С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 7 фев 2014, 17:35, 28224 прочитания

Такси пет звезди

Или как едно приложение за смартфон опитва да реши легендарния проблем с намирането на надежден шофьор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече на брой от легендите за софийските таксита са само легендите за техните шофьори. И колкото и браншът да се опитва да се регулира, засега напредъкът е труден. Това обаче има и добрата си страна - дава възможност за иновативни решения, които съвсем обяснимо през последните месеци стават все повече.

Едно от тях е смартфон приложението на младата компания TaxiMe, с което човек бързо и лесно може да си извика такси и най-важното да оцени шофьора на колата. То се разработва от основателя на едноименната компания Христо Чернев и неговите колеги, които вече наброяват близо десетина души.
Чернев и партньорът му Тихомир Петков се захващат с този проект през 2012 г. и оттогава работят, за да предложат решение на хроничния проблем. "Има проблем на този пазар и той не е в намирането на такси, а в намирането на добър шофьор бързо и лесно. Това, което разработеното от нас мобилно приложение дава, е най-добрият шофьор, който се намира най-близо до клиента", казва Чернев. По думите му най-общо TaxiMe иска да даде три неща: качествено обслужване от подбрани шофьори, бързо намиране на кола и прозрачност и контрол в ръцете на клиентите.


Решението, което компанията предлага, се разработва включително с финансиране от фонда за стартиращи компании Eleven (25 хил. евро срещу 8% от капитала на компанията). Тя е част от порфейла на фонда от есента на миналата година и през декември пусна приложение за смартфоните на Apple. От април миналата година пък вече активно е друго приложение за Android, което има над 10 хил. инсталации до този момент. За около два месеца пък приложението за iPhone има също почти 10 хил. инсталации.

В помощ на клиентите


Всъщност TaxiMe не е уникално в опита си да намери решение на един от хроничните проблеми на пазара на таксиметрови услуги. То обаче предлага доста лесен и бърз начин за поръчка на такси само с няколко клика. Първото нещо, което го отличава от други подобни идеи (като например многмилионната американска разбработка Uber) или други, но местни варианти, като например Taxi Stars е, че след като човек си свали приложението, може веднага да го ползва, без да се налага да се регистрира някъде или да подава лични данни за себе си като телефон или номер на кредитна карта. Просто стартира приложението и GPS локацията веднага го намира. Оттам следва да потвърди адреса си, след това да въведе желаната дестинация и да натисне бутона за поръчка.

"Искаме с два клика и за две минути хората да получават такси. В момента система вече свързва клиента със шофьора средно за 30 секунди. След което до няколко минути колата пристига", пояснява Чернев. Това означава, че за това време софтуерът, разработен от TaxiMe, локира най-близкото такси с най-високо оценения шофьор и го праща на клиента. TaxiMе са се погрижили да изпишат на екрана на телефона името на таксиметровия шофьор, който им предлагат, телефона и регистрационния номер на колата му. Разбира се, показват тарифата, на която той вози, както и груба сметка на разстоянието и стойността на пътуването. На база на тази информация приложението иска от клиента да потвърди поръчката, след което той може да види чрез GPS локатора как таксито се движи към него. Когато колата вече е на адреса, приложението дори сигнализира със звук на клаксон. Оттам нататък по време на пътуването, клиентът може да види дали шофьорът използва препоръчания от GPS локатора най-бърз път за пристигане и в края на пътуването задължително трябва да оцени шофьора. Последното става както автоматизирано по скала от 1 до 5, така и с опция за кратък коментар за самото пътуване и държанието на водача.



"Идеята на нашата програма е всички да са доволни: и клиентите, които търсят добри шофьори, и шофьорите, които търсят повече клиенти. Ние предлагаме напълно неутрално място, което оптимизира таксиметровите услуги и дава по-лесен начин търсенето и предлагането да се срещнат", казва Чернев.

и в помощ на шофьорите

За да са доволни клиентите, TaxiMe подбира шофьорите, до които пуска поръчките. "Макар да съм работил в областта на продажбите, когато започнах да се занимавам с този проект осъзнах, че в телефонния си указател нямам контакти на нито един таксиметров шофьор. И за да привлека първите шофьори към идеята за TaxiMe, просто започнах да ходя от кола на кола", раказва Чернев. Оказва се, че много от шофьорите са изключително отворени към съвременните технологии, те самите ползват вече "умни" телефони, а идеята бързо привлича хора. За да могат обаче шофьорите да се включат към платформата на компанията, първо минават през щателен подбор - трябва да покажат всички необходими документи, че имат право да шофират такси - като се започне от шофьорска книжка, през удостоверение за водач на такси до разрешително от общината. Разбира се, служителите на TaxiMe оглеждат и оценяват състоянието на самия автомобил и след беседа и обучение за шофьора му присъждат рейтинг, на база на който софуерът на компанията след това преценява дали да му изпраща поръчки.

Рейтингът на шофьорите съответно е ключовият параметър, по който се отсяват добрите шофьори. Затова след първоначалната оценка всяка следваща такава за него от клиента ще е от решаващо значение дали той ще продължи да получава поръчки, пояснява Чернев. Стимулът шофьорите да използват програмата на TaxiMe (за тях има мобилно приложение, огледално на клиентското) е, че по този начин получават повече работа и запълват времето, през което нямат поръчки от таксиметровите компании, в чиято система са. Съответно това е начин за допълнителен доход за тях. И за да продължат да имат достъп до него, трябва да се харесат на клиентите, за да ги оценят високо.

По този начин TaxiMе може да помогне на хората да избягват и такситата с т.нар. помпи. Те са трудно откриваеми чисто физически, но фактът, че TaxiMe показва колко би следвало да струва пътуването, позволява на клиента да прецени дали шофьорът не го лъже в сметката, ако тя се отклонява много от изчисленото от приложението. "Освен това ние работим само с таксита с нормална тарифа. За София това означава не повече от 0.79 лв. на километър и 0.90 лв. нощем. Това са всички масови таксита в столицата", допълва Чернев.

От всичко това TaxiMe смята да монетаризари решението си, като събира такси от шофьорите за изпълнените поръчки. Това не означава, че цената ще се повиши за пътуващия - той заплаща това, което така или иначе ще плати, ако си повика чрез обаждане през диспечер. Просто водачите ще дават таксата си за повикване, която, така или иначе, винаги калкулират, на TaxiMe. Така компанията вече има първите си приходи, макар все още да не е на печалба. Има одобрено допълнително финансиране, с което да се наложи на пазара в София. До края на годината целта е именно това, както и навлизане в някои от по-големите градове като Варна и Бургас.

Дали това ще се случи - зависи доколко ефективно действа системата. Софийският пазар на таксиметрови услуги, оценяван на 135 млн. евро годишно, е силно наситен, а приложения от този тип далеч не липсват. Затова новият участник в този сегмент, за да успее, ще трябва да минимализира неизбежните разочарования на клиентите и да превърне "бъговете" в изключение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 3735 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4483 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Със скоростта на инвестицията

София е третата водеща столица по брой стартиращи компании, финансирани от акселератори

Има ли шофьор в автобуса

Центърът за градска мобилност расте непрекъснато като функции и пари, но управлението на градския транспорт в София остава все така хаотично

Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете