Такси пет звезди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Такси пет звезди

С приложението Христо Чернев се наява и клиентите, и шофьорите да станат по-доволни едни от други в търсенето и предлагането на таксиметрови услуги.

Такси пет звезди

Или как едно приложение за смартфон опитва да реши легендарния проблем с намирането на надежден шофьор

Татяна Пунчева-Василева
29282 прочитания

С приложението Христо Чернев се наява и клиентите, и шофьорите да станат по-доволни едни от други в търсенето и предлагането на таксиметрови услуги.

© Велко Ангелов


Повече на брой от легендите за софийските таксита са само легендите за техните шофьори. И колкото и браншът да се опитва да се регулира, засега напредъкът е труден. Това обаче има и добрата си страна - дава възможност за иновативни решения, които съвсем обяснимо през последните месеци стават все повече.

Едно от тях е смартфон приложението на младата компания TaxiMe, с което човек бързо и лесно може да си извика такси и най-важното да оцени шофьора на колата. То се разработва от основателя на едноименната компания Христо Чернев и неговите колеги, които вече наброяват близо десетина души.

Чернев и партньорът му Тихомир Петков се захващат с този проект през 2012 г. и оттогава работят, за да предложат решение на хроничния проблем. "Има проблем на този пазар и той не е в намирането на такси, а в намирането на добър шофьор бързо и лесно. Това, което разработеното от нас мобилно приложение дава, е най-добрият шофьор, който се намира най-близо до клиента", казва Чернев. По думите му най-общо TaxiMe иска да даде три неща: качествено обслужване от подбрани шофьори, бързо намиране на кола и прозрачност и контрол в ръцете на клиентите.

Решението, което компанията предлага, се разработва включително с финансиране от фонда за стартиращи компании Eleven (25 хил. евро срещу 8% от капитала на компанията). Тя е част от порфейла на фонда от есента на миналата година и през декември пусна приложение за смартфоните на Apple. От април миналата година пък вече активно е друго приложение за Android, което има над 10 хил. инсталации до този момент. За около два месеца пък приложението за iPhone има също почти 10 хил. инсталации.

В помощ на клиентите

Всъщност TaxiMe не е уникално в опита си да намери решение на един от хроничните проблеми на пазара на таксиметрови услуги. То обаче предлага доста лесен и бърз начин за поръчка на такси само с няколко клика. Първото нещо, което го отличава от други подобни идеи (като например многмилионната американска разбработка Uber) или други, но местни варианти, като например Taxi Stars е, че след като човек си свали приложението, може веднага да го ползва, без да се налага да се регистрира някъде или да подава лични данни за себе си като телефон или номер на кредитна карта. Просто стартира приложението и GPS локацията веднага го намира. Оттам следва да потвърди адреса си, след това да въведе желаната дестинация и да натисне бутона за поръчка.

"Искаме с два клика и за две минути хората да получават такси. В момента система вече свързва клиента със шофьора средно за 30 секунди. След което до няколко минути колата пристига", пояснява Чернев. Това означава, че за това време софтуерът, разработен от TaxiMe, локира най-близкото такси с най-високо оценения шофьор и го праща на клиента. TaxiMе са се погрижили да изпишат на екрана на телефона името на таксиметровия шофьор, който им предлагат, телефона и регистрационния номер на колата му. Разбира се, показват тарифата, на която той вози, както и груба сметка на разстоянието и стойността на пътуването. На база на тази информация приложението иска от клиента да потвърди поръчката, след което той може да види чрез GPS локатора как таксито се движи към него. Когато колата вече е на адреса, приложението дори сигнализира със звук на клаксон. Оттам нататък по време на пътуването, клиентът може да види дали шофьорът използва препоръчания от GPS локатора най-бърз път за пристигане и в края на пътуването задължително трябва да оцени шофьора. Последното става както автоматизирано по скала от 1 до 5, така и с опция за кратък коментар за самото пътуване и държанието на водача.

"Идеята на нашата програма е всички да са доволни: и клиентите, които търсят добри шофьори, и шофьорите, които търсят повече клиенти. Ние предлагаме напълно неутрално място, което оптимизира таксиметровите услуги и дава по-лесен начин търсенето и предлагането да се срещнат", казва Чернев.

и в помощ на шофьорите

За да са доволни клиентите, TaxiMe подбира шофьорите, до които пуска поръчките. "Макар да съм работил в областта на продажбите, когато започнах да се занимавам с този проект осъзнах, че в телефонния си указател нямам контакти на нито един таксиметров шофьор. И за да привлека първите шофьори към идеята за TaxiMe, просто започнах да ходя от кола на кола", раказва Чернев. Оказва се, че много от шофьорите са изключително отворени към съвременните технологии, те самите ползват вече "умни" телефони, а идеята бързо привлича хора. За да могат обаче шофьорите да се включат към платформата на компанията, първо минават през щателен подбор - трябва да покажат всички необходими документи, че имат право да шофират такси - като се започне от шофьорска книжка, през удостоверение за водач на такси до разрешително от общината. Разбира се, служителите на TaxiMe оглеждат и оценяват състоянието на самия автомобил и след беседа и обучение за шофьора му присъждат рейтинг, на база на който софуерът на компанията след това преценява дали да му изпраща поръчки.

Рейтингът на шофьорите съответно е ключовият параметър, по който се отсяват добрите шофьори. Затова след първоначалната оценка всяка следваща такава за него от клиента ще е от решаващо значение дали той ще продължи да получава поръчки, пояснява Чернев. Стимулът шофьорите да използват програмата на TaxiMe (за тях има мобилно приложение, огледално на клиентското) е, че по този начин получават повече работа и запълват времето, през което нямат поръчки от таксиметровите компании, в чиято система са. Съответно това е начин за допълнителен доход за тях. И за да продължат да имат достъп до него, трябва да се харесат на клиентите, за да ги оценят високо.

По този начин TaxiMе може да помогне на хората да избягват и такситата с т.нар. помпи. Те са трудно откриваеми чисто физически, но фактът, че TaxiMe показва колко би следвало да струва пътуването, позволява на клиента да прецени дали шофьорът не го лъже в сметката, ако тя се отклонява много от изчисленото от приложението. "Освен това ние работим само с таксита с нормална тарифа. За София това означава не повече от 0.79 лв. на километър и 0.90 лв. нощем. Това са всички масови таксита в столицата", допълва Чернев.

От всичко това TaxiMe смята да монетаризари решението си, като събира такси от шофьорите за изпълнените поръчки. Това не означава, че цената ще се повиши за пътуващия - той заплаща това, което така или иначе ще плати, ако си повика чрез обаждане през диспечер. Просто водачите ще дават таксата си за повикване, която, така или иначе, винаги калкулират, на TaxiMe. Така компанията вече има първите си приходи, макар все още да не е на печалба. Има одобрено допълнително финансиране, с което да се наложи на пазара в София. До края на годината целта е именно това, както и навлизане в някои от по-големите градове като Варна и Бургас.

Дали това ще се случи - зависи доколко ефективно действа системата. Софийският пазар на таксиметрови услуги, оценяван на 135 млн. евро годишно, е силно наситен, а приложения от този тип далеч не липсват. Затова новият участник в този сегмент, за да успее, ще трябва да минимализира неизбежните разочарования на клиентите и да превърне "бъговете" в изключение.

Повече на брой от легендите за софийските таксита са само легендите за техните шофьори. И колкото и браншът да се опитва да се регулира, засега напредъкът е труден. Това обаче има и добрата си страна - дава възможност за иновативни решения, които съвсем обяснимо през последните месеци стават все повече.

Едно от тях е смартфон приложението на младата компания TaxiMe, с което човек бързо и лесно може да си извика такси и най-важното да оцени шофьора на колата. То се разработва от основателя на едноименната компания Христо Чернев и неговите колеги, които вече наброяват близо десетина души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    nikolavj avatar :-?
    Никола Йорданов

    Много интересно! Коментар от някой клиент?

  • 2
    anton_markov avatar :-P
    6ezlonga

    До коментар [#1] от "Никола Йорданов":

    И аз смятам, че идеята е страхотна и интересна! Единственото което бих добавил, като градивна критика е, че не винаги най-късият път е най-бърз. Ако евентуално приложението се възползва и от опция за следене на трафика и включване на тази информация в определянето на маршрута би било страхотно!
    Присединявам се към горния коментар, дали някой клиент може да сподели мението си?

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Идеята не е лоша. Само, че не ми се струва много иновативна. Има поне няколко ап-а с подобна функционалност (сещам се за HailO, но има и други). Засега покриват основно Лондон и Ню Йорк, но е въпрос на време да покрият и София. Все пак желая късмет!

  • 4
    dzr avatar :-|
    dzr

    Ползвал съм ги няколко пъти и съм доволен. Много е удобно да можеш да се обадиш директно на шофьора и да му кажеш да те изчака малко, вместно да се занимаваш с разни диспечерки на които да им обясняваш кой си и т.н.

  • 5
    blockblock avatar :-|
    block

    едно време, мисля да беше около 2002 -3 имахме поръчка от израелска фирма за нещо подобно, ама тогава хитрите телефони още не бяха толкова хитри а имаше доста повече фирми таксиметрови (поне по мои спомени) разни ет-та и прочие на които като им кажеш за какво става въпрос направо си ми казваха да излизам от колата. що километри обиколих тогава и при какви невероятни идиоти се возих само аз си знам. имаше и там идея да се ранкират шофьорите ама беше прекалено рано за такива неща и пропадна работата. но все пак евреите се бяха сетили :)

  • 6
    diana2356 avatar :-P
    diana2356

    Много съм доволна от услугата и най-вече от непосредствения контакт и възможността за оценяване на обслужването - това е все по-важен елемент от всеки бизнес и беше крайно време да се прилага и при таксиметровите шофьори - така клиентите се чувстват по-безопасно. Всеки има поне няколко живописни преживявания с бакшиши, на които сега се смеем, но в реалния момент са били доста неприятни; както и всеки е попадал на много свестни и професионални шофьори. Радвам се, че сега с няколко клика тази информация може да бъде използвана за подобряване на експириънса на всеки.

  • 7
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Приложението съм го ползвал и съм доволен, а същото чувам и от приятели. Браво за разработката!

  • 8
    galetog avatar :-|
    galetog

    До коментар [#1] от "Никола Йорданов":

    ползвам го, страхотно приложение е, доволна съм

  • 9
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    До коментар [#8] от "galetog":
    Благодаря за коментара!

  • 10
    nmy01316428 avatar :-?
    IRRINA

    Идеята е супер и ще я ползвам
    Спомням си преди 5 г., когато се налагаше да преминавам София с бебе и количка ползването на такси беше интересно занимание. Направо социален експеримент. Изводът, който се наложи е, че моделът на колата не винаги показва полезният обем на багажника, който клиентът може да ползва. А шофьорите особенно по-младите нямат представа какво пространство се изисква за такова съоръжение Може пък да е от полза за майки с колички, хора със специални потребности или просто хора с багаж, ако освен качествата на шофьора имаме и представа за размера на полезния обем на багажника. Дори прозаичната класация S, M, X, XL, XXL би била от полза


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK