието на външната среда върху бизнес проекта им. Учат се да организират работата си, подобно на едно малко предприятие, разработват сайт.

"Видях в идеята огромен потенциал и лесно се запалих, защото един телефон може да замести някои скъпи системи в автомобила. Почнахме от нулата, без стартова помощ. Най-трудното е да повярваш, че можеш да постигнеш нещо тук, в България, на тази възраст", прави равносметка Атанас Георгиев.

"Доста размишления хвърлихме и доста концепции обсъдихме, докато стигнем до окончателно решение. В крайна сметка идеята се разви и надмина очакванията ми", обобщава Александър Денчев. "Важен е духът. Важно е, че с приятели се опитваш да направиш нещо. При това без връзки и познанства и без да си "нечий". Разчиташ на човека до теб, надяваш се, че всеки в екипа ще си свърши работата добре", обобщава усилията Денчев.

От българския офис на "Рено - Нисан" подават ръка на младежите. Предоставят им волан, върху който да направят прототипа. Готови са да им предложат автомобил, за да заснемат видеоклип, с който ще илюстрират завършека на работата си.

"Не бих могъл да кажа, че често ни търсят млади хора. А ако ни потърсят, идеите им не винаги са съобразени със спецификата на нашата компания, обясни Милчо Мендов, мениджър "Следпродажбено обслужване" в "Рено - Нисан България". Според него идеята на четиримата младежи има приложение в днешните автомобили. По думите му това, което предлагат студентите, е "ново, съвременно и предизвикателно". "Има и други предложения в тази посока, но не са български. Важно е, че младежите се интересуват и имат цел", смята Мендов. "Казахме да на първоначалната идея на тези млади ентусиасти. От тях зависи докъде ще стигнат", обобщава той.

Роднини и приятели също помагат на момчетата със съвети и съпричастност.

"Дотук сме вложили около осем хиляди лева в проекта. Парите не са от мама и тате. Това са мои собствени пари, защото по време на следването си не съм спирал да работя", обяснява Стоян Терзиев. И допълва, че начинанието се оскъпило заради липсата на опит и неизбежния път на пробата и грешката.

Опитали да кандидатстват за външно финансиране. Два дни преди крайния срок разбрали, че има процедура по програма "Конкурентоспособност", която поощрява иновативни проекти. Искали да купят 3D принтер и софтуер за дизайн. "Заедно с Александър работихме два дни непрестанно, за да подготвим документите. Срокът беше до 18.00 часа на един вторник. Ние отиваме в 17.45 ч. и установяваме, че ни липсва един документ. Щяхме да се самоубием", разказва Стоян Терзиев.

Предприемачите

Едно от момчетата, с което започнали в началото, впоследствие се отказало от участие в проекта. Първата причините била, че трябва да замине да учи в чужбина, но по-важната – че не вярва в бъдещето на идеята.

Останалите продължили да разделят времето си между лекции, упражнения, изпити и ред други задължения и изкушения. "Хубавото е, че не е случвало всички едновременно да оставим работата по проекта на заден план", отбелязва Стоян.

Четиримата са приятели от години. Обединява ги любовта към математиката, художествената литература и шахмата. Определят се като пацифисти. Обичат да спортуват. Не си падат по заведенията с масова музика. "Искаме да казват за нас: "браво на тоя пич какво е постигнал с труда си", а не "браво на тоя как се е напил", казва Стоян.

Бъдещето

Прототипът е готов. Предстои им да направят презентация първо в "Рено - Нисан България".

Момчетата са изчислили, че себестойността на поставката ще бъде между 7 и 10 евро. "Най-добрият сценарий включва да успеем да продадем лиценза на някой производител", казва Стоян Терзиев. "Ако проектът успее, бих помогнал на други млади хора с идеи", категоричен е той.

"Не знам дали имаме бъдеще четиримата като делови партньори, но знам, че това, което със сигурност ще оцелее, е приятелството ни", обобщава Антон Чернаев.

Има много рискове - пазарът е наводнен с преместваеми поставки за телефони, които няма нужда да са предвидени при производството на автомобила. Но ако проектът не се хареса, за екипа пак ще има полза, убедени са младите хора. Заради проучванията, четенето, търсенето. Заради удоволствието да си на 23 години, да инвестираш собствени пари, за да направиш нещо добро за повече хора и да печелиш. Заради усилията да се бориш за идеята си. Заради възможността да кажеш "поне опитахме".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 7121 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3152 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Eleven и Launchub пак търсят проекти за финансиране

Този път фондовете за стартиращ бизнес ще се фокусират и върху по-напреднали проекти

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10